
Teknisiä tietoja OM402 moottorista?
Teknisiä tietoja OM402 moottorista?
Tuolla kerhotallin pihamaalla lojuu tommonen OM402 moottori. Ja nyt yhellä "puoli"tutulla on hajonnut mersun kuorma-autosta kone. Se ei tiedä ko. koneen mallia. Löytyiskö foorumilta tietoa missä tuota OM402 konetta on käytetty. Ja hieman tietojakin ois kiva löytää tuosta koneesta. Muuta ei nyt juurikaan tiedä kuin että melko iso vapari diisseli V8. 

Ainakin malleissa LP 1926 vuosina 1972-74, 1626 K vuosina 1973-81, 1626 L vuodet 1975-1983 (ilmajousitteinen 1626 L 1973-81), 6x4 sekä 6x6 -malleissa 2626 KA, 2626 B, A, K, 2224, 2226, 2032 S, jne...:
Suoraruiskutteinen dieselmoottori,
teho 256 hv / 2500 kierroksella minuutissa, iskutilavuus 12.760 cm3, poraus 125mm - isku 130 mm, V8, perässä 6-vaihteinen laatikko, tai 6-portainen ilmeisesti aluelaatikko....
Mallissa 1624 K (ym pikkutankit ja kipit) vuosina 1975-1983: sama iskutilavuus, mutta suurin teho 240 hv / 2300 kierr./min.
Ilmeisesti tosiaan ahdettua versiota OM 402:sta ei ole.
Rekkaveturien kuten 2032 S kokonaispainot n. 19.000-22.000 kg, omapaino 7.500-7.700 kg.
Suoraruiskutteinen dieselmoottori,
teho 256 hv / 2500 kierroksella minuutissa, iskutilavuus 12.760 cm3, poraus 125mm - isku 130 mm, V8, perässä 6-vaihteinen laatikko, tai 6-portainen ilmeisesti aluelaatikko....
Mallissa 1624 K (ym pikkutankit ja kipit) vuosina 1975-1983: sama iskutilavuus, mutta suurin teho 240 hv / 2300 kierr./min.
Ilmeisesti tosiaan ahdettua versiota OM 402:sta ei ole.
Rekkaveturien kuten 2032 S kokonaispainot n. 19.000-22.000 kg, omapaino 7.500-7.700 kg.
Googlen mukaan sitä on käytetty myös tässä vehkeessä. 
OM402:n versioista on puristettu irti myös 350 -380 hv, ja sitä on valmistettu aina 1990-l. alkuun saakka (ilm. SK:n loppuun?).

OM402:n versioista on puristettu irti myös 350 -380 hv, ja sitä on valmistettu aina 1990-l. alkuun saakka (ilm. SK:n loppuun?).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Suurinpiirtein näin, oletin ettei löydy uudemmista mutta olihan siellä....Timo L. kirjoitti:Googlen mukaan sitä on käytetty myös tässä vehkeessä.
OM402:n versioista on puristettu irti myös 350 -380 hv, ja sitä on valmistettu aina 1990-l. alkuun saakka (ilm. SK:n loppuun?).
Veturissa 1838 S vuosina 1991-96, 280kw / 381 hv / 2100 kierr/min.
Tuossa välissä (1984-1991) ei ilmeisesti konetta tarjottu mihinkään malliin, olihan paljon vaihtoehtoja kuten ahdetut, huomattavasti tehokkaammat OM 421-422-423-442 moottorit.
Tuosta lempinimestä tunnetaan yhä kaikki (ainakin SK:t) Mersun raskas kalusto täälläpäin. Mistä muuten tuo sätkätys tulee?hallamies kirjoitti:Tunnettiin myös "myyränpelottimina" ahtamaton v10
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Täällä päin noista on käytetty myös termiä hiirenpelätin.
Tuollainen om402 tai 403 (V8 tai V10) olisi kyllä mukava projektimoottori tallin nurkkaan. Se olisi suhteellisen kevyt ja pienikokoinen. Jos vertaa vaikka scanian 14-litraiseen.
Mitä äänii tulee niin tuon sarjan V6, om401, on ainakin ääneltään todella ikävän kuuloinen, suorastaa säälittävä. V8 kohdalla tilanne onkin sitten todella erilainen.
Itse en ole harmikseni koskaan päässyt kokemaan tuota myyränpelätintä luonossa.

Tuollainen om402 tai 403 (V8 tai V10) olisi kyllä mukava projektimoottori tallin nurkkaan. Se olisi suhteellisen kevyt ja pienikokoinen. Jos vertaa vaikka scanian 14-litraiseen.
Mitä äänii tulee niin tuon sarjan V6, om401, on ainakin ääneltään todella ikävän kuuloinen, suorastaa säälittävä. V8 kohdalla tilanne onkin sitten todella erilainen.
Itse en ole harmikseni koskaan päässyt kokemaan tuota myyränpelätintä luonossa.