W123: Jarrukilpi leipoo alumiinivanteisiin, toimenpiteitä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tuhopolttaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 16.03.2005 19:44
Paikkakunta: Elimäki

W123: Jarrukilpi leipoo alumiinivanteisiin, toimenpiteitä?

Viesti Kirjoittaja tuhopolttaja »

Ikävä ylläri paljastui kesärenkaita W123:een vaihdettaessa. Talvirenkaat normaaleilla 14" peltivanteilla ja kesärenkaat 14" originaalialuilla. Edessä ei ollut kilpiä ja sinne menivät kesärenkaat vaivatta. Takana on kilvet eriparia ja ilmeisesti toinen (isompi niistä) on vaihdatettu takarenkaiden ollessa paikallaan viime talvena edellisen omistajan toimesta. Toiselle puolelle menee rengas juuri ja juuri mutta toiselle puolelle ei mene vaan ottaa vanteen sisäreunaan kiinni..

Mitä pitäis tehä? On ehdotettu kilpien rälläköimistä pienemmiksi. Onko kilpien irrotus tuota varten kuinka vaivalloinen toimenpide? Muita ideoita?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12846
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

helpoin joko antaa laikkaa, tai sitten vääntää ihan käsin / tongeilla sisäänpäin .

Kilpien irroitus aika savotta !
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

No ei kai niitä tarvitse rälläköintiä varten irti ottaa?
Mitäs jos vaan pihdeillä/vasaralla/käsin ym. käännät kilpee sen verran että mahtuu pyöriin?
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Ei kai siinä muuta ensiavuksi.
Muuten mikäköhän visio on ollut laittaa väärä jarrukilpi, kun uusi sinne kuuluva kustantaa luokkaa ~20 €... Mistä löytyy sellainen jönglööri, joka maininnan mukaisesti vaihtaa jarrukilven renkaan ollessa paikallaan :lol:
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Leka kirjoitti:Mistä löytyy sellainen jönglööri, joka maininnan mukaisesti vaihtaa jarrukilven renkaan ollessa paikallaan :lol:
Samaa mieltä oon itsekkin. Meikän autoon jarrukilvet on vaihdettu sillain että ne on leikattu auki yhestä kohtaa niin ettei tarvinnu pyörän napaa irroitella.
Vähän vääntyivät operaatiossa mutta eivät liikaa.

Kesärenkaille siirryttäessä oli sama ongelma edessö kuin "tuhiksella", vaikka käytin originaaleja MB-osia. Vasaraa ja pihtiä kun näytti reunoille niin homma selvisi. Ei edes tarvinnu irrottaa kun pyörä hetkeksi. Sitten vielä kevyt kerros :roll: jotain maalia väännetyille reunoille niin ei iske korroosio pöpö ihan heti ja auton arvo säilyy.

Tuossa tuhiksen autossa on (ehkä) joku jonglööri laittannu vieraan mallin tai auton kilvet tai sitten kyseessä on joku tökerö korvaava osa. Mutta toistetaan vielä että ovat ne MB-osatkin aika tiukkaan mitoitettuja.

Vasaraa ja pihtejä peliin niin siit selviää, älä irrottelemaan lähe se on turhaa.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Takajarrukilven ja 14" vanteen väliin ei jää isoa rakoa. Ovat tehtaalla tarkasti mitoittaneet, edessä on enemmän tilaa kun jarrukilvet ovat pienemmät. Talvivanteiden liimapainot otti minullakin kiinni takajarrukilpeen kun rengasliikkeessä kehoituksestani huolimatta laittoivat niitä liimapainoja jarrukilven kohdalle. Vasara avuksi ja jarrukilpeä & liimapainoa leipomalla tuli tarpeeksi hyvä kenttäolosuhteissa. Ei siellä isoa rakoa tarvitse olla, kunhan ei hankaa niin se riittää.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Vastaa Viestiin