Öljypohjasta E 300D W124 vm 95
Öljypohjasta E 300D W124 vm 95
Terve,
Laakea roudannostama kohouma keskikohdilla tietä ja kivi keskellä riitti kilauttamaan (ilmeisesti hyvän vekin pohjaan). Oletan että se on öljypohja. Tarkistin pohjan ja öljyä tuli ripeksimällä lasikuitupanssarin alta. Auto takaisin pihalle ja vatien päälle. Toinen auto alle ja reisuun.
Nyt ollaan reisusta takaisin ja pitäisi mennä ihmettelemään vaurioita.
Ennen tätä ajattelin ennakkoon kysellä muutamaa asiaa foorumilta:
JOS öljypohja on selvä,
- niin mitkä ovat vaihtoehtdot,
korjaus(?) / uusi
miten onnistuu kotikonstein?
- millainen operaatio irroittaa? (E 300D W124 vm-95)
- mitä maksaa uusi öljypohja?
- mistä kannattaa kysellä purkuosaa/varaosaa? Löytyykö Saksasta hyviä purkaamoja?
Kiitoksia avusta etukäteen. Lähden tutkimaan vaurioita ja palaan lisäraportin kera.
MSa
Laakea roudannostama kohouma keskikohdilla tietä ja kivi keskellä riitti kilauttamaan (ilmeisesti hyvän vekin pohjaan). Oletan että se on öljypohja. Tarkistin pohjan ja öljyä tuli ripeksimällä lasikuitupanssarin alta. Auto takaisin pihalle ja vatien päälle. Toinen auto alle ja reisuun.
Nyt ollaan reisusta takaisin ja pitäisi mennä ihmettelemään vaurioita.
Ennen tätä ajattelin ennakkoon kysellä muutamaa asiaa foorumilta:
JOS öljypohja on selvä,
- niin mitkä ovat vaihtoehtdot,
korjaus(?) / uusi
miten onnistuu kotikonstein?
- millainen operaatio irroittaa? (E 300D W124 vm-95)
- mitä maksaa uusi öljypohja?
- mistä kannattaa kysellä purkuosaa/varaosaa? Löytyykö Saksasta hyviä purkaamoja?
Kiitoksia avusta etukäteen. Lähden tutkimaan vaurioita ja palaan lisäraportin kera.
MSa
- millainen operaatio irroittaa? (E 300D W124 vm-95)
Aika työläs operaatio koneen ollessa paikoillaan. Viimesyksynä vaihdoin öljypohjan tiivisteen ja olisin kyllä jättänyt ammattilaiselle jos olisin tiennyt kuin iso operaatio.
Syyläri irti, kallistuksen vakaaja irti, kone irti ja nostetaan niin ylös kun se nousee. Sitten vaan löysätään öljypohja irti ja toivotaan että se mahtuu tulemaan sieltä pois. Se on aika ahdas ottaa tallin lattialla maaten mutta niin vaan tuli otettua ja tiiviste vaihdettua.
Se öljypohja on alumiinia tai jotain seosmetallia. Jos ei ole kovin pahasti rikki niin kait ne jossain saa sen hitsattua. Oulussa Sahko hitsaa vaikka mitä.
Aika työläs operaatio koneen ollessa paikoillaan. Viimesyksynä vaihdoin öljypohjan tiivisteen ja olisin kyllä jättänyt ammattilaiselle jos olisin tiennyt kuin iso operaatio.
Syyläri irti, kallistuksen vakaaja irti, kone irti ja nostetaan niin ylös kun se nousee. Sitten vaan löysätään öljypohja irti ja toivotaan että se mahtuu tulemaan sieltä pois. Se on aika ahdas ottaa tallin lattialla maaten mutta niin vaan tuli otettua ja tiiviste vaihdettua.
Se öljypohja on alumiinia tai jotain seosmetallia. Jos ei ole kovin pahasti rikki niin kait ne jossain saa sen hitsattua. Oulussa Sahko hitsaa vaikka mitä.
w124 300TD
w140 400SE
w140 400SE
Terve,
Noniin. Öljypohjan oikea etukulma on siis ottanut impactia ja murtunut.: noin yhden neliösentin kokoinen raapaisu aivan kulmassa, minkä seurauksena kulmasta on revennyt sauma auki suoraan ylös noin 30mm matkalta.
No mitäs nyt sitten? Korjata pitäisi. Rasvarinjärkeni sanoisi, että ko. sauma voisi olla hitsattavissa kiinni. Varsikin kun sen kaivaa auki ja pääsee hitsaamaan "kulmassa"... Kuulostaako järkevältä?
Sen uskon, että aika työläs irroitettava öljypohja on.... Mulla on kuitenkin hyvä talli käytössä, jossa on rasvamonttu ja moottorinosturikin löytyy parin avaimen lisäksi. Mitä siis tarkoittaa "moottori irti"? Pitääkö se irroittaa askista tai muuten voimansiirrosta vai riittääkö pikku kampeaminen ylös?
Neuvoista jälleen forumille etukäteen suurkiitos!
MSA
Noniin. Öljypohjan oikea etukulma on siis ottanut impactia ja murtunut.: noin yhden neliösentin kokoinen raapaisu aivan kulmassa, minkä seurauksena kulmasta on revennyt sauma auki suoraan ylös noin 30mm matkalta.
No mitäs nyt sitten? Korjata pitäisi. Rasvarinjärkeni sanoisi, että ko. sauma voisi olla hitsattavissa kiinni. Varsikin kun sen kaivaa auki ja pääsee hitsaamaan "kulmassa"... Kuulostaako järkevältä?
Sen uskon, että aika työläs irroitettava öljypohja on.... Mulla on kuitenkin hyvä talli käytössä, jossa on rasvamonttu ja moottorinosturikin löytyy parin avaimen lisäksi. Mitä siis tarkoittaa "moottori irti"? Pitääkö se irroittaa askista tai muuten voimansiirrosta vai riittääkö pikku kampeaminen ylös?
Neuvoista jälleen forumille etukäteen suurkiitos!
MSA
Nonniin,
Öljypohja on nyt kaivettu irti. Kiitos kaikille ohjeista!
Muutamia vinkkejä operaatioon liittyen.
- moottorin nosto täytyy tehdä hyvin tasaisesti, jotta nousee vaaterissa ylös.
- kumityynyjen alle vielä prässillä hiukan lisää nostoa toispuoleisesti, niin jo mahtui kampeamaan öljypohjan pois.
- todella tiukoilla se oli noston kanssa, pakoputki oli se joka alkoi ottaa korin pohjaan kiinni.
- syyläriä EI tarvitse ottaa irti. Muovien irroittamien ropellin ympäriltä riittää.
- pissapojan tankki täytyi irroittaa (yksi mutteri) rungosta, jotta se ei kanittanut.
Suosittelen kaikille öljypohjan vaihtoa itse! Kolmen tunnin askartelu jalostaa kehittää kummasti ajotaitoa...
MSA
Öljypohja on nyt kaivettu irti. Kiitos kaikille ohjeista!
Muutamia vinkkejä operaatioon liittyen.
- moottorin nosto täytyy tehdä hyvin tasaisesti, jotta nousee vaaterissa ylös.
- kumityynyjen alle vielä prässillä hiukan lisää nostoa toispuoleisesti, niin jo mahtui kampeamaan öljypohjan pois.
- todella tiukoilla se oli noston kanssa, pakoputki oli se joka alkoi ottaa korin pohjaan kiinni.
- syyläriä EI tarvitse ottaa irti. Muovien irroittamien ropellin ympäriltä riittää.
- pissapojan tankki täytyi irroittaa (yksi mutteri) rungosta, jotta se ei kanittanut.
Suosittelen kaikille öljypohjan vaihtoa itse! Kolmen tunnin askartelu jalostaa kehittää kummasti ajotaitoa...



MSA
Projekti on valmis ja valkoinen Taistelulaiva Galaktika E300 rullaa taas.
Öljypohja laitettiin TIG hitsaamalla kasaan.
- Perusteellinen tenttuputsaus ensin jotta saadaan KAIKKI öljy pois.
- Kulmahiomakoneella useampaan kertaan ylimääräiset pois, jotta näkee minne asti repeämät ulottuivat.
- Lopuksi löpöllä testaus että ei varmasti vuoda.
Kiitos jeeseistä kavereille palstoilla ja YV:nä!
MSA
P.s. Pohjapleksit ovat vielä poissa paikoiltaan. Onko vain mun päässä vai intoa siitä että riksa taas kunnossa, vai mistä johtuu että ajomelu maantiellä tuntuu selvästi pienemmältä, kuin pleksien kanssa. Emäntäkin huomasi saman ilmiön, joten ehkä kaikki ei ole aivan kuvitelmaa vain...
Öljypohja laitettiin TIG hitsaamalla kasaan.
- Perusteellinen tenttuputsaus ensin jotta saadaan KAIKKI öljy pois.
- Kulmahiomakoneella useampaan kertaan ylimääräiset pois, jotta näkee minne asti repeämät ulottuivat.
- Lopuksi löpöllä testaus että ei varmasti vuoda.
Kiitos jeeseistä kavereille palstoilla ja YV:nä!
MSA
P.s. Pohjapleksit ovat vielä poissa paikoiltaan. Onko vain mun päässä vai intoa siitä että riksa taas kunnossa, vai mistä johtuu että ajomelu maantiellä tuntuu selvästi pienemmältä, kuin pleksien kanssa. Emäntäkin huomasi saman ilmiön, joten ehkä kaikki ei ole aivan kuvitelmaa vain...
W140 öljypohjan tiiviste
On W140 Ässäänkin aika hankala operaatio tuo öljypohjan tiivisteen vaihto, näyttää olevan ohje-aika työhön 11,8 tuntia
Moottorin nostamisen lisäksi on irroitettava kallistuksenvakaaja, etujouset, poikkipalkki etc., eli aika työläs homma!

Moottorin nostamisen lisäksi on irroitettava kallistuksenvakaaja, etujouset, poikkipalkki etc., eli aika työläs homma!