Takapyörä pitää ääntä
Takapyörä pitää ääntä
Mikä mahtaa saada aikaan kiusallista kahinaa oikean takapyörän tienoilla?
Jarrut (levyt ja palat) on vaihdettu ja ääntä kuunneltu Mersun korjaamolla. Kysyin, voiko uusi jarrulevy olla kiero tai voiko laakeri olla viallinen. Eivät muuta keksineet kuin seisontajarrun säätämistä... Renkaat on kohtalaisen uudet ja vasta tasapainotettu ja ääntä kuunneltu rengasliikkeessä. Katsastuksestakin auto (MB 202 C 180 farm) meni helposti läpi.
Kahina kuuluu silti. Kun tunkkaan auton ilmaan ja pyöritän rengasta, saa laahaavan äänen kuuluville: se syntyy pyörän kierähtäessä akselilla tietyn asennon yli ja parhaiten/pahiten se häiritsee 70-80 km/h vauhdissa.
Jarrut (levyt ja palat) on vaihdettu ja ääntä kuunneltu Mersun korjaamolla. Kysyin, voiko uusi jarrulevy olla kiero tai voiko laakeri olla viallinen. Eivät muuta keksineet kuin seisontajarrun säätämistä... Renkaat on kohtalaisen uudet ja vasta tasapainotettu ja ääntä kuunneltu rengasliikkeessä. Katsastuksestakin auto (MB 202 C 180 farm) meni helposti läpi.
Kahina kuuluu silti. Kun tunkkaan auton ilmaan ja pyöritän rengasta, saa laahaavan äänen kuuluville: se syntyy pyörän kierähtäessä akselilla tietyn asennon yli ja parhaiten/pahiten se häiritsee 70-80 km/h vauhdissa.
Puhdistitko hyvin pyorännavat ennen uusien levyjen asennusta, siellä levyn ja navan välissä tapaa erilaiset epäpuhtaudet pesiä, ja uusi levy voi jäädä vinoon, ellei tarjoa ensin vähä teräsharjaa..
Ja liikkuuko varmasti satuloiden männät molemmin puolin moitteettomasti?
Tässä pari mahdollista vikaa tarkistettavaksi..
Ja liikkuuko varmasti satuloiden männät molemmin puolin moitteettomasti?
Tässä pari mahdollista vikaa tarkistettavaksi..

MB C30 /////AMG Facelift -04
MB W210 E300 Turbodiesel Avantgarde -98
Buick Super 2Door Sedanette -49
Buick Skylark 2D HT -64
Buick Skylark Custom Convertible -72
Chevrolet K-5 Blazer -85
MB W210 E300 Turbodiesel Avantgarde -98
Buick Super 2Door Sedanette -49
Buick Skylark 2D HT -64
Buick Skylark Custom Convertible -72
Chevrolet K-5 Blazer -85
Kiitos vinkeistä!
Seisontajarrun käyttö ei vaikuta kahinaa pienentävästi. Pultit on oikean mittaiset, koska ne on Mersun alkuperäiset. Jarrukilpi ei hankaa levyyn. Uskoisin, että jarruremppakin on hyvin tehty (puhdistukset ym.), kun se tehtiin Mersu-korjaamolla...
Laakerivaurio päästi ainakin toiseen autoon (Volvo S80) erilaista, jatkuvaa hurinaa, mihin verrattuna tämä ääni on "harvempi-iskuista" (kerran renkaan pyörähdyksellä). Mutta koska parempaakaan analyysiä ei löydy, vaihdan laakerin ja katsotaan, mikä seuraavaksi.
Seisontajarrun käyttö ei vaikuta kahinaa pienentävästi. Pultit on oikean mittaiset, koska ne on Mersun alkuperäiset. Jarrukilpi ei hankaa levyyn. Uskoisin, että jarruremppakin on hyvin tehty (puhdistukset ym.), kun se tehtiin Mersu-korjaamolla...
Laakerivaurio päästi ainakin toiseen autoon (Volvo S80) erilaista, jatkuvaa hurinaa, mihin verrattuna tämä ääni on "harvempi-iskuista" (kerran renkaan pyörähdyksellä). Mutta koska parempaakaan analyysiä ei löydy, vaihdan laakerin ja katsotaan, mikä seuraavaksi.
Aloita kuitenkin halvemmista hommista:HM kirjoitti:Laakerivaurio päästi ainakin toiseen autoon (Volvo S80) erilaista, jatkuvaa hurinaa, mihin verrattuna tämä ääni on "harvempi-iskuista" (kerran renkaan pyörähdyksellä). Mutta koska parempaakaan analyysiä ei löydy, vaihdan laakerin ja katsotaan, mikä seuraavaksi.
Rengas irti + pyöritystä. Jos loppuu, niin pultit todennäköisesti pitkät.
Jarrusatula irti + pyöritystä. Jos loppuu, niin esim palat hankaavat / levy kiero.
Jarrukiekko irti + pyöritystä. Jos loppuu, niin joko käsijarru kenkkuilee, kiekko hankaa johonkin tai jotain irtotavaraa on päässyt johonkin väliin (allekirjoittaneella seisontajarrun jousi). Jos vielä nämä irrotettuasi kahisee, voi vika ollakin se laakeri.
t.
Risto
E500 – 211.070
Vika löytyi
Lähti takapyörän inhottava kahina/humina, kun pyöränlaakeri vaihdettiin. Tällä kertaa vein autoni Mersu-korjaamolle ja käskin vaihtaa ko.laakerin, enkä enää pyytänyt etsimään vikaa. En tiedä, olivatko pahoillaan, etteivät aikaisemmin olleet vikaa löytäneet, kun vaihtoivat toisen takapyörän laakerin ilmaiseksi.
Enpä tosiaan pitkittäisi noiden pulttien tarkistusta jos rupee auton takaa kuulumaan ajettaessa sellaista sipsutusta... Itelle ylipitkät pultit poiki parin sadan kilsan jälkeen satulan ja jarrupalojen hajoamisen... Nyt niitä korjataan parhaillaan ja testissä on Muuralan autoasi. Jo melkein neljä tuntia kulunut ja tuntiliksa ruksuttaa.Roisto kirjoitti:HM kirjoitti: Rengas irti + pyöritystä. Jos loppuu, niin pultit todennäköisesti pitkät.

No oli siellä jarrukilvetkin jaskana mut eipä naurata ku kohta ollaan 500-600 euroa äskeistä köyhempiä!

.:N
Miten ne liian pitkät pultit jarrusatulan rikkoo? Siis kun seisontajarrun palikoihinhan ne pultin päät ottaa kiinni eikä käyttöjarruun.
Omassa pitää outoa kahinaa, jos on sattunut jostain syystä käyttämään seisontajarrua. Ei meinaa oikein kunnolla palauttaa. Kahina loppuu, kun survaisee seisontajarrupolkimen oikein kunnolla pohjaan ja sitten mahdollisimman nopealla tempaisulla vetää vapautuskahvasta. Muuten jää hihnat pitämään ääntä. Käytön puutteesta luultavasti johtuu, mutta eipä tuota niin jaksa laitellakaan, kun ei seisontajarrua automaatissa oikein tarvitse kuin katsastuksessa ja stereoasennuksia tehdessä.
Omassa pitää outoa kahinaa, jos on sattunut jostain syystä käyttämään seisontajarrua. Ei meinaa oikein kunnolla palauttaa. Kahina loppuu, kun survaisee seisontajarrupolkimen oikein kunnolla pohjaan ja sitten mahdollisimman nopealla tempaisulla vetää vapautuskahvasta. Muuten jää hihnat pitämään ääntä. Käytön puutteesta luultavasti johtuu, mutta eipä tuota niin jaksa laitellakaan, kun ei seisontajarrua automaatissa oikein tarvitse kuin katsastuksessa ja stereoasennuksia tehdessä.
W123 280TE -79
Mistä mä tietäisin. oli jokatapauksessa juuri siltä puolelta mennyt satula vaihtokuntoon jossa tuo puolttitemppu oli särkenyt myös nuo seisontajarrun palikat. En tiedä onko yhteyttä mutta ainakin kun ei tuota järjestelmää hyvin itse tunne niin on helppo sellaista sanoaRaine kirjoitti:Miten ne liian pitkät pultit jarrusatulan rikkoo? Siis kun seisontajarrun palikoihinhan ne pultin päät ottaa kiinni eikä käyttöjarruun.

.:N