Pyytäisin etenkin W126-omistajilta hieman näkemyksiä erääseen ongelmaan. Oma ässä-projektini (koko auton maalaus) alkaa olemaan loppusuoralla ja nyt silmä lepää auton kauniissa nautik blau -värityksessä. Mutta, mutta, ongelma on seuraavan sorttinen: hommasin malliin kuuluvat roiskeläpät taakse. Tällaisiahan näkee suhteellisen harvoin 126:ssa ja olen niitä vähän sovitellut sinne takakaariin. Tiedän ja tunnustan, että läppäreitten edut ovat kiistämättömät. Mutta tästä huolimatta sisälläni piilottelee epäilys, josko auto muuttuu ulkonäöltään huonompaan suuntaan: "paappamalliksi" tms...
Elikkäs laittaisitteko moisia? Huomenna vien ässän ruostesuojaamoon ja ajattelin heittää läpättimet mukaan, jos kallistun niiden suhteen myönteiselle kannalle.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
W126:n takahelma on muotoiltu (kaiketi) tarkoituksella siten, ettei erillistä roiskeläppää tarvitse. Enpä osaa muuta neuvoa, kun että mallaile niitä sinne paikoilleen ja katsele ja kummastele ulkomuotoa ennen asennusta.
Jos nyt kovasti sorateillä tai suolakylvyssä ajelet, saattaahan se saavutettu lisäsuoja kompensoida mahdollisesti menetettävää ulkonäköä.. omaani en moisia asenna, mutta biili tuleekin jatkossa olemaan yksinomaa kesäkiesinä
Ziba
kalustoluettelossa tällä hetkellä:
W126 300SE -90
E34 BMW 535i -89
Chrysler PT Cruiser 2.0 -01
Chevrolet Caprice Brougham 5.7 -87
Jop, vein ässän tänään ruostesuojaukseen ja jätin roiskeläpät ainakin toistaiseksi kotio. Tarkoittaa siis sitä, että en ainakaan kiirehdi niitä asentamaan. Täytyy miettiä sitten uudelleen, kun auto on taas täysin kasattu entiselleen.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Jos läppien todellista hyötyä ajattelee, niin edessä niistä voisi olla enemmänkin iloa. Kun tässä on väkisinkin joutuu ajamaan muutamia pikku pätkiä karkeasoraista tienpohjaa, niin etuläpät olisivat pitkässä juoksussa poikaa, eivät aivan kaikki pulterit kolisisi pohjaan. Nyt kyse on tilapäisestä hommelista - voi olla tuolla ko. taipaleella asfaltti jo päälläkin, eikä muutoin tarvitse kunnon päällysteeltä pois poiketa.
Mutta eivät safariralliläpät W126:n muotoja ainakaan kaunista
Olen huomannut useammassakin yksilössä, joissa ei ole läppiä, että
takalokasuojan alapinta - joka on siis tuo taite puskuria vasten - alkaa ruostua.
Samoin moskaa lentää sinne puskurin sisään/ taakse takasisälokasuojien ulkopinnoille - siellä voi olla paljonkin "tavaraa" riippuen mitä teitä ajelee.
Että suosittelen läppiä. Niiden ei tarvitse olla suuret "leuhakkeet", vaan lyhyemmätkin riittää kunhan hoitavat tuon homman. Olennaisinta on kai sen
puskurin ja takalokasuojan välisen kapeikon peittäminen/ suojaaminen.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Ne läpät, jotka tulin tilanneeksi, ovat mielestäni jonkun verran lyhyemmät kuin mitä on totuttu näkemään esim. W123:ssa. Siis sopivat tältä osin paremmin ainakin W126:een.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Tässä taas tohkeilen jo aiemmin mainittua asiaa;
Läppien sijaan kannattaa selvittää saako ja minkälaiset muoviset sisälokarit ässään(jos ei vielä ole?).Ainakin 190:ssä "läpät" kuuluu lokareihin...ja ne lokarit jos mitkä suojaa antaa.www.lokari.fi on osoite.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Olen huomannut useammassakin yksilössä, joissa ei ole läppiä, että
takalokasuojan alapinta - joka on siis tuo taite puskuria vasten - alkaa ruostua.
Samoin moskaa lentää sinne puskurin sisään/ taakse takasisälokasuojien ulkopinnoille - siellä voi olla paljonkin "tavaraa" riippuen mitä teitä ajelee.
Että suosittelen läppiä. Niiden ei tarvitse olla suuret "leuhakkeet", vaan lyhyemmätkin riittää kunhan hoitavat tuon homman. Olennaisinta on kai sen
puskurin ja takalokasuojan välisen kapeikon peittäminen/ suojaaminen.
W126.een pitäisi kuulua vakiona sellaiset pienet kumiset lipareet puskurin ja lokasuojan väliin. Piettää hyvin sen raon, kuitenkaan niitä ei näöe ulkopuolelle ollenkaan. Lähes kaikista ne on kuitenkin ajan mittaan irronneet, vaikka ovat pirun tiukassa. Myös omasta on toiselta puolelta kadonnut jonnekkin. Uusia käytettyjä ei meinaa löytyä mistään. Ne tulis kiinni siihen puskurin hahloon ja ne oli kokoa n. 10x25cm
Teinkin itse roiskeläpät, jotka asennan talvisin kiinni (Jos auto ylensäkkään liikuu talvella).
Sellaiset nysäläpät, joista D.D. mainitsi, olisivat vallan näppärät. On niitä joskus näkynytkin, josko saisi edes tarvikkeena. Ikävä vaan, ettei ainakaan KL pidä nettilistaa W126:n varaosista, vaikka varastosta kaikki tarvittava löytyykin.
Noita kuvan 280 S:n läppiä tarkoitin juuri edellisellä käsitteellä "safariralliläpät". Kaameat lepattimet ovat.
Audivarustus? Ehkä Lojon se "hoonompisoomi" -myyjä on tarkoittanut audiovarustusta tai ainakin jonkin sortin grammaria .
Tuli täälläkin naurahdettua tuolle audivarustukselle.... Ehkä se hyvässä lykyssä tarkoittaa Beckeriä vm.82 ja etukaiuttimia (toinen ehjä). Tulee mieleen se Huumori-palstalla ollut myyntimiehen lauseita tms...
Huonolla tuurilla se on Hong Kongin 59euron roadstaaar kasettisoitin seurueineen.
Tilaamani ja vielä toimettomiksi jääneet takakuraläpät ovat kyllä selvästi vaatimattomampaa kokoluokkaa kuin 280S-esityksessä. Mutta eivät ole ihan niin nysät, kuin muistan hämärästi itsekin jokus jonkin mallin Mersussa nähneeni.
D.D.:n mainitsemat takapuskurin hahloon tulevat muovisuojat ovat kyllä tarpeelliset. Omasta ässästäni oli toiselta puolelta moinen peite ottanut ilmeisesti jo aikapäivät sitten hatkat. Nyt maalaus- ja ruostesuojausrempan tuoksinnassa tuli tuokin puuttuva hyötyosa hommattua. Taisi maksaa Veholta uutena about 20 euroa.
PS. Psähdyin muuten toviksi kummastelemaan kuvan 280S:ää, ja pienen hetken perästä selvisi, mikä autossa ottaa silmään. Siinä on mielestäni facelift-mallin etupuskuri vaikka auto onkin pyykkilautakylki. Uudemman ja vanhemman malliston puskureissa on muuten aika suuri ero, esim. kromilistat ovat pyykkilaudassa kapeammat kuin faceliftissä. Ensinmainitun puskuri painaa täydessä varustuksessaan selvästi vähemmän kuin jälkimmäisen.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)