....

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
samppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 20.09.2003 09:11

....

Viesti Kirjoittaja samppa »

....
Viimeksi muokannut samppa, La 04.10.2003 20:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14201
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Laakeri?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Voiskohan olla niinkin pieni vika kuin että pakoputken kiinnike olisi murtunut,mulla näet oli aivan samanlainen vika jota etsin kissojen ja koirien kanssa. Alkoi "hurisemaan" muistaakseni jossain 1800 kiekan paikkeilla ja loppui pienemmillä ja suuremmilla. Loppujen lopuksi huomattiin putken keskimmäisen kannakkeen murtuneen toiselta puolelta, hitsaamaan ja ääni kaikkosi. Jospa sulla samaa,kannattanee ainakin tsekata ja samalla katsoa niitä pakoputkien suojapeltejä jospa siellä joku repsottelee......
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Kokeilua

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Onko mahdollista, että pääsit ajamaan esim. jostain tunnelista, alikulkukäytävästä, talon seinustan viertä tms. hiljaiseen aikaan. Pidät kuskin ikkunan auki ja annat äänen heijastua ympäristöstä. Saat jotain kuvaa äänen todellisesta laadusta, ehken äänilähteen sijainnistakin.
Vaatiiko hurina / resonanssi muuten, että veto on päällä vai saatko sen esiin paikallaan käyttämällä? Sekin kertoo jotain äänen alkuperästä.

Tai saatko hurinan esiin vaikkapa autotallissa tai muussa ääntä heijastavassa ympäristössä siten, että kaveri kaasuttelee kabiinissa ja kuuntelet ulkona. Aivan avoimessa ympäristössä tuollaiset äänet saattavat kadota kuulumattomiin. Voit kokeilla kaverin antaa ajaa ohi sopivilla kierroksilla ja kuulostella äänen syntysijoja.

Äkkiseltään olisin samalla kannalla Bossin kanssa eli ääni voisi viitata pakoputkeen. Itsellä oli juuri saman tyyppinen ilmiö pari viikkoa sitten omassa kiesissä. Paikallisella pääväylällä oleva keskeneräinen tietyörupeama oli ilmeisesti singauttanut terävän kiveksen tms. keskipönttöön ja pieni reikähän siinä oli. Aiheutti juuri tuollaista pintakaasupörinää, joka sitten laantui kierroksilla ja kaasun nostolla.

Tämä ikkunanavaustemppu rautatien alikulkutunnellissa toi äänen esiin varmuudella ja sinne pakariinhanhan se paikallistui. Tallissa tuo oli vielä helppo varmistaa akan painellessa kaasua. Sitten vaan montulle ja reikä kiinni.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
samppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 20.09.2003 09:11

Re: Kokeilua

Viesti Kirjoittaja samppa »

Jukka N. kirjoitti:Onko mahdollista, että pääsit ajamaan esim. jostain tunnelista, alikulkukäytävästä, talon seinustan viertä tms. hiljaiseen aikaan. Pidät kuskin ikkunan auki ja annat äänen heijastua ympäristöstä. Saat jotain kuvaa äänen todellisesta laadusta, ehken äänilähteen sijainnistakin.
Vaatiiko hurina / resonanssi muuten, että veto on päällä vai saatko sen esiin paikallaan käyttämällä? Sekin kertoo jotain äänen alkuperästä.

Tai saatko hurinan esiin vaikkapa autotallissa tai muussa ääntä heijastavassa ympäristössä siten, että kaveri kaasuttelee kabiinissa ja kuuntelet ulkona. Aivan avoimessa ympäristössä tuollaiset äänet saattavat kadota kuulumattomiin. Voit kokeilla kaverin antaa ajaa ohi sopivilla kierroksilla ja kuulostella äänen syntysijoja.

Äkkiseltään olisin samalla kannalla Bossin kanssa eli ääni voisi viitata pakoputkeen. Itsellä oli juuri saman tyyppinen ilmiö pari viikkoa sitten omassa kiesissä. Paikallisella pääväylällä oleva keskeneräinen tietyörupeama oli ilmeisesti singauttanut terävän kiveksen tms. keskipönttöön ja pieni reikähän siinä oli. Aiheutti juuri tuollaista pintakaasupörinää, joka sitten laantui kierroksilla ja kaasun nostolla.

Tämä ikkunanavaustemppu rautatien alikulkutunnellissa toi äänen esiin varmuudella ja sinne pakariinhanhan se paikallistui. Tallissa tuo oli vielä helppo varmistaa akan painellessa kaasua. Sitten vaan montulle ja reikä kiinni.
Jeps! kylhän se voisi äkkiseltään viitata siihen putkeenkin! Reikiä siinä kylläkään ei ole ja resonointi ääneksikään on kyllä aika omituinen. Äänen voi kuulla vaan kun kiesissä on reilut 100km/h vauhtia. Mutta pitää käyttää rassia montun päällä ja tutkiskella asiaa. Kiitokset hyvistä vinkeistä!! :D
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Matalaa hurinaa???

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

samppa kirjoitti: Voisiko olla kardaaniin liittyvä tai jotai?? Auto 300ce 24v tomaatti :lol:
Niin sellainen juttu näin jälkikäteen pohdittuna putosi pois, että jääkö äänihäiriö "päälle" myös vapaalla rullatessa sitä 100 km/h vauhtia? Eli kun saat hurinan ilmenemään, niin jätät kaasun eli koneen kierrokset niille sijoilleen, mutta heität vaihteen N:lle. Tuolla tempulla voi yrittää hiukkasen rajata ääntä voimansiirron ja moottorin kesken, riippuen siitä miten äänelle kävi - jäikö vai hävisikö :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
samppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 20.09.2003 09:11

Re: Matalaa hurinaa???

Viesti Kirjoittaja samppa »

Kyllä, kyllä. Taidanpa lähtä kohta testaamaan! Ilmoittelen sit miten kävi.. :?
Avatar
samppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 20.09.2003 09:11

Re: Matalaa hurinaa???

Viesti Kirjoittaja samppa »

Jukka N. kirjoitti:
samppa kirjoitti: Voisiko olla kardaaniin liittyvä tai jotai?? Auto 300ce 24v tomaatti :lol:
Niin sellainen juttu näin jälkikäteen pohdittuna putosi pois, että jääkö äänihäiriö "päälle" myös vapaalla rullatessa sitä 100 km/h vauhtia? Eli kun saat hurinan ilmenemään, niin jätät kaasun eli koneen kierrokset niille sijoilleen, mutta heität vaihteen N:lle. Tuolla tempulla voi yrittää hiukkasen rajata ääntä voimansiirron ja moottorin kesken, riippuen siitä miten äänelle kävi - jäikö vai hävisikö :shock:
Joopa joo. Kävin testaamaan autoa ja reilu 100 km/h:n jälkeen alkoi hurina kuulumaan! Laitoin vaihteen N-asentoon ja ääni hävisi saman tien vauhdin ollessa 110 km/h.. Et sillee :?:
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Lähenee

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kaiketi äänilähde alkaa siis rajautua todennäköisesti laatikkoon. Sitten vain visainen heitto tomaattiasiantuntijalle, notta mikä kivestää, jos loota antaa ylimääräistä ääntä pintakaasulla 100-110 km/h nopeuksilla l. noin 3000 rpm lukemissa, mutta vaimenee kaasua painettaessa tai nostettaessa. Tuleeko muuten ääni tuossa nopeudessa vain suurimmalla vaihteella vaiko myös pienemmillä pykälillä, ts. onko ääni riippuvainen ajonopeudesta vai kierrosluvusta? Tässä kohdin sitten loppuukin Kaapon tietous, jos sitä koskaan on ollutkaan :shock:

PS. Voihan ääni jollain muodoin heijastua kardaanistakin, jos sen laakeri pintakaasulla eli tavallaan lepotilassa pääsee "elämään", mutta vedätyksen tai moottorijarrutuksen yhteydessä momentti "vääntää/kiristää" sen äänettömään tilaan. Puhdas spekulaatio on tämä teoria :roll: .
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vastaa Viestiin