Meni autosta kaasuvaijeri poikki automaattivaihteisesta autosta ja se oli pakko hinata pois. Hinasimme sen siten että, laitoimme tyhjäkäynnillä vedon päälle ja hinasinne pienellä nopeudella. Voiko tälläinen vahingoittaa automaattivaihteistoa? Vai kuinka tälläinen olisi viisainta tehdä?
Onko kaasuvaijeri vaikea vaihtaa omatoimisesti 230 E -87 (124) malliseen meseen?
No jos tollai hinasitte, niin tuskin otti kipeetä. Tilannehan vastaa moottorijarrutusta.
Hyvä kun oli kone käynnissä, niin tomaatin pumppu pyöri ja tarjosi liukastetta askille.
Kaikista paras automaatin hinausmuoto olis kardaani takapäästä irti.
Kyllä kai se vaijeri ihan ihmiskäsin vaihdettavissa on.
Mittariston alakoppa irti ja kurkistelemaan...
Tarkkaa tietoa mersun hinaamisesta ei ole, mutta Camaron ohje kirjan mukaan ainoat hinaus vaihtoehdot oli kardaani irti tai hinausautolla - veto pyörät ilmaan.
Mitenkäs kun minun pitäisi jossain vaiheessa elämää tehdä omaani pakoputki, ja helpompi olisi ottaa kori kaljaa mukaan ja viedä auto talliin, jossa on nosturi tai monttu... Ajanko ilman pakoputkea vai passaako hinata esim. kolmeakymppiä? Matkaa on muutama kilsa.
Make76 kirjoitti:Tarkkaa tietoa mersun hinaamisesta ei ole, mutta Camaron ohje kirjan mukaan ainoat hinaus vaihtoehdot oli kardaani irti tai hinausautolla - veto pyörät ilmaan.
Ohjekirjassahan se vastaus annetaan. Mersun automaattia saa hinata, keppi N-asennossa, oliko se nyt 120 km kerrallaan vai miten. Mersussahan se toinen öljypumppu pyörii kardaanin mukana ja hoitaa näin voiteluakin. Jenkeissä taas taitaa tula vastaan se, että öljypumppu vaatii koneen käynnissä olemisen.
Sivonen kirjoitti:Mitenkäs kun minun pitäisi jossain vaiheessa elämää tehdä omaani pakoputki
Laitat pakoputkeksi 30...50 cm putkea, sen voi sitten laittaa vaikka rautalangalla ja alumiiniteipillä. Älä nyt sitten sitä kaljaa kuitenkaan ennen ajoa ota
Hinausohjeet lienee sitten näille perinteisille mersuille, ollaan varovaisia niiden muiden kanssa ja selvitetään tapauskohtaisesti ohjeet. Itse en hinaisi tuota omaani mihinkään kun lavetillakin pääsee ja kelläs sitä voimaa olisi hinatakkaan .
Hinasin SL:ää noin 20km tarkalleen ohjeiden mukaan, kone ei ollut käynnissä. Nyt on laatikkoremppa edessä, luistaa aika reilusti ja öljyt ei pysy sisällä. Voihan se tietysti johtua jostain muustakin kun hinaamisesta mutta en viitsi enää tuota kokeilla. Laatikko on vanhempi W3A, eli 722.001 (kai?)
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Ohjekirjassahan se vastaus annetaan. Mersun automaattia saa hinata, keppi N-asennossa, oliko se nyt 120 km kerrallaan vai miten. Mersussahan se toinen öljypumppu pyörii kardaanin mukana ja hoitaa näin voiteluakin. Jenkeissä taas taitaa tula vastaan se, että öljypumppu vaatii koneen käynnissä olemisen.
Riippuu vuosimallista 124 -89 ohjekirassa sanotaan jotain 50 km/h maksimissa 120 km ja annetaan ohjeet auton käynnistämiseksi hinaamalla. 124 -92 ohjekirjassa sanotaan taasen että saa hinata 50km/h vain 50 km ja että autoa ei voi käynnistää hinaamalla. Jossain aikaisemmin joku kirjoitti että Mersun lootasta on jätetty se toinen öljypumppu pois. Sitä mistä vuosimallista ei tiedetty, ilmeisest ainakin dieselissä jossain -89 ja -92 välillä. Kuka tietäis????????????????
Jos moottori toimii niin paras pitää auto käynnissä jos mahdollista, vapaalla (N) ja hinata kohtuu hiljaa. Jos moottori ei pyöri niin takaöljypumppu ottaa kierroksia eikä se kestä kovin pitkää pyöriä yhtäsoittoa koska on tarkoitettu nimenomaan "mäkistarttiin". Särkyypi vähän tavaraa sitten.
Uudemmissa (~90-96) takapumppu on jätetty turhana kapineena pois.