Vaikutelmia E 290 Turbodieselistä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Vaikutelmia E 290 Turbodieselistä

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Vein eilen 230 E:n jousienvaihtoon. Mummon peruttua Corolla-lainan täksi päiväksi, sain naapurilta lainaan päiväksi 1998 E 290 Turbodieselin (sedan). Ei harmittanut kyllä yhtään, etten Corollaa saanutkaan... :-) Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun kunnolla pääsen W210:n ohjaimiin.

Auto on ollut ykstiyiskäytössä alusta lähtien, ja mittarissa on jo kunnioitusta herättävä lukema, noin 493 000 km. Yleisvaikutelma autosta on siisti, ulkoväri tummansininen ja sisus sinistä kangasta.

Havaittua:
  • -verhoilut ovat lähes kulumattomat
    -ovet ja hallintalaitteet toimivat jämäkästi
    -erittäin mukava kytkin ja vaihteensiirto
    -tuntui tosi kotoisalle istua W210:aan verr. W123/W124. Kaikki namikat ym. siellä missä pitääkin
    -mainio ohituskiihtyvyys, ainakin nelosella
    -vakionopeudensäädin. Löytyy ehdottomasti seuraavasta autostani.

    -kuskin penkin istuinosa on painunut jo aika littaan (elopainoakin omistajalta löytyy...)
    -mielestäni aika heikkotehoiset valot
    -moottorin ääni kuuluu yllättävän selvästi kuskin jalkatilaan kiihdytettäessä. Ominaisuusko? Vai puuttuukohan jotain villaa välistä.
En pistäisi ollenkaan vastaan, jos moisella joutuisin joka päivä työmatkan suorittamaan. Käytännön suorituskyky on mainio, vielä jos automaatin saisi jatkeeksi. Tietty TDI:n ääni on lievä pettymys, onhan se terävämpi kuin esikammiodiesel. Ohjauksesta: tuntuma on kyllä erilainen kuin kiertokuulaohjauksessa. Jonkun verran auto kyllä haki asvaltilla, tosin voi johtua renkaista, kuluneesta iskunvaimennuksesta ym.. mahd. syitä on monia. Kokonaisuutena kuitenkin kaikin puolin miellyttävä auto :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tiengen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ke 11.06.2003 14:06

Viesti Kirjoittaja Tiengen »

Meillä on työmatkajuhtana Saksasta kesäkuussa tuotu 290 TD Automatic vm. 1997, jolla on ajettu nyt 129000km.
(Autolle on juuri tehty perusteellinen huolto, sekä laitettu lohko/sisätilalämmitin. Ensi viikolla on ohjelmassa myös täydellinen ruostesuojaus)

Mitä tulee laina-autosta saamiisi vaikutelmiin, niin kyllähän ne oikeansuuntaisia ovat.
Lisäksi voin myös kertoa, että W 210:n automaattivaihteisto on toiminnaltaan aivan huippuluokkaa, joten ihan oikeassa olit kaipauksessasi.



Vaihdetaanko? :P
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Vaikutelmia E 290 Turbodieselistä

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Timo L. kirjoitti: -moottorin ääni kuuluu yllättävän selvästi kuskin jalkatilaan kiihdytettäessä. Ominaisuusko? Vai puuttuukohan jotain villaa välistä. [/list]

Ruokatunnilta palatessa huomasin, että käännettäessa jyrkästi, ääni katoaa! 50 metriä ajoin mutkitellen ja kyllä, aina kun auto kaarsi, ääni häipyi! Mystistä.

Mikä tiiviste tms. voi olla noin löysällä.... mielenkiintoista.

P.S. On se kumma, että vaikka auto ei ole edes oma, mutta Mersu, niin johan sormet syyhyävät käydä etsimään vikakohdetta ja poistamaan se!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
4ahola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 08.06.2003 11:19
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja 4ahola »

Minulle vaihdettin samantyppisten oireiden vuoksi ohjausakselin läpivientikumi merkkihuollossa (Hartman Mobila Kokkola), joka on varaosanumeroltaan A210462058 ja hinta 11,39 euroa ja töiden osuus oli 5,80 euroa. Suosittelen tutkimaan sen, sillä ääni muuttui todella paljon.

jsa
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nyt käy kateeksi, kylllä jumankekka.
Meilläkin on firman auto huollossa. Tilalle tuli sitten loppuviikoksi merkkiliikkeen vaihtoautorivistä -93 mallinen Astra.
Vaikutelmat kirjoittaisin, mutta kun on kielletty käyttämästä rumia sanoja foorumilla... :x
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hehheh :-)

No, kaikki hyvä loppuu aikanaan ja palautin auton, hypäten W123:n puikkoihin. Tiputus oli aika raju, mutta uudet, napakat takajouset auttoivat selviämään muutoksen yli.

Hmn, ylätukivarren vaihto ei auttanutkaan poistamaan epämiellyttävää "turinaa". Huoltohemmon mukaan nimettävää välystäkään ei löytynyt ohjausosista.. tsiigaillaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
J_J
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 10.07.2003 04:21
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja J_J »

Tuo 290 Turbodieselin ääni on mukavan miehekäs, muriseva, kuten vitosessa pitääkin olla. Itse ajelin vastaavalla 290 Turbodieselautomaatilla pari päivää tuossa kesällä, ja tarvii sanoa että äärimmäisen miellyttävä peli! Tuolla yksilöllä tosin oli ajettu vasta 130 tuhatta kilometriä, mutta silti! Kyllä sellaisen kelpuuttaisi ajopeliksi koska vaan!
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa ;)
Tiengen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ke 11.06.2003 14:06

Viesti Kirjoittaja Tiengen »

Arvatkaapas, mitkä olivat ne viat, joiden johdosta W 210 saavutti viimeisessä ADAC:in tutkimuksessa varsin heikohkon menestyksen? (Tutkimuksessa olivat mukana vuosimallit 1997-1999)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hmn... voisivatko ne olla mistä W210:aa Suomessa moititaan? Tunnoton, palauttamaton ohjaus, sivutuuliherkkyys jne. ? Tai sitten jotain ihan mitätöntä...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tiengen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ke 11.06.2003 14:06

Viesti Kirjoittaja Tiengen »

Tässä ovat ne viat, joiden takia oli Saksan "Emil" tarvinnut tiepalvelun apua:

-Generator defekt..
-Wegfahrsperre defekt.
-Automatikgetriebe defekt.
-Auspuffendrohr abgebrochen.

Noille automaattilaatikoiden hajoamisille löytyy muuten hyvä, hiukan käsittämätönkin syy :!: :?:

Luonnollisesti laturi ja pakoputki ovat paljon ajetuissa autoissa kulutustavaraa.
(Vaikka poikkeuksiakin löytyy, varsinkin mersun dieselit nielevät Saksassakin keskimääräisesti ottaen kilometrejä huomattavasti muita merkkejä enemmän. Niinpä nuo rikkoontuneet pakoputket olivatkin juuri 1997 mallisten paljon ajettujen dieseleiden ongelma)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Tiengen kirjoitti:Noille automaattilaatikoiden hajoamisille löytyy muuten hyvä, hiukan käsittämätönkin syy :!: :?:
No, mikä?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Niin, kertokaa nyt ihmeessä!
Ja millä tavalla ajonesto on ollut ongelmakohta?
Tiengen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ke 11.06.2003 14:06

Viesti Kirjoittaja Tiengen »

No se, että autoilla on ajettu niin Saksassa, kuin Suomessakin n. 250000-300000km ilman automaattilaatikon öljyn vaihtoa.
(Suomessakin on laatikoita yllämainitusta syystä poksahdellut)
Myös nykyään on tilanne sellainen, että laatikon öljyn vaihto ei kuulu edes Vehon huolto-ohjelmaan, mutta suositettu vaihtoväli on kuitenkin nyt 120000km.
Avatar
10jykä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 13.08.2003 11:10
Paikkakunta: Manse

W210 290TD A laatikosta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 10jykä »

Totta on että Mersun ohjekirjassa (saks.) sanotaan ettei sähkölaatikkoon (722.6xx) tarvihe vaihtaa oljyä kuin vasta laatikkoremontissa.
No joo - remontissa varmaankin.
Samat eväät on myös perälle. Tämä Alfamerin myymä diesel E sarjan -95 - 02 saksankielinen huoltokäsikirja väittää myös ihan samaa - ajoo vaan.

Jos nyt ei ihan kumminkaan täysjärkinen tekis niin.

Mersutietäjät täällä Tampereella sanovat että 120 000 km on vaihtoväliksi ihan passeli laatikko- ja peräöljyille ko. mallin suhteen.
Omaan saksantuontiin oli sakun huoltokirjan mukaan vaihdettu em. öljyt just 120000 km kohdalla. Vaihdatin kumminkin itsekkin kun en oikein luottanut - oli ne öljyt kuitenkin Germaaniassa vaihdettu, olivat niin puhtosia ja suodatin siisti.
Eipä tuo toinenkaan vaihto haitannut ja pieni raha jos sillä välttää automaattiremontin.

Kyselin palstoilla aiemmin miten nämä vakiona olevat automaattiwebastot pelaa Mb:ssä, kun kuulemma muissa merkeissä mättävät (nokeentuvat, eivät toimi ym.).
Sama vika on mersuissakin, eli kannattaa asentaa/asennuttaa erillinen kytkin millä saa automatiikan pois päältä tai sitten laittaa kellokytkin webastolle. Uudemmissa kuulemma on jo valmiina kykin asennettuna.

Lämmin talli on myrkkyä autolle kuin autolle (kylmä-lämmin-kylmä- ...).
Paras säilytyspaikka on katos, kemistit tietää että korroosio hidastuu oleellisesti kylmemmässä kuin +5. Pakkasessa ei rauta ruostu.
Suola on tietenkin oma lisänsä täällä Suomessa.

Kommentoikaa lisää E290TD kokemuksia
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Hyviä pointteja tallisäilytyksestä!
Vaikka nyt harhautuukin taas alkuperäisestä aiheesta...

Lämpimän tallin ehdoton edellytys on lisäksi ilman vaihtuvuus. Vanhempieni luona asuessa oli meillä käytössä lämmitettävä talli, mutta kosteus oli sitä luokkaa että ruosteongelma alkoi vasta tallissa!! Harkotkin olivat kaikki sellasessa valkosessa homepölyssä. Harmi sinänsä että erään mersun pellit saatiin siellä ruostumaan, 230E voisi olla ihan nätissä kunnossa jos olisi tajunnut ulkona säilyttää. Onko jengillä kokemuksia kylmästä tilasta jossa on "vapaa tuuletus", eli vaikkapa yleinen parkkihalli tms...?
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Näin on

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Aivan kantapään kautta lähipiiristä tuli karvainen kokemus, kun faijan uusi Carina happani läpi kahdessa vuodessa. Säilytti autoa tiilirakenteisessa tallissa. Vaikka siinä olikin olevinaan jotain ilmanvaihtoräppänää ovessa, niin tuo olisi varmastikin vaatinut koneellisen ilmanvaihdon. Eipä se Tojo muutenkaan mikään peltivahvuuden ihme ole, mutta äkkiä se hapantui. Yhtä lailla meni viereisessä tallissa Transit puhki kolmessa vuodessa, jonka jälkeen ei syytetty enää yksin Tojon peltejä.

Itse olen pitänyt kiesiä katoksessa eli yksi seinä talliosasta on auki ja lienee niin, että umpitalliin en autoa viekään. Nosto-ovi tuosta puuttuu ja taitaa saada jäädä puuttumaankin. Kone piuhan päähän ja sisätilalämmitin pöhisemään, niin kovakaan pakkanen ei tee hallaa.
Oikeastaan vain voimansiirto ja pyöränlaakerit joutuvat vähän kovemmalle kuin lämpimästä tallista lähtiessä, mutta kyllä ne sen kestävät.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

AUTOtalli?

Viesti Kirjoittaja Ekku »

Säilyttääkö joku muka autoansa siellä autotallissa?

Minä olen aina luullut että autotalleissa säilytetään mm. moottoripyöriä, vanhoista autoista ylimääräiseksi jääneitä osia, polynimuria, työkaluja ja kaikenlaista muuta romua.

Ei meidän talliin ainakaan ole auto mahtunut enää vuosikausiin :)
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: AUTOtalli?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ekku kirjoitti:Säilyttääkö joku muka autoansa siellä autotallissa?


:)
Ei. Meilläkin on tallissa volkkareita... :shock:
Vakavissaan puhuen, periaatteessa auto säilyy suolaamista lukuunottamatta samalla tavalla kuin ruoka tai hirsitalo. Joko se pakastetaan tai sitten ilmanvaihto on niin hyvä, ettei kosteus pääse pesimään väleihin. Kylmä umpitalli on periaatteessa pakkasillakin vielä ihan OK, mutta kun kevään korvalla kelit alkavat lämmetä, piilee vaara -- talli lämpenee ulkoilman kanssa samaa tahtia, mutta kappas: ilmahan ei kierrä ja kuivata sulavaa kosteutta pois. Ja lopputulos on pikkuprinsessa: helmat pitsiä... :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

4ahola kirjoitti:Minulle vaihdettin samantyppisten oireiden vuoksi ohjausakselin läpivientikumi merkkihuollossa (Hartman Mobila Kokkola), joka on varaosanumeroltaan A210462058 ja hinta 11,39 euroa ja töiden osuus oli 5,80 euroa. Suosittelen tutkimaan sen, sillä ääni muuttui todella paljon.

jsa
W123:ssa oli tuo läpivientikumi kokonaan irti, laitoin tiivisteen tai paremminkin sen mitä siitä on jäljellä paikoilleen ja sisälle kantautuva ääni hiljeni vähän, pitää vaihtaa tuo kumi joskus uuteen..
w115,123,124,126,210 yms.
Vastaa Viestiin