Öljypohjasta E 300D W124 vm 95

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MSA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Ma 18.08.2003 18:33
Paikkakunta: Nummi

Öljypohjasta E 300D W124 vm 95

Viesti Kirjoittaja MSA »

Terve,

Laakea roudannostama kohouma keskikohdilla tietä ja kivi keskellä riitti kilauttamaan (ilmeisesti hyvän vekin pohjaan). Oletan että se on öljypohja. Tarkistin pohjan ja öljyä tuli ripeksimällä lasikuitupanssarin alta. Auto takaisin pihalle ja vatien päälle. Toinen auto alle ja reisuun.

Nyt ollaan reisusta takaisin ja pitäisi mennä ihmettelemään vaurioita.

Ennen tätä ajattelin ennakkoon kysellä muutamaa asiaa foorumilta:

JOS öljypohja on selvä,

- niin mitkä ovat vaihtoehtdot,
korjaus(?) / uusi
miten onnistuu kotikonstein?

- millainen operaatio irroittaa? (E 300D W124 vm-95)

- mitä maksaa uusi öljypohja?

- mistä kannattaa kysellä purkuosaa/varaosaa? Löytyykö Saksasta hyviä purkaamoja?

Kiitoksia avusta etukäteen. Lähden tutkimaan vaurioita ja palaan lisäraportin kera.

MSa
Avatar
jallu77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: La 15.01.2005 16:42
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja jallu77 »

- millainen operaatio irroittaa? (E 300D W124 vm-95)

Aika työläs operaatio koneen ollessa paikoillaan. Viimesyksynä vaihdoin öljypohjan tiivisteen ja olisin kyllä jättänyt ammattilaiselle jos olisin tiennyt kuin iso operaatio.

Syyläri irti, kallistuksen vakaaja irti, kone irti ja nostetaan niin ylös kun se nousee. Sitten vaan löysätään öljypohja irti ja toivotaan että se mahtuu tulemaan sieltä pois. Se on aika ahdas ottaa tallin lattialla maaten mutta niin vaan tuli otettua ja tiiviste vaihdettua.

Se öljypohja on alumiinia tai jotain seosmetallia. Jos ei ole kovin pahasti rikki niin kait ne jossain saa sen hitsattua. Oulussa Sahko hitsaa vaikka mitä.
w124 300TD
w140 400SE
MSA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Ma 18.08.2003 18:33
Paikkakunta: Nummi

Viesti Kirjoittaja MSA »

Terve,

Noniin. Öljypohjan oikea etukulma on siis ottanut impactia ja murtunut.: noin yhden neliösentin kokoinen raapaisu aivan kulmassa, minkä seurauksena kulmasta on revennyt sauma auki suoraan ylös noin 30mm matkalta.

No mitäs nyt sitten? Korjata pitäisi. Rasvarinjärkeni sanoisi, että ko. sauma voisi olla hitsattavissa kiinni. Varsikin kun sen kaivaa auki ja pääsee hitsaamaan "kulmassa"... Kuulostaako järkevältä?

Sen uskon, että aika työläs irroitettava öljypohja on.... Mulla on kuitenkin hyvä talli käytössä, jossa on rasvamonttu ja moottorinosturikin löytyy parin avaimen lisäksi. Mitä siis tarkoittaa "moottori irti"? Pitääkö se irroittaa askista tai muuten voimansiirrosta vai riittääkö pikku kampeaminen ylös?

Neuvoista jälleen forumille etukäteen suurkiitos!

MSA
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Irrotat moottorin kumityynyt alapäistään ja nostat konetta niin paljon kuin vaihteistotunneli antaa myöten.
E 290TDT Avantgarde
MSA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Ma 18.08.2003 18:33
Paikkakunta: Nummi

Viesti Kirjoittaja MSA »

Kiitti VilleS,

Vähän näin ajattelinkin, mutta kysymällä ei tieltä eksy.

Jatketaan selvittelyitä.

MSA
MSA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Ma 18.08.2003 18:33
Paikkakunta: Nummi

Viesti Kirjoittaja MSA »

Nonniin,

Öljypohja on nyt kaivettu irti. Kiitos kaikille ohjeista!

Muutamia vinkkejä operaatioon liittyen.

- moottorin nosto täytyy tehdä hyvin tasaisesti, jotta nousee vaaterissa ylös.
- kumityynyjen alle vielä prässillä hiukan lisää nostoa toispuoleisesti, niin jo mahtui kampeamaan öljypohjan pois.
- todella tiukoilla se oli noston kanssa, pakoputki oli se joka alkoi ottaa korin pohjaan kiinni.
- syyläriä EI tarvitse ottaa irti. Muovien irroittamien ropellin ympäriltä riittää.
- pissapojan tankki täytyi irroittaa (yksi mutteri) rungosta, jotta se ei kanittanut.

Suosittelen kaikille öljypohjan vaihtoa itse! Kolmen tunnin askartelu jalostaa kehittää kummasti ajotaitoa... 8) 8) 8)

MSA
MSA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Ma 18.08.2003 18:33
Paikkakunta: Nummi

Viesti Kirjoittaja MSA »

Projekti on valmis ja valkoinen Taistelulaiva Galaktika E300 rullaa taas.

Öljypohja laitettiin TIG hitsaamalla kasaan.
- Perusteellinen tenttuputsaus ensin jotta saadaan KAIKKI öljy pois.
- Kulmahiomakoneella useampaan kertaan ylimääräiset pois, jotta näkee minne asti repeämät ulottuivat.
- Lopuksi löpöllä testaus että ei varmasti vuoda.

Kiitos jeeseistä kavereille palstoilla ja YV:nä!

MSA

P.s. Pohjapleksit ovat vielä poissa paikoiltaan. Onko vain mun päässä vai intoa siitä että riksa taas kunnossa, vai mistä johtuu että ajomelu maantiellä tuntuu selvästi pienemmältä, kuin pleksien kanssa. Emäntäkin huomasi saman ilmiön, joten ehkä kaikki ei ole aivan kuvitelmaa vain...
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Millä autolla ajoitte, sillä välillä kun 300:satanen oli pois käytöstä. Ajattelin vaan että jos vain tuntuu hiljaisemmalta, kun on ajanut äänekkäämmällä autolla välillä?
Timppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Pe 20.06.2003 14:42
Paikkakunta: Jyväskylä

W140 öljypohjan tiiviste

Viesti Kirjoittaja Timppa »

On W140 Ässäänkin aika hankala operaatio tuo öljypohjan tiivisteen vaihto, näyttää olevan ohje-aika työhön 11,8 tuntia :shock:

Moottorin nostamisen lisäksi on irroitettava kallistuksenvakaaja, etujouset, poikkipalkki etc., eli aika työläs homma!
Vastaa Viestiin