
S-lasien rele..- esitutkinta suoritettu ,kuka jatkaa
Mikä on viimeisin tilanne ikkunoiden kanssa? Olen nyt tutkiskellut tota 124:n kytkentäkaaviota, kun omassakin on ongelmia ikkunoiden kanssa. Homman pitäisi toimia kai seuraavalla tavalla.
Virtalukosta tulee sulakkeen 2 kautta 'vetojännite' ikkunoiden releelle. Siinä välissä on tuo diodi. Sulakkeen 9 kautta tulee jännite jatkuvasti ovikytkimille siellä pilareissa. Koska nuo johdot tulevat samaan napaan siellä releessä, täytyy toisessa linjassa olla tuo diodi, joka estää virran kulun sulakkeelle 2, kun avaat oven. Muutenhan niissä olisi virta aina kun ovi on auki?
Elikkä virtaa tulee joko sulakkeen 2 tai 9 kautta tai molemmista, jos auto vaikka käy ja ovi on auki. Veto yhdistää releestä kuuman puolen, jonne virta taas tulee suoraan akulta ja välittyy edelleen sulakkeille G ja H, joista ne puolestaan menevät keskikonsolin kytkimille.
Omastani on poistettu tuo sulake H, täytyy varmaan kokeilla jollain pienellä sulakkeella ensin ja katsoa minkälaista valokaarta näpeille tulee kun sukkulan pistää paikoilleen
Näin siis kakkosnelosessa, mutta lienee sama insinööri ollut piirtelemässä muidenkin mersujen sähköjä. Eli periaate lienee pitkälti sama.
Virtalukosta tulee sulakkeen 2 kautta 'vetojännite' ikkunoiden releelle. Siinä välissä on tuo diodi. Sulakkeen 9 kautta tulee jännite jatkuvasti ovikytkimille siellä pilareissa. Koska nuo johdot tulevat samaan napaan siellä releessä, täytyy toisessa linjassa olla tuo diodi, joka estää virran kulun sulakkeelle 2, kun avaat oven. Muutenhan niissä olisi virta aina kun ovi on auki?
Elikkä virtaa tulee joko sulakkeen 2 tai 9 kautta tai molemmista, jos auto vaikka käy ja ovi on auki. Veto yhdistää releestä kuuman puolen, jonne virta taas tulee suoraan akulta ja välittyy edelleen sulakkeille G ja H, joista ne puolestaan menevät keskikonsolin kytkimille.
Omastani on poistettu tuo sulake H, täytyy varmaan kokeilla jollain pienellä sulakkeella ensin ja katsoa minkälaista valokaarta näpeille tulee kun sukkulan pistää paikoilleen

Näin siis kakkosnelosessa, mutta lienee sama insinööri ollut piirtelemässä muidenkin mersujen sähköjä. Eli periaate lienee pitkälti sama.
Sähkölasien releet
Säkhölasit ovat toimissa (126), kun jompi kumpi etuovi on auki.
Silloin releet ovat lämpoiset.
Kun säilytin autoa pari päivää tallissa etuovet auki, niin akku tyhjeni sen
verran, että ei jaksanut enää kunnolla pyörittää.
Tästä on maininta käyttöohjekirjassa, että akku voi tyhjentyä, kun autoa
säilyttää etuovet auki.
Tästä ominaisuudesta olen kahdesti aikaisemminkin jo maininnut tällä
foorumilla.
Rise
Silloin releet ovat lämpoiset.
Kun säilytin autoa pari päivää tallissa etuovet auki, niin akku tyhjeni sen
verran, että ei jaksanut enää kunnolla pyörittää.
Tästä on maininta käyttöohjekirjassa, että akku voi tyhjentyä, kun autoa
säilyttää etuovet auki.
Tästä ominaisuudesta olen kahdesti aikaisemminkin jo maininnut tällä
foorumilla.
Rise
Käytettävissä on veli venäläisen kytkentäkaavio 420-mallista. Pitää opiskella tuota vähän tarkemmin. Pyhät menivät mökkikautta availlessa, eikä autoa paljon ehdittyä syynäillä. Saatini sentään uusi laituri pakettiin ja vene vesille.
Veikkaan, että piuhat on vedetty aika samaan tyyliin sekä 124:ssä että 126:ssa. Ainakin 2,6- ja 3-litraisissa bensavehkeissä luulisi vähintään perussähköistyksen olevan "samaa puuta".
Veikkaan, että piuhat on vedetty aika samaan tyyliin sekä 124:ssä että 126:ssa. Ainakin 2,6- ja 3-litraisissa bensavehkeissä luulisi vähintään perussähköistyksen olevan "samaa puuta".

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85