Paineventiilivika on vanhemmissa yllättävän yleinen. Itse sain erään 617 turbodieselin käymään jälleen tasaisesti vaihtamalla paineventtilit ja säätämällä pumpun. Aikaisemmin kone rytkytti ajossakin tosi pahasti. Eron näki penkissä heti, kun paineventiileitä vaihteli kokeeksi keskenään, niin näki heti että huonosti polttoainetta saava sylinteri vaihtui elementin mukana.
Tuossa olikin melkein kaikki hytkymiseen liittyvät syyt ehdotettu. Onkos muuten suuttimiin koskettu. Väärin säädetty tai huonosti toimiva suutin saa koneen hytkymään, kuten hyvin moni muukin syy. Itselle kävi kerran huonoa tuuria, kun erehdyin väärään dieselhuoltoon säädättämään suuttimet. Sen jälkeen alkoi 300D:kin hytkymään kunnolla. Tasainen käynti löytyi vasta toisella yrittämällä. Sittemmin olen suuttimet laittanut itse.
Veikkaisin, että kansiremontin yhteydessä on johonkin suuttimeen päässyt likaa tai säätö on vähän pielessä. Tosin paha mennä tietämään. Hytkyntää saa aikaiseksi mm. kulunut, tai väärin säädetty syöttöpumppu, kulunut kansi, ja moni muu.
Sen voin kuitenkin sanoa, että sen moottorin ei kuulu hytkyä tippaakaan. Vaikka moottorin kumityynyt olisivat rikki, niin hytkytystä ei pitäisi tuntua, koska sen moottorin ei yksinkertaisesti kuulu hytkyä. Sama koskee nakutusta, mersun dieselin pitää käydä pehmeästi ja hiljaa, jos siinä on alle 100hv/litra