Kateellisten panetteluako?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
ipezu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 27.06.2004 08:12

Kateellisten panetteluako?

Viesti Kirjoittaja ipezu »

Korjaamolla lajitovereiltani kuultua, kun liityin korjaamopäällikön ja Toyota-miehen seuraan mentyäni hakemaan pientä huoltoapua W124 Meselleni:

- Mersuttii o nykysi iha paskoja. Tuo 124:ses on vielä aato, mutta uuvvempia en aenakaa itellen omaks aatoksen ottas mistää hinnasta. Jokkii vika ko niihi tulloo, nii pittää nostoo iltahämärissä vähin iänin kuorma-aaton lavalle ettei nuapurit niä, peittee ressulla ja ajjoo syrjäkylliin kaatta johonnii suurempaan kaapunkiin, missee ossoovat niille jottai tehä. Ja tulloo heleveti kalliiks…

Tässä korjaamopäällikkö tarkoitti sitä, että nykyisten autojen vianmäärityksen tarvitaan diagnostiikkatesterit yms erikoiskaitteet, joihin pienillä korjaamoilla ei olisi varaa. Yrittäjä valittelikin sitä, että pienienkin korjaamoidenkin pitää ottaa nykyisin yhtä kovat taksat kuin suurtenkin, jotta he pystyvät tiheään tahtiin uusimaan kymmeniä - tai jopa satoja tuhansia maksavia testereitä ja merkkikohtaisia tietokoneohjelmia niihin.

Totta toinen puoli tuossa keskustelussa ja voivottelussa lieneekin, mutta aikanaan historia näyttää, ovatko nykyautot huonompia tai vaikka jopa parempia kuin vanhemmat. Nyt sitä voi olla vaikea arvioida kun elämme itse tässä ajassa keskellä. Ja kun kehitystä ei voi jarruttaa…

terveisin nimimerkki
”seitsemän euron osan asennuksesta kiltisti :lol: 100 euroa maksanut!
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Kateellisten panetteluako?

Viesti Kirjoittaja veppe »

ipezu kirjoitti: Totta toinen puoli tuossa keskustelussa ja voivottelussa lieneekin, mutta aikanaan historia näyttää, ovatko nykyautot huonompia tai vaikka jopa parempia kuin vanhemmat. Nyt sitä voi olla vaikea arvioida kun elämme itse tässä ajassa keskellä. Ja kun kehitystä ei voi jarruttaa…
Näinhän se on. Sen kyllä osaa jo nyt sanoa, että juuri kortin saaneilla nuorilla on kusiset paikat 10-15 vuoden päästä, jos autoverotus ei pikaisesti muutu reilusti edullisemmaksi. Mitkä ovat tosiasiat tuolloin:
1) Kaikki -80-90 lukulaiset perustekniikkaiset "teinicorollat" ynnä muut on paalattu EU-tukiaisilla jo aika päiviä sitten.
2) Ensiauton omistaja joutuu 15 vuotta vanhaa kotteroansa huollattamaan liikkeessä, koska kotikonstein ei enää tämän päivän autoja käytännössä kunnosta, etenkin kun muistetaan nämä viimeisimmät katsastussäädökset. Ei saa olla vikamuistissa/itsediagnostiikassa merkintöjä, muuten ei mene katsastuksesta läpi.
3) Maailmalla menestyy BBC:n tekemä dokumentti "sitkeistä suomalaisista sisseistä", jotka nöyrtyvät ajelemaan ikivanhoilla autonroppanoilla järjestämättä edes kiivasmielistä mielenosoitusta eduskunnan portaille.
4) Jotkut harvat ja onnekkaat ensiauton omistajat ajelevat huolettomilla 123 ja 124 mersuilla, joihin varaosia on alettu tekemään Suomessa, koska missään muualla ei enää kyseisiä autoja ole liikenteessä.

Verottaja ei luonteensa mukaisesti tule muuttamaan autoverotusta, vaan päinvastoin edelleen kasvattaa sitä, jotta autoilijoilta voidaan ottaa rahaa (sinänsä tärkeisiin, mutta väärin rahoitettuihin) vanhustenhoitoon, sosiaalitukiin ja terveydenhoitoon sekä (täysin tarpeettomiin) kansanedustajien uusiin palkankorotuksiin, kansanedustajien verottomiin ja kuitittomiin kulukorvauksiin ja eduskunnan uusiin lisärakennuksiin.

Tilannehan tulee pian olemaan sama kuin Kuubassa, jossa 50-lukulaisen amerikanraudan voimanlähteenä käytetään Ladan moottoria.

Tästä voimme vetää johtopäätöksen, että perustekniikkaa olevat, varmatoimiset autot (lue: 123 ja 124 mersut) ovat 10-15 vuoden päästä kovassa huudossa! Pidetään siis huolta näistä mersuistamme, ne ovat tämän sukupolven perintö huomisen Suomen nousevalle nuorisolle :!: Käydään pelastamassa saksalaisen paalaimen kidasta mahdollisimman monta 123/124 mersua kaunistamaan suomalaista maalaismaisemaa :D
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Kateellisten panetteluako?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minä olisi semmoista mieltä, että 20 vuoden kuluttua saa ostaa sellaisen moottorin korjaussarjan, jossa puretaan kaikki alkuperäiset sähkökytkennät pois ja se kytketään ruiskusuuttimiin tms. ja muutamiin erikseen boxin mukana tulevaan mallikohtaisiin antureihin. Boxi kytketään usb piuhalla kotikoneeseen, ja boxille syötetään netistä löytyvät asetusarvot auton mallin mukaan.

Tuommonen boxi on sitten tuv hyväksytty ja menee katsastuksesta läpi.

Ennen vanhaan moottorit purettiin ja rengastettiin tietyn ikäisenä, tulevaisuudessa ne "boxitetaan" samassa yhteyessä. Boxituksen yhteydessä alkuperäiset ajonestot mittaristoineen lentävät roskikseen ja boxista tulee piuha, valokaapeli, jonka päässä roikkuu uusi mittaristo/käynnistysyksikkö.

Ihan sama ilmiöhän tapahtuu jo nyt kun noita sähkökaasareita vaihdetaan tavallisiin mekaanisiin kaasareihin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Re: Kateellisten panetteluako?

Viesti Kirjoittaja HVM »

veskola kirjoitti:Minä olisi semmoista mieltä, että 20 vuoden kuluttua saa ostaa sellaisen moottorin korjaussarjan, jossa puretaan kaikki alkuperäiset sähkökytkennät pois ja se kytketään ruiskusuuttimiin tms. ja muutamiin erikseen boxin mukana tulevaan mallikohtaisiin antureihin. Boxi kytketään usb piuhalla kotikoneeseen, ja boxille syötetään netistä löytyvät asetusarvot auton mallin mukaan.

Tuommonen boxi on sitten tuv hyväksytty ja menee katsastuksesta läpi.

Ennen vanhaan moottorit purettiin ja rengastettiin tietyn ikäisenä, tulevaisuudessa ne "boxitetaan" samassa yhteyessä. Boxituksen yhteydessä alkuperäiset ajonestot mittaristoineen lentävät roskikseen ja boxista tulee piuha, valokaapeli, jonka päässä roikkuu uusi mittaristo/käynnistysyksikkö.

Ihan sama ilmiöhän tapahtuu jo nyt kun noita sähkökaasareita vaihdetaan tavallisiin mekaanisiin kaasareihin.
Kaiken pahan alku ja juuri on Ford taunus :x Ruljanssi alkoi siitä kun niihin ruvettiin vaihtelemaan käsiryyppysarjoja epäluotettavan automaattihärdellin tilalle. Jos FoMoCo olisi alunpitäinkin pysynyt vaijerihuikassa, emme olisi nyt siinä tilanteessa kuin olemme :shock: . Manuaalisuus kunniaan.
Avatar
ipezu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 27.06.2004 08:12

Viesti Kirjoittaja ipezu »

Kaiken pahan alku ja juuri on Ford taunus Ruljanssi alkoi siitä kun niihin ruvettiin vaihtelemaan käsiryyppysarjoja epäluotettavan automaattihärdellin tilalle. Jos FoMoCo olisi alunpitäinkin pysynyt vaijerihuikassa, emme olisi nyt siinä tilanteessa kuin olemme . Manuaalisuus kunniaan.
Tuntuu siltä, että suurin osa autoilijoista arvostaa kulkupelissä enemmän ulkonäköä, imagoa ja erilaisia hilavitkuttimia huomattavasti enemmän kuin sitä auton perustarkoitusta, siis siirtymistä edullisesti ja turvallisesti paikasta toiseen. Manuaalisuus ja käytännölinen yksinkertaisuus ei tee autosta sen huononpaa mutta auton imogoon ja erityisesti kuljettajan statukseen se kai vaikuttaa...


.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Re: Kateellisten panetteluako?

Viesti Kirjoittaja Antti V »

veskola kirjoitti:Minä olisi semmoista mieltä, että 20 vuoden kuluttua saa ostaa sellaisen moottorin korjaussarjan, jossa puretaan kaikki alkuperäiset sähkökytkennät pois ja se kytketään ruiskusuuttimiin tms. ja muutamiin erikseen boxin mukana tulevaan mallikohtaisiin antureihin. Boxi kytketään usb piuhalla kotikoneeseen, ja boxille syötetään netistä löytyvät asetusarvot auton mallin mukaan.

Tuommonen boxi on sitten tuv hyväksytty ja menee katsastuksesta läpi.

Ennen vanhaan moottorit purettiin ja rengastettiin tietyn ikäisenä, tulevaisuudessa ne "boxitetaan" samassa yhteyessä. Boxituksen yhteydessä alkuperäiset ajonestot mittaristoineen lentävät roskikseen ja boxista tulee piuha, valokaapeli, jonka päässä roikkuu uusi mittaristo/käynnistysyksikkö.

Ihan sama ilmiöhän tapahtuu jo nyt kun noita sähkökaasareita vaihdetaan tavallisiin mekaanisiin kaasareihin.
Ei siitä kovinkaan kauan ole, kun näin jonkun 70-luvun mainoksen, jossa mainostettiin vaihtokoneita ja suurin otsikoin kerrottiin, että kun tämän vaihtaa 100 tkm välein, on matkanteko luotettavaa. Automerkkiä en nyt muista varmaksi. Toisaalta onhan noita vaihtobokseja jo saatavana ajoneuvokohtaisin liittimin ja softin.

Suurempana ongelmana ptäisin kuitenkin näitä suomalaisiin olosuhteisiin sopimattomia autoja. Juu en parjaa tässä mersua, mutta sanottakoon, että Ranskasta saa rapeaa patonkia :wink: :wink: Oli aika kivan näköisiä auto rivejä pakkasaamujen jälkeen, kun Mitteradin poikaset oli sylkeneet öljynsä pihalle ja härmäläinen jatkoi vaan kulkua, siihen asti kun koneet kävi :roll:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
Mika Tukiainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 22.04.2005 19:50
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kateellisten panetteluako?

Viesti Kirjoittaja Mika Tukiainen »

Mersuttii o nykysi iha paskoja.
Itsekin olen törmännyt useaan otteeseen samaan keskusteluun mersujen "paskuudesta". Kysymyksessähän on auto ja autoihin kuuluu omat vikansa merkkikohtaisesti. Mielestäni silmille tulo, haukkuen mersuja on melko ihmeellistä. Kenenkään ei ole pakko ajaa mersulla jos ei halua mutta kuitenkin se tuntuu kaivertavan jos minulla on mersu ja sinulla toyota. Nykymersut ovat varmasti laadukkaita ja jos saisin uuden mersun ottaisin sen miettimättä sen pitempään. Tottahan on myöskin se, että wanhat W124 ja W201 ovat vahvoja autoja mutta kyllä noilla uusillakin näkyy pääsevän. Kyllähän vikoja tulee ja menee mutta ne kai voi korjata vai mitä?
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Jokainenhan ymmärtää aina toisen puheen omasta näkökulmastaan tietyllä tavalla. Minä tuon ipezun tekstin ymmärsin juurikin niin päin, jotta nykyautojen korjaaminen vaatii kaikenlaisia mallikohtaisia mittareita ja säätölaitteita. Vedin tästä johtopäätöksen, että 20 vuoden päästä ei esim. minun omat tenavat autoaan korjaile samalla tavoin, kuin itse korjailin, kun ekan auton ostin.

Ehkäpä Veskola on oikeassa siinä suhteessa, että jopa kokonaisia korjaussarjoja elektroniikan osalle ilmaantuu. Mutta eipä sekään ilmaista ole! Eli kun teini on ensin saanut hankittua 1000 eurolla corollan, niin sitten pitää olla ostamassa 2000 eurolla elektroniikan korjaussarjaa. Katsastuksessa pitää toimia ABSit, Airbagit (ne kaikki 11), päästöissä ei saa olla auton vikadiagnostiikan perusteella ongelmia, ym ym. Kaikenlaista mahdollista (lue: varmaa) vikakohtaa on lisää 10 vuoden takaiseen verrattuna. Eli jotta teini saa ylipäätään ensiautonsa katsastuksesta läpi, niin niihin perinteisiin jarru, valo ja iskariremppoihin pitää lisätä elektroniikkaremppaa.. Sääliksi käy omia tenavia... noo, onneksi tyttöjä jokainen, eivät ole heti 18-vuotiaina auton perään :lol:

Tuossa googlella leikkiessä tuli oivallinen AKEn linkki eteen:
http://www.ake.fi/pdf/katsastuksen_arvo ... E-2002.pdf
Tuon tarkistuslistan kun käy läpi ja korjaa puutteet, niin jo pitäisi mennä auto läpi katsastuksesta 8)
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Vastaa Viestiin