jarrupalojen vaihto
jarrupalojen vaihto
Onko iso homma vaihtaa palat taakse? (ei kokemusta vielä)
No ei ole vaikee homma:
- Auto ylös ja pukit alle.
- rengas irki.
- sopivalla temmillä/tuurnalla lukituspuikot irti
- ristipelti siitä palojen päältä pois ( kato miten se on, niin saat takasinkin)
- palat lähtee vetämällä pois ( voipi olla lujassaki)
- paina mäntiä sisään, jotta saat tilaa uusille paksummille paloille
- putsaa paikkoja vaikka teräsharjalla
- uudet palat paikoilleen, kato ettei kanita. Tarvittaessa smirgelillä muotoilua.
- ristipelti ja ne puikot takasin
- rengas kiinni, auto alas, varovainen testaus.
- auto seis, avaimet kaappiin ja olutpullo auki
- Auto ylös ja pukit alle.
- rengas irki.
- sopivalla temmillä/tuurnalla lukituspuikot irti
- ristipelti siitä palojen päältä pois ( kato miten se on, niin saat takasinkin)
- palat lähtee vetämällä pois ( voipi olla lujassaki)
- paina mäntiä sisään, jotta saat tilaa uusille paksummille paloille
- putsaa paikkoja vaikka teräsharjalla
- uudet palat paikoilleen, kato ettei kanita. Tarvittaessa smirgelillä muotoilua.
- ristipelti ja ne puikot takasin
- rengas kiinni, auto alas, varovainen testaus.
No eipähän mene hukkaan ne rahatRoisto kirjoitti:Se on jännä homma, miten ne tee-se-itse -menetelmin säästyneet rahat helposti kuluvat noihin palkinto-oluisiin.Rässi66 kirjoitti:No ei ole vaikee homma:
t.
Risto

Hyvin lyhensit tuota ohjetta... jäi vaan oleellisimmat
Itseasiassa eipä kovin.Masa06 kirjoitti:Levyt onki sit varmaan vaikeempi vaihtaa?(ei tietoa levyjen kunnosta)
-Nurkka ylös / tuetaan
-Rengas pois
-Löysytetään seisontajarrun kenkiä (pultinreiästä)
-Jarrusatulan kaksi pulttia irti (17 mm, jotkut suosittelevat vaihtamaan)
-Satula ripustetaan johonkin, josta se ei pääse putoamaan (ei letkusta)
-Levyn kuusiokolopultti irti (muistaakseni 5 mm)
-Levy irti
-Kasataan käänteisessä järjestyksessä.
-Avaimet, olut yms...
Eturengas on pikkuisen erilainen (ei seisontajarrua). Liukupultteja irrotettaessa pitää niitä pitää toisella avaimella paikoillaan, etteivät ne pääse pyörimään.
Levyjen minimipaksuudet on yleensä ilmoitettu korjausoppaissa. Niitä on tosin hankalaa mittailla, jos reunat ovat kovin ryötteiset. Itse ostin Biilteemasta semmoisen muovisen työntömitan ja ajoin dremelillä siivua pois kidan takaosasta. Kärkiosalla voi sitten mittailla paksuuksia, vaikka jotain olisi välissä haittaamassa.
t.
Risto
E500 – 211.070
Haluaisin vielä korostaa yllä olevaa Rässi66:n hyvää neuvoa:Rässi66 kirjoitti: ...
...
Kävin katsastamassa emännän 201:stä eka kertaa sen meillä olo aikana. Tuomiona takajarrujen liiallinen tehoero.
Oon ollu sen verran huonona, että jouduin viemään pirssin korjaamolle. Syynä oli sisimmäisten jarrupalojen jumiutuminen jo ajat sitten. Olivat palat vain vähän levyjä raapineet. Asentaja suositteli levyjen vaihtamista, koska niiden sisäpuolet olivat syviä syöpymäreikiä täynnä, eikä koneistusvaraakaan enää juuri ollut. Ulkopuolet levyistä oli hyvät, kun palat oli toimineet kunnolla.
Siis reilusti mirkeliä uusiin paloihin, että mahtuvat varmasti liikkumaan ja toimimaan.
(emännän) Corolla HB -19
(tytön) W201 2.0E -90
(MuN) Opel Kadett 1200 Super -76
(MuN) Yamaha DT360 -74
(tytön) W201 2.0E -90
(MuN) Opel Kadett 1200 Super -76
(MuN) Yamaha DT360 -74
- juppepuputti
- Vakiokalustoa
vaihdoin talvella levyt ja palat w202:n taakse ja 2 tuntia otti ensikertalaiselta ..
Ainut vaikeus oli löytää toi käsijarrukenkien kiristysruuvi ilman pientä fikkaria , muutoin homma oli pala kakkua
Kandee tosiaa ottaa se tappisatsi (asennus sarja) , ei paljoa kustanna , ja saa suosista heittää vanhat osat roskikseen , eikä tarvitse olla niin hellävarainen irrottaessa , jos sattuvat olemaan tiukalla ...
Ainut vaikeus oli löytää toi käsijarrukenkien kiristysruuvi ilman pientä fikkaria , muutoin homma oli pala kakkua

Kandee tosiaa ottaa se tappisatsi (asennus sarja) , ei paljoa kustanna , ja saa suosista heittää vanhat osat roskikseen , eikä tarvitse olla niin hellävarainen irrottaessa , jos sattuvat olemaan tiukalla ...