Alkoi sietämätön kitinä kuulumaan ja kun ruikkasin ruiskulla vettä kiristimen rullaan niin loppui aina hetkeksi.
Uusi rulla ja hihna onkin ollut hankittuna jo jonkin aikaa.
Onkos tuossa rullan ja hihnan vaihdossa jotain mitä kannattaisi huomioida?
Auto on w201 2.0 bensa jossa ilmastointi.
Miten se hihnan kireys, millä määritetään sopiva kierys ettei mene liian tiukille? Kaiketi säätö on siellä kiristimen rullassa vai oisko laturilla säädettävä kireyttä?
Moniurahihnan kiristimen rullan vaihto
Re: Moniurahihnan kiristimen rullan vaihto
Termos,
Tuulettimen kuupa pois (yläreunassa kaksi klipsua). Tuulettimen siivet irti (keskipultista). Löysää kierroksen verran sitä kiristinhässäkän läpi menevää isoa pulttia (ei sitä tehostimen korvakon läpi menevää) – joko 17 mm tai 19 mm, mallista riippuen. Tämän jälkeen löysää sitä tehostimen läpi menevää putkimaista mutteria, niin että saat hihnan pois välistä. Pistä mieleen, miten hihna oli paikoillaan. Muuten saattaa mennä mukavasti aikaa takaisin laitossa.
Kiristimen rullan navassa on semmoinen muovinen suoja. Ota se varovasti pois. Rulla on kiinni kuusiokolopultilla (oisko ollut 8 mm). Voi olla helpompi irrottaa, jos kiristää sen ison pultin. Uusi rulla paikoilleen ja hattu päälle. Kun iso pultti on vielä kiinni voipi kokeeksi heilutella sitä kiristinhässäkkää. Jos tuntuu väljää, niin sitten pitää todennäköisesti vaihtaa koko vehke. Iso pultti taas auki.
Hihna paikoilleen (kannattaa antaa kiristimelle niin paljon löysää kuin saa). Sitten kiristämään – jos sulla on uudempi kiristäjä eli asteikkona on ohut viiva, volyymimerkki ja paksu viiva, kiristä sitä sen verran, että osoitin tulee paksun viivan hujakoille. Jos on vanhempi, eli on monta pikku viivaa, pitää kiristää viidennen pikkuviivan kohdalle, jos ei oo tehostinta eikä ilmastointia. Jos semmoiset on niin kiristetään 8:n ja 9:n puolivälin tietämiin.
Iso pultti jämysti kiinni ja muut hilppeet paikoilleen. Näillä konstein itse sen vaihdoin. Multa puuttui alunperin se viisari, joka näyttää kireyden, joten koko kiristinsysteemi piti käyttää irti, että sain öljypurkista kyhätyn osoittimen paikoilleen.
Kiristinmekanismin alapäässä on helposti särkyvä osa, joka maksaa KL:ssä kympin, Veholla vajaa 15 eypoa – kokemusta on – joten kannattaa muistaa, ettei hihnaa kiristele, kun iso pultti on kiinni.
t.
Risto
Tuulettimen kuupa pois (yläreunassa kaksi klipsua). Tuulettimen siivet irti (keskipultista). Löysää kierroksen verran sitä kiristinhässäkän läpi menevää isoa pulttia (ei sitä tehostimen korvakon läpi menevää) – joko 17 mm tai 19 mm, mallista riippuen. Tämän jälkeen löysää sitä tehostimen läpi menevää putkimaista mutteria, niin että saat hihnan pois välistä. Pistä mieleen, miten hihna oli paikoillaan. Muuten saattaa mennä mukavasti aikaa takaisin laitossa.

Kiristimen rullan navassa on semmoinen muovinen suoja. Ota se varovasti pois. Rulla on kiinni kuusiokolopultilla (oisko ollut 8 mm). Voi olla helpompi irrottaa, jos kiristää sen ison pultin. Uusi rulla paikoilleen ja hattu päälle. Kun iso pultti on vielä kiinni voipi kokeeksi heilutella sitä kiristinhässäkkää. Jos tuntuu väljää, niin sitten pitää todennäköisesti vaihtaa koko vehke. Iso pultti taas auki.
Hihna paikoilleen (kannattaa antaa kiristimelle niin paljon löysää kuin saa). Sitten kiristämään – jos sulla on uudempi kiristäjä eli asteikkona on ohut viiva, volyymimerkki ja paksu viiva, kiristä sitä sen verran, että osoitin tulee paksun viivan hujakoille. Jos on vanhempi, eli on monta pikku viivaa, pitää kiristää viidennen pikkuviivan kohdalle, jos ei oo tehostinta eikä ilmastointia. Jos semmoiset on niin kiristetään 8:n ja 9:n puolivälin tietämiin.
Iso pultti jämysti kiinni ja muut hilppeet paikoilleen. Näillä konstein itse sen vaihdoin. Multa puuttui alunperin se viisari, joka näyttää kireyden, joten koko kiristinsysteemi piti käyttää irti, että sain öljypurkista kyhätyn osoittimen paikoilleen.

t.
Risto
E500 – 211.070
Re: Moniurahihnan kiristimen rullan vaihto
Kiitosta, näillä ohjeilla huomenna vois kokeilla saako kitinät taiottua pois.
Re: Moniurahihnan kiristimen rullan vaihto
Noniin, vaihdoin hihnan ja vanha rulla oli laakeristaan hyvä. Vanha hihna taisi aiheuttaa sen kitinän. Sorvasin vanhasta rullasta siihen kuluneen uran pois. Uusi varaosarulla on päältä 79.9mm niinkuin vanhan reunatkin ja vanha oli kulunut urasta 79.5 mittaan, sitten sorvailin koko rullan 79.4mm kokoon ja sain pinnan puhtaaksi ja heitottomaksi.
Laitoin sen vanhan rullan takasin kun se oli orkkisosa ja SKF:n laakerilla ja uus ois ollut INA merkkinen, ja olihan se vanha ehjäkin 0.25mm uraa lukuunottamatta. Turha vaihtaa ennen kuin kuluu loppuun.....
Siinä sitten ihmeteltiin että miten se kiristin toimii ja miten se kierys saadaan varmasti sopivaksi ja eikös siinä jo saatu siirrettyä sitä osoitinta (muovia) ja se jouduttiin sitten arpomaan takasin kohilleen jonka jälkeen kiristimestä se muovineulankärki paksun viivan kohdalle. Sitten se iso ruuvi kiinni ja ohjaustehostimen ruuvi kanssa. Nyt hihna ois suunilleen samalla kierydellä kuin ennenkin ja sitä pystyy kääntämään siitä laturin ja tuulettimen pyörien välistä n. 90° kallelleen kahden sormen lujalla otteella.
Se osoitin siirtyili helposti edestakaisin ja siinä tuntui napsuja (siellä oli jotkut hampaat kai näkymättömissä) kun iso pultti ja tehostimen pultti oli löysättynä (n. puoli kierrosta). Löysäsinkö liikaa kun se osoitin pääsi pomppimaan niissä hampaankoloissa tjsp?
Eikös tuo kaasumäntä toimi kiristäjänä jolloin se asettaa kieryden kohdilleen ja sitten vaan kiristellään ne kaksi ruuvia ja neulasta näkee sitten hihnan kulumisen? Vai miten homma pelaa?
Pyörittelin kylläkin sen onton säätömutterin suunnilleen samaan asentoon ennen kiristyksiä kuin se oli vanhallakin hihnalla. Toki hihnoissa on pikku eroja ja rullakin tuli karvanverran pienemmäksi sorvatessa....
Sitten lisähavaintoja. Pyörittelin laturia, tuulettimen pyörää, ohjaustehostinta ja ilmastoinnin kompuran pyörää kun hihna oli pois. Ohjaustehostimesta kuului myötäpäivään pyörittäessä sellaista pientä nap nap nap ääntä, kuuluuko asiaan? Vastapäivään pyörittämällä ääntä ei kuulunut. Tehostimen pyörässä on välystä pituussuunnassa n. 0.5-1mm. Koneen käydessä tuo ääni on selvästi kuultavissa. Ei tosin sentään kuulu ohjaamon puolelle ajettaessa, mutta kun tulee ohjaamosta ulos niin sen kuulee vaikka olisi pelti kiinni. Muut laitteet ei äännelleet niitä erikseen pyörittäessä. Voiko tehostinta korjata vai meneekö uusiksi, napina ärsyttää, ei kuulu mersuun tuommoinen ääni.
Lisäksi ilmastoinnista on vissiin aineet karanut vaikka syksyllä täytettiin. Se ilmastointi ei käynnisty vaikka hallissa oli +20.5°C lämmintä. Kuivaimen ikkunassa ei näy kuplia... Kuivain on yltäpäältä ruosteessa ja se on vissiin vuotanut mehut pellolle. Pitää tuokin vielä ihmetellä... Syksyllä pelas sekin vielä kun ainetta lisättiin.
Laitoin sen vanhan rullan takasin kun se oli orkkisosa ja SKF:n laakerilla ja uus ois ollut INA merkkinen, ja olihan se vanha ehjäkin 0.25mm uraa lukuunottamatta. Turha vaihtaa ennen kuin kuluu loppuun.....
Siinä sitten ihmeteltiin että miten se kiristin toimii ja miten se kierys saadaan varmasti sopivaksi ja eikös siinä jo saatu siirrettyä sitä osoitinta (muovia) ja se jouduttiin sitten arpomaan takasin kohilleen jonka jälkeen kiristimestä se muovineulankärki paksun viivan kohdalle. Sitten se iso ruuvi kiinni ja ohjaustehostimen ruuvi kanssa. Nyt hihna ois suunilleen samalla kierydellä kuin ennenkin ja sitä pystyy kääntämään siitä laturin ja tuulettimen pyörien välistä n. 90° kallelleen kahden sormen lujalla otteella.
Se osoitin siirtyili helposti edestakaisin ja siinä tuntui napsuja (siellä oli jotkut hampaat kai näkymättömissä) kun iso pultti ja tehostimen pultti oli löysättynä (n. puoli kierrosta). Löysäsinkö liikaa kun se osoitin pääsi pomppimaan niissä hampaankoloissa tjsp?
Eikös tuo kaasumäntä toimi kiristäjänä jolloin se asettaa kieryden kohdilleen ja sitten vaan kiristellään ne kaksi ruuvia ja neulasta näkee sitten hihnan kulumisen? Vai miten homma pelaa?
Pyörittelin kylläkin sen onton säätömutterin suunnilleen samaan asentoon ennen kiristyksiä kuin se oli vanhallakin hihnalla. Toki hihnoissa on pikku eroja ja rullakin tuli karvanverran pienemmäksi sorvatessa....
Sitten lisähavaintoja. Pyörittelin laturia, tuulettimen pyörää, ohjaustehostinta ja ilmastoinnin kompuran pyörää kun hihna oli pois. Ohjaustehostimesta kuului myötäpäivään pyörittäessä sellaista pientä nap nap nap ääntä, kuuluuko asiaan? Vastapäivään pyörittämällä ääntä ei kuulunut. Tehostimen pyörässä on välystä pituussuunnassa n. 0.5-1mm. Koneen käydessä tuo ääni on selvästi kuultavissa. Ei tosin sentään kuulu ohjaamon puolelle ajettaessa, mutta kun tulee ohjaamosta ulos niin sen kuulee vaikka olisi pelti kiinni. Muut laitteet ei äännelleet niitä erikseen pyörittäessä. Voiko tehostinta korjata vai meneekö uusiksi, napina ärsyttää, ei kuulu mersuun tuommoinen ääni.
Lisäksi ilmastoinnista on vissiin aineet karanut vaikka syksyllä täytettiin. Se ilmastointi ei käynnisty vaikka hallissa oli +20.5°C lämmintä. Kuivaimen ikkunassa ei näy kuplia... Kuivain on yltäpäältä ruosteessa ja se on vissiin vuotanut mehut pellolle. Pitää tuokin vielä ihmetellä... Syksyllä pelas sekin vielä kun ainetta lisättiin.
Eräs Mersuja työkseen pitelevä asentaja testasi moniurahihnan kireyden ihan vaan venyttämällä kaksinkäsin hihnaa vesipumpun hihnapyörältä pois.AK47 kirjoitti:Miten se hihnan kireys, millä määritetään sopiva kierys ettei mene liian tiukille?

177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Joo, kyllä sen siitä saa nostettua siihen sivuun helpostikkin, eli ei liene liian kireellä.M.K kirjoitti:Eräs Mersuja työkseen pitelevä asentaja testasi moniurahihnan kireyden ihan vaan venyttämällä kaksinkäsin hihnaa vesipumpun hihnapyörältä pois.AK47 kirjoitti:Miten se hihnan kireys, millä määritetään sopiva kierys ettei mene liian tiukille?Helppo testi mutta vaatinee jonkinmoisen näppituntuman.
Re: Moniurahihnan kiristimen rullan vaihto
Niinhän se on, että harrastelijat tekevät mitä osaavat ja ammattilaiset mitä haluavat.AK47 kirjoitti:sitten sorvailin koko rullan 79.4mm kokoon ja sain pinnan puhtaaksi ja heitottomaksi.

Kiristimen sielunelämästä:
Kiristysviisari on tosiaan vaan painettu kiristimen läpi menevän akselin booreille ja se saattaa pyörähtää. Lepoasennossa (hinha irti) pitäisi osoitin olla sen ohuen viivan kohdalla. Kiristimen pääosat ovat keskiakseli, kiristimen ulko-osa (varsi) ja niiden väliin ahdistettu kumijousi. "Ontto" mutteri kääntää keskiakselia ja se lukitaan lohkoon isolla pultilla. Kireys määräytyy kiristimen keskiakselin ja kuoren välisestä kulmaerosta eli kuinka kireälle kumijousi on vääntynyt. Viisari näyttää tämän kulman. Se kaasupumppu on pelkkä iskari, joka tasaa hihnan tärinää, eikä sitä edes joka autossa ole (ei mullakaan).
t.
Risto
E500 – 211.070