W124 Tehostajan öljyen vaihto?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti

W124 Tehostajan öljyen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Jube »

Elikkä nyt sitä sitten asutaan täälä vittulajänkhällä mettän keskellä porojen seurana, jossa ei kiireet eikä ruuhkat paina, niin vois vaikka tehostajaan öljyt vaihtaa ku ovat aika ihmeellisen näköiset, vaikka vasta on vaihdettu...

Elikkä miten se ohjausvaihde saadaan tyhjennettyä kokonaan öljystä ku olen aina pumpunvaihdon yhteydessä vaan kaatanu sitten sen säiliön täyteen...

Öljyt ovat selaset marjapuuron punaiset ja vähän vaahtoiset... Miksiköhän?
Pumppu myös ääntelee kylmänä (no eihän tuo ole ku vasta neljäs pumppu vuoden sisään), että sikäli olen jo tottunut noihin narinoihin :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija

Re: W124 Tehostajan öljyen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jube kirjoitti:
Öljyt ovat selaset marjapuuron punaiset ja vähän vaahtoiset... :wink:
Vettä seassa.
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vettä joo - tai sitten joku ( :D ) on laittanut väärää öljyä systeemiin, se on todennäköisempää.
wiimax.fi
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti

Viesti Kirjoittaja Jube »

dealer kirjoitti:Vettä joo - tai sitten joku ( :D ) on laittanut väärää öljyä systeemiin, se on todennäköisempää.
Mobilin atf 220:stä laitoin viimeksi.... Niin miten se ohjausvaihde tyhjennetään?
Mistä tehostajaöljyn sekaan voi päästä vettä?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Make
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Make »

ei ole automaattiöljy samaa,kuin se mitä siellä kuuluu olla!
eli,marssi tai konttaa vehoon ja osta sieltä oikea öljy tehostimeen,ei ole kallista.
Ime esim jäähdytinnestemittarilla(ominaispainomittari?) tai isolla injektioruiskulla tyhjäksi,vaihda myös suodatin.
ja pelaa :wink:
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Make kirjoitti:ei ole automaattiöljy samaa,kuin se mitä siellä kuuluu olla!
eli,marssi tai konttaa vehoon ja osta sieltä oikea öljy tehostimeen,ei ole kallista.
Ime esim jäähdytinnestemittarilla(ominaispainomittari?) tai isolla injektioruiskulla tyhjäksi,vaihda myös suodatin.
No kerroppa nyt meille kaikille mitä öljyä sielä sitten kuuluu olla??? Itse laitan aina Castrolin Transmax Z -öljyä.
Vähän Castolilta lainattua: Täyssynteettinen automaattivaihteisto-öljy, joka takaa ainutlaatuisen suojan kaikissa käyttöolosuhteissa. Sen erityisominaisuudet säilyvät koko käyttöiän ja siksi monet vaihteistovalmistajat ovat hyväksyneet sen maksimi öljynvaihtoväleille. Mercedes-Benz hyv.nro. MB 236.81
pt
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja pt »

E300TD kirjoitti:
Make kirjoitti:ei ole automaattiöljy samaa,kuin se mitä siellä kuuluu olla!
No kerroppa nyt meille kaikille mitä öljyä sielä sitten kuuluu olla??? Itse laitan aina Castrolin Transmax Z -öljyä.
Vähän Castolilta lainattua: Täyssynteettinen automaattivaihteisto-öljy, joka takaa ainutlaatuisen suojan kaikissa käyttöolosuhteissa. Sen erityisominaisuudet säilyvät koko käyttöiän ja siksi monet vaihteistovalmistajat ovat hyväksyneet sen maksimi öljynvaihtoväleille. Mercedes-Benz hyv.nro. MB 236.81
Ja kerronpa sitten minäkin. Elikkä hyvin suositeltavaa olisi laittaa Mersulta saatavaa sinne tarkoitettua öljyä..

Tapauksia joissa on laitettu automaattiöljyä on, mutta muutamissa autoissa pumppu on alkanut "huutaa" ja ihmeellisesti se on kuitenkin korjaantunut sillä
Mersun aineella.. Tottakai vaikuttaa varmasti onko minkä merkkistä ym automaattiöljyä.

Kaikkiin tätä ei voi yleistää, sehän on aivan selvää, mutta jos autoon on vartavasten tehty omaa öljyä, niin miksi silti pitää lähtä ettimään sitä viellä halvempaa taikka muuten vaan erilaista sinne???

Se että haluaa laittaa jotain muuta ja se toimii, niin ihan jees, olet varmasti tietoinen paremmin näistä asiosta, kuin minunlainen mattimeikäläinen, mutta tarviiko helvetti lähtä huutelemaan toisten kirjoitteluitten taikka neuvojen perään, etenkään kun ne eivät tainneet ainakaan olla Mersun "elämälle" pahaksi, vaan päinvastoin?
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllä se on ihan se ja sama onko siellä sitä MB:n omaa keltaista "ohjausöljyä" vai ihan puhdasta atf:ää. Haisevat ihan samalle ja on monta vuotta jo ajeltu atf:llä. Lähes kaikki muutkin tehostimet toimii atf:llä, niin mitä ihmeellistä siinä mersussa sitten on? Onhan pissapoikaankin saatavana mb-nestettä jolloin ei anturit kuulemma hajoa.
Suurin ongelma taitaa olla ettei niitä öljyjä vaihdeta vasta ku joku paikka särkyy ja silloin sitä paskaa on jo jokapaikassa. Ja sieltä säiliön pohjalta löytyy myös se suodatin.
Itse olen vaihtanut sen imuvaihtajalla, jolla vaihdan öljyt myös moottoriin. Joka mersun rassaajan tallista varmaan löytyy se "öljypumppulutkainhässäkkä" jolla ne öljyt saa imettyä vaikka paidan hihaan :wink: . Samalla laitteella voi täyttää myös perän ja vaihteiston.
Joku mersupurkaamo??
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Ei kuule ollut tarkoitus huudella taikka v##tuilla!!! Ihan asiallisesti kysyin, että mikä siinä on ettei ATF:ää voi laittaa. :lol: No siihen tehostajan huutamiseen voin sanoa sen, että sielä on ollut ilmaa, josta syystä se huutaa. Jos sinne olisi tullut laakerivika, johtuen vääristä öljyistä, niin se tuskin olisi korjaantunut uusilla öljyillä.

Ei mitenkään ollut tarkoitus loukata ketään, taikka pahoittaa kenenkään mieltä tämän öljynsuhteen. Jokainen saa mun puolesta laittaa ihanmitätykkää -öljyä sinne tehostajaan. Mutta kun en itse ole ikinä kuullut, ettei ATF:ää saisi laittaa mersun tehostajaan, niin halusin vain perusteluja tälle asialle. Ei muuta kun hymyä huuleen!!!!!! :D :D :D
AK47
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Aki P kirjoitti:Kyllä se on ihan se ja sama onko siellä sitä MB:n omaa keltaista "ohjausöljyä" vai ihan puhdasta atf:ää. Haisevat ihan samalle ja on monta vuotta jo ajeltu atf:llä. Lähes kaikki muutkin tehostimet toimii atf:llä, niin mitä ihmeellistä siinä mersussa sitten on? Onhan pissapoikaankin saatavana mb-nestettä jolloin ei anturit kuulemma hajoa.
Suurin ongelma taitaa olla ettei niitä öljyjä vaihdeta vasta ku joku paikka särkyy ja silloin sitä paskaa on jo jokapaikassa. Ja sieltä säiliön pohjalta löytyy myös se suodatin.
Itse olen vaihtanut sen imuvaihtajalla, jolla vaihdan öljyt myös moottoriin. Joka mersun rassaajan tallista varmaan löytyy se "öljypumppulutkainhässäkkä" jolla ne öljyt saa imettyä vaikka paidan hihaan :wink: . Samalla laitteella voi täyttää myös perän ja vaihteiston.
Öh, miten tyhjäksi se systeemi tulee jos imee siitä suodattimen alla olevasta syvennyksestä tyhjiin? Eikös sinne jää putkiin vielä vähän vanhaa öljyä?

Itse vaihdoin niin, että em tavalla tyhjäksi säiliö ja atf:ää pohjalle pari senttiä ja ajelin kasia pihalla ja tyhjennin taas kaikki pois ja uutta tilalle taas vähän ja taas kasia muutama kiekka... Kunnes ei enää väri vaihtunut ja sitten säiliöön loput öljyt. Ei mennyt hukkaan paljoa sitä öljyä. Onpahan puhtaat öljyt.

Näin siksi kun en tiedä parempaakaan keinoa :oops:
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Käyhän se noinkin. Tämä on muuten hyvä konsti ns. kotikorjaajille!!! Mutta itse, kun näitä huoltelen / korjailen työkseni, niin olen ottanut tavaksi vaihtaa jokaisessa isossa huollossa myös ohj.teh.öljyt. Ei se niissä kilometreissä kerkeä niin paljoa sotkeentumaan, että olisi aivan mustaa. Ja kun sen tarpeeksi usein vaihtaa, niin hyvä on. Öljynvaihto on halpaa, hyvää ja helppoa huoltoa!!! :P
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija

E300TD kirjoitti:Ei kuule ollut tarkoitus huudella taikka v##tuilla!!! Ihan asiallisesti kysyin, että mikä siinä on ettei ATF:ää voi laittaa. :lol: No siihen tehostajan huutamiseen voin sanoa sen, että sielä on ollut ilmaa, josta syystä se huutaa. Jos sinne olisi tullut laakerivika, johtuen vääristä öljyistä, niin se tuskin olisi korjaantunut uusilla öljyillä.

Ei mitenkään ollut tarkoitus loukata ketään, taikka pahoittaa kenenkään mieltä tämän öljynsuhteen. Jokainen saa mun puolesta laittaa ihanmitätykkää -öljyä sinne tehostajaan. Mutta kun en itse ole ikinä kuullut, ettei ATF:ää saisi laittaa mersun tehostajaan, niin halusin vain perusteluja tälle asialle. Ei muuta kun hymyä huuleen!!!!!! :D :D :D
En missään nimessä tarkoittanut/ ymmärtänyt että ilmassa olisi minkäänlaista vi.....lua. Enkä myöskään halua loukata tai pahoittaa kenenkään mieltä. Ihan vertailun vuoksi vain arvelin että muitakin käypäsiä öljyjä löytyy. Ja kuten sanoin että pissapoikaankin löytyy mb:n omaa nestettä jolla kuulemma anturit kestää aina ja ikuisesti. Suurimmassa osassa vanhempia mersuja löytyy kuitenkin punainen atf-öljyt tehostajasta. Ja tietysti sellainen atf joka soveltuu tehostimiin. Ja hymyä riittää vielä :D . Ei oteta niin vakavasti.....

Kuten AK47 sanoi niin huuhtelu ei varmasti tee pahaa, kaikki öljy ei tule pelkällä imemisellä pois.
Joku mersupurkaamo??
caddy66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja caddy66 »

E300TD kirjoitti:Ei kuule ollut tarkoitus huudella taikka v##tuilla!!! Ihan asiallisesti kysyin, että mikä siinä on ettei ATF:ää voi laittaa. :lol: No siihen tehostajan huutamiseen voin sanoa sen, että sielä on ollut ilmaa, josta syystä se huutaa. Jos sinne olisi tullut laakerivika, johtuen vääristä öljyistä, niin se tuskin olisi korjaantunut uusilla öljyillä.

Aivan marmasti toimii,atf:ää oon käyttäny mersussa niin kuin jenkissä,toimii,TERE
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

AkiP..... Muistatko sen mersun alkuperäisen ohj.teh.öljyn hintaa? Voisin ihan kokeilun vuoksi laittaa kerrankin sellaiset öljyt johonkin, mitä M-B valmistaja suosittelee.(ts. alkuperäiset) Eipä sekään varmasti pahasta ole.
caddy66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja caddy66 »

Hei muistakaa MERSU tuskin tekee mitään suosittelemistaan litkuista itse.Vai olenko väärässä.TERE
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija

E300TD kirjoitti:AkiP..... Muistatko sen mersun alkuperäisen ohj.teh.öljyn hintaa? Voisin ihan kokeilun vuoksi laittaa kerrankin sellaiset öljyt johonkin, mitä M-B valmistaja suosittelee.(ts. alkuperäiset) Eipä sekään varmasti pahasta ole.
Hintaa en muista, mutta jos oikeen tosissaan tekee ylitöitä, niin varmasti pystyy sen 1/2L ostamaan kokeilumielessä :wink: . Tuskin se huonoa on koska niin suositeltavaa on. Nro on :000 989 88 03.
Joku mersupurkaamo??
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Aki P kirjoitti:
E300TD kirjoitti:AkiP..... Muistatko sen mersun alkuperäisen ohj.teh.öljyn hintaa? Voisin ihan kokeilun vuoksi laittaa kerrankin sellaiset öljyt johonkin, mitä M-B valmistaja suosittelee.(ts. alkuperäiset) Eipä sekään varmasti pahasta ole.
Hintaa en muista, mutta jos oikeen tosissaan tekee ylitöitä, niin varmasti pystyy sen 1/2L ostamaan kokeilumielessä :wink: . Tuskin se huonoa on koska niin suositeltavaa on. Nro on :000 989 88 03.
Kiitän ja kokeilen!!! :D
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija

caddy66 kirjoitti:Hei muistakaa MERSU tuskin tekee mitään suosittelemistaan litkuista itse.Vai olenko väärässä.TERE
Eiköhän se joku kastrooli sielläkin taustalla ole tai joku muu eurooppalainen suuri tekijä.

Ja teretere :lol:
Joku mersupurkaamo??
mesemike
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja mesemike »

Syksyllä öljyt vaihdoin ja vehosta pullon MB nestettä hain. Hinta oli kokonaista 8 euroa, joten ei se ainakaan kallista ole!

Tolla hintaa suosittelen kaikkia tekemään vaihdon vaikka joka kevät!!
"MB E200D -95"
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

mesemike kirjoitti:
Syksyllä öljyt vaihdoin ja vehosta pullon MB nestettä hain. Hinta oli kokonaista 8 euroa, joten ei se ainakaan kallista ole!

Tolla hintaa suosittelen kaikkia tekemään vaihdon vaikka joka kevät!!
No se on halpaa!!! Pitää kyllä kokeilla. Ei siinä ainakaan mitään häviä....? VAI MITÄ MIELTÄ MUUT OVAT?
suhari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja suhari »

Onko tuolle tehostimen öljylle olemassa joku suositeltu vaihtoväli?
Olen ajellu mersuilla kohta parikymmentä vuotta, enkä yhteenkään ole vaihtanut k.o öljyä :oops: :oops: Öljyn määrän olen toki joskus tarkistanut ja lisäilly jos on ollut tarvetta( harvoin on tosin tarvinnut lisätäkkään)No aina sitä oppii uutta.
kilander
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja kilander »

Aki P kirjoitti: Itse olen vaihtanut sen imuvaihtajalla, jolla vaihdan öljyt myös moottoriin. Joka mersun rassaajan tallista varmaan löytyy se "öljypumppulutkainhässäkkä" jolla ne öljyt saa imettyä vaikka paidan hihaan :wink: . Samalla laitteella voi täyttää myös perän ja vaihteiston.

Tyhmä kysymys,mutta eikö nuo moottoriöljyt kannata vaihtaa pohjapropun kautta.Itellä käypi kätevästi,kun pohjamuovit läks hevon kuuseen eka talvena madallusjousilla...
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Voi ne vaihtaa pohjaropun kauttakin, mutta itse vaihtelen kanssa töissä imuvaihtajalla. Se on helppoa ja nopeeta touhua!!!
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija

Ja saksalaisista koneista lähtee jopa enemmän öljyä pois imemällä mitä ropusta. Ja tosiaankin nopeaa, koska suodatinkin on yläpuolella eikä tarvii pohjapanssareiden ja mylättyjen roppujen kans tapella.
Joku mersupurkaamo??
Daimler
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Ja muistakaa kääriä hihat kun lampsitte apoteekkiin injektioruiskua ostamaan :shock: Ties miksä hipiksi tai narkomaaniksi luulevat muuten.
on mulla ollu joskus mersuja(kin).
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Mitäs ZH-M hydrauliikkaöljyä tjsp. se nyt olikaan originaali tehostinöljy W 124.
Ei kuitenkaan automaattivaihteistoöljyä.
Kuka sen litkun tekeekin niin punaista se ei kuitenkaan ole.
wiimax.fi
jamppa
Mersumies
Mersumies

vaihto

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Niin jos haluu sen öljyn vaihdettua, niin keula ylös paluu letku irti ja pyöritä renkaat pari kertaa laidasta laitaan .
Uuudet öljyt, taas keula ylös öljyt sisään ja pyörittele laidasta laitaan useita kertoja ennen kun laitat käymään,jos kuuluu korinaa jatka edelleen ilmassa pyörittelyä kunnes ilmat on saatu pois
Vaihto väliä ei muistaakseni ollu määritelty.

Terveisin Jamppa

ps. onko nää tehostimen pumput kulutustavaraa
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija

dealer kirjoitti:Mitäs ZH-M hydrauliikkaöljyä tjsp. se nyt olikaan originaali tehostinöljy W 124.
Ei kuitenkaan automaattivaihteistoöljyä.
Kuka sen litkun tekeekin niin punaista se ei kuitenkaan ole.
Jaa. Elikkä sen kuuluisi olla sitä samaa tasonsäätö-öljyä. Se ainakin haiskahtaa ohuelle hydr. öljylle.

Onko tälle jollain joku järkisyy, miten mersun tehostin eroaa muista tehostimista että se vaatisi juuri tämän ZH-M:n? Muutakuin ZH-M on mineraaliöljyä.
Joku mersupurkaamo??
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Jos käyttää väärää öljyä:

- öljy vaahtoutuu ja muuttuu vaaleanpunaiseksi
- pumppu alkaa huutaa
- ilmenee vuotoja
- tehostimen pumpun korvake katkeaa
- etupyörän laak*sensuroitu*

Ei, en tiedä. :shock:
Mitä tapahtuu jos laittaa väärää peräöljyä ? Väärää vaihteistoöljyä ?
Voisiko Mersun laatikkoon laittaa Mobil SHC1 ja perään tavallista HD:ta - miksei mutta ei viitsi kokeilla.
wiimax.fi
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

dealer kirjoitti:Jos käyttää väärää öljyä:

- öljy vaahtoutuu ja muuttuu vaaleanpunaiseksi
- pumppu alkaa huutaa
- ilmenee vuotoja
- tehostimen pumpun korvake katkeaa
- etupyörän laak*sensuroitu*

Ei, en tiedä. :shock:
Mitä tapahtuu jos laittaa väärää peräöljyä ? Väärää vaihteistoöljyä ?
Voisiko Mersun laatikkoon laittaa Mobil SHC1 ja perään tavallista HD:ta - miksei mutta ei viitsi kokeilla.
Ja kun laittaa oikeeta öljyä:

-ilmaa ei ole varmasti missään
-pumpun laakeri korjaantuu
-vuotokohdat umpeutuu
-korvake hitsaantuu kiinni
-etupyörän laakerivälys katoaa
8) 8) 8)

Ei ainakaan tähän päivään mennessä ole ollut mitään ongelmaa, vaikka en nyt juuri sitä alkuperäistä öljyä sinne ole kaadellutkaan.
Vastaa Viestiin