VDO Tempomat - matkavakio
VDO Tempomat - matkavakio
Laite haluaa tietää matkavakion?
eli kysymys
Mikä matkavakioksi (impulsit / km)? Hall anturin mittailut?
Auto oli E300D -95 manuaali laatikolla.
Säätö pitäisi tehdä välille 1 200 - 24 000
Forumilta löysin tälläista: Nopeussignaalin otin alkuperäisestä (pin 11). Pulssiasetuksella 8000 pulssia / maili systeemi toimii hyvin. Kytkeytyy nopeudessa 55 km/h. Pienemmällä pulssiasetuksella 5000 ppm kytkeytyminen n. 40 km/h mutta putosi pois nopeudessa 120 km/h.
Eli tällä laskuopilla se on silloin 5 000 pulssia / km.
Ps. aloin pätkimään tätä kysymysteni tulvaa, jos saisi paremmin asiantuntija apua.
Kts http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 808#182808
eli kysymys
Mikä matkavakioksi (impulsit / km)? Hall anturin mittailut?
Auto oli E300D -95 manuaali laatikolla.
Säätö pitäisi tehdä välille 1 200 - 24 000
Forumilta löysin tälläista: Nopeussignaalin otin alkuperäisestä (pin 11). Pulssiasetuksella 8000 pulssia / maili systeemi toimii hyvin. Kytkeytyy nopeudessa 55 km/h. Pienemmällä pulssiasetuksella 5000 ppm kytkeytyminen n. 40 km/h mutta putosi pois nopeudessa 120 km/h.
Eli tällä laskuopilla se on silloin 5 000 pulssia / km.
Ps. aloin pätkimään tätä kysymysteni tulvaa, jos saisi paremmin asiantuntija apua.
Kts http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 808#182808
Viimeksi muokannut felmit, Ti 26.04.2005 21:58. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
autodidakti
Vdon tempostat viiksen paikka?
Tempostatin asennuksen aika
Ohjauspylvään suojamuovien irroitus, miten? Saisi ohjausviiksen paikalleen.
Eikös orginali paikka ole monitoimiviiksen takana, ehkä noin klo 11 asennossa
Ps. aloin pätkimään tätä kysymysteni tulvaa, jos saisi paremmin asiantuntija apua.
Kts http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 808#182808
Ohjauspylvään suojamuovien irroitus, miten? Saisi ohjausviiksen paikalleen.
Eikös orginali paikka ole monitoimiviiksen takana, ehkä noin klo 11 asennossa
Ps. aloin pätkimään tätä kysymysteni tulvaa, jos saisi paremmin asiantuntija apua.
Kts http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 808#182808
autodidakti
Re: Vdon tempostat viiksen paikka?
Ratti irti, monitoimiviiksi irti, sitten lähtee suojus vetämällä pois (muistaakseni).felmit kirjoitti:Tempostatin asennuksen aika
Ohjauspylvään suojamuovien irroitus, miten? Saisi ohjausviiksen paikalleen.
Eikös orginali paikka ole monitoimiviiksen takana, ehkä noin klo 11 asennossa
Ps. aloin pätkimään tätä kysymysteni tulvaa, jos saisi paremmin asiantuntija apua.
Kts http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 808#182808
Suojuksessa näkyy sisäpuolella paikka johon kairataan kolo.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
vdo tempostat asiantuntijat, kytkinpolkimen mikron kytkentä?
Mitens jarruvalon katkaisimen ja kytkin polkimeen lisätävän mikron kytkentä?
Vdon kytkentä ohjeen mukaan ( http://www.lowtension.com/pdf/cruiseconuk.pdf s. 20), Vdon ruskea johto 4A sulakkeen kanssa jarruvalonkatkaisimen ensimmäiseen nastaan, toisesta nastasta lähtee johto sekä jarruvalolle että kytkinpolkimeen lisättävään mikrolle, josta palaa tieto Vdon boksille.
(Annetaan lisäohje, jos jarruvalokytkimelle tulee jatkuva +, on asennettava rele jänniteen syöttöä varten. Ilmeisesti niihin autoihin, missä jarruvalo palaa ilman virta-avainta, virta jäisi "makaamaan" Vdon boksiin)
Miten tämä voi toimia?
Forumilla (haulla löysin) sanottiin vanhemman laitteen toiminasta näin:
Haistelee normaalitilassa jarrupolkimen jarruvalokytkimen ja polttimon välistä jännitettä. Jos poljin ei painettu, ottaa - potentiaalin polttimon läpi (jos lamppu rikki, ei tempomat toimi). Kun poljinta painetaan, + potentiaali ja tempomat putoaa pois).
Eli selviäishän tuo kokeilemalla, mutta...
Ensinnäkin, Onko jarrupolkimen ohjaus virralla vai maalla...
Ymmärrtäisin, että Vdon boksi täytyy saada tieto sekä kytkin- että jarrupolkimelta.
Asennettava lisämikro kytkinpolkimella on kytketty asennossa kytkinpolkimen ollessa lepoasennossa, eli se saa silloin maata jarruvalolampun kautta. Polkaisen kytkimen pohjaan, kytkentä katkeaa ja tasanopeus-säädin lakkaa toimimasta?
Entäs, jos polkaisenkin jarrupoljinta, eikös silloin Vdon boksi saa virtaa, jos jarruvaloa ohjataan virralla? Siis toimiiko Vdon boksi välillä virralla ja välillä ei millään?
Huomaatteko, mikä sähkömies täällä
Entäs vikavalo, häiriintyykö?
Vdon kytkentä ohjeen mukaan ( http://www.lowtension.com/pdf/cruiseconuk.pdf s. 20), Vdon ruskea johto 4A sulakkeen kanssa jarruvalonkatkaisimen ensimmäiseen nastaan, toisesta nastasta lähtee johto sekä jarruvalolle että kytkinpolkimeen lisättävään mikrolle, josta palaa tieto Vdon boksille.
(Annetaan lisäohje, jos jarruvalokytkimelle tulee jatkuva +, on asennettava rele jänniteen syöttöä varten. Ilmeisesti niihin autoihin, missä jarruvalo palaa ilman virta-avainta, virta jäisi "makaamaan" Vdon boksiin)
Miten tämä voi toimia?
Forumilla (haulla löysin) sanottiin vanhemman laitteen toiminasta näin:
Haistelee normaalitilassa jarrupolkimen jarruvalokytkimen ja polttimon välistä jännitettä. Jos poljin ei painettu, ottaa - potentiaalin polttimon läpi (jos lamppu rikki, ei tempomat toimi). Kun poljinta painetaan, + potentiaali ja tempomat putoaa pois).
Eli selviäishän tuo kokeilemalla, mutta...
Ensinnäkin, Onko jarrupolkimen ohjaus virralla vai maalla...
Ymmärrtäisin, että Vdon boksi täytyy saada tieto sekä kytkin- että jarrupolkimelta.
Asennettava lisämikro kytkinpolkimella on kytketty asennossa kytkinpolkimen ollessa lepoasennossa, eli se saa silloin maata jarruvalolampun kautta. Polkaisen kytkimen pohjaan, kytkentä katkeaa ja tasanopeus-säädin lakkaa toimimasta?
Entäs, jos polkaisenkin jarrupoljinta, eikös silloin Vdon boksi saa virtaa, jos jarruvaloa ohjataan virralla? Siis toimiiko Vdon boksi välillä virralla ja välillä ei millään?
Huomaatteko, mikä sähkömies täällä

Entäs vikavalo, häiriintyykö?
autodidakti
Re: vdo tempostat asiantuntijat, kytkinpolkimen mikron kytke
Onko varma? Semmoisiakin kytkimiä nimittäin on, jotka ovat off-asennossa napin ollessa alhaalla.felmit kirjoitti:Asennettava lisämikro kytkinpolkimella on kytketty asennossa kytkinpolkimen ollessa lepoasennossa
Tempomaatista en tiijä mittään.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
vdo tempostat asiantuntijat, kytkinpolkimen mikron kytkentä?
Vdon kytkentä ohjeen mukaan ( http://www.lowtension.com/pdf/cruiseconuk.pdf ) s. 18 kohdassa 3.5 Installation of the Clutch Switch sanoo mikron keskimmäiseen nastaan sanat "To remain".
Eli mikrossa on kyllä tämä mahdollisuus; "jotka ovat off-asennossa napin ollessa alhaalla."
Silloinhan tapahtuisi sähköisesti (ymmärtääkseni) jarrua painaesssa ainoastaan jarruvalo syttyminen, koska paluu tieto ei pääsisi Vdon boksille
Eli mikrossa on kyllä tämä mahdollisuus; "jotka ovat off-asennossa napin ollessa alhaalla."
Silloinhan tapahtuisi sähköisesti (ymmärtääkseni) jarrua painaesssa ainoastaan jarruvalo syttyminen, koska paluu tieto ei pääsisi Vdon boksille
Viimeksi muokannut felmit, Ti 26.04.2005 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
autodidakti
Re: Vdon tempostat viiksen paikka?
Kiitos!Jani kirjoitti:Ratti irti, monitoimiviiksi irti, sitten lähtee suojus vetämällä pois (muistaakseni).
Suojuksessa näkyy sisäpuolella paikka johon kairataan kolo.
Viiksi on paikoillaan!
Haulla löysin myös dealerin hyvän vinkin: "torx 30 avain tarvitaan".
Eli käytetty työjärjestys:
Akun -kenkä irti
Apparin jalkatilasta punainen 10 napainen liitin irti
Ratin takaa kaksi torxia (30) auki, piuhat irti ja airbag oli "sylissä"
10 mm kuusiokolohylsy pulttipistoolilla auki, (kohta merkattuna) ratti ulos
2 kpl pientä risti (ph1) kantaista ruuvia irti, muovinen piuhojen kierrätys laite pois, sitä ennen jalkatilan potkusuojat irti ja monitoimiviiksen ja bag/torven piuhat liitoksesta auki. (liitokset poikkiputken ympärillä + nippuside ohjauspylväästä löysälle)
3 kpl risti (ph2) ruuvia irti. alumiininen kehys ja monitoimiviiksi ja suojus tulee hienosti esille.
Varsinaista paikkaa en suojuksesta löytänyt, mutta ei siinä ole paljon mahdollisuuksia, jos ratin vasemalle puolen viiksen mielii laittaa.
Näkyi muuten viiksi olevan ainakin sprinterissä ja väyrysessa samoilla holleilla, mihin asensin

autodidakti
vdo tempostat asiantuntijat, kytkinpolkimen mikron kytkentä?
laitetaanko kylmänrauhallisesti ohjeen mukaan ja savun hälvettyä tarkistetaan liitokset? 

Viimeksi muokannut felmit, Ti 26.04.2005 22:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
autodidakti
Moderaattorit haluaa laittaa takaisin pötköksi tämän aiheen, otsikoista selviää, mistä osaalueesta on kysymys. (muokattu jälkikäteen asian selventämiseksi)Mauri H. kirjoitti:Eikös nämä kaikki kolme lähes samaa asiaa koskevaa topiccia olisi voinut alunperinkin yhdistää yhdeksi?
Viimeksi muokannut felmit, Ti 26.04.2005 22:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
autodidakti
Jep!
Olen samaa mieltä, mutta ilmeisesti tämä pelotti, kun en saanut yhteen topiciin vastauksia, jossa kaikki kysymykset oli peräkkäin. KTS. http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 808#182808
Nyt olen saanut viidestä kysymyksestä kolmeen jo selkeät toimintaohjeet!
Eli kysymys kerrallaan tuntuu toimivan paremmin!
Huomaan myös hakua käyttämällä, että osa näistä kysymyksistä on ollut täällä jo aiemmin, vastauksia niihin ei ole kirjoitettu.
Joten omalta osalta aion kysymykseeni tarjota vastauksen, jos sen jostain löydän tai kokeilemalla löydän oikean vaihtoehdon
Joten annetaampa tämän ketjun päättyä ja siirrytään alkuperäiseen vastausten kanssa rauhan säilyttämiseksi
Olen samaa mieltä, mutta ilmeisesti tämä pelotti, kun en saanut yhteen topiciin vastauksia, jossa kaikki kysymykset oli peräkkäin. KTS. http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 808#182808
Nyt olen saanut viidestä kysymyksestä kolmeen jo selkeät toimintaohjeet!



Eli kysymys kerrallaan tuntuu toimivan paremmin!
Huomaan myös hakua käyttämällä, että osa näistä kysymyksistä on ollut täällä jo aiemmin, vastauksia niihin ei ole kirjoitettu.
Joten omalta osalta aion kysymykseeni tarjota vastauksen, jos sen jostain löydän tai kokeilemalla löydän oikean vaihtoehdon
Joten annetaampa tämän ketjun päättyä ja siirrytään alkuperäiseen vastausten kanssa rauhan säilyttämiseksi

autodidakti