Ilmastoinnista karkaa aineet,mutta mistä?
Ilmastoinnista karkaa aineet,mutta mistä?
Aineet pysyy viikon sisällä. On laitettu kaksi kertaa aineet ja värikapselit. Tutkittu lasit silmillä lampun kanssa. Ei löydy vuotoa. Mistä näkee ohjaamon lauhduttimeen? Pitääkö paljon purkaa? Auto on MB c220D vm.5/97.
Re: Ilmastoinnista karkaa aineet,mutta mistä?
Katso auton alle UV-lampun valossa. Jos vuotaa niin aallopista pitäisi tulla vihreää nestettä normaalin tiivistyneen kosteuden lisäksi. Cstä en tiedä, mutta W140 pitää purkaa koko kojelauta pois kennon vaihtamiseksi.Domi kirjoitti: Mistä näkee ohjaamon lauhduttimeen? Pitääkö paljon purkaa? Auto on MB c220D vm.5/97.
Tässä on aiheesta lisätietoa.
S320L -97
Vuoto
Moi!Domi kirjoitti:Auton alta on katsottu uv-lampulla. Korjaamon mukaan on niin pieni vuoto että täyttökone ei tunnista vuotoa. Pohjassa ei näy mitään vuotoa, eikä konehuoneessa.
Täyttö/ tyhjiöinti laite näyttää noin suuren vuodon jos osaa
käyttää oikein...
Jos vain viikon kestää niin on isosta vuodosta kyse!
Kojelaudan uumenissa on höyrystin lämmityslaitteen kennon
yhteydessä ei "lauhdutin" jos saan korjata asia virheen.
Itse lähtisin etsimään vuotoa "lauhduttimesta" auton keulalta
koska talven jälkeen suolavesi on tehnyt tehtävänsä lauhdut
timeen meneviin "kuumakaasu" putkistoon tai itse kennoon
joka pääsääntöisesti on ainakin suurelta osin alumiiniä.
UV-valolla kannattaisi katsoa lauduttimen säleikön välit
järjestelmän ollessa paineistettuna, luulen että korva kuulolla
jopa voisi paikallistaa...
Toivottavasti oli jotain apua?
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
Kiitos oikaisusta. Olen ollut itsekin korjaamolla katsomassa uv-lampulla auton alla ja edessä. Vuotoa ei vaan näy. Aika uusi se vekotinkin oli ja korjaamo tehnyt sitä jo kumminkin 5-vuotta (varmaan muutamia autoja, pieni kylä). Alkaako nuo liittimet vuotamaan kuinka usein, sitähän kone ei näe, kun letkut kiinni.
Kuten Jygge kirjoitti, vähän epäilyttää korjaamon ammattitaito. Tuon UV-lamppu/reagenssi värin lisäksi on olemassa elektronisia "nakuttavia" vuototestereitä ja sitten vanha kunnon butaani lamppu. Kaipa jotain osaavat käyttää?
Freoni on hiukan ilmaa raskaampaa, mutta ei se heti sinne auton alle välttämättä holahda, varsinkin, jos on hallissa ovet auki, tuulettimet päällä yms.
Myöskin tosiaan korvakuulo sitten isommissa vuodoissa tai saippuavesi liitoskohdissa on avuksi. Lauhduttimesta minäkin vuotoa etsisin, höyrystin on niin suojaisassa paikassa, etten hevin usko sieltä vuotavan.
Freoni on hiukan ilmaa raskaampaa, mutta ei se heti sinne auton alle välttämättä holahda, varsinkin, jos on hallissa ovet auki, tuulettimet päällä yms.
Myöskin tosiaan korvakuulo sitten isommissa vuodoissa tai saippuavesi liitoskohdissa on avuksi. Lauhduttimesta minäkin vuotoa etsisin, höyrystin on niin suojaisassa paikassa, etten hevin usko sieltä vuotavan.
MB 500SE-92
MB 600SL -93
MB 500S -02
MB GL 320 CDI -08
MB 600SL -93
MB 500S -02
MB GL 320 CDI -08
Lusikoin minäkin toisten soppaan...
Robinairin ilmastointihuolto laite tekee tiiviystestin alipaineisena. Liitos saattaa hyvinkin olla tivis tai letkussa jokin reikä pitää, mutta kun on tavarat sisällä ja korkeapainepuolella painetta n. 10-20 bar (riippuu mistä johtuu). nii sitte vuotaakin reippaasti.
Omassa MB:ssä alip. vuototesti ei ilmoittanu vuodosta mutta noin 4-6 Tuntia pysyi aineet sisällä. Vuoti kompuran läpi tavarat, niinku männänrenkaista. Nykyaikaisemmissa ei taida olla edes enää noita renkaita.
Tecalemitin äijä kehui jotta väriaine paljastaa vuotuiset n. 10% vuodotkin. Lasit päähän ja uv- lampulla vielä uudestaan kurkkimaan. Kyllä vuotokohta pitäsi näkyä lampulla mutta eihän se nyt mikään röntgen lamppu ole jolla näkisi muovien ym. läpi. Yks Volvo pihisi huoltoventtiilin sielusta, sen kyllä kuuli mutta oli tosi hyväs paikaskin. Ei olisi jostain kojelaudan sisältä kuullut.
Kun vuoto löytyy (olettamus että joskus) näkee heikkonäköisempikin sen ihan selkeesti. Tarviis vain jaksaa ettiä ja varmaan purkaakin jotain. (pura nyt varooksi kun tunti on jotain 60-70€...)
Robinairin ilmastointihuolto laite tekee tiiviystestin alipaineisena. Liitos saattaa hyvinkin olla tivis tai letkussa jokin reikä pitää, mutta kun on tavarat sisällä ja korkeapainepuolella painetta n. 10-20 bar (riippuu mistä johtuu). nii sitte vuotaakin reippaasti.
Omassa MB:ssä alip. vuototesti ei ilmoittanu vuodosta mutta noin 4-6 Tuntia pysyi aineet sisällä. Vuoti kompuran läpi tavarat, niinku männänrenkaista. Nykyaikaisemmissa ei taida olla edes enää noita renkaita.
Tecalemitin äijä kehui jotta väriaine paljastaa vuotuiset n. 10% vuodotkin. Lasit päähän ja uv- lampulla vielä uudestaan kurkkimaan. Kyllä vuotokohta pitäsi näkyä lampulla mutta eihän se nyt mikään röntgen lamppu ole jolla näkisi muovien ym. läpi. Yks Volvo pihisi huoltoventtiilin sielusta, sen kyllä kuuli mutta oli tosi hyväs paikaskin. Ei olisi jostain kojelaudan sisältä kuullut.
Kun vuoto löytyy (olettamus että joskus) näkee heikkonäköisempikin sen ihan selkeesti. Tarviis vain jaksaa ettiä ja varmaan purkaakin jotain. (pura nyt varooksi kun tunti on jotain 60-70€...)
Kukaan, joka ajaa mersulla, ei voi olla läpensä paha
Robinairin ilmastointihuolto laite tekee tiiviystestin alipaineisena.
Enpäs ole ennen moisesta testistä kuullutkaan
. Ehkä autohommissa on eri systeemit
Eihän alipainetta saada täysin tyhjään systeemiin kuin alle 1 bar. normaali ilmanpaineen suhteen.
Kylmälaitoksissa "imetään" kyllä alipaine systeemiin, jonka jälkeen sinne ajetaan Nitrogeenia esim. 30bar:iin ja tällöin systeemin tiiviyttä tarkkaillaan mahdollisena paineen laskuna vaikkapa vuorokauden aikana. Jos tiivis, niin nitrogeeni syrjäytetään freonilla. Nitrogeenin tehtävä on kuivata systeemi kosteudesta.
Minä en kyllä lähtisi purkamaan mitään suin päin. Elektronisen vuototesterin sensori on pitkän taipuisan varren päässä, pituus ehkä n. 30 cm. halkaisija n.10 mm, kyllä sillä pääsee varsin pahoihin paikkoihin myös sisätiloissa. Ja tarkkuus on grammaluokkaa/kuukausi.
Vuotojen etsintä ei ole hätäisen miehen hommaa ollenkaan.
Enpäs ole ennen moisesta testistä kuullutkaan

Eihän alipainetta saada täysin tyhjään systeemiin kuin alle 1 bar. normaali ilmanpaineen suhteen.
Kylmälaitoksissa "imetään" kyllä alipaine systeemiin, jonka jälkeen sinne ajetaan Nitrogeenia esim. 30bar:iin ja tällöin systeemin tiiviyttä tarkkaillaan mahdollisena paineen laskuna vaikkapa vuorokauden aikana. Jos tiivis, niin nitrogeeni syrjäytetään freonilla. Nitrogeenin tehtävä on kuivata systeemi kosteudesta.
Minä en kyllä lähtisi purkamaan mitään suin päin. Elektronisen vuototesterin sensori on pitkän taipuisan varren päässä, pituus ehkä n. 30 cm. halkaisija n.10 mm, kyllä sillä pääsee varsin pahoihin paikkoihin myös sisätiloissa. Ja tarkkuus on grammaluokkaa/kuukausi.
Vuotojen etsintä ei ole hätäisen miehen hommaa ollenkaan.
MB 500SE-92
MB 600SL -93
MB 500S -02
MB GL 320 CDI -08
MB 600SL -93
MB 500S -02
MB GL 320 CDI -08
No tuo on Robinairin tapa testata... ja alipaine on noin 1 bar, niinku mainitsit. Tiiviystesti aika on kaikki neljä minuuttia (vrt. vaikkapa vuorokauden aikana). Ja vempula on just autojen ilmastointihuoltoihin tehty laite. Toki sen alipaineistus aikaa voi muuttaa halutuksi, MB:llä suos. 55-60 min, ja sinä aikana pitäisi tapahtua mm. järjestelmän kuivaamista ja mitä nyt sitte pitääkin.

eipä tuota tuon paremmin sanoVuotojen etsintä ei ole hätäisen miehen hommaa ollenkaan.

Kukaan, joka ajaa mersulla, ei voi olla läpensä paha