200d Turpotus+ehostus projekti

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Näppäsin vaihtaa ilta-tuimaan öljypumpun ja muutin turpon öljynpaluun lohkon kylkeen. En kerennyt testailla öljynpaineita senkummemmin, kuin ajoin tallilta kotia. Moottorin lämmöt oli normaalissa ja öljynpaineet n.2bar tyhjäkäynnillä, mutta öljyt ei varmaankaan olleet täysissä lämmöissä. Pitää tarkkailla tilannetta sitten kun tulee ajettua pitempää matkaa.

Hydr.nostimet edelleen vaihtamatta ns. muitten kiireitten takia, huomenna jos aikaa, täytyypi kupit vaihtaa.

Nyt kun viikon aikaan sais tuon kiesin siedettävään kuntoon, vois viikonloppuna kävästä siellä Ylivieskan miitissä. Toivotaan että remontit onnistuu :wink:
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Vaihdoin tänään hydr.nostimet, jonkin verran muutui tyhjäkäynti ääni. Pitää vaihtaa öljyt vähän jämäkämpään laatuun 5W50 tai 5W60. Minkälaisia öljyjä muut turpomiehet koneissaan käyttää?

Öljynjäähdytys on edelleen suunnittelu-asteella! Minkähänlaisia öljyn lämpötiloja on vakioturpoissa ja superturpoissa? Tuolla öljynjäähdytyksellä vissiin saa koneen kestoa parannettua, jos oon oikein ymmärtänyt asian?
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Viime kesän ajoin ihan perus rallilla 5W/50 Lämmöt tasaisella ajolla 65-75 vedätettäessä raskaasti nousee nopeasti tuonne 90 asteeseen ja ylikin. Ja tuohon ei tarvi kuin yksi kunnon kuormitus joka kestää jonkun 10-15 sekkaa.
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Vaihdoin koneeseen 5W50 Mobilit, öljynpaineet lämpimänä nousivat hieman. Hommattuna on öljynjäähdytin, oisko ollu jostain valametista. Nuo turpon öljynsuodattimen jalat on aika kiven alla! Onko se termari mikä säätää öljynkiertää turpokoneessa, siinä suodattimenjalassa vai jossain muualla?
Äkkisestään ei ihan mahdoton homma oo rakentaa tuosta orkkisjalasta niitä öljynjäähdytys lähtöjä. Tietäis vaan tarkkaan sen turpon suodattimenjalan rakenteen, niin helpottais kummasti suunnittelua. Sattuisko kellään olemaan kuvia jalasta?
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Öljynjäähdytin ei mikään välttämättömyys ole, kunhan ei koko ajan aja kaasu pohjassa.

Turbon suodatinjalassa on termostaatti joka aukeaa vasta 110 asteessa, joten aika kuumana pitää koneen käydä, ennen kuin jäähdytys alkaa.

Itse käyttäisin öljy/vesi-lämmönvaihdinta. Silloin ei tarvitse termostaattia ja öljyt lämpenevät talvella huomattavasti nopeammin.

Tältä se turbomallin jalka näyttää:
http://linna.kajaani.fi/~pkemppainen/kuvat/suodatin.gif
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Perttu K kirjoitti:
Turbon suodatinjalassa on termostaatti joka aukeaa vasta 110 asteessa, joten aika kuumana pitää koneen käydä, ennen kuin jäähdytys alkaa.

Vanhan mallin W 123 jalassa on 90 asteen termari ja sopii w 124 jalkaan suoraan :idea: Hitsauttakaa tavallisen jalkaan lähdöt vastaaviin kohtiin, mutta reiät saa tehdä vasta hitsauksen jälkeen :!: Kannattaa tehdä kierteet valmiiks ni voi tehdä painekokeen Ensin :!:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Lisää tietoa: www.skg.fi
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Oon yrittänyt tulkita tuota Perttu K laittamaa kuvaa, mutta ei käy selville rupeaako kaikki öljy kiertämään lauhduttimen kautta kun termari aukeaa? Vai kiertääkö vain osa öljyistä lauhduttimen läpi?

Sain hommattua öljynlämpömittari (Motometer). Mikähän ois sopiva paikka anturille, öljypohjassa, suodattimella vai missä? Anturissa ois sama kierre kuin öljyropussa, sinne ois helpoin laittaa.

Nyt on tullut yks pitempikin reissu heitettyä, sunnuntaina Ylivieskan miitissä. Matka meni muuten hyvin, mutta painekotelon toinen korvakko murtui menomatkalla. Nippuside virityksellä kiinni ja perille päästiin melkein ajoissa. Piti sitten vielä käydä siellä huoltamon kulman takana parantamassa kiinnitystä.
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

[

Sain hommattua öljynlämpömittari (Motometer). Mikähän ois sopiva paikka anturille, öljypohjassa, suodattimella vai missä? Anturissa ois sama kierre kuin öljyropussa, sinne ois helpoin laittaa. Älä ainakaan öjjyropun reikään laita,kun ajat ilman pohjalevyä paremman jäähdytyksen takia niin ajoviima jäähdyttää anturia eikä näytä totta kun parkissa tai liikennevaloissa, kai se olis hyvä laittaa suodatin jalkaan niin näyttää oikean öljyn lämmön.
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

jiipee kirjoitti:Sain hommattua öljynlämpömittari (Motometer). Mikähän ois sopiva paikka anturille, öljypohjassa, suodattimella vai missä?
Öljypohjaan se kannattaa laittaa.
Viimeksi muokannut Mauri H., To 21.04.2005 12:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12762
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mulla oli myös öljypohjassa anturi, ei seilannut mitenkään, oli sitten parkissa tai motarilla.
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

epk kirjoitti:mulla oli myös öljypohjassa anturi, ei seilannut mitenkään, oli sitten parkissa tai motarilla.
toimikohan se mittari???? :D
www.thaiklupi.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12762
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Jussi k kirjoitti:
epk kirjoitti:mulla oli myös öljypohjassa anturi, ei seilannut mitenkään, oli sitten parkissa tai motarilla.
toimikohan se mittari???? :D
no joo, tarkoitin että ei ilmavirran mukaan mitenkään epämääräisiä lukemia antanut
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Mauri H. kirjoitti:
jiipee kirjoitti:Sain hommattua öljynlämpömittari (Motometer). Mikähän ois sopiva paikka anturille, öljypohjassa, suodattimella vai missä?
Öljypohjaan se kannattaa laittaa.
mulla on ittellä öljypohjassa ,ajossa 70 astetta vaikka vetää kärryä kaasupohjassa mäkiä ylös , sit kun kun pysähtyy bensikselle ja jäähdytys käyttää minutin verran niin on mittarissa 110 astetta
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12762
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

sunbeam kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:
jiipee kirjoitti:Sain hommattua öljynlämpömittari (Motometer). Mikähän ois sopiva paikka anturille, öljypohjassa, suodattimella vai missä?
Öljypohjaan se kannattaa laittaa.
mulla on ittellä öljypohjassa ,ajossa 70 astetta vaikka vetää kärryä kaasupohjassa mäkiä ylös , sit kun kun pysähtyy bensikselle ja jäähdytys käyttää minutin verran niin on mittarissa 110 astetta
ja missä autossa ?

oma oli 200D , pohjapanssarit paikalla + 200D:n reiätön etupuskuri, ei paljoa viimaa tulee ö-pohjalle->ei näytä vääriä
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Voisi myös kysyä mikä anturi, sillä sehän vaikuttaa vielä enemmän kuin se miten anturi on suojattu ajoviimalta. Mikäli mittaava elementti on huonosti suojattu runkorakanteesta tottahan se mittaa runkorakenteen lämpötilaa eikä suinkaan öljyn lämpötilaa ja paikallaan ollessa runkorakenteen ja öljyn lämpötilat lähenevät toisiaan. Juuri tuon anturin elementin eristys on se mikä siinä maksaa. Anturihan itsessään ei maksa kuin alle euron, mutta se kestävä ja eristävä mekaniikka siinä ympärillä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
juudas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 19.04.2004 13:34
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja juudas »

Jep, nuo aivan halvimmat kyllä saattaa näyttää mitä sattuu, vaikka ajoviimaa ei tulisikaan kovin paljoa, niin lukema voi olla aivan hyvin 50 asteen luokkaa vaikka takana olisi kunnnonkin repäisy. Ainakin näin kävi minulla kun oli halpis mittarin anturi ö-pohjan kyljessä kiinni.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12762
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jep, oma autometerin, joten luulis laatukamaa olevan !
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

epk kirjoitti:jep, oma autometerin, joten luulis laatukamaa olevan !
Mitä nyt ahtopainemittareiden puollella pientä ongelmaa kun viisari ei palaudu enään nollille vaan jää tuohon 0,1-0,2bar tienoille ja pompahtaan siitä sitten kun paine nousee 0,5 paineisiin.
Enkä ole ainut kellä tuollasta on esiintynyt.
Kyseessä siis Autometrin 2,5bar mittari.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, mulla on SPA:n mittari molemmille öljyille. Ei näytä yhtään eri lukemaa vaikka pysähtyisi, panssarit ei oo paikoillaan. Hyvät anturit vaan, ja tuolla kiskurihinnalla niiden onkin syytä olla hyvät.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12762
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Cooler kirjoitti:
epk kirjoitti:jep, oma autometerin, joten luulis laatukamaa olevan !
Mitä nyt ahtopainemittareiden puollella pientä ongelmaa kun viisari ei palaudu enään nollille vaan jää tuohon 0,1-0,2bar tienoille ja pompahtaan siitä sitten kun paine nousee 0,5 paineisiin.
Enkä ole ainut kellä tuollasta on esiintynyt.
Kyseessä siis Autometrin 2,5bar mittari.
tiedän, sama mittari oli mullakin, siinä tuota ei ollut , hyvä tuuri :)
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

epk kirjoitti:
sunbeam kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:
jiipee kirjoitti:Sain ja missä autossa ?

oma oli 200D , pohjapanssarit paikalla + 200D:n reiätön etupuskuri, ei paljoa viimaa tulee ö-pohjalle->ei näytä vääriä
Päin persettä näyttävä öljynlämpömittari on 250td jälkiasennus turbossa , ja mittari on trisco ja taitaa kuulua halpoihin mittareihin 43e ,missä on ilmeisesti huono lammön eristys anturissa . Laitan sen suodatinjalkaan kun saan öljynlaudutinlähdöt valmiiksi
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Tänään sain senverran aikaiseksi, että nakkasin tuhkiksen mäkeen ja tein samalle paikalle kolmelle mittarille paikat. Elikkä samaan riviin tulee Öljynpaine, öljynlämpö ja ahtopaine. Tuo öljynpaine tulee väliaikaisesti, oma ö-painemittari temppuilee! Kaikki anturit, liittimet ja yms.hilppeet hankittuna, puuttuu vaan työ-into.

Mittarit ja anturit on MotoMeteriä ja VDO:ta, vissiin ihan kelpo kamaa? Ainakin noissa meidän virman tuotteissa niitä käyttävät. Öljynlämpö-anturin pistän ö-pohjaan, ö-paine-anturin kannenpäähän ja ahtopaine-anturi tulee painekoteloon. Luonnollisesti jokaisen mittarin näyttämä todetaan kalibroiduilla mekaanisilla mittareilla.

Huomenna lisää, jos ei oo pää kipee :wink:
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Öljynlämpömittari asennettu, anturi on öljyropun tilalla. Öljynlämmöt nousee n.50km maantieajossa 70 asteen huitteille. Joku epäili ajoviiman vaikutusta tuohon anturiin, mutta ei vaikuta yhtään. Pitäs ajaa pitempi testilenkki mieleellään hieman kovempaa, niin näkis minne se tuo lämpö nousee.

Mittailin huvikseen tuossa tuon turpon siipiä, kun ei ollut tarkkaa tietoa niitten koosta. Imusiiven halkaisija suurimmillaan 62mm ja pienimmillään 44mm. Pakosiipi 55mm ja 48mm. AR? ei hajuakaan, mitens sen voi mitata / laskee?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Hiljasta on ollut a/r suhteen, no eiköhön joku korjaa mikäli menee pieleen. Minulle on tullut tälläinen mielukuva tuosta A/R suhteesta, mutta en sitä ole saanut kovin järkevästi mitattua.

Kuva


Ropellia kierää onkalo (scroll) joka pikkuhiljaa laajenee maksimiinsa juuri ennen ahtimen ulostuloa. Tuon onkalon halkaisija on A ja sen mittaaminen on käytännössä jokseenkin epätarkkaa. Pitäisi mitata ahtimen sisällä olevan onkalon (=reiän) pinta-ala siltä kohtaa kun pesä päättyy ja muuttaa se vastaavan kokoisen ympyrän halkaisijaksi. [ongelmat: Missä kohtaa tarkalleen pesä päättyy, eli mistä mitataan ja miten mittaa epäsäännöllisen muotoisen pinta-alan]

Myös R:n mittaaminen on vähän epävarmaa, mutta se sentään jotenkin onnistuu.

Tässä vielä sisäpuolelta kurkattuna...
Kuva

Näyttää siltä, että A:lla ja ropellin pienemmällä halkaisijalla on vahva korrelaatio.

:roll: Korjatkaa mikäli meni pieleen :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

No kyllä Veskola on ihan hajulla...

Tuo A on tuon scrollin leikkauksen pinta-ala (ei halkaisija) jossain kohtaa ja R kyseisen leikkauksen etäisyys turbiinin akselista (nus nus : akselin keskikohdasta ) samalla kohtaa.
Ei muutu/pitäs muuttua liikuttaessa siinä scrollilla.

Mitä isompi tuo A/R on, sitä korkeemmille kiekoille tulee turbon mukaantulo.
Ja toisinpäin: pienellä ahdetaan aikaisin.

Mersun 3l koneelle vois olla keskimääräisen sopiva joku 0.6-0.8 (ainaki teoriassa ja vaan konekoon mukaan laskettuna).
Riippuu tietenkin mitä meinaa autollaan tehdä.

Ääh, menkää tuonne ja lukekaa ite: http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... ndex1.html
Sivulla 2 on toi A/R oikeen kuvien kanssa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No pirkule, onko se A tosiaankin pinta-ala eli A/R luvun yksikkö on siten metri. Kyllä noinhan se on selvällä englannin kielellä ilmaistu.

>>R kyseisen leikkauksen
Siis kyseisen leikkauksen keskikohta, ja siten sen mittaaminen/löytäminen onkin kanssa aika vaikeaa kun kyseessä ei ole ympyrämuoto.

Tuossa A/R luvussahan on sellainen hauskuus kun se R lähtee kasvamaan kun vaihdetaan aivan eri ahdin tyyppiin (=isompaan), jolloin se luku ei kerro suoraan ahtimen tuottoa. Pikemminkin saman kategoria ahtimien välisten pesien vertailua tuo helpottaa.

Vieläkö olen hajulla ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

No kyllä, olet saapumaisillasi asian ytimeen. :)

Mielestäni olet ihan oikeassa tuossa :
Pikemminkin saman kategoria ahtimien välisten pesien vertailua tuo helpottaa.
Sittenkun sotkemme palettiin vielä tuon turbiinipuolen A/R, siipien koot, eri trimmit niin johan alkaa olla muuttujia tarpeeksi.

OT:eBayssä oli HX35:sia 50$-250$, Cumminsista purettu.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

0.6-0.8 on 3-litraisessa auttamattoman pieni, yhden korvilla pitää olla.
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Pitää vapun jälkeen rueta selvittämään tuo a/r hommeli maahantuojan tai mersun kanssa. Kaippa tuolla maahantuojalla on tietoo nuista turpoistakin.

Ihan mukavasti tuo auto tällä hetkellä liikkuu, syöttäjä nyt sen verran että ahdot pysähtyy 1,2bariin. Kaverilla on S70 Volvo, jossa 150hv ja kiihtyvyys tuonne 170km/h asti sama, kuin tuolla minun röntällä :lol: (kokeiltiin suljetulla-alueella, luonnollisesti). Ois ihan kiva kokeilla sitä G-techiä, ei vaan taida täälläpäin olla kellään moista hienoutta?

Pitihän se tuohon peräluukkuun laittaa tuo mallimerkintä, että ei jää muille epäselväksi :wink: (200D 6cm korkeilla tarrakirjaimilla)
Vastaa Viestiin