M103 lähtee kolmella käymään? KIIRE

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

M103 lähtee kolmella käymään? KIIRE

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

Niinpä ne alko sitten minullakin käynnistys ongelmat :x
Maanantaina multa pääsi bensa loppumaan 30m päähän automaatista, no
sain ainetta tankkiin ja eikun starttaamaan. Kyllähän se siitä hörähti ja ajoin auton
kotiin. Seuraavana aamuna lähti viidellä pytyllä käyntiin, eilen keskiviikkona lähti
enää neljällä ennenkuin löyty lisää pyttyjä. Tänä aamuna, ja vielä päivälläkin
yrittää lähteä kolmella käymään(takimmaiset pytyt), mutta ei jaksa paljoa sekuntia enempää käydä.
Eilen vaihdoin uudet tulpat, tänään puhdistin virranjakajankannen, eikä muuttunut
miksikään. Nyt auto on roikan perässä, jos vaikka auttais :?:
Ihmetyttää se, että esim. eilen kun auton sai käyntiin, ja lämpöseks niin toimii
niin kun pitääkin, nyt yön seisottuaan ei lähde mihinkään. Kaiken lisäks se seisoo
tuolla kerrostalon parkkipaikalla, eli isompia hommia ei pääse tekemään.
Minkälaista ensiapua pitäis antaa? sais ajettua ton edes kilometrin päähän porukoille...

ps. Kun toi kerran yrittää vain takimmaisilla pytyillä käyntiin, niin onkos toi sytytys puoli jotenkin jaettu kahtia.

-Ville
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Ahonen V kirjoitti:Niinpä ne alko sitten minullakin käynnistys ongelmat :x
Maanantaina multa pääsi bensa loppumaan 30m päähän automaatista, no
sain ainetta tankkiin ja eikun starttaamaan. Kyllähän se siitä hörähti ja ajoin auton
kotiin.
Roudan sulamisvesiä tankattu?
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

Tuosta ABC:ltä 98E:tä otin 40eerolla, en tiedä oliko vettä seassa.
Voiko vesi tehdä sen että lähtee huonosti kylmänä käymään, mutta toimii hyvin
kun lämpiää?
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ahonen V kirjoitti:Tuosta ABC:ltä 98E:tä otin 40eerolla, en tiedä oliko vettä seassa.
Voiko vesi tehdä sen että lähtee huonosti kylmänä käymään, mutta toimii hyvin
kun lämpiää?
No periaatteessa kylmä kone kai on vielä herkempi kaikenlaiselle irstalle.

Tuanoin. Miten tulee mieleen, että kylmäkäynnistyssuutin ei pelitä .
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

Aku P kirjoitti:
Ahonen V kirjoitti:Tuosta ABC:ltä 98E:tä otin 40eerolla, en tiedä oliko vettä seassa.
Voiko vesi tehdä sen että lähtee huonosti kylmänä käymään, mutta toimii hyvin
kun lämpiää?
No periaatteessa kylmä kone kai on vielä herkempi kaikenlaiselle irstalle.

Tuanoin. Miten tulee mieleen, että kylmäkäynnistyssuutin ei pelitä .
Pystyykö sen putsaamaan, vai minkälainen vika siinä vois olla? Eikös se ole
se missä on sininen liitin tai joku semmonen siinä päällä. Onko se oleellinen
kapistus, että ei lähe ollenkaan kylmänä
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kun saat sen käymään täräytä pari lekkeriä sinolia tankkiin ja ajele 400 km kylää ympäri. Tuota routavesi hommaa epäilen minäkin.
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

HVM kirjoitti:Kun saat sen käymään täräytä pari lekkeriä sinolia tankkiin ja ajele 400 km kylää ympäri. Tuota routavesi hommaa epäilen minäkin.
Ihan hyvä idea, mutta mitenkä tuon sais ensin käyntiin? Mäkilähtö?
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Oot varmaan kokeillu ilman kylmäkäynnistyssuutinta starttaa? Entä kaasu täysin auki, tai pumppaamalla? Vuotaako suuttimet näkyvästi, tai hönkiikö startatessa selkeesti läpi?

Bensalinjan+tankin tyhjennys olis tietysti oiva homma, vähintään filtterin vaihto...

Ei nää nyt mitään huippuneuvoja ole kun kaikkiin pitää laittaa kysymysmerkki perään mutta mitäpä nyt amatööri näistä tietäs... :roll:
Avatar
Timo190
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: To 05.05.2005 19:29
Paikkakunta: Jyväskylä

käynti

Viesti Kirjoittaja Timo190 »

Miten on oisko bensapumppu menny paskaks ku on päässy keittoloppuun. Bensan paineet onko ok... :?:
Viimeksi muokannut Timo190, To 19.05.2005 19:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Vastaanpa Ahosen puolesta, mies kun on juuri nyt remppaamassa toista mersuaan.

Se just soitteli ja puhui jotain kylmäkäynnistyssuuttimesta mutta olin niin unessa etten muista mitä. :oops: Kokeillaan tuokin jos ei ole jo kokeiltu. Pitää ottaa myös yksi ehjä suutin mukaan.

Kokeiltu startata ilman kaasua, pienellä kaasulla, kaasu pohjassa, pumppaamalla. Kaasu pohjassa ei tainnut edes luvata.

Pitää ottaa painemittari mukaan kun menen illalla ihmettelemään. Pumppu ainakin surisee normaalisti. Pakokaasut haisee lievästi bensalle.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Sivonen kirjoitti: Kokeiltu startata ilman kaasua, pienellä kaasulla, kaasu pohjassa, pumppaamalla. Kaasu pohjassa ei tainnut edes luvata..
Hmmmm. Eikös kaasun painamisella pohjaan saada yleensä seosta laihennettua, jos ei kuuma kone tykkää liian rikkaan seoksen vuoksi lähteä, tavallaan "tuuletetaan" konetta. Eli ilmeisesti seos menee sitten viimeistään liian kituliaaksi kun painat kaasun pohjaan, eli tarvittua rikastusta ei tässä tapauksessa tule. Siis meikkis liputtaa edelleen sen kk-suuttimen puolesta, mutta ei näitä horinoita tarvitse vakavissaan ottaa..

Varmaan kyllä kannattaa aloittaa halvemmalla ja iskeä tankki täyteen bensaa ja sitten vaikka ajaisi tenttua ja sen jälkeen fortea läpi systeemistä. Siitä tiedä, mitä pohjalietettä se on pumppu tankista imaissut kun aine loppuu.

Teboilin bensahan teki joitain vuosia sitten ainakin Opelin koneille sitä, että imuventtiilit "liimaantuivat" auton seistessä johonkin asentoon, ja tämä taas vaikeutti starttausta, kun joka pyttyyn ei tullut venttilien jumiessa puristuksia.
Tästä nyt tuskin on kyse, mutta tulipa mieleen, ja jos vielä on tuttu asema mistä aineen osti...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Re: käynti

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

Timo190 kirjoitti:Miten on oisko bensapumppu menny paskaks ku on päässy keittoloppuun. Bensan paineet onko ok... :?:
Kyllä luulisin että pumppu pelittää. Eilen kun sahaamisen jälkeen sain auton käymään, niin loppu päivän toimi ihan hyvin. Nyt ei vaan enää lähe edes sahaamalla. Huomenna yritetään mäkilähtöö, jos ei sittenkään lähde, hinaataan parempaan paikkaan, ja alotetaan ihmettely.

Onko tosiaan niin että kylmäkäynnistyssuutin on niin tärkeä osa, että ilman sitä ei lähde ollenkaan kylmänä käyntiin?
Otettiin tossa aikasemmin illalla putki irti kk-suuttimelta ja liitin irti. Putken kun löysäs niin pensaa tirskahti kyllä, eli painetta siellä ainakin oli(startattiin ilman liitintä, eikä luvannu edes sen vertaa mitä aikasemmin). Onkos putken ja suuttimen välissä vielä semmonen pikku "välikappale", se meinaan otettiin irti, mutta ei ilmeisesti ite suutinta, eli se voisi olla tukossa?

Kohta joku saa hyvän mersun halvalla, vain yksi vika :oops:
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: käynti

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ahonen V kirjoitti:Onko tosiaan niin että kylmäkäynnistyssuutin on niin tärkeä osa, että ilman sitä ei lähde ollenkaan kylmänä käyntiin?
Kyllä.
Näin ainakin Volvoissa ja Saabeissa (ruiskut: '80 -luku).
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: käynti

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ari66 kirjoitti:
Ahonen V kirjoitti:Onko tosiaan niin että kylmäkäynnistyssuutin on niin tärkeä osa, että ilman sitä ei lähde ollenkaan kylmänä käyntiin?
Kyllä.
Näin ainakin Volvoissa ja Saabeissa (ruiskut: '80 -luku).
Ja BMW:ssa, jossa tosin L-Jetronic.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

Kylmäkäynnistyssuuttimen putki ja liitin sekä se "välinipukka" ,jossa kierteet kummassakin päässä otettiin irti.
Mites se kk-suutin lähtee (ei meinaan sitä otettu irti) irti?

Huomenna ollaan taas paljon viisaampia. :?
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Lähti käyntiin mäkistartilla. Lämpösenä pelaa normaalisti, huomenna kk-suutin käsittelyyn.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Jos kylmäkäynnistys suutin ei pelaa, niin "ryypyn" voi antaa siten että pistää virrat päälle ja pois pari kertaa että pumppu tekee varmasti paineen järjestelmään ja sitten painaa ilmamassamittarin läppää alaspäin käsin.
Tällöin suuttimet ruuttaa kakkua kanavaan. (kuuluu inisevä ääni)
Pystyy muistaakseni painamaan seoksensäätö reiästä 3mm puikolla ilmanputsaria irroittamatta...ainakin K-jetronic malleissa.

Kylmäkäynnistys suutin toimii 12V joten senhän voi mitata suuttimen liittimestä kun kaveri starttaa.

Ohjekirjassa sanotaan että käynnistyssuutin toimii 3asteen lämpötilassa 0,5 sekuntia :shock: eli ei kauaa, voisko vaikuttaa käynnistyvyyteen näillä keleillä??
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Vaihdettiin siihen 280:n kylmäkäynnistyssuutin. Toimii.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

Iso käsi kaikille vastanneille, nyt voi taas unohtaa myyntiaikeet ainakin hetkeksi.
Taas oli voorumista isoapu tietämättömälle :P

-Ville
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
Vastaa Viestiin