Autoon tulee kohta 300tkm mittariin. Ei tietoa milloin jakoketju vaihdettu. Mikä mahtaa olla vaihtoväli?
Mistä kannattaisi vikaa hakea kun auto puoltaa oikealle? Aurauskulmat on kohdallaan ja renkaitakin on kokeiltu kolmenlaisia.
250D 124 jakoketjun vaihto
Puoltaa vai vetelee?
Mitä tarkoittaa "puoltaa"?
Jos päästää ratista irti, niin lähteekö kääntymään oikealle?
Vikaa voi olla aurauskulmissa (onko allapallot kunnossa ja tarkistettu oikein !?) tai "säädetty" ohjaus toiseen laitaan ja "keskitetty" ohjauspyörää kääntämällä.
Erikokoiset renkaat ja erilaiset paineet tekee samaa.
Taka-akselin kulmavirhekin voi vaikuttaa noin, samoin väljät pyöränlaakerit.
Kolariautoissa on ilmennyt akselien vinoutta (runkopalkit vääntynyt); ristimitta paljastaa.
BlueLady muuttui taas "junaksi" kun sai uuden takapyörän laakerin; pyrki vähän vaeltelemaan ja täytyi "taluttaa" koko ajan. Sai viimeisellä 200 km vaununvedosta niin pahasti siipeensä, että n. 10 mm "lepatus" muuttu "holtittomaksi" ja yritti oksentaa laakerikuulat pihalle. Vaihto tuli nk. 11. hetkellä.
Jos päästää ratista irti, niin lähteekö kääntymään oikealle?
Vikaa voi olla aurauskulmissa (onko allapallot kunnossa ja tarkistettu oikein !?) tai "säädetty" ohjaus toiseen laitaan ja "keskitetty" ohjauspyörää kääntämällä.
Erikokoiset renkaat ja erilaiset paineet tekee samaa.
Taka-akselin kulmavirhekin voi vaikuttaa noin, samoin väljät pyöränlaakerit.
Kolariautoissa on ilmennyt akselien vinoutta (runkopalkit vääntynyt); ristimitta paljastaa.
BlueLady muuttui taas "junaksi" kun sai uuden takapyörän laakerin; pyrki vähän vaeltelemaan ja täytyi "taluttaa" koko ajan. Sai viimeisellä 200 km vaununvedosta niin pahasti siipeensä, että n. 10 mm "lepatus" muuttu "holtittomaksi" ja yritti oksentaa laakerikuulat pihalle. Vaihto tuli nk. 11. hetkellä.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Ok, jos ketju kestää sen 500tkm niin ei ole vielä mitään hätää.
Auto puoltaa siten että jos ratista päästää irti, auto lähtee vetämään "pari minuuttia" (jos ratti olisi kellon viisari) oikealle. Autoon vaihdettiin oikean puoleinen alapallonivel vuosi sitten ja puoltaminen alkoi n. pari kuukautta sen jälkeen, en tiedä onko asioilla yhteyttä. Renkaille on tehty nelipyöräsuuntaus sen jälkeen ja olen tosiaan kokeillut kolmenlaisia renkaitakin ja paineet pitäisi olla kohdallaan.
Autoa ei ole kolaroitu ja on mennyt kyllä vielä vuosi sitten kuin "juna"
Auto puoltaa siten että jos ratista päästää irti, auto lähtee vetämään "pari minuuttia" (jos ratti olisi kellon viisari) oikealle. Autoon vaihdettiin oikean puoleinen alapallonivel vuosi sitten ja puoltaminen alkoi n. pari kuukautta sen jälkeen, en tiedä onko asioilla yhteyttä. Renkaille on tehty nelipyöräsuuntaus sen jälkeen ja olen tosiaan kokeillut kolmenlaisia renkaitakin ja paineet pitäisi olla kohdallaan.
Autoa ei ole kolaroitu ja on mennyt kyllä vielä vuosi sitten kuin "juna"
meidän 210 pakuun vaihettiin tuo nokkaketju kansirempan yhteydessä varmuuden vuoksi.mittarissa 495tkm ja ketju oli venynyt sen verran että oli 3 asteen heitto pumpun ajoituksessa.ketjun vaihdon jälkeen merkit kohdalla.ketjunvaihto ei hankala jos on työn vaatimat erikoistyökalut ja tietää mitä tekee. 

vw golf variant -97,vw vento -96.
Re: 250D 124 jakoketjun vaihto
[quote="stalini"]Autoon tulee kohta 300tkm mittariin. Ei tietoa milloin jakoketju vaihdettu. Mikä mahtaa olla vaihtoväli?
Tarkastus ketjulle vie 30-50 min. Venttiilikoppa pois, moottorin pyörität siten, että nokka-akselin merkki tulee nokkapukin merkkiin. Viivojen ollessa nokassa kohdallaan taskulampulla katsot ajoitusmerkkejä, jos 3 astetta venynyt vaihtoon! Samalla kannattaa tarkastaa alipainepumppu ja "vuoristorata" Ja ne pikaliittimellä varustetut ketjut kannattaa jättää verkonpainoksi tai ruoskaksi. Tämä ainakin toimii yhtäpyttä lyhemmässä koneessa
Tarkastus ketjulle vie 30-50 min. Venttiilikoppa pois, moottorin pyörität siten, että nokka-akselin merkki tulee nokkapukin merkkiin. Viivojen ollessa nokassa kohdallaan taskulampulla katsot ajoitusmerkkejä, jos 3 astetta venynyt vaihtoon! Samalla kannattaa tarkastaa alipainepumppu ja "vuoristorata" Ja ne pikaliittimellä varustetut ketjut kannattaa jättää verkonpainoksi tai ruoskaksi. Tämä ainakin toimii yhtäpyttä lyhemmässä koneessa
