Garret gt37

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Garret gt37

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Tuli ostettua tuommoinen ahdin tuohon meitin leikkikaluun.Siivet 57/61 kysymys kuuluu kuinka suurennan tuosta hukkaporttia.Siinä pakopesässä on portin kohdalla joku tulppa saako sen miten pois? ja kuinka paljon uskaltaa suurentaa eli läpän ja reijän suhde paljonko pienempi reikä?
RED POWER IHC DT-358
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Garret gt37

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

[quote="Dieselpower"]Tuli ostettua tuommoinen ahdin tuohon meitin leikkikaluun. Hitsaa siihen pultti ja vedä liukulekal ulos se tulppa. :!: Tee sitten jostain ventiilistä isompi läppä. Kasvata liikematkaa ohentamalla kantta :?: Niin eiköhän se tolla parane. :wink:
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Re: Garret gt37

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Hitsaa siihen pultti ja vedä liukulekal ulos se tulppa. :!: Tee sitten jostain ventiilistä isompi läppä. Kasvata liikematkaa ohentamalla kantta :?: Niin eiköhän se tolla parane. :wink:[/quote] Täytyypi koittaa saatiin pakosarja juuri sommiteltua kasaan, hitsausta vailla. :P
RED POWER IHC DT-358
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Nyt on hukkaportinreikä suurennettu. Pakosarjan hitsaamme huomenna loppuun ja maanantaina hakemaan uudet pakosarjan tiivisteet ja turboa asentamaan. :twisted: onko kenelläkään lisärikastus järjestelmää myynnisä? tai mahtaisikohan toimia jos laittais imusarjaan 2kpl ylimääräistä suutinta ja öljynpaine kellon imusarjaan ohjaamaan, niin kun ahtopaine kipuaa yli 0.3 baria suuttimet aukeaisivat, mahtaa kohan tuolla systeemillä saada paljonkin liikaa ruokaa?? kysymys on 2l bensiini koneesta
RED POWER IHC DT-358
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

nyyyyyyt tuli kyllä kirjoitusvirheitä. :shock: heh! kielet eivät ole vahvimpia puoliani :wink:
RED POWER IHC DT-358
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

mahtaisikohan toimia jos laittais imusarjaan 2kpl ylimääräistä suutinta
Minua kiinnostais sama homma, vaikka ei nyt olekkan ajankohtainen. Noistahan ei varmaan kovanpaljon ole hyötyä, jos sulla on mahdollisuus ohjelmoida VE-kartat haluamiiksi ja suuttimissa tarpeeksi iso reikä:roll:. Mutta ilmeisesti kaasutin/k-jet/vakio mot ym. sovelluksissa tuosta on huomattava apu paineen alaisena, sillä kuitenkin maksimaalinen teho saavutetaan silloin kun kaikki ilma saadaan "poltettua". Siihen taas ilmeisesti tarvii rikkaan seoksen, jonka nämä apusuutimet voisi tarjota.

Kuinkahan monimutkainen sahkölaite olisi sellainen, joka paineanturin mukaan aukoisi sähkösuuttimia? Esim saisiko jonkun 555-piirin toimimaan sillälailla että se ohjais transistoreita, jotka taasen säännöstelisi maata suuttimille? Siihen sitten vaikkapa pari säädettävää kondensaattoria/potikkaa, joilla voisi säännöstellä sitä taajutta/aukioloa ja sitäkautta aineen kulkua.

EDIT: jaa nimim. Joni P:hän onkin expertti näissä lisärikastus hommissa, ja kertoikin tuolla aiemmin että kaverinsa oli tehnyt noita lisärikastuspiirejä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nyt kuulostaa ihan siltä kuin suunniteltaisiin miten tehdään helpoiten reikä männän lakeen :roll:

Tuolla voi porukalla koota voimat ja tehdä moisen härvelin sarjatuotantona: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=33674

Itse kyllä ostaisin valmiin boxin jostakin...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

[quote="veskola"]Nyt kuulostaa ihan siltä kuin suunniteltaisiin miten tehdään helpoiten reikä männän lakeen. Kyllä se soppa on tuossa moottorissa ainakin tähän asti riittänyt mutta nyt on hieman isompi ahdin joten on pakko alkaa miettiä jotain rajumpaa lisärikastusta. On tuolla moottorilla jo 2 talvea ajettu jäärataa ympäri 1bar ahdoilla, mutta kone oli silloin tuplilla ja nyt turbo saabin k-jetillä koska nykyiseen sovellukseen vaakatuplat ja painekotelo eivät leveydestään mahtuneet.
RED POWER IHC DT-358
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Dieselpower kirjoitti:On tuolla moottorilla jo 2 talvea ajettu jäärataa ympäri 1bar ahdoilla, mutta kone oli silloin tuplilla ja nyt turbo saabin k-jetillä koska nykyiseen sovellukseen vaakatuplat ja painekotelo eivät leveydestään mahtuneet.
Juu tarkoitin kun tuo lisäkytkentä menee sekaisin kriittisellä hetkellä niin menee vähän laihalle. Luotettavaa elektroniikkaa kun ei synny ihan joka jannulta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Juu tarkoitin kun tuo lisäkytkentä menee sekaisin kriittisellä hetkellä niin menee vähän laihalle. Luotettavaa elektroniikkaa kun ei synny ihan joka jannulta.[/quote] Tuo kyllä pitänee paikkansa. täytyypi keksiä jotain on taas kesä aikaa rakentaa, kun tänä talvena taitaa jäät sulaa ennenkuin auto on iskussa tai ei ainakaan kauaa kerkiä ajamaan :cry:
RED POWER IHC DT-358
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Juu juttelin yhden gurun kanssa, ei toimi lisärikastus ilman älyä. Tulee liian suuri pompsahdus johonkin kohtaan. yksi vaihtoehto 6 koneen määränsäädin, tuo saabin jakaja on kyllä kutvosen mutta kun on 2 reikää valettu umpeen. Niin sitten vois laitta imusarjaan 2kpl ylimääräisiä suuttimia.
RED POWER IHC DT-358
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

mitäpä ei olisi tehty

kaksi öljyn paine anturia 0,7kg ja 1,0kg jotka ohjaavat kahta relettä ja yhdistävät suuttimille virran lisäksi sisällä merkki valot ilmaisee suuttimien
aukeamisen ja toimii hyvin

suuttimet ei saa olla isoja koska paine on korkea 5,5kg jotain is sierran
suuttimia esim.
suuttimet ei saa aueta yhtä aikaa

sitä en osaa sanoa missä tuossa mun vehkeessä se äly on :wink:
shaka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 01.09.2004 09:43

Viesti Kirjoittaja shaka »

Yksi vaihtoehto on laittaa muutama k-jetin kylmäkäynnistyssuutin.. niissä ei tartte mitään monimutkaista elektroniikkaa. Niissä taasen ei ole tuottoa kuin 130ml..
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Ei riittänyt turbo saabin k-jetti kuin n.0.3bar ahtoihin. kylmä käynnistys suuttimesta annettiin lisää ruokaa, ahdot nousi 0.4bar ja seos mittarista hävis kaikki ledit ja vedot hyytyi. Kysymys mihin kohtaan lisärikastuspiirin suuttimet olisi parasta sijoittaa Kävisikö ahtoputki heti ennen kaasuläppää? Tuossa vaan ongelma että kaasuläppä on imusarjan toisessa päässä eikä keskellä, niin mahtaako 4pytty saada vielä kunnolla ruokaa.
RED POWER IHC DT-358
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Suunnittelin äsken vähän. kaasuläpän jälkeen olisi kaksi kohtaa johon suuttimet saisi hyvin kiinni, mutta ovat aikalailla lähellä 1 pytyn imukaulaa mites tuopaikka mahtaisi toimia?
RED POWER IHC DT-358
vexu524tdic
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 02.04.2005 13:31
Paikkakunta: Kinnula

Viesti Kirjoittaja vexu524tdic »

Tuli tuossa mieleen että bmw:ltä löytyy kuuspyttysiä k-jet ruiskulla ja näitähän on pilvin pimein...
ja onhan mesellä kasi k-jetillä! laita tuplasuuttimet 8)
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

vexu524tdic kirjoitti:Tuli tuossa mieleen että bmw:ltä löytyy kuuspyttysiä k-jet ruiskulla ja näitähän on pilvin pimein...
ja onhan mesellä kasi k-jetillä! laita tuplasuuttimet 8)
Olis yks ylimääräinen v8 ruutta :lol: on ollut 2.3 turbo-bensas kiinni, soppa ei loppunu kesken puh. 0400-83 47 83 ja olis pari bensa-nelostakin
shaka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 01.09.2004 09:43

Viesti Kirjoittaja shaka »

Tuo mersun v8 jakaja piisaa kyllä melko pitkälle n.300hv!?
wmix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 11.08.2004 17:48

Viesti Kirjoittaja wmix »

ehkä tyhmä kysymys mut mikä motti sulla on käytössä m102?! 2litran??
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Se on fordin 2.0 ohc kone on tuossa meijän omassa leikkikalussa.
RED POWER IHC DT-358
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

Polet sen k-jetin suohon ja ostat joko paineistetut tupla kaasarit, tai laitat megasquirt:n :)

itselläni oli 2l ohc:ssä kiinni 40mm dhla dellortot ja löpöö riitti vielä noin 300hp asti. Riittäähän ne pitemmällekkin. Nuo kaasarit eivät ees maksa paljo.
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Edellisessä sovelluksessa oli tuplat ja niillä tosiaan toimi hyvin, mutta tässä nykyisessä sovelluksessa tuplat ja painekotelo yhistelmä ei mahdu leveytensä puolesta olemaan. Megaquirt on yksi vaihtoehto ja tuossa turbo-eemelin kanssa juteltiin tuosta mersun v8 määränjakajasta mikä vois olla kanssa hyvä vaihtoehto. se on mietinnän alla jahka kaveri tulee ruotsista ja menee nää muut kiireet ohi
RED POWER IHC DT-358
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Onko muuten sulla turbo-eemeli suuttimia siihen ruuttaan?
RED POWER IHC DT-358
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Dieselpower kirjoitti:Onko muuten sulla turbo-eemeli suuttimia siihen ruuttaan?
kyllä löytyy suuttimiakin ainakin muutama kappale
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Ei muuten hukkaportti riitä mihinkään. Kyllä tuosta k-jetistä jo 1.5 bar ahdoilla ruoka loppuukin oli ahtopainemittarin letkusulanut, että kyllä se näämmä ahtaa, onneks ei noista kokeiluista vielä kone sulanut.
RED POWER IHC DT-358
markosa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 02.02.2005 13:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markosa »

Mulla tuntuu portti "portattu" riittävän ihan hyvin jopa alle 1 paineilla 3.0 moottorissa. Teitkö kannen uusiksi jotta läppä pääsee aukeaamaan kunnolla ?
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

En tehnyt muutakuin porttasin reijän niin isoksi kuin uskalsi vakio läpällä. Täytyy kun tässä kerkiää niin ottaa ahdin pois ja sorvata isompi läppä ja portata reikää vielä isommaksi.
RED POWER IHC DT-358
markosa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 02.02.2005 13:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markosa »

Veistin niin paljon kun vain tohtii ja uus läppä tilalle. Se alkuperäinen läppä menee nykyisestä reiästä helposti läpi :wink:
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

kuinka iso sulla on se uus läppä? millä paineilla portti alkaa aukeamaan ja mihin paineeseen rajaa??
RED POWER IHC DT-358
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

markosa kirjoitti:Veistin niin paljon kun vain tohtii ja uus läppä tilalle. Se alkuperäinen läppä menee nykyisestä reiästä helposti läpi :wink:
Muistelisin et alkaa aukeen n. 0,6 ja on 1,1 bar kello. Kirisettynä saa n. 1,3
Vastaa Viestiin