Pystärin jalopuiden ehjäämistä...
Pystärin jalopuiden ehjäämistä...
TAAS muutamia kysymyksiä noussut tajunnan syövereistä.
1. Kuinka nuo jalopuut irtoaa ehjänä. Nuo reunapalat, siis ne mitkä on sellaisia vänkyröitä, tuntuvat ainakin olevan aika jämäkästi kiinni. Onko puut kiinni pulteilla, liimalla vai miten..... Neuvoja kaivataan.... Auto ei ole nyt käsillä, joten ei pääse tarkastamaan.... Niin ja kuinka esimerkiksi ilmasuuttimet lähtevät irti..
2. Omassa autossani jalopuiden lakka on ns. krokotiilinnahalla, joten on varmasti viisainta ottaa siikli käteen ja rapsutella paljas puu näkyville. Mutta onkos näissä viiluissa sitten joku petsi lakan alla vai onko puu tosiaan noin tummaa.
3. Mitäs lakkaa te oikein olette käyttäneet noita puita lakkaillessanne. Ihanko venelakkaa vai jotakin ihan muuta. Tuo venelakka vois ainakin sopia tarkoitukseen passelisti.
Onkos nuo puut muuten alunalkaen oikein kiiltävällä lakalla käsiteltyjä vaiko himmeällä. Ja minkälaisia sävyjä on ollut tarjolla alkuperäisenä.Omista ei kyllä pysty enää päättelemään. Ovat voineet tummua aika lailla ajan saatossa.
1. Kuinka nuo jalopuut irtoaa ehjänä. Nuo reunapalat, siis ne mitkä on sellaisia vänkyröitä, tuntuvat ainakin olevan aika jämäkästi kiinni. Onko puut kiinni pulteilla, liimalla vai miten..... Neuvoja kaivataan.... Auto ei ole nyt käsillä, joten ei pääse tarkastamaan.... Niin ja kuinka esimerkiksi ilmasuuttimet lähtevät irti..
2. Omassa autossani jalopuiden lakka on ns. krokotiilinnahalla, joten on varmasti viisainta ottaa siikli käteen ja rapsutella paljas puu näkyville. Mutta onkos näissä viiluissa sitten joku petsi lakan alla vai onko puu tosiaan noin tummaa.
3. Mitäs lakkaa te oikein olette käyttäneet noita puita lakkaillessanne. Ihanko venelakkaa vai jotakin ihan muuta. Tuo venelakka vois ainakin sopia tarkoitukseen passelisti.
Onkos nuo puut muuten alunalkaen oikein kiiltävällä lakalla käsiteltyjä vaiko himmeällä. Ja minkälaisia sävyjä on ollut tarjolla alkuperäisenä.Omista ei kyllä pysty enää päättelemään. Ovat voineet tummua aika lailla ajan saatossa.
Ilmasuuttimet koostuvat kahdesta osasta ja kojelauta tulee niiden väliin. Eli kojelaudan takapuolella olevasta osasta pyöräyttämällä se alkaa purkautumaan. Keskisuutin on ihan ruuveilla kiinni, yläruuvit on aika hyvin piilossa. Säätönamiskat on kiinni sillä kromirinkulla, meisselillä pyöräytät auki. Puuosista mulla ei ole kokemusta, joten muut voi vastata niitä koskeviin kysymyksiin..
Ihan vain näin mersumiesten kesken...
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Joo, kyllä Mersussa kaikki on irrotettavissa, mikään ei ole japanin malliin liimattu tai prässätty kiinni.
Puita on (ainakin) kahta laatua: melko keltaista keksitummaa puuta ja ruskeissa autoissa vielä tumman ruskeaa. Puissa on kevytmetallinen runko alla, johon puuviilu on liimattu. Hanskalokeron kannessa runko on puuta, mutta eri puuta kuin viilu.
Itse en missään tapausessa lähtisi itse lakkailemaan niitä, vaikka en olekaan sormi keskellä. Alkuperäinen lakkaus on todella kova ja kiiltävä, ja lisäksi ilmeisen paksu. Kutsutaan käsittäkseni "pianolakkaukseksi". Pinta on siis kuin kalliissa pianossa. Vaatii varmaankin erikoisaineet ja puhtaan paikan - kokemuksesta puhumattakaan.
Olen kyllä nähnyt itse korjattuja puita, mutta jälki on aina aivan kamalaa. Ja kaiken maailman visakoivuviiluja, mutta ne nyt ovat aivan oma lukunsa kamaluudessaan. Kannattaa siis kysyä MB-Klubista jonkun osaavan puukäden yhteystiedot ja teettää se työ. Sinä ja niitä puita katselemaan joutuvat matkustajat säästytte huomattavilta henkisiltä vaikeuksilta.
-Daaz
Puita on (ainakin) kahta laatua: melko keltaista keksitummaa puuta ja ruskeissa autoissa vielä tumman ruskeaa. Puissa on kevytmetallinen runko alla, johon puuviilu on liimattu. Hanskalokeron kannessa runko on puuta, mutta eri puuta kuin viilu.
Itse en missään tapausessa lähtisi itse lakkailemaan niitä, vaikka en olekaan sormi keskellä. Alkuperäinen lakkaus on todella kova ja kiiltävä, ja lisäksi ilmeisen paksu. Kutsutaan käsittäkseni "pianolakkaukseksi". Pinta on siis kuin kalliissa pianossa. Vaatii varmaankin erikoisaineet ja puhtaan paikan - kokemuksesta puhumattakaan.
Olen kyllä nähnyt itse korjattuja puita, mutta jälki on aina aivan kamalaa. Ja kaiken maailman visakoivuviiluja, mutta ne nyt ovat aivan oma lukunsa kamaluudessaan. Kannattaa siis kysyä MB-Klubista jonkun osaavan puukäden yhteystiedot ja teettää se työ. Sinä ja niitä puita katselemaan joutuvat matkustajat säästytte huomattavilta henkisiltä vaikeuksilta.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Joo, Tosin noissa puissa on vuosimalli eroja, kakkossarjaisissa tais olla paremmat lakkaukset. Tommonen kova ja kiiltävä pinta saavutetaan tusinalla lakkakerralla ja joka väliin hionta. Jättäisin kyllä itekkin ne jollekkin kunnon puusepälle, kun aika kalliista sytykkeistä on kyse.Daaz kirjoitti: Itse en missään tapausessa lähtisi itse lakkailemaan niitä, vaikka en olekaan sormi keskellä. Alkuperäinen lakkaus on todella kova ja kiiltävä, ja lisäksi ilmeisen paksu. Kutsutaan käsittäkseni "pianolakkaukseksi". Pinta on siis kuin kalliissa pianossa. Vaatii varmaankin erikoisaineet ja puhtaan paikan - kokemuksesta puhumattakaan.
Olen kyllä nähnyt itse korjattuja puita, mutta jälki on aina aivan kamalaa. Ja kaiken maailman visakoivuviiluja, mutta ne nyt ovat aivan oma lukunsa kamaluudessaan. Kannattaa siis kysyä MB-Klubista jonkun osaavan puukäden yhteystiedot ja teettää se työ. Sinä ja niitä puita katselemaan joutuvat matkustajat säästytte huomattavilta henkisiltä vaikeuksilta.
-Daaz
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Isoveljelle lakattiin Valiantin puukoristeita ihan samalla lakalla kuin autokin. Alla oli yksi kerros puulakkaa, hionnat ja päälle ruiskulla autolakat. Tuli muuten tosi kiiltävät kun pariin otteeseen lakkasi.
Mutta en suosittele kokeilemaan, jos ei tiedä mitä tekee..

Ihan vain näin mersumiesten kesken...
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
lisää aiheesta....
Näiden puuosien lakkaamiseen liittyy vielä yksi ongelma :
Yleensä jos lakka on kärsinyt, niin myös itse puussa on joissakin kohdin
vauriota ( halkeamia, harmaantumista, jopa lahoa...).
Tällaisen vauriotuneen puun korjaamiseen ei riitä pelkkä lakkaus,
vaan korjaus on jopa vieläkin vaativampi. Puuta joudutaan ehkä kittaamaan,
tai jopa korvaamaan osittain terveellä puulla. Tällaisen korjatun kohdan
jatkokäsittely onkin sitten miltei taidetta : ammattikielellä puhutaan ootraamisesta ja laseeraamisesta. Tällöin kyseessä on
korjatun kohdan puunsyiden imitoimisesta ja sävyttämisestä "maalaamalla",
ja tuloksena on huomaamattomasti korjattu vaurio.
Lopuksi tietenkin koko pinta lakataan yli - ja puut on taas kuin uudet.
Valitettavasti tällainen käsityötaito on katoamassa. Nuoriso kohdistaa
ammatinvalintansa mieluummin "bittien-vääntämiseen", kuin aitoon
käsityöhön.
Yleensä jos lakka on kärsinyt, niin myös itse puussa on joissakin kohdin
vauriota ( halkeamia, harmaantumista, jopa lahoa...).
Tällaisen vauriotuneen puun korjaamiseen ei riitä pelkkä lakkaus,
vaan korjaus on jopa vieläkin vaativampi. Puuta joudutaan ehkä kittaamaan,
tai jopa korvaamaan osittain terveellä puulla. Tällaisen korjatun kohdan
jatkokäsittely onkin sitten miltei taidetta : ammattikielellä puhutaan ootraamisesta ja laseeraamisesta. Tällöin kyseessä on
korjatun kohdan puunsyiden imitoimisesta ja sävyttämisestä "maalaamalla",
ja tuloksena on huomaamattomasti korjattu vaurio.
Lopuksi tietenkin koko pinta lakataan yli - ja puut on taas kuin uudet.
Valitettavasti tällainen käsityötaito on katoamassa. Nuoriso kohdistaa
ammatinvalintansa mieluummin "bittien-vääntämiseen", kuin aitoon
käsityöhön.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: lisää aiheesta....
Kävin viime viikolla maksamassa coupen jalopuiden korjaustyöt. Tuulilasin kehyspuut korjattiin, mikä tarkoittaa että vanhat ensin hiottiin peruspuuhun asti, kitattiin sekä sitten ootrattiin että lakattiin. Samalla tehtiin uusi tuhkakupin kansi ootraamalla, kun aurinko on nääs haalistanut perus kojelaudat sävyn niin oli parempi ootrata palanen siihen, on sävy nyt sama.Henry V. kirjoitti:Tällaisen korjatun kohdan
jatkokäsittely onkin sitten miltei taidetta : ammattikielellä puhutaan ootraamisesta ja laseeraamisesta.
Voin postata kuvia kapistuksesta kunhan saan ensin auton tallista ja ruuvattua pilkkeet paikalleen.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Lakkasin itse W109 koppasen puut venelakalla, niissä oli puu kylläkin hyvässä kunnossa alla. Vanhat lakat pois..hienolla paperilla hionta...pölyt pois ja 20 % venelakalla ohut kerros...kuivuminen...pieni hionta..pölyt pois ja 20 %
lakkaa ohut kerros...tein em. homman noin 8 kertaa. 10 olisi ollut sopiva.
Tuli aikalikelle alkuperäisen näköinen "syvä" lakkapinta.
lakkaa ohut kerros...tein em. homman noin 8 kertaa. 10 olisi ollut sopiva.
Tuli aikalikelle alkuperäisen näköinen "syvä" lakkapinta.
Re: lisää aiheesta....
Tuossapa kuvia. Elikkäs hansikaslokeron kansi on alkuperäistä, muut päreet on nyt uudelleen käsitelty yllä mainitulla metodilla.karra kirjoitti: Tuulilasin kehyspuut korjattiin, mikä tarkoittaa että vanhat ensin hiottiin peruspuuhun asti, kitattiin sekä sitten ootrattiin että lakattiin. Samalla tehtiin uusi tuhkakupin kansi ootraamalla, kun aurinko on nääs haalistanut perus kojelaudat sävyn niin oli parempi ootrata palanen siihen, on sävy nyt sama.
http://img14.imgspot.com/u/05/129/23/P5100005.JPG
http://img14.imgspot.com/u/05/129/23/P5100006.JPG
http://img14.imgspot.com/u/05/129/23/P5100008.JPG
http://img14.imgspot.com/u/05/129/23/P510000721153.JPG
http://img14.imgspot.com/u/05/129/23/P5100009.JPG
Tyän suoritti Puusepänliike Simeon Lappeenrannasta.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
No mie vähän arvelin että joku (hurja) niitä hintoja kuitenkin kyselee, no viittasit tuossa penneihin niin sanotaan että liki pari tonnia mummoissaHirviövannemies kirjoitti: Mitäs tuli kustantamaan tuo hommeli? Näyttää onnistuneen hyvin.
Ei nyt mitään tarkkaa summaa tarvitse ilmoittaa jos et halua, ihan pennilleenkin riittää.![]()
Eikä ole kiirekkään, pääasia kun ilmoitat minuutin sisään.


Omassa cóupessa on toki sitten muualla pientä sanomista, mutta ainahan näissä harrastevehkeissä töitä riittää. Ellei tee "kurrit" ja tilaa Simo Veharannalta täysentisöidyn auton. Siihen sitten palaakin jo 60 k $ .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Kiitoksia tiedosta, tuota vähän pelkäsinkinkarra kirjoitti:No mie vähän arvelin että joku (hurja) niitä hintoja kuitenkin kyselee, no viittasit tuossa penneihin niin sanotaan että liki pari tonnia mummoissaHirviövannemies kirjoitti: Mitäs tuli kustantamaan tuo hommeli? Näyttää onnistuneen hyvin.
Ei nyt mitään tarkkaa summaa tarvitse ilmoittaa jos et halua, ihan pennilleenkin riittää.![]()
Eikä ole kiirekkään, pääasia kun ilmoitat minuutin sisään.
. Onhan se paljon rahaa, mutta kun kuskin jakkaralla istuu autoa ohjastamassa niin nuo hienot jalopuut kruunaa sen nautinnon. Eli tällaisessa autossa siistit puosat tavallaan tekee sen viimeisen "kuorrutuksen". Ainut on että ootrauksen jäljiltä pinta ei ole aivan peilisileä, oliskohan sitten 27-kertainen laukkaus sellaisen tuottanut
, mutta ompahan ainakin käsityön jälki nähtävissä.
Kiitoksia tiedosta, tuota vähän pelkäsinkin. On näet sellainen näprääminen noiden puiden kanssa että ammattimiehelläkin menee siihen varmaan ikä ja terveys, no mielenterveys ainakin
Ei kannattane käydä hommaan itse jos ei tiedä mitä tekee, jos tuonkin kaiuttimen ritilän saa säpäleiksi niin epäilen ettei suomenniemeltä löydy sellaista pärehöylää joka kitusistaan uuden tilalle sylkisi.
![]()
Eikä varmaankaan ole puuseppä ilennyt kaikkea touhuun ja tuumailuun tärvättyä aikaa laskuttaakaan, jonkun summan on ammattitaidostaan vaan maksettavaksi heittänyt. Paljon rahaa silti, mutta hyvään asiaan![]()
Omassa cóupessa on toki sitten muualla pientä sanomista, mutta ainahan näissä harrastevehkeissä töitä riittää. Ellei tee "kurrit" ja tilaa Simo Veharannalta täysentisöidyn auton. Siihen sitten palaakin jo 60 k $ .



Eikä varmaankaan ole puuseppä ilennyt kaikkea touhuun ja tuumailuun tärvättyä aikaa laskuttaakaan, jonkun summan on ammattitaidostaan vaan maksettavaksi heittänyt. Paljon rahaa silti, mutta hyvään asiaan

Siis peruskojelauta sekä hansikaslokeron kansi on alkuperäistä, muut ovat uudelleen ootrattuja ja lakattuja. Ohessa palikat sitten paikallaan. On tuo hanskalokeron kansi sisäpuoleltaan aika tummaa, eli aurinko tummentaa vaalean puun ja vaalentaa tumman - siis tasoittaa värejä...karra kirjoitti:Elikkäs hansikaslokeron kansi on alkuperäistä, muut päreet on nyt uudelleen käsitelty yllä mainitulla metodilla.

http://img14.imgspot.com/u/05/135/03/P5140010.JPG
http://img14.imgspot.com/u/05/135/03/P5140011.JPG
http://img14.imgspot.com/u/05/135/03/P5140012.JPG
Kuvissa näkyvät valkoiset kohdat on heijastuksia, ei siis virheitä lakkauksessa.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224