Hommasin w123 300D mersuuni (toivottavasti) paremman kardaanin, ja aikomuksena olisi laittaa se huollettuna autoon kiinni. Auto täristää nykyisin pirusti 3- ja 4-vaihteilla matalilla kierroksilla puolikaasulla, sekä hytkyy ja tärisee vapaalla lasketellessa, ja tuolla kardaanin huollolla olisi siis tarkoitus korjata tilannetta.
Ongelma on, että auto on aiemmin ollut mallia 200D tai 240D, eli ainakin kone on ollut pienempi. Mutta, perä on käsittääkseni yhä sama kuin ennen koneen vaihtoa, sekä luultavasti kardaani myös ( kardaanista puuttuu 300D:ssä oleva tärinänvaimennin --> osasyy tärinään? ). Tähän suuntaan auton entinen omistaja muisteli.
Kysymys kuuluu, käyköhän tuo hankkimani kardaani "heittämällä" vaihdelaatikon ja perän laippoihin kiinni? Onko pulttijako sama?
Entäs kuminivelet, sopiiko ne päikseen? ( Meinasin käyttää nykyisiä jos ne vaan on ehjät. )
Auto on vuosimallia 1982.
w123 200D/240D ja 300D kardaanien yhteensopivuus?
=========================
I hope I didn't brain my damage.
--Homer Simpson
--Homer Simpson
Vähän arvelinkin että jokin jujuhan tässä tietysti on, pirut....
No onneksi kysyin. Olin jo viemässä putkea korjaamolle tasapainotukseen, kunnes epäilyt heräsivät...
Sopiiko pituus, jos vaihdan siitä etupätkän toiseen? Plus tuo tasapainotus.

No onneksi kysyin. Olin jo viemässä putkea korjaamolle tasapainotukseen, kunnes epäilyt heräsivät...
--Homer Simpson
--Homer Simpson
Re: w123 200D/240D ja 300D kardaanien yhteensopivuus?
Etupätkässähän se mittaero on.katku kirjoitti:Vähän arvelinkin että jokin jujuhan tässä tietysti on, pirut....![]()
Etupätkissä on myös paksuuseroa. Mun piti kerran muuttaa laatikon korkeutta millin prikoilla takakiinnikkeeltä, kun W123:n paksu etupää hankasi W114:n vaihdevalitsimen alakannakkaaseen. Tai siis ei se putki, vaan sen tasapainotuspaino. W114:ssä on alkujaan ohut etuosa siinä putkessa.
-Daaz
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Jep, tätä tietoa hainkin.Wahva115 kirjoitti:Ja alkuperäiseen kysymykseen vastaten laipat on mun käsityksen mukaan kaikissa samanlaiset.

Mutta hyvä tietää nuo muutkin jutut.
Näyttäisi nyt siis siltä, että käytössä olevasta kardaanista on otettava mahdollisesti etupätkä irti ja liitettävä se uuden takapätkään, vaihdettava osat mitä haluaa, ja sitten vasta tasapainotettava koko paketti.
Huh. Jos en olisi kysynyt, olisin vienyt ( luultavasti ) väärän pituisen kardaanin tasapainotettavaksi...

--Homer Simpson
--Homer Simpson