200d piristys (W123)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jblgti1200
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 04.05.2004 18:13

200d piristys (W123)

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Elikkä olisi tuollainen väkivahva ykskakskolme-koppanen 200d.

Eli kokeiluluontoisesti pitäisi säätää tuota syöttöpumppua,
vaikka se ei tässä koneessa toisikaan mitään hyötyä... :D

Eilen säädettiin jo syöttöpumpusta sitä 13mm lukitemutterilla olevaa ruuvia (tulipeltiä kohti vaakatasossa oleva) niin paljon ulospäin kuin se vaan tuli.
Tuloksena noussut tyhjäkäynti ja vähän enemmän vetoja,sekä jaksoi vetää
pykälät pitemmälle.Tai sitten tuli vetoja korvien väliin enemmän...
Sekä maantie koeajolenkin päätteeksi ampui kipinäsuihkua putkesta aika reilusti.Olisko vähän karstainen?
Pitäisi saada ahtamattomana sitä haikua tulemaan putkesta kunnolla...
tällä hetkellä ei tule ollenkaan (kyllä kyllä,on katsottu että öljyä on koneessa)

Sitten olisi se pumpun etuosassa päällä ylöspäin oleva leveäkantainen säätöruuvi minkä toiminnasta ei ole mitään hajua.

Sekä tältä foorumilta haulla löytyi toinenkin ruuvi mitä pitäisi säätää/jättää säätämättä??

Kyseinen auto on siis 500tkm -2,5 miljoonaa kilometriä ajettu vanha taksi,
jonka kunto on sellainen ettei enää seuraavalle leimalle tarvitse korjata.

Elikkä sen takia näin huvin vuoksi pitäisi "piristää" konetta.
Vaikka koneen kestoiän kustannuksella...

Kaikki vinkit otetaan vastaan ja kerrotaan kyllä tulokset mitä tapahtuu...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=22218
Tuossapa niitä ohjeita hieman ja kuvan kans. Eli alimmainen on itse syöttöruuvi. Sitä saa avata varmaan parikiekkaa aika surutta. Tyhjäkäynti nouseen myös. Se kannattaa laskea siitä pumpun sisällä olevasta ylimmästä ruuvista. Sitten se iso 10mm kuusiokolo on maksimi kierrosruuvi. Nostaa kierroksia noin 200/kierros. sitä kirimällä saa vetäviä kierroksia nostettua. sitten se toiseksi alimmainen on kierrosten lasku nopeussäätö: Tätäkin saa löysätä ettei kaasu "jää päälle" syötön lisäyksen jlk.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Lisäsin w123 200D:hen pari rundia max kierroksia ja syöttöä lisäsin kiekan, oli jo aikaisempi omistaja säätänyt. Oli 0-100Km/h yli 30 sekkaa. Nyt 25s.
Tyhjäkäyntiä jouduin laskemaan, kun syöttöä lisäsin.
Ei muuten savuttanut, paitsi piiiitkissä rundeilla kiihdytyksissä...
Jos savuttaa liikaa, vähennä syöttöä hieman. Suosittelen syötön lisäämistä sopivissa (1/2)/ kiekan välein. Jos syöttöä liikaa, koneen käyntiääni menee helposti karheaksi.
Ite laitoin mineraali 2T öljyä tankkiin, putsaantu suuttimet-->lisää poneja.
Kulutus on pysynyt samana.
Kun avaat pumpun kannen pistä lasipurkki pohjapanssarin päälle, niin öljy joka valuu pumpusta ei sotke mestoja.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Jotainhan vois myös auttaa kunnon scooppi konepellissä, josta sopiva tötterö ilmanputsarin imureikään, vois saada kone vauhdissa paremmin ilmaa. :D
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Itse meinasin tehdä omaani pidemmän imuilmaputken, jotta ilmanotto tulisi kunnolla syylarin eteen asti, nyt kun se jää syylarin taakse... Saisi vauhdissa paremmin viileää ilmaa--->enemmän ilmaa. Kaasuhan laajenee lämmetessään.
Kylmempää ilmaa saataisiin siis enempi koneeseen. Hyödystä ei kyllä mitään takuita...
Maksimi kierroksien lisääminen jeesaa+ syöttöä hieman lisää.
Ilmanputsarikin on hyvä tarkastaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olikos siinä 123:ssa läppä imuputkessa ?
Senhän voi heittää huut kuuseen hidastamasta ilman kulkua.
wiimax.fi
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Laita 240d pumppu :wink:
RED POWER IHC DT-358
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

dealer kirjoitti:Olikos siinä 123:ssa läppä imuputkessa ?
Senhän voi heittää huut kuuseen hidastamasta ilman kulkua.
Mulla ei ole läppää putkessa...
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Mie yritin saada 240D.hen lisäpotkua pumppua säätämällä mutta totsesin helpommaksi tehonlisäksi laittaa alle 300D:n.
Tuli siihen toki lisää potkuakin hieman.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: 200d piristys (W123)

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Omasta mielestäni w123 200 D on aika toivoton lähtökohta virittämiselle.

Itse laitoin 88 hevosvoiman 300 D koneen 55 hevosvoiman 200 D koneen tilalle, eikä auto vieläkään miltään urheiluautolta tunnu.

Ehkä jos ois joku 200 hevosvoimaa, niin rupeisi tuntumaan, että tämähän lähtee hyvin...
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Käsittääkseni tässä oli auton viime hetket käsillä, rahaa ei aiota käyttää ja ei oo vaarallista vaikka kone hajoaiski. Mikäli koneen nopea kuluminen/hajoaminen ei haittaa ehdottaisin tuota scooppia edelleen, mutta ei ilmanputsaria väliin hidastamaan, verkko vaan scooppiin isompien roskien varalta. Sitte vaan syöttöä lisää ja kierrokset täysille.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

elintaso

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

On elintaso noussut liian korkeaksi jos käyttökelpoisia autoja hajotetaan huvikseen :roll:

Ennemmin se 200 D moottori vaikka hyötykäyttöön johonkin uppoumarunkoiseen veneeseen ja joku tehokkaampi moottori tilalle ja auto muutenkin remonttiin.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Lisää syöttöä+rundeja!!! Ja ilmaa koneelle.
Suuttimien putsaus voisi myös jeesata...
Ite putsasin ; diesel 100:sta ensin sitten loraus 2t mineraaliöljyä ja kovaa polkemista.
Lähti karstat.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: elintaso

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Jori Ravantti kirjoitti:On elintaso noussut liian korkeaksi jos käyttökelpoisia autoja hajotetaan huvikseen :roll:

Ennemmin se 200 D moottori vaikka hyötykäyttöön johonkin uppoumarunkoiseen veneeseen ja joku tehokkaampi moottori tilalle ja auto muutenkin remonttiin.
Näinpä, ei tunnu vaan kelpaavan enää paljo kellekään tuollaset hyväkuntosetkaan koneet vaikka puoli ilmaiseksi kaupittelee...
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^Kun ei ole tilaa ostaa autonosia jemekseen.
Ot. Olisin ostanut talvella parit rengaskerrat, koneen, vetarit+voimansiirron ja yms. sälää varalle, jos vain olisi tilaa säilyttää niitä jossain.
Nyt saas nähdä mitä vakuutusyhtiöstä sanotaan tuosta omasta w123:sta...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu ei nuo vanhat koneet enää kellekkään kelpaa.. 55hv tai 88hv on nykypäivänä aivan toivottoman vähän. Ja silä tehomäärällä kun aletaan repimään W123sen kokoista autoa.. eijeijei... :D
jblgti1200
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 04.05.2004 18:13

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Joo eli eilen kokeiltiin vähän noita virijuttuja ja mitä kävikään...

Säädettiin maksimikierrokset pumpulta melkein pohjaan (otti kierroksia!),
syöttöjä aluksi 2 kierrosta lisää,ja tyhjäkäynti kohdalleen.
Toimi hienosti,mutta tuntui vaan puutuvan aika reilusti yläkierroksilla.
siis jotain puuttui.(otettu siis huomioon mikä kone on kyseessä,kaikki
on suhteellista.)
Putkestakaan ei tullut kunnolla haikua.käynnistäessä vähän vaan pöläytti.

Sitten syöttöjä vielä vähän lisää (n.1kierros),ilmanputsarista suodatinosa
kokonaan pois ja testiä.
Muuten hyvä mutta kierrokset nousee väkisin itestään,viimeistään jää
"kantamaan" kierroksia kun polkaisee.
Tuon sai passailtua niin että pienenti syöttöjä vähän ja kokeilua uudelleen.
silloin kierrokset pysyi tyhjäkäynnillä niin kauan kunnes polkaisi taas kaasua.
sitten jäi taas huutamaan.Sitä kierrosten lasku-ruuviakin pyöriteltiin mutta
ei auttanut sekään tarpeeksi.

Eli mikä avuksi?
Pitäisi saada syöttöjä reilusti enemmän tyhjäkäynnin silti pysyessä normaalina tai edes lähes normaalina.

Kaasuvivuston palautusiskari on aika loppu,joten kokeiltiin myös laittamalla pultti pystyyn venakopan kierteisiin ja siitä jousi kaasuvipuun,että tulisi
enemmän palautusvoimaa.Mutta sekään ei auttanut.

On säädetty tyhjäkäynnin ruuvia pumpusta (sis.) ja ulkoista hienosäätöruuvia.
Eikä saa niilläkään kuriin.

Kyllähän tuo tuntui paremmin liikahtavan mitä nyt kerkesi vähän kokeilemaan.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mjaaha.. Kokeilitko löysätä sitä toiseksi ylimmäistä ruuvia pumpun sisältä? (älä avaa tätä kuin hieman. on herkkä säätöinen. ja ei jaksa vääntää tyhjäkäynnillä jos tämä on liian löysällä ) Jos sekään ei auta niin alkaa olla pumpun rajat vastassa. Tuo kaasun "jääminen päälle" pitäsi rauhoittua sillä toiseksi alimmalla ruuvilla. Vaihda tilalle 240D:n pumppu niin saat soppaa enemmän :D
ps: Sen kaasuvivuston iskarin saa nakata lepikkoon..
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Mika.T kirjoitti:ps: Sen kaasuvivuston iskarin saa nakata lepikkoon..
Ja syystä, että...?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

toivoa se epätoivokin

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Mika.T kirjoitti:Juu ei nuo vanhat koneet enää kellekkään kelpaa.. 55hv tai 88hv on nykypäivänä aivan toivottoman vähän. Ja silä tehomäärällä kun aletaan repimään W123sen kokoista autoa.. eijeijei... :D
Ainakin omassa 55 hevosvoimaisessa koneessa oli meno aika toivottoman tahmeaa varsinkin jos oli paljon kuormaa autossa tai kärry perässä.

88 hevosvoimainen piisaa aivan eri tavalla, vaikka ei se mitään urheiluauton tuntua tuo. Myös moottoritieajo sujuu hyvin 3,07: kalla perällä.

Jonkun uppoumarunkoisen veneen moottorina nuo voisi olla aika hyviäkin jos on taitoa tehdä asennus ja marinointi mahdollisimman pitkälle itse.
Avatar
JussiK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Su 06.04.2003 22:38
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JussiK »

jblgti1200 kirjoitti: Eli mikä avuksi?
Pitäisi saada syöttöjä reilusti enemmän tyhjäkäynnin silti pysyessä normaalina tai edes lähes normaalina.
Ei siihen auta mikään. Kun syöttöä kääntää tarpeeksi (= hitosti liikaa), tyhjäkäynnit menee ihan sekaisin.

Ei saanut edes dieselpaja yhtälöä toimimaan... :?
- Köyhyys periytyy -


Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita



Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Itse käänsin samassa vaiheessa 200D:n pumpusta kaikki irti mitä saatiin, eikä tullut tyhjäkäynnillä kaasun päälle jäämisestä ongelmaa kun tyhjäkäynti ruuvin käänsi kokonaan auki(eli niin paljon että sai takalevyyn porata sen kohdalle reiän jotta sai kiinni) Savua niin maar perkeleesti tuli ja ehkäpä jopa liikettäkin pikkuisen lisää, sekä pitkälle yli 30l/100km kulutus.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Kyllä sen 200:senkin saa kohtuudella menemään ja kulutuksenki ollessa n. 10L/100:lla. Lika/ karsta suuttimissa heikentää dieselsuihkua ja koneeseen tulee syötettyä helposti aivan liikaa kakkua.
Venttiilit voisi myös tsiikata, niin sais sieltä mahdolliset kantavat venat säädettyy ja lissää pikkuponin potkua...
Sais vaan ilmaa kunnolla, niin kyllä se polttais paremmin.
Skooppi kehiin.
Vastaa Viestiin