Perän laakerit vai hammaspyörät... (Kartaani lenkkuu)
Perän laakerit vai hammaspyörät... (Kartaani lenkkuu)
Kertokaas asiantuntijat oikea diagnoosi, oireet:
Perä alkaa ulista 80 jälkeen voimistuen 100 asti ääni muuttuu vauhdin mukaan.
Mutta ei ulise vedossa mäessä tai kiihdytyksessä, eikä moottori jarrutuksessa.
Vain pintakaasulla.
Öljyt on vaihdettu ja kokeiltu myös vaimentavaa litkua, ei tulosta.
Olisiko kyseessä perän hampit vai laakerit?
Eli onko vielä rempattavissa laakerivaihdolla vai menikö perä kokonaan vaihtoon?
Auto on MB 209D -85 795000 km
Kiitokset jo etukäteen!
Perä alkaa ulista 80 jälkeen voimistuen 100 asti ääni muuttuu vauhdin mukaan.
Mutta ei ulise vedossa mäessä tai kiihdytyksessä, eikä moottori jarrutuksessa.
Vain pintakaasulla.
Öljyt on vaihdettu ja kokeiltu myös vaimentavaa litkua, ei tulosta.
Olisiko kyseessä perän hampit vai laakerit?
Eli onko vielä rempattavissa laakerivaihdolla vai menikö perä kokonaan vaihtoon?
Auto on MB 209D -85 795000 km
Kiitokset jo etukäteen!
Viimeksi muokannut MPT, Ma 30.05.2005 10:07. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
en ole kyllä mikään asiantuntija,mutta ainakin mun mielestä
tuo "kielis" kuluneista hampeista ja vääränlaisesta hammaskosketuksesta....
Mulla ei ainakaan perä hajonnu,vaikka ajoin niin kauan kun muu auto kesti....
Vältä rytkytystä,se tekee perälle pahaa.
tuo "kielis" kuluneista hampeista ja vääränlaisesta hammaskosketuksesta....
Mulla ei ainakaan perä hajonnu,vaikka ajoin niin kauan kun muu auto kesti....
Vältä rytkytystä,se tekee perälle pahaa.
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Löysin rasva-nipukan kannatinlaakerin läheltä, siitä keskeltä kartaaniakselia.
Pitääkö noihin täyttää vaseliinia kuinka usein?
Tuohon ei ainakaan ole laitettu koskaan, ja vaikutti kuivalta.
Vaikutti siltä että myös ulina vaimeni rasvauksen jälkeen.
Ja kuinka usein tuo kannatinlaakeri pitäisi vaihtaa?
Toisen nipukan löysin vielä perän läheltä siitä ristinivelestä?
(Todellakaan mikään asiantuntija)
Pitääkö noihin täyttää vaseliinia kuinka usein?
Tuohon ei ainakaan ole laitettu koskaan, ja vaikutti kuivalta.
Vaikutti siltä että myös ulina vaimeni rasvauksen jälkeen.
Ja kuinka usein tuo kannatinlaakeri pitäisi vaihtaa?
Toisen nipukan löysin vielä perän läheltä siitä ristinivelestä?
(Todellakaan mikään asiantuntija)
täälläkin ulisee perä. onko tuolla pinnoitteen hävikillä millainen merkitys kestävyyden kannalta eli odotellaanko ulinan kasvamista vai heitetäänkö uudet kalut sisään?
Mulla muuten joskus kuuluu sellainen vaimea tömähdys perän suunnalta jos on vähän huolimaton kytkimen kanssa kun lähtee liikkeelle? Joku paikka väljä?

Mulla muuten joskus kuuluu sellainen vaimea tömähdys perän suunnalta jos on vähän huolimaton kytkimen kanssa kun lähtee liikkeelle? Joku paikka väljä?

W124 250 D -91
Tämä on vähän ulkona aiheesta, mutta jos löytyisi vastauksia tähänkin:
Löysin rasva-nipukan kannatinlaakerin läheltä, siitä keskeltä kartaaniakselia.
Pitääkö noihin täyttää vaseliinia kuinka usein?
Tuohon ei ainakaan ole laitettu koskaan, ja vaikutti kuivalta.
Vaikutti siltä että myös ulina vaimeni rasvauksen jälkeen.
Ja kuinka usein tuo kannatinlaakeri pitäisi vaihtaa?
Toisen nipukan löysin vielä perän läheltä siitä ristinivelestä?
Eli jos ääni tuleekin kartaanista kuten E300TD arvioi?
Löysin rasva-nipukan kannatinlaakerin läheltä, siitä keskeltä kartaaniakselia.
Pitääkö noihin täyttää vaseliinia kuinka usein?
Tuohon ei ainakaan ole laitettu koskaan, ja vaikutti kuivalta.
Vaikutti siltä että myös ulina vaimeni rasvauksen jälkeen.
Ja kuinka usein tuo kannatinlaakeri pitäisi vaihtaa?
Toisen nipukan löysin vielä perän läheltä siitä ristinivelestä?
Eli jos ääni tuleekin kartaanista kuten E300TD arvioi?
Ei sille mitään vaihtoväliä ole määritelty. Se vaihdetaan sitten kun se hajoaa. Joskus hyvinkin nopeasti, jos esim. jättää sen pakoputken yläpuolella olevan suojapellin pois. -> Sinne laakerille lentää kuraa ja muuta pölyä huomattavasti enemmän ja siitä voi päätellä kuinka käy. Ota nyt vain se kartaani irti ja tarkista se laakeri.... Jos et kaikesta huolimatta malta uusia sitä, niin laita sinne laakeriin edes pikkuisen jotain vaseliini-spray:täMPT kirjoitti:kuinka usein tuo kannatinlaakeri pitäisi vaihtaa?
Minkä verran se laakeri + vaihto keskimäärin kustantaa? Onko osa miten kriittinen räjähtämään totaalisesti eli onko kiire vaihtamaan?E300TD kirjoitti:Ei sille mitään vaihtoväliä ole määritelty. Se vaihdetaan sitten kun se hajoaa. Joskus hyvinkin nopeasti, jos esim. jättää sen pakoputken yläpuolella olevan suojapellin pois. -> Sinne laakerille lentää kuraa ja muuta pölyä huomattavasti enemmän ja siitä voi päätellä kuinka käy. Ota nyt vain se kartaani irti ja tarkista se laakeri.... Jos et kaikesta huolimatta malta uusia sitä, niin laita sinne laakeriin edes pikkuisen jotain vaseliini-spray:täMPT kirjoitti:kuinka usein tuo kannatinlaakeri pitäisi vaihtaa?
nimimerkillä "välystä löytyy"
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Itselle vaihdettu juuri, ei maksanut kuin 20€ työ ja olikos se nyt 9€ laakeri, tehtiin tosin muun homman ohessa kun kardaani oli jo irti. Tukikumi kannattanee kanssa vaihtaa samalla ja se ei myöskään ollut hirveän hintainen.
Joskus aikaisemmin meni Volvosta kannatinlaakeri, onneksi liikennevalolähdössä noin 5km//h vauhdissa. Jymähdys pohjaan oli sellainen ettei todellakaan edes halua kuvitella mitä se olisi kovassa vauhdissa.
Joskus aikaisemmin meni Volvosta kannatinlaakeri, onneksi liikennevalolähdössä noin 5km//h vauhdissa. Jymähdys pohjaan oli sellainen ettei todellakaan edes halua kuvitella mitä se olisi kovassa vauhdissa.

300td -91, manuaali.
Itellä ulisee kans perä. Alkoi viime kesänä tuolla 80-100 vauhdissa. Kun en malttanut (lue: ei ollut löysiä rahoja) viedä heti pajalle perän laakerointia varten, ulisee tuo nykyään vauhdissa kuin vauhdissa (0-160). Mutta vain vedättäessä. Odotan vain päivää, jolloin kuuluu pamaus ja matka katkeaa
Täytyy vissiin kuitenkin ennen kesälomareissua vaihtaa tuo perä. Ei tuota oikein viitsi alkaa korjaamaan, kun laakerit kustantaa useamman satkun. Jos on pikkuvetopyörästö mennyt (ilmeisesti just toi pinnoite?), kustantaisi kai jotain 700. ASD perä... Onko muuten kokemuksia purkaamojen vaihtoperistä? Miten on takuu pelannut?
Nykyään liikkeelle lähtiessä ravistaa. Mielestäni se ei tule kytkimestä, vaan mieluumminkin muualta voimansiirrosta. Liekö perä jo sen verran väljä, että tykkää vapista alkukiihdytyksessä.
Minä tuon perän rikoin lähinnä revittämällä ja välillä kiihdytyksissä "paukuttamalla" vaihteet liian kovalla tahdilla päälle. Kai se siinä on lopulta mennyt tuo perä. Varovaisempi kuski ajaisi useamman vuoden ulisevalla perällä.

Nykyään liikkeelle lähtiessä ravistaa. Mielestäni se ei tule kytkimestä, vaan mieluumminkin muualta voimansiirrosta. Liekö perä jo sen verran väljä, että tykkää vapista alkukiihdytyksessä.
Minä tuon perän rikoin lähinnä revittämällä ja välillä kiihdytyksissä "paukuttamalla" vaihteet liian kovalla tahdilla päälle. Kai se siinä on lopulta mennyt tuo perä. Varovaisempi kuski ajaisi useamman vuoden ulisevalla perällä.
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Re: Wooooow!
OHHOH!MPT kirjoitti:IIUUUUUUUUU!
Kysyin paikalliselta korjaamolta kannatinlaakerin ja kumin vaihtoa.
240€ töineen!![]()
EEEEEEEEEWWWWW!
Jopa allekirjoittanut ollut mukana vaihtamassa niitä. Osat eivät maksa paljon ja aikaakaan siinä ei mennyt kuin reilu tunti, tupakka- ja tuumaustaukoineen..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Oulun Vehosta 278€
Kysyin vielä tarjouksen Oulun Vehosta, 278 €.
Onko kannatinlaakerin ja kumin vaihto muka todella näin kallista?
Kullasta ko se on tehty?
- Elämä on ?
Onko kannatinlaakerin ja kumin vaihto muka todella näin kallista?
Kullasta ko se on tehty?
- Elämä on ?
Moro,
Tänään vaihdettu Kardaanin kannatinlaakeri + kumi, sekä molempiin päihin kuminivelet, sekä koneeseen moniurahihna.Lisäksi ilmastointilaitteeseen 500g. lisää mömmöä täydennyksenä.
Osat:Laakeri 6,80€, kannatin 30€, etunivel 42€ (90mm), takanivel 34€ (90mm),moniurahihna 25€. (Autopalvelu Ojanperä Tornio)
Vaihtotyö + freonit veloitettiin painon mukaan,yhteensä 180€ (Kemin Autokeskus /Torniossa)
Yhteensä tuon rapea 300€,mutta kyllä oli sen väärti...
Tänään vaihdettu Kardaanin kannatinlaakeri + kumi, sekä molempiin päihin kuminivelet, sekä koneeseen moniurahihna.Lisäksi ilmastointilaitteeseen 500g. lisää mömmöä täydennyksenä.
Osat:Laakeri 6,80€, kannatin 30€, etunivel 42€ (90mm), takanivel 34€ (90mm),moniurahihna 25€. (Autopalvelu Ojanperä Tornio)
Vaihtotyö + freonit veloitettiin painon mukaan,yhteensä 180€ (Kemin Autokeskus /Torniossa)
Yhteensä tuon rapea 300€,mutta kyllä oli sen väärti...
Tule käymään Seinäjoella. Vaihdan sulle ja sun viidelle sukulaisellekkin tuohon hintaan. Siis kaikki yhteensä....
Älä mene sinne, eti joku muu paikka!!! Työt on ammattimieheltä kahvipaussin ja tupakkitauon kanssa noin 45min. Täydellä teholla sen vaihtaa johonkin 25minuuttiin.... Että se siitä tuntiveloituksesta!!!

Älä mene sinne, eti joku muu paikka!!! Työt on ammattimieheltä kahvipaussin ja tupakkitauon kanssa noin 45min. Täydellä teholla sen vaihtaa johonkin 25minuuttiin.... Että se siitä tuntiveloituksesta!!!

Mulla oli tossa vanhassa sama ilmiö että ulisi tasakaasulla, eli kun vetoa ei erikoisemmin ollut eikä jarruttanutkaan(tai siis on vieläkin vika tallella, mutta nyt työn alla). Kummallisia osia joutuu uusimaan. Itse tasauksen pikkurattaat(ja akselin joka oli leikannut kummastakin päästä), laakerit. 'Planeettapyörä(?)' oli kunnossa, samoin matopyörä, mutta joo eli laakerit, pari simmiä akseli ja pikkurattaat meni uusiksi. Hintaa en nyt edes viitsi alkaa laskemaan :/
Joten laakereissa vika todennäköisesti, ja sitten kun siellä on niitä 'simmejä' välissä niin kannattaa tarkistaa paljonko niistä on hävinnyt vuosien varrella, nimittäin tossa oli 0.02mm verran ottanut simmeistä lähteäkseen. Tosin oli sinne muutenkin hitusen väljää ilmestynyt, jotka paikataan simmeillä.
[EDIT:] niinno, saatan olla väärässä(tai aika varmasti olenkin.), mutta sehän selvinnee jahka tulee tuo vanha taas ajoon.
Joten laakereissa vika todennäköisesti, ja sitten kun siellä on niitä 'simmejä' välissä niin kannattaa tarkistaa paljonko niistä on hävinnyt vuosien varrella, nimittäin tossa oli 0.02mm verran ottanut simmeistä lähteäkseen. Tosin oli sinne muutenkin hitusen väljää ilmestynyt, jotka paikataan simmeillä.
[EDIT:] niinno, saatan olla väärässä(tai aika varmasti olenkin.), mutta sehän selvinnee jahka tulee tuo vanha taas ajoon.
"Muista piestä vaimo ja koira kerran viikossa, ne kuitenkin pettää tai suunnittelee jotain"
kardaanin ja perän korjausta
E300TD kirjoitti:Tule käymään Seinäjoella. Vaihdan sulle ja sun viidelle sukulaisellekkin tuohon hintaan. Siis kaikki yhteensä....![]()
Älä mene sinne, eti joku muu paikka!!! Työt on ammattimieheltä kahvipaussin ja tupakkitauon kanssa noin 45min. Täydellä teholla sen vaihtaa johonkin 25minuuttiin.... Että se siitä tuntiveloituksesta!!!

Mitkä ovat yhteystietosi Seinäjoella , tuodaan autoja korjattavaksi , jos homma onistuu????????
Re: kardaanin ja perän korjausta
Heitin YV:npetteri38 kirjoitti:E300TD kirjoitti:Tule käymään Seinäjoella. Vaihdan sulle ja sun viidelle sukulaisellekkin tuohon hintaan. Siis kaikki yhteensä....![]()
Älä mene sinne, eti joku muu paikka!!! Työt on ammattimieheltä kahvipaussin ja tupakkitauon kanssa noin 45min. Täydellä teholla sen vaihtaa johonkin 25minuuttiin.... Että se siitä tuntiveloituksesta!!!![]()
Mitkä ovat yhteystietosi Seinäjoella , tuodaan autoja korjattavaksi , jos homma onistuu????????
Voisitteko laittaa kuvausta kuinka se vaihdetaan?
Olen nyt tutkinut tuota jonkin verran, löysin pientä välystä myös kartaanin takaosasta, eli kartaaniakseli 'lenkkuu' hieman siitä perän puoleisesta päästä.
Onko siellä joku laakeri vai mikä siellä lenkkuu?
Jos on niin sen vaihtaminen vaatii ilmeisesti jo perän purkamisen?
Olen nyt tutkinut tuota jonkin verran, löysin pientä välystä myös kartaanin takaosasta, eli kartaaniakseli 'lenkkuu' hieman siitä perän puoleisesta päästä.
Onko siellä joku laakeri vai mikä siellä lenkkuu?
Jos on niin sen vaihtaminen vaatii ilmeisesti jo perän purkamisen?

Vielä perän vonkunasta. Poikkeaako laakereiden ja hampaiden aiheittama vonkuna mitenkään toisistaan? Luulisin, että ulinan aiheuttavat ne laakerit, koska autollani on ajettu (ainakin mittarissa on) karvan alle 300 tkm.
Tarkastelin "huoltokirjaa" kardaanin kannatinlaakeri on vaihdettu viimeksi reilu 70 tkm sitten. Ei liene mikään ihme, että nyt alkaa välystä löytymään - vai onko?
Tarkastelin "huoltokirjaa" kardaanin kannatinlaakeri on vaihdettu viimeksi reilu 70 tkm sitten. Ei liene mikään ihme, että nyt alkaa välystä löytymään - vai onko?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial