123:n dieselvuoto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
HJL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

123:n dieselvuoto

Viesti Kirjoittaja HJL »

No niin. Auton alla lammikko.
Polttoaineletku näkyy mehivän auton alla letkun/putken liitoksesta, eli lienee ajan hammas ja suola tehnyt tehtävänsä.
Onko kokemusta letkuosan vaihdosta. Vaatiiko tankin tyhjentämistä vai onnistuuko putken tulppaaminen vaihdon ajaksi (esim. sopivalla ruuvilla)?
En ole vielä selvittänyt onko kyseessä dieselin meno- vai tulo...

Pakko lähteä het letkukauppaan ja alkaa tutkia:
- Vinkkejä vastaanotetaan miten helpoimmalla selviäis....
- Tarina jatkuu...

T: nimimerk. tavaraa tankissa yli 60 litraa, toistaiseksi
[url=http://i7.photobucket.com/albums/y253/HJL/W123/IAT_edest.jpg][size=84]- OLKOON VOIMA KANSSANNE:[/size][/url]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y253/HJL/W123/meset_allek2.jpg[/img]
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Enpä tiedä miten helpoimmalla pääsee... No pari ehdotusta:

-Imuri kiinni tankin täyttöaukkoon niin ei tule paljoa polttoainetta kun vaihtaa letkun
-Korjaa vuoto sikafleksillä ja aja tankki tyhjäksi
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
kardaani
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja kardaani »

VAIHTOEHTO 1: Uusi letku tilalle. Veholla maksaa 12,60 muissa liikkeissä kalliimpi. Minä vaihdoin itse enkä tyhjentänyt tankkia ja ihan hyvin onnistui-meni heti oikeille kierteille. Laitoin kierteisiin tiivistysteippiä varmuudeksi.
VAIHTOEHTO 2: Sen alkuperäisen kumiletkun voi irrottaa kierrepäästä rautasahalla ja ostaa varaosaliikkeestä samanlaista letkua ja laittaa kiinni tavallisella klemmarilla. Tällöin vaihto on tulevaisuudessa helpompaa, kun ei tarvitse kierrepäätä tankista irroittaa. Mutta noihan kestää hyvin pitkään 20 vuotta kumminkin. Toi edellämainittu toimenpide vaatii kuitenkin letkun irrottamisen pöydälle sahausta varten ja silloin polttoainetankin reikä pitäisi jollain tavoin tukkia. Itse valitsin vaihtoehto ykkösen.
HJL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HJL »

Onkos tullut tutkittua montako eri pätkää letkua ja putkea siellä auton alla on, kun yritin ilman tunkkia kurkkia niin siellä näkyi pikku pätkiä putkea ja taas pätkä letkua, klemmarilla toisissan kiinni.
Siis jospa ei tarvitsisikaan vaihtaa (vielä) sitä ensimmäistä tankilta lähtevää...

Laajennetaanpas kysymystä vielä:
kaverin sedanissa (minun ex 240D) vuotaa taka-akselin kohdalta kiisseliä auton alle. Sedanissa on ilmeisesti tankin alakannake samalla tiiviste pohjan läpi josta tulo/meno/tuuletus lähtevät. Sisäpuolelle konttiin ei vuoda (haise).
Onko sattunut sellaista, että tankilta lähtö voisi "syöpyä".

Ei näillä polttoaineen hinnoilla kehtaa kauaa edes pientä tiputtelua kattella...
[url=http://i7.photobucket.com/albums/y253/HJL/W123/IAT_edest.jpg][size=84]- OLKOON VOIMA KANSSANNE:[/size][/url]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y253/HJL/W123/meset_allek2.jpg[/img]
sooppa
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja sooppa »

syöpymiseen en usko mutta kannattaa laittaa hyvälaatuista letkua että kestää.mulla kesti joku prkleen halppis 3 vuotta.ja huom letkut on eri kokoisia. :roll:
vw golf variant -97,vw vento -96.
kuitsi
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

kyllä se vaihtotyö on helpompaa jos tyhjäät ensin imemällä letkulla ison osan naftoista ja sitten kun ruuvaat letkut irti niin otat auton alle ämpärin ja valutat loput naftat sinne
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja jarski »

HJL kirjoitti:
Laajennetaanpas kysymystä vielä:
kaverin sedanissa (minun ex 240D) vuotaa taka-akselin kohdalta kiisseliä auton alle. Sedanissa on ilmeisesti tankin alakannake samalla tiiviste pohjan läpi josta tulo/meno/tuuletus lähtevät. Sisäpuolelle konttiin ei vuoda (haise).
Onko sattunut sellaista, että tankilta lähtö voisi "syöpyä".
Polttoaineputki menee takakelkan ja pohjan välistä :arrow: siellä se muhii aikansa ja ruostuu rikki... Sedanin tankki on kiinni takakontin puolelta neljällä ruuvilla, pohjan läpi menee vain läpiviennit.

Mulla vuoti joskus heti tankilta lähtevä letkunpätkä. Lorottelin dieselit astiaan ja ruuvasin tankin pohjasta irti sen koko "mötikän". Siellä on sellainen siivilä, joka on hyvä putsata samalla. Uusi letkunpätkä tilalle ja taas piti muutaman viikon, kunnes alkoi vuotamaan takarenkaan edestä. Hain vesijohtoliikkeestä 8mm kupariputkea ja tein siitä uudet polttoaineputket. Ei ole senjälkeen tarvinnut niihin koskea. Laitoin vielä halkaistua puutarhaletkua putkien päälle, takalattian kohdalle, niin eipähän kivetkään hakkaa niitä rikki...
w115,123,124,126,210 yms.
Vastaa Viestiin