jarrupalojen vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Masa06
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 22.01.2005 17:13

jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Masa06 »

Onko iso homma vaihtaa palat taakse? (ei kokemusta vielä)
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Ei 8)
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

No ei ole vaikee homma:
- Auto ylös ja pukit alle.
- rengas irki.
- sopivalla temmillä/tuurnalla lukituspuikot irti
- ristipelti siitä palojen päältä pois ( kato miten se on, niin saat takasinkin)
- palat lähtee vetämällä pois ( voipi olla lujassaki)
- paina mäntiä sisään, jotta saat tilaa uusille paksummille paloille
- putsaa paikkoja vaikka teräsharjalla
- uudet palat paikoilleen, kato ettei kanita. Tarvittaessa smirgelillä muotoilua.
- ristipelti ja ne puikot takasin
- rengas kiinni, auto alas, varovainen testaus.
- auto seis, avaimet kaappiin ja olutpullo auki
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Rässi66 kirjoitti:No ei ole vaikee homma:
- auto seis, avaimet kaappiin ja olutpullo auki
Se on jännä homma, miten näppärästi tee-se-itse -menetelmin säästyneet rahat kuluvat noihin palkinto-oluisiin. :D

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Roisto kirjoitti:
Rässi66 kirjoitti:No ei ole vaikee homma:
- auto seis, avaimet kaappiin ja olutpullo auki
Se on jännä homma, miten ne tee-se-itse -menetelmin säästyneet rahat helposti kuluvat noihin palkinto-oluisiin. :D

t.
Risto
No eipähän mene hukkaan ne rahat :D
Hyvin lyhensit tuota ohjetta... jäi vaan oleellisimmat
Masa06
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 22.01.2005 17:13

Viesti Kirjoittaja Masa06 »

Kiittää ja kumartaa :lol:
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, To 29.01.2009 21:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Masa06
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 22.01.2005 17:13

Viesti Kirjoittaja Masa06 »

Levyt onki sit varmaan vaikeempi vaihtaa?(ei tietoa levyjen kunnosta)
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Masa06 kirjoitti:Levyt onki sit varmaan vaikeempi vaihtaa?(ei tietoa levyjen kunnosta)
Itseasiassa eipä kovin.
-Nurkka ylös / tuetaan
-Rengas pois
-Löysytetään seisontajarrun kenkiä (pultinreiästä)
-Jarrusatulan kaksi pulttia irti (17 mm, jotkut suosittelevat vaihtamaan)
-Satula ripustetaan johonkin, josta se ei pääse putoamaan (ei letkusta)
-Levyn kuusiokolopultti irti (muistaakseni 5 mm)
-Levy irti
-Kasataan käänteisessä järjestyksessä.
-Avaimet, olut yms...

Eturengas on pikkuisen erilainen (ei seisontajarrua). Liukupultteja irrotettaessa pitää niitä pitää toisella avaimella paikoillaan, etteivät ne pääse pyörimään.

Levyjen minimipaksuudet on yleensä ilmoitettu korjausoppaissa. Niitä on tosin hankalaa mittailla, jos reunat ovat kovin ryötteiset. Itse ostin Biilteemasta semmoisen muovisen työntömitan ja ajoin dremelillä siivua pois kidan takaosasta. Kärkiosalla voi sitten mittailla paksuuksia, vaikka jotain olisi välissä haittaamassa.

t.
Risto
E500 – 211.070
Masa06
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 22.01.2005 17:13

Viesti Kirjoittaja Masa06 »

Kiitoksia taas :lol: Naurattaa tuo olut jutska, mutta sehän maistuu. (karhu)
Avatar
mun
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Su 27.06.2004 21:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja mun »

Rässi66 kirjoitti: ...
- uudet palat paikoilleen, kato ettei kanita. Tarvittaessa smirgelillä muotoilua.
...
Haluaisin vielä korostaa yllä olevaa Rässi66:n hyvää neuvoa:
Kävin katsastamassa emännän 201:stä eka kertaa sen meillä olo aikana. Tuomiona takajarrujen liiallinen tehoero.
Oon ollu sen verran huonona, että jouduin viemään pirssin korjaamolle. Syynä oli sisimmäisten jarrupalojen jumiutuminen jo ajat sitten. Olivat palat vain vähän levyjä raapineet. Asentaja suositteli levyjen vaihtamista, koska niiden sisäpuolet olivat syviä syöpymäreikiä täynnä, eikä koneistusvaraakaan enää juuri ollut. Ulkopuolet levyistä oli hyvät, kun palat oli toimineet kunnolla.
Siis reilusti mirkeliä uusiin paloihin, että mahtuvat varmasti liikkumaan ja toimimaan.
(emännän) Corolla HB -19
(tytön) W201 2.0E -90
(MuN) Opel Kadett 1200 Super -76
(MuN) Yamaha DT360 -74
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

vaihdoin talvella levyt ja palat w202:n taakse ja 2 tuntia otti ensikertalaiselta ..
Ainut vaikeus oli löytää toi käsijarrukenkien kiristysruuvi ilman pientä fikkaria , muutoin homma oli pala kakkua :roll:

Kandee tosiaa ottaa se tappisatsi (asennus sarja) , ei paljoa kustanna , ja saa suosista heittää vanhat osat roskikseen , eikä tarvitse olla niin hellävarainen irrottaessa , jos sattuvat olemaan tiukalla ...
serial
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ke 01.12.2004 15:13
Paikkakunta: Helsinki / Tampere

Viesti Kirjoittaja serial »

Vielä semmoisen asian voisin lisätä että vanhat levyt saattavat olla erittäin tiukassa, omasta ei lähtenyt ilman ulosvetäjää pois (ruostuneet kiinni).
W124 200 -85
Vastaa Viestiin