124 200td automaattivaihteisto ja vakionopeudensäädi ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ismon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 28.08.2003 21:07
Paikkakunta: Tuusula

124 200td automaattivaihteisto ja vakionopeudensäädi ongelma

Viesti Kirjoittaja ismon »

Juu olis pientä vikaa....

siis mun automaattivaihteisto temppuilee edelleenkin. Tuntuis että olisi joku sähkövika (??? siis en todellakaan tiedä mutta villi arvaus ) elikkä kun painan kaasun pohjaan niin kickdown ei vaihda vaihdetta pienemmälle ( ei siis aina, tai nykyään ei oikeastaan ollenkaan, hyvin harvion ) vaihdoin sen kickdown switch:in mutta ei mitään muutosta. Elikkä voiko tällainen tumpelo yrittää tarkistaa jotain paikkoja mistä vika voisi löytyä vai onko ainut keino ajaa auto vaihteistotohtorille??

Sit onko mitään linkkejä tai vinkkejä kun vakionopeuden säädin ei toimi, mitä tehdään ja mistä vois vikaa etsiä??

kiitosta vaan etukäteen kaikille nikkareille
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tarkista kickdownin rele. Löytyy akun takaa. Juota vaikka relee kaikki juotokset uusiksi niin yleensä alkaa toimimaan. Tai voihan kickdownin johto olla poikki laatikon takapäästä niinkuin mulla itsellä oli.
ismon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 28.08.2003 21:07
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ismon »

niin kun mä oon siis todella käsi auton kanssa. minkä näköinen se rele on?? onko se samassa paikassa kaikissa versioissa? Kolvaus kyllä onnistuu, mutta pystyykö kyseisen osan vaihtamaan, elikkä onko varaosana?

Vai pitääkö vaihtaessa purkaa enemmänkin?
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Siinä releen päällä tai sivussa lukee kickdown. Kylläpä se taitaapi aina olla siinä akun takana ( ainakin 124 ja 201)
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Onkos tuossa kd-releessä samanlainen liitäntä kuin mersun muissakin liittimissä, eli pyöreät reiät? Mulla ainakin alkoi mittariston ulkolämpömittari pätkimään kun liittimet olivat löystyneet... Ajoittain myös hehkun merkkivalo syttyy vaikka kaikki hehkut on ehjänä. Siitäkin pitäisi kiristää niitä liittimiä. Se pää vaan auki ja ne metalliosat esille, kevyt puristus nokkapihdeillä.. :)
1991 420 SE
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Joo kyllä siinäkin releessä on ne tappi-liitokset.
ismon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 28.08.2003 21:07
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ismon »

niin tota noin...

siis pitääkö se rele aukaista ja sit juottaa ?? vai juotokset uusiksi siitä mihinkä se rele kuuluu??
ismon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 28.08.2003 21:07
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ismon »

kokeilin uutta relettä ( siis toimivasta vastaavasta autosta ) mutta ei mitään muutosta. Mitenkä niitä johtoja pystyy tarkistamaan? vai olisko muita vinkkejä?
ismon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 28.08.2003 21:07
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ismon »

vielä kysymystä automaatista...

oliskohan vika siinä anturassi joka "mittaa" paineita vaihdelaatikossa? jos sen voi itse tarkistaa niin miten? ja mistä se kyseinen anturi löytyy??
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Ei siellä sellaista olekaan. Kick down soledoindi löytyy laatikon perästä. Se naksahtaa kun siihen kytkee virran.

Kannattaisi muuten tarkistaa sulakkeet. Tuokin rele saa muistaakseni virran legendaarisen ylijännitesuojan läpi.
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Heijoo, omassani on sama vika, kikkari ei toimi. Rele toimii, kytkin toimii ja solenoidi on ainakin sähkoisesti ehjä. Sähkömittausten perusteella solenoidin pitäisi vetää... MUTKU-MUTKU: ei vaihda pienempää!

Olen kysellyt jo aiemmin missä on laatikon toimintaan vaikuttava lämpokytkin, mutta kukaan ei ole osannut vastata... Voisiko lämpökytkimen viallisuus tai kontaktihäriö aiheuttaa vaihtamisongelman, eli jos voisiko ko. lämpökytkimen tarkoituksena olla estää kick downin toiminta kun moottori tai laatikko on liian kylmä?? Kivttäkää jos olen väärässä... ;)
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Lämpökytkimen tehtävänä on nimenomaan estää kick downin toiminta moottorin ollessa kylmänä. Anturi voisi löytyä ihan hyvin kannesta.

Kick down saa virtansa samalta sulakkeelta kuin kierroslukumittari. Kerran vika korjautui yhdetä 300D:stä vaihtamalla sulake. Tosin kierroslukumittarikaan ei toiminut.

Kick downin solenoidista pitäisi kuulua selvä naksahnut kun painelee kaasua virrat päällä, moottori sammuksissa, pohjaan. Näin ainakin vanhemmissa malleissa.

Empä Ole asiaa tarkistanut, mutta voi tuo rele on ilmeisesti suojattu ylijännitereleellä. Viallinen ylijänniterele hiljentäisi näin kick downin toiminnan.
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Linkkejä Tempomatin toimintaan

Viesti Kirjoittaja pekkali »

E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Vastaa Viestiin