Kysymyksiä kaasarista..W124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Dracone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 30.04.2005 14:00

Kysymyksiä kaasarista..W124

Viesti Kirjoittaja Dracone »

Morjensta!

Tulipa hommattua tuollainen w124 koppaisen 200:nen mersu. Autossa on se sähköinen kaasutin. Kysymys kuuluukin, että tarviiko tässä mallissa painaa kaasu pohjaan nopeasti jossainvaiheessa kun kone lämpee, että ryyppy lähtee pois ? Olisin haistavinani bensan käryä hieman ja kaasua painamalla katosi..Voi olla että myös kuvittelin :shock:

Vaihdoin mitsubishi lancer '94:Sen tuohon mersuun, ja sai vielä maksaa väliäkin toisen mitsun verran. Noh, auto on ollut kyllä pirun hyvä, ihan eri planeetalta kuin mitsu..Näillä näkymin tulen tähtikeulassa pysymäänkin. 8)

Onko kuinka työläs operaatio vaihtaa normaali kaasutin tuon sähköisen tilalle jos se laukeaa ?

Autolla on ajettu 300tkm (ja pitäisi pitää jopa paikkansa) ja hienosti on muuten kaasari ainakin vielä pelannut, eikä kulutuskaan paha : seka-ajossa n. 10l/100km kohtuu rauhallisella ajolla.

Sitten vielä tuosta 5-vaihteisesta lootasta, elikkäs mikä on ns. miniminopeus missä vitosta kannattaa käytttää ? Tätä kysyn siksi, että 80km/h on ainakin liian vähän äänestä päätelleen, enkä viitsisi hajoittaa laatikkoa sen takia ettei öljy kierrä siellä.

Kiitoksia vastauksista jo valmiiksi !!
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Tervepä terve.

Kuulostaisi autosi toimivan ihan oikein, jos kulutus on tuossa kympin hujakoilla eikä mitään ihmeellistä temppua esiinny.
Toisaalta noissa kaasarikoneissa on kyllä ollut käyntihäiriötä, sekä "sähkökaasuttimessa" että siinä perinteisemmässä.

Tuolla kätevällä hakutoiminnolla löysin aiheesta mm. seuraavat postaukset:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... ht=kaasari
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... ht=kaasari
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... ht=kaasari
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... ht=kaasari
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... ht=kaasari
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... ht=kaasari

Noita tutkimalla pääset vähän sisälle "mehumaijojen" ihmeelliseen maailmaan.
Kaasua ei tarvitse ryypyn poistamiseksi painaa edes pohjaan, vaan kevyt painallus riittää ja tällöin tyhjäkäynnin pitäisi tipahtaa normaaliksi.
Ennen käynnistystä sitä vastoin kaasu kuuluu käyttää pohjassa -- siinä tosin etenkin varsinkin kylmällä ilmalla ja seisokin jälkeen lienee kyse siitä, että saadaan bensaa heti "hollille". Isommissa jenkkikoneissahan pumpataan oikein useita kertoja, että kurkuissa on riittävästi huikkaa ruokkimaan konetta, ennen kuin käännetään avaimesta tulta munille.

Kyllä se vitonen on melkoinen ylivaihde, kahdeksaankymppiin asti ainakin tuntuu ihan luontevalta ajaa nelosella. Turha jurnuttaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Marde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ti 26.04.2005 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Marde »

Mulla oli yks toisen merkkinen auto jossa oli kanssa sähköinen kaasutin ja siinä kierrokset sai pudotettua kaasua polkaisemalla. Ja tää mun 260E, vaikka onkin monipisteruisku, toimii myös samalla tavalla. (Nyt joku tieteskin sanoo ettei se pitäis niin toimia ja siinä on joku vika).

Tuohon kaasarin vaihtoon en sano mitään, mut kyllä ruiskukaasari on varsinkin kylmään aikaan paljon mukavampi toiminnaltaan kuin joku 'perinteinen'. Ja uskoisin että näitä sähköisiäkin tuolta purkamoista löytyy tarpeen tullen.

Ei sillä vitosella varmaan paljoa alle 8-kympin viitti ajella. Riippuu tieteskin maastosta. Kyllä se alamäkeen ja tasasella menee mukavasti vaikka 70 nopeudella, mut ei sillä jyrkkiä ylämäkiä viitti lähteä kiihdyttelemään. Sen huomaa selvästi kun vaihtaa pienempään ja kone tuntuu paljon pirteämmältä. Sellainen kamalan alhaisilla kierroksilla vedättäminen rasittaa myös kytkintä ja konetta. Oot varmaan joskus ajanut fillarilla isoilla vaihteilla. Samalta se tuntuu siellä autonkin voimansiirrossa.
Viimeksi muokannut Marde, Ti 03.05.2005 23:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
serial
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ke 01.12.2004 15:13
Paikkakunta: Helsinki / Tampere

Viesti Kirjoittaja serial »

tuo 10l/100km kuullostaa hieman suurelta varsinkin jos kyseessä rauhallista ajoa, itsellä jäänee kulutus tuohon kahdeksan pintaan ja joskus mennyt allekkin, seka-ajossa. Moottoritie on ainoa jossa pääsee jo lähemmäksi kympin luokkaa mutta se vaatii jo reilusti sakotettavaa nopeutta.

Tuosta bensan hajusta, kannattaa tarkistella ne pa-letkut jotka menevät kaasarille, omasta löytyi vielä yksi orkkis letku joka oli monesta kohtaa halki ja vuosi ikävästi bensaa.
W124 200 -85
Dracone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 30.04.2005 14:00

Viesti Kirjoittaja Dracone »

Sateisella kelillä ajaessani olin tuntevinani ihan pienen nykäyksen valoissa niin että bensansaanti katkesi varmaan ihan hetkeksi. Olen aika pirun tarkka noiden kanssa ja korjaan/korjautan yleensä heti jos jotain ilmenee. Auto oli kyllä yllättävän hienossa kunnossa, vm on 89, ja ruostetta oli pari olematonta täplää. Edes listojen/kaarien/takaheijastinmaskin alta ei löytynyt mitään, penkit/sisusta virheetön jne. Hienokuntoinen kyllä. Hiukan tuo kaasari harmittaa mutta suotakoon tuollaiset pienet jutut 300 tkm ajetulle, kuhan ei nyi tai tielle jätä/sammu risteyksiin. Ilmesesti myös mulla on tässä luukku mistä voi lisätä öljyä kaasuttimelle? En tiedä kyllä minkä merkkinen kaasutin tuossa on. Onko mitään näitä "ihmeaineita" mitkä puhdistaisi kaasutinta vähän ? Ruiskuihin kun voi lykätä tuota fortea. Bensansuodattimen voisi kanssa vaihtaa heti näin alkuun varoiksi.

Hmm löytypä haku toiminnolla paljon asiaa, kohtuu laaja foorumi vois jopa sanoa..
serial
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ke 01.12.2004 15:13
Paikkakunta: Helsinki / Tampere

Viesti Kirjoittaja serial »

Jos se on sähköinen kaasari niin eiköhän se pierburg ole, korjatkaa jos olen väärässä.
W124 200 -85
tumma ja tuhti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tumma ja tuhti »

Kyllä se varmaan Pierburg on. Mutta käsittääkseni siinä ei ole öljyjä ollenkaan.
Vastaa Viestiin