Kuraläpät W124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tikkanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ti 02.09.2003 12:47
Paikkakunta: Kotka

Kuraläpät W124

Viesti Kirjoittaja tikkanen »

Olen aikeissa kiinnittää kuraläpät W124 280 TE vm- 94 autooni. Olen perustellut asian itselleni Suomen tiestön kunnolla siitä lentävällä kuralla ym. hiekalla, joka syö maalit sun muut massat auton pohjasta. Onko muilla kokemuksia läppien tarpeellisuudesta ? Ulkonäkö on mielestäni makuasia ja aerodynamiikka on sivuseikka.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Jep

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Laitoin omaan TDT:hen etuläpät, takana sellaiset jo löytyi, ja taytyy sanoa että etuläppien asennuksen jälkeen ovat kyljet huomattavasti puhtaammat kuin ennen.

Osta muuten alkuperäiset, on fiksu kiinnittää ja sopivat paikalleen loistavasti, lisäksi takaläpissä on tähti 8)
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Kyllä roiskeläpät ovat hyvä olla, juurikin tuon kuran ja kivien takia.. Eikä se nyt pahenna ulkonäköä oikeastaan ollenkaan, itsellä on vielä asentamatta tuohon avatarin mersuun taakse mersun omat roiskeläpät, tähän asti siinä on ollut oma-asennetut rosterilätkät. Kannattaa laittaa, ainakin jos ajelet sorateillä paljon.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Minä puollan myös kuraläppiä.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mogge »

Mitenkäs tuo shitin kertyminen läpän ja lokasuojan väliin, ja siitä lähtevä ruostuminen, onko ongelma, vai pääseekö hyvin putsaamaan esim. painepesurilla?
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Su 19.10.2008 01:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Kannatan myös läppien asentamista :
* yksi monista hyödyistä on se, että suolainen loska ei pääse hautomaan,
kun sen voi läpästä "potkaista " alas.

* Tuo ruoste läpän ja lokasuojan välissä : luulenpa että usein syynä on
asennus. Poratut reiät pitäisi suojata jotenkin ( koteloainetta/ vaseliinia..).
Tämä ei nyt koske Mersua, mutta tarkkailkaapa liikenteessä, sitä miten
rekisterikilpiä on asennettu. Yllättävän monessa vanhemmassa autossa
ruoste tulee esille rekisterikilven alta. Tässäkin syynä on suojaamattomat
kiinnitysreiät. :cry:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12750
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

eipä auta autooni roiskeläppiä asentaa, ottaa meinaan niin maan perusteellisesti maahan kiinni :twisted:


näistä on pakko tinkiä kun on madallettu auto :roll:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12750
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja epk »

Henry V. kirjoitti:Tämä ei nyt koske Mersua, mutta tarkkailkaapa liikenteessä, sitä miten
rekisterikilpiä on asennettu. Yllättävän monessa vanhemmassa autossa
ruoste tulee esille rekisterikilven alta. Tässäkin syynä on suojaamattomat
kiinnitysreiät. :cry:

huah, katselin kun autoni oli teboil aaltosilla suuntauksessa, sitä kun tebben myyjä asensi vuosien "ammattitaidolla" asiakkaan autoon uusia kilpiä....

juuri niin että porakoneella ensin reikä ja kilvet samantein paikalle, ilman mitään suojausta uusille rei-ille/ruuveille... takuuvarmasti sekin auton muutaman vuoden kuluttua ruosteessa kilven alta :shock:

btw, auto oli uuden karhea sininen s600 mersu :cry:
tikkanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ti 02.09.2003 12:47
Paikkakunta: Kotka

Kuraläpät W124

Viesti Kirjoittaja tikkanen »

Kiitos mielipiteistä, olen jo tilannut Motonetistä sopivat merkkikohtaiset läpät ja porailen ne viimeistään talvirenkaiden asennuksen yhteydessä.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12750
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kerropa kun saat ne motonetin läpät, miten "alkuperäiset" olivat :?:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Hmm

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Toivotaan että noi motonetin läpät ovat edes jonkin verran alkuperäisten kaltaiset asentaa, eli niin että ainoat reiät tulevat sisälokariin, ja peltiosiin tulee vaan klipsukiinnikkeet.
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Kyullä varmaan pitää läpät asentaa kuhan saa maalaukset tehtyä. Edellisessä autossa oli edessä mutta ei takana, ja takapuskurista maalit poistuneet.... :evil:
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

W124 saa ainakin kahta eripitusta roiskeläppää. Pidempi on tietysti parempi mutta ottaa madalletussa kiinni maahan ainakin kynnyksiä ylittäessä. Lyhempi on sellanen tökö ja joustavaa kumia joten toimii myös madalletussa vaikka välillä raapasiskin maahan.
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mogge kirjoitti:Mitenkäs tuo shitin kertyminen läpän ja lokasuojan väliin, ja siitä lähtevä ruostuminen, onko ongelma, vai pääseekö hyvin putsaamaan esim. painepesurilla?
Minä tein läpät itse. Sellaiset, että lokasuojan ja läpän väliin jäi 5cm rako. Ei kertynyt lika, mutta kuitenkin pohja ja A-palkit säilyi suolattomana talven yli.

Tein kiinnikkeet itse Ässään. Takana oli toisella puolella jo valmiiksi yksi alkuperäinen, toiselle puolelle sain siitä mallia.
Eteen tein kiinnikkeen omasta päästä. Porasin sen kiinni muoviseen sisälokariin, väliin laitoin sikaflexiä. Toiset ruuvit porasin muoviseen kylkilistaan....Peltiin ei tarvinnut porailla, paitsi takana, jonne tein pultti/mutteriliitoksen ja mutteri kiristettiin peräkontin puolelta. Liitoksen välissä oli vaseliiniä.

Jos kiinnostaa, voin ottaa pari kuvaa. Niistä selviää idea.

Tein läpät sen takia itse, koska alkuperäiset eivät minusta suojanneet riittävästi varsinkaan eturenkaitten roiskeita. Pidin tärkeämpänä nimenomaan alustan suojausta, en niinkään kylkien likaantumisen ehkäisyä. Etuläpät estivät myös hyvin lian menemisen muovisten kylkilistojen väliin.
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Tietääkö kukaan mistä saa sellaiset läpät, jotka ovat kumia ja niissä on noin 5cm kokoinen tähti. Omassani on sellaiset ja ne laitatettiin Vehossa silloin kun auto oli uusi. :)
Vehossa sanottiin, että ne oli jotain tarvikeläppiä ja eivät tiedä enää mistä niitä saa. :(
Kumiläpissä on se hyvä puoli, että ei haittaa vaikka ottaisikin maahan kiinni. Huono puoli on, että ne on ruuvattava peltiin kiinni. No eipä ole vielä mistään ruostunut.
Ukon autossa on sellaiset kovat koppurat klipseillä kiinni ja ne lentelee milloin mihinkin. :shock: Talvella varsinkin kun läppään jäätyy kökkö kiinni ja se putoaa maahan ja siitä ajaa yli lähtee yleensä läppä lätkimään. Ei hyvä :(
Kalusto:
Mersu(ja)

*
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Sain eilen 123:n orkkisläpät eteen ja taakse kaverilta, ku löysin sen nurkista sellaiset ja hyvät vieläpä, asensin sitten eilen isukin kanssa ne tuohon kakkosmersuun taakse, vielä eteen laitan sitten kun saan repsikan puolen alareunastaan ruostuneen lokasuojan tilalle ehjän saan tutulta aivan ehjät orkkislokarit ja vieläpä samanvärisestä mersusta :) hyvä kyllä, mullahan on tossa aivan original pellit ja maalipinta, jopa tuulilasi on orkkisluokkaa ja vain yksi kiveniskeämä, pohja öljyttiin ja todettiin sen olevan hyvässä kunnossa, joten en tiedä sitten ajaisiko vain talven ja myisi keväällä vai laittaisko oikein kuntoon joka nupin, kone on hyvä ja pellit on suht.hyvät, ei ole ku pääosin pintaruostetta, paitti se repsikan etulokari.. Mittarissa on kaikki 438tkm. ja vähän päälle, hyvin tuntuu pelittävän.. On vain iskenyt viimepäivinä KOVA pystylamppu kuume.. :roll: Olisi kiva sellainen hommata käyttörassiksi, löytäisi jostain halvan, ehjän ja bensakoneisen niin siinä se sitten olisi, mutta kattoo ny.

Juttu taas lähti tulemaan.. :wink:
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Peltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: La 19.04.2003 22:57
Paikkakunta: Ylöjärvi

Roiskeläpät

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Ostin juuri motonetista eteen kuralätkät. Maksoi 18,80. Ne on aika pienet verrattuna vanhoihin jotka otti montuissa maahan kiinni. Nämä uudet ovat ihan siistin näköiset. Ne täytyy ruuvata peltiin kiinni.Paketissa mukana tulleet ruuvit olivat aika huonot. Itse laitoin ne kiinni itseporautuvilla peltikattoruuveilla. Nämä uudet ovat kanssa kumia ja niissä on sellainen 5cm tähti mustalla kohokuviolla, ei siis mitään valkoista kuten vanhassa. Näyttäis olevan ihan laatutavaraa sillä pakkauksessa on mersun tekstit.
W124 250TD -89
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Jussi L. kirjoitti:On vain iskenyt viimepäivinä KOVA pystylamppu kuume.. :roll: Olisi kiva sellainen hommata käyttörassiksi, löytäisi jostain halvan, ehjän ja bensakoneisen niin siinä se sitten olisi, mutta kattoo ny.

Juttu taas lähti tulemaan.. :wink:
Halpaa pystylamppua saatkin etsiä aika kauan :) NImittäin semmoista missä on pohja jne. Käyttöautoksi no way :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Pystäriin tehtiin/muokattiin isän kanssa kunnon lokarit. Eteen Ladan :oops: lokareista (olivat kyllä Suomessa tehdyt) rankasti modatut ja taakse W123:sen lievästi modatut lokarit... Hyvät tuli vaikka itse sanonkin.
Peltiin bitumimassakerros, vaseliinia ja ilmarako muovilokarin ja vaseliinin väliin niin avot! 8)
Läppiä taitaa olla pakko kyllä laittaa ruuveilla. :?
Jussi.L kirjoitti:
...
On vain iskenyt viimepäivinä KOVA pystylamppu kuume.. :roll: Olisi kiva sellainen hommata käyttörassiksi, löytäisi jostain halvan, ehjän ja bensakoneisen niin siinä se sitten olisi, mutta kattoo ny.
...
Siitä se lähtee! Tulee pian elinikäinen kuume... :lol:

KePö:ssä oli tässä taannoin W115 280E ~1000€ muttei ollut ylimäärästä rahaa.
Mutta sitä hyvää ja halpaa saat varmaan etsiä... :?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

lajunen kirjoitti: Mutta sitä hyvää ja halpaa saat varmaan etsiä... :?
Onhan sitä aikaa.. :wink: Jossei löydy niin sitten ajellaan 123:lla..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
tikkanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ti 02.09.2003 12:47
Paikkakunta: Kotka

Kuraläpät

Viesti Kirjoittaja tikkanen »

Tuumaamisen myötä päädyin siihen, että ruostesuojautan koko auton, ostan lokarit ja laitan vasta sitten kuraläpät. Kun ruostetta ei ole nyt, pitääkö sitä väkisin alkaa viljelemään.
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Asensin alkuper. kuraläpät tohon 124:een heti kun sen tax-free autona uutena ostin v. 92. Sittemmin on käyny täydellisessä ruostesuojauksessa kerran. Kesällä huomasin et massaus oli takalokareista paikoin aika kulunu, joten paikkasein sen ja laitoin vielä lokarin sisälokasuojat kaikkiin pyöräkoteloihin. takakuraläpät pysyy paikallaan, mutta edestä joutu ottaa pois kun sisälokasuojassa se on integroituna. Etuläpät vois vaikka myydä. Kyllä kuraläpät kannattaa olla ja mieluummin myös sisälokasuojat kun kotelorakenne 124:ssa on niin avoin.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14190
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tomi kirjoitti: kun kotelorakenne 124:ssa on niin avoin.
Niin, muistanko oikein, että W124:n etulokasuojasta kun ottaa siitä sivuhelman alusta sen muoviläpän pois, niin helmakoteloon on vapaa pääsy tämän jälkeen? Ainakin etummaisiin tunkinreikiin asti.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Janne M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 01.04.2003 13:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Kyllä on vapaa pääsy 124:n koteloon ilman muovia ja päällepäin siisti kotelo saattaa osoittautua hyvinkin mädäksi läpän poiston jälkeen...

nimim. "kokemusta omaava"
Vastaa Viestiin