W107 käyntiongelmia
W107 käyntiongelmia
Mulla on -73 mallinen 450 slc jenkkimalli, ja piti tänään mennä sitä katsastamaan talvi seisonnan jäljiltä, mutta en tohtinut sillä pitemmälle lähteä kun kone kävi sen verran ruokottomasti. Mese laitettiin talvisäilöön lokakuun lopulla -04 seisoi talven kylmässä tallissa tähän päivään saakka. Syksyllä se minusta ei käynyt noin ontuen, enkä talvella tehnyt mitään isompia remppojakaan. Venakopat oli pois kiillotuksen takia ja kaikki remmit tuli vaihdettua.lisäksi joitain muita kosmetiika juttuja, pikku maalauksia yms. Tuli vaan mieleen, että en älynnyt tankata tankkia täyteen talvea vasten. Niin että voisko olla kondenssi vettä? Vian tutkiminen jäi vähän torsoksi kun alkoi satamaan vielä vettäkin. Ilmavuotoja yritin hakea aerostartilla, mutta niitäkään ei tuntunut löytyvän. Tulpat ja johdot on vaihtamatta sekä virranjakajan kansi ja pyörijä. Ruiskun pulssigeneraattorin kärkipaketin vaihdoin viime kesänä. Näitä juttuja kysytään varmaan joka kevät kyllästymiseen asti, mutta jos joku tietäjä taas kerran vaivautuisi.
Ei rahasta, vaan rakkaudesta näihin romuhin!
450 slc - 73
honda cb500 four -76
450 slc - 73
honda cb500 four -76
Re: W107 käyntiongelmia
Harvoinpa noista D-jeteistä kysytään.kista kirjoitti:Näitä juttuja kysytään varmaan joka kevät kyllästymiseen asti, mutta jos joku tietäjä taas kerran vaivautuisi.
Itse en niistä (-kään) ymmärrä enempää kuin sika satelliitista, mutta kondenssiveden poistosta ehdottomasti kannattaa aloittaa. Mitä tässä on autoharrastajien kanssa jutellut, niin on todettu että nykybensat voivat ikääntyä ominaisuuksiltaan jopa ihan 3 kuukaudessa. Siihen kun vielä lisäät vähän vettä sekaan niin ei se paljoa enempää tarvitse auto käyntihäiriöihin.
Näillä nykyisillä bensanhinnoilla ei kyllä ole kohta edes halvin tapa aloittaa diagnosointia, että ostaa tankin täyteen. Siiitä nyt kumminkin voi aloittaa...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kun olet kerran ventiilikoppia irrotellut, etkä muutakaan ole koneelle tehnyt, niin taitaa helpointa tarkistaa turpanjohtojen järjestys. Ettei vain mitenkään ole päässyt kaksi johtoa vaihtamaan paikkaa.
Toinen vihje on hakea kirjastosta autotekniikan käsikirja: osa Polttoainelaitteet.. siinä on tietoa puolestaan ruiskusta.
Toinen vihje on hakea kirjastosta autotekniikan käsikirja: osa Polttoainelaitteet.. siinä on tietoa puolestaan ruiskusta.
Kiitti hyvistä huomioista. Bensan vanhenemisesta olen kuullut 2-tahti koneiden yhteydessä, mutta miksi ei vois vaikuttaa näihin vanhoihin ruiskupeleihin myös. aloitan siitä tankkauksesta. Ajattelin siinä yhteydessä lisätä vähän masinolia myös. Tulpan johdot pittääpi tsekata. Voihan olla että kylmässä ja kiireessä yksi pari on vaihtanut paikkaa.Venttiilkoppien ollessa pois tarkastin vena välykset ja imuventiilien välykset oli luokkaa 0.05 mm ( säätöarvo 0.10 mm). Pako venat oli 0.15 - 0.20 mm ( s.a. 0.20mm). Koitin niitä säätää, mutta säätöruumit tuntuu ryytyneen kiinni. Mulla on heynesin korjaamokäsikirja jonka ohjeilla tätä säätöä koitin tehdä mutta usko loppui. Pelkäsin säätöruuvien menevä paskaksi. onko tähän jotain kommenttia?
Ei rahasta, vaan rakkaudesta näihin romuhin!
450 slc - 73
honda cb500 four -76
450 slc - 73
honda cb500 four -76
Minä ostin parin nokka-akseleita omaan koneeseeni (M110 280E) ja kaupan päälle tuli kannen yläosa - se jossa nokka-akselit ja keinut majailee. Revin siitä nuo venttiilinsäätöpalikat pois. Lukitusmutterit lähti irti kun metrin kangella ja hylsyllä väänsin. Oli ihan helvetin tiukassa.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
.Taidan tämän kesän ajot ( 1500 ml ) ajaa näillä ventiilin välyksillä, ja keskittyä säätöihin paremmin ensi talvena. Tein muuten kätevänä miehenä kyseisen 17 mm avaimen mallin mukaan, mutta siitä lähti leuat aukeamaan kun 1/2 tuuman räikällä väänsin niin että räkä nenästä valui. Ventiilin painamiseen on vissiin kai olmassa myös jokin fancy työkalu, että sen ikeen saa välistä pois. Olis varmaan paremmin käsillä tämä säätöruuvi. Sitten siihen ehkä pääsis jo hylsylläkin käsiksi? Ja kas, sitten sinne sais sen metrin jatkovarrenkin. Muuten venäläisissä laiva dieseleissä on ihan yleisesti sellaisia momentteja, kuten YKSI MIES JA METRIN VARSI tai 2 MIESTÄ JA 1,5:N METRIN VARSI jne jne. Ehkä siksi mersut tehdään siellä missä tehdään.javascript:emoticon('
')
Wink
Wink
Ei rahasta, vaan rakkaudesta näihin romuhin!
450 slc - 73
honda cb500 four -76
450 slc - 73
honda cb500 four -76
käyntiongelmat ja venttiilin säätö v8:n
Minkähänlaisia käyntiongelmia esiintyy? Itse olen noita d-jetroniceja rassannut aikalailla, joten laite on melko tuttu. Vikapaikkoja on niin monta etten niitä viitsi luetella. Netistä parhaiten apua löytyy Porsche 914:n sivuilta, niiltä löytyy aika paljon ohjeita, sekä hyviä, että huonoja, mutta oma tutustuminen auttaa parhaiten.
Yksi pahimpia paikkoja on kylmäkäynnistys, D-jetronic ruiskauttaa kunnon satsit startatessa, ja ainakin omassa ja huoltamissani v-8:ssa,etenkin d-jetronic, tulppia palaa urakalla, eräässä paloi 6 kpl. kesässä....no ehkä yksi neuvo: kylmäkäynnistysventtiilin johto irti ja kokeilemaan....
Venttileistä: kokemukseni mukaan Mersun venttiilit pitää säätää erikoisvahvistetulla Stahlwillen avaimella no:116..... maksaapi paljon, mutta on ainoa oikea työkalu säätöön, mikäli säätää keinuvivut paikallaan. (n. 100€) , muita en missään nimessä voi suositella mitenkään päin, erittäin varma tapa rikkoa säätöruuvien kannat on käyttää tavallista listaa.
Parempi ja vielä varmempi tapa on tekaista työkalu, jolla keinuvivun saa pois, kuvia löytyy kaikista korjauskäsikirjoita. Sitten vain pitkällä hylsyllä säätämään ja keinuvipu takaisin, alkuun hidasta, mutta ompa noita 16 kpl. harjoitella.
Näillä kahdella tavalla olen säätänyt onnistuneesti venttiilit useista v-8:sta.
Samalla kun siinä säätelee, kannattaa katsoa öljykanavan bakeliitti kiinnikkeet nokkaakselin laakeripukkien päällä, ovat usein löysät / irti. Niitä ei voi korjata ja ovat kertakäyttöisiä, uusi satsi per sylinteriryhmä maksaa Veholla n. 20€.
Yksi pahimpia paikkoja on kylmäkäynnistys, D-jetronic ruiskauttaa kunnon satsit startatessa, ja ainakin omassa ja huoltamissani v-8:ssa,etenkin d-jetronic, tulppia palaa urakalla, eräässä paloi 6 kpl. kesässä....no ehkä yksi neuvo: kylmäkäynnistysventtiilin johto irti ja kokeilemaan....
Venttileistä: kokemukseni mukaan Mersun venttiilit pitää säätää erikoisvahvistetulla Stahlwillen avaimella no:116..... maksaapi paljon, mutta on ainoa oikea työkalu säätöön, mikäli säätää keinuvivut paikallaan. (n. 100€) , muita en missään nimessä voi suositella mitenkään päin, erittäin varma tapa rikkoa säätöruuvien kannat on käyttää tavallista listaa.
Parempi ja vielä varmempi tapa on tekaista työkalu, jolla keinuvivun saa pois, kuvia löytyy kaikista korjauskäsikirjoita. Sitten vain pitkällä hylsyllä säätämään ja keinuvipu takaisin, alkuun hidasta, mutta ompa noita 16 kpl. harjoitella.

Näillä kahdella tavalla olen säätänyt onnistuneesti venttiilit useista v-8:sta.
Samalla kun siinä säätelee, kannattaa katsoa öljykanavan bakeliitti kiinnikkeet nokkaakselin laakeripukkien päällä, ovat usein löysät / irti. Niitä ei voi korjata ja ovat kertakäyttöisiä, uusi satsi per sylinteriryhmä maksaa Veholla n. 20€.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W107 käyntiongelmat
Kiitti unski neuvoista. Kyllä se aina auttaa kun uskaltaa kysyä, eikä luule ittestään liikoja. Koneen tyhjäkäynti on sellaista ravistavaa, mutta kierrokset pysyy malko tasaisena ( n. 700 1/min). Kierroksia nostettaessa ilmiö jatkuu ainakin tonne 3500 1/min asti. En oo sitä tossa paikallan ollessa huudattanut enempää. Täytyypä töissä selata stahlwillen luettelot uudella katsantokannalla, jos vaikka löytyis. Täytyy kokeilla se kylmäkäynti venttiilin pistoke. Ei tämä mun tapaus ainakaan bensan puutteesta kärsi. Toi tulppahomma oli uutta tietoa, täytyy tänään tsekata nekin.
Ei rahasta, vaan rakkaudesta näihin romuhin!
450 slc - 73
honda cb500 four -76
450 slc - 73
honda cb500 four -76
Pistähän tarinaa kun keksit vian.Mielenkiinnolla näitä D-jetronicin ongelma ratkaisu juttuja lukee.Mitä tuo pulssigeneraattorin kärkipaketti maksaa.Ja missä?Toivottavasti saat koneen käymään kunnolla.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
D-jetronic
Kärkipaketti maksaa n. 200€ - 300€. aika kallis....
Moottoriasiaan, nuo vanhat kasit on myös kovia syömään tulpanjohtoja, sinänsä inhottavaa, mutta suosittelisin vaihtamaan johdot., Bremi tekee pakettia, hinta n. 100€. Ota yksi vanha johto malliksi mukaan, kaseissa on käytetty ainakin 4:ää erillaista johdon päätä.
Käyntiongelmasi tuntuu tutulta, kuulostaisi puuttuvalta kipinältä sylinterissä. Jos et halua vaihtaa kaikkia tulppia ja johtoja, (se pimeä sylinterin tulppa on aika "vetinen") on sinänsä hyvä neuvo löytää pimeä sylinteri kasikoneessa ilman apuvälineitä: (tässä vain täytyy olla nopea) Kylmä kone käyntiin, sitten vain kädellä kokeilemaan pakosarjojen laipat, se joka ei lämpeä on pimeä....en sitten ota vastuuta palaneista sormista.
Yleensä ehtii käydä läpi kaikki, mutta se nopeus. Myös suihkepullolla voi suihkia vettä joka sitten kiehuu sopivasti, tässä vain on ongelmana se että pakokaasu kiertää jokinverran pakosarjoissa lämmittäen niitä kiehumispisteen lähelle, myös sitä pimeää.
Kerran tuossa viime talvena diagnosoin huonot sytytysjohdot eräästä 500 SEC:stä hauskasti: sattui olemaan pimeä ilta ja pihavalo rikki. siinä kun pälyilin konetilaan, kuului 5-sylinterin tulpan luota tuttua napsetta: ettei vain löisi läpi. Tarkemmin katsottuna koko häirionpoistajan kumi hohti himmeää sinistä valoa, niin voimakkaasti johto päästi jännitteen lyömään läpi.
Itsellä on onni omistaa Sun:n vanha moottorianalysaattori jolla voi "tiputtaa" kipinät yksi kerrallaan pois ja näin tarkastaa sytytyksen toiminnan. pimeän kohdalla käynti ei muutu.
Moottoriasiaan, nuo vanhat kasit on myös kovia syömään tulpanjohtoja, sinänsä inhottavaa, mutta suosittelisin vaihtamaan johdot., Bremi tekee pakettia, hinta n. 100€. Ota yksi vanha johto malliksi mukaan, kaseissa on käytetty ainakin 4:ää erillaista johdon päätä.
Käyntiongelmasi tuntuu tutulta, kuulostaisi puuttuvalta kipinältä sylinterissä. Jos et halua vaihtaa kaikkia tulppia ja johtoja, (se pimeä sylinterin tulppa on aika "vetinen") on sinänsä hyvä neuvo löytää pimeä sylinteri kasikoneessa ilman apuvälineitä: (tässä vain täytyy olla nopea) Kylmä kone käyntiin, sitten vain kädellä kokeilemaan pakosarjojen laipat, se joka ei lämpeä on pimeä....en sitten ota vastuuta palaneista sormista.

Kerran tuossa viime talvena diagnosoin huonot sytytysjohdot eräästä 500 SEC:stä hauskasti: sattui olemaan pimeä ilta ja pihavalo rikki. siinä kun pälyilin konetilaan, kuului 5-sylinterin tulpan luota tuttua napsetta: ettei vain löisi läpi. Tarkemmin katsottuna koko häirionpoistajan kumi hohti himmeää sinistä valoa, niin voimakkaasti johto päästi jännitteen lyömään läpi.
Itsellä on onni omistaa Sun:n vanha moottorianalysaattori jolla voi "tiputtaa" kipinät yksi kerrallaan pois ja näin tarkastaa sytytyksen toiminnan. pimeän kohdalla käynti ei muutu.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W 107 vianetsintää
Kävin eilen tallilla sen verran, että tarkastin tulpan johtojen järjestyksen. Kyllä ne oikein olivat. Yksi tulpan johto oli kuitenkin löysän tuntuinen tulpanhattuun, joten otin sen kokonaan pois lähempää tarkastelua varten, No.kevyesti niitä erilleen vetäessäni ne irtosivat toisistaan. Tulpan hatussa on vastusarvo 5 K ohm ja virranjakajan päässä 1 K ohm. Voiko tällaisen tulpanjohdon tilalle laittaa minkä vain tulpan johdon vai onko tuo vastusarvo kuinka tärkeä. Otin lisäksi No. 6 ja 7 syl. tulpat pois. Aika karstaiset olivat. En tällä kertaa pystynyt starttaamaan, kun en saanut autoa ulos muiden autojen takia.Kertoilen kyllä taas mitä löytyy, koska loppujen lopuksi siitähän hyötyy kaikki tällä palstalla kävijät. Ei kaikkien tarvitse hakata päätä seinään.
Ei rahasta, vaan rakkaudesta näihin romuhin!
450 slc - 73
honda cb500 four -76
450 slc - 73
honda cb500 four -76
käyntiongelmat
Tuo mainitsemasi johto tuskin enään toimii ilman huoltoa, jos kyseesä on alkuperäiset täyskuparijohdot voi päät vielä liitttää helposti. Sekä häiriönpoistajassa, että jakajan pään liittimessä on kierteet, johdosta vain kulunut noin 5 mm. pätkä pihdeillä pois ja kiertämään. Usein alkuperäiset johdot ovat vain jo niin kovat ja halkeilleet, että lyövät kostealla läpi, tilalle voi tietysti vaihtaa uudet johdot ja käyttää alkuperäisiä päitä, mutta usein metallisen suojan sisällä oleva häiriönpoistin on myös rikki. Jakajan puoleiset päät tuntuvat kestävän hyvin. Hiilijohtojen ollessa kyseessä kannatta ensin mitata vastusarvot., johto saattaa olla poikki myös pitemmältäkin, tämä tietysti pitaa paikkansa myös kuparijohdoille.
Mersun johtojen suurin rikkoontumisen syy on usein käyttäjässä. Tulpanjohdot ovat kasikoneessa aika syvällä ja tiukassa, mieli tekee vetäistä ne pois huolimattomasti johdosta kiinni pitäen, samalla tietysti johdot rikkoen. Hyvä olisi käyttää erityisiä tähän tarkoitukseen valmistettuja pihtejä, tai ainakin suurta varovaisuutta.
Vastusarvot ovat pidemmässä käytössä tärkeät, niiden tulisi olla samat joka johdossa, jotta palotapahtuma olisi yhtäläinen kaikissa sylintereissä, väärät arvot saattavat myös rikkoa tulppia pitemmässä käytössä. Muutaman 10 km:n koeajossa asialla ei ole väliä, jos tarve on vain todeta koneen toiminta. Moottorin käynnissä tuskin voi huomata korvakuulolla mitään eroa vaikka kaikissa johdoissa olisi aivan eri arvot, kunhan johdot vain toimivat moitteettomasti
Mersun johtojen suurin rikkoontumisen syy on usein käyttäjässä. Tulpanjohdot ovat kasikoneessa aika syvällä ja tiukassa, mieli tekee vetäistä ne pois huolimattomasti johdosta kiinni pitäen, samalla tietysti johdot rikkoen. Hyvä olisi käyttää erityisiä tähän tarkoitukseen valmistettuja pihtejä, tai ainakin suurta varovaisuutta.
Vastusarvot ovat pidemmässä käytössä tärkeät, niiden tulisi olla samat joka johdossa, jotta palotapahtuma olisi yhtäläinen kaikissa sylintereissä, väärät arvot saattavat myös rikkoa tulppia pitemmässä käytössä. Muutaman 10 km:n koeajossa asialla ei ole väliä, jos tarve on vain todeta koneen toiminta. Moottorin käynnissä tuskin voi huomata korvakuulolla mitään eroa vaikka kaikissa johdoissa olisi aivan eri arvot, kunhan johdot vain toimivat moitteettomasti
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Jokos Kistan kasi käy kunnolla?Veholta ainoastaanko sitä pulssigeneraattorin kärkisatsia saa vai onko vaihtoehtoja?
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Saksasta saa:
http://213.239.220.84/bin/dbframes.phtml?mid=IN07
sieltä sitten valtsee sen ruudun missä näkyy sytysjohdot.
http://www.dbdepot.de/englisch/108/index_1024.html
täältä sitten "sähkökomponentit"
hintaa tietysti on...
Ensin kannattaa kuitenkin purkaa ja puhdistaa vanhat kärjet. Tärkeintä kärjissä on, että ne aukeavat ja sulkeutuvat varmasti ja vain kerran jakajan kierroksella. Ajoituksella ja kosketuskulmalla ei ole hirveästi väliäkunhan se jokaisessa kärjessä on suunnilleen sama, sillä järjestelmä tarvitsee vain kärkien sulketumissignaalin josta muodostetaan analogisesti ruiskutusaika ja hetki. Jännite kärkien välissä on vain n. 5v. ja virtakin todella pieni. Mikäli joku kärki aukeaa esim, liian pienen kärkivälin tai huonon kontaktin takia esim. 2 krt. kierroksella syöttää järjestelmä tällöin kahteen sylinteriin tuplamäärän tavaraa.
Kärkien toiminnan voi mitata esim. purkamalla jakajan pois ja mittaamalla vastuksen yleismittarilla jokaisesta kärjestä, samalla jakajaa pyörittäen. Tai sitten moottoria käsin pyörittäen suoraan jakaja paikallaan, kärkien liittimestä. (liittimen keskimmäinen nasta on common, siis yhteinen jännitesyöttö kärjille)
paljon todennäköisempi huonon käynnin syy on likaiset, kulneet tai rikkinäiset suuttimet. näitä d-jetronicin suuttimia ei voi edes tarkastaa helposti Suomessa yleisellä Asnun testerillä koska suuttimien liittimet ja käyttöjännite on väärä.
mikäli kiinostusta riittää oheisilta sivuilta löytyy tietoa D-jetronicista...ja paljon....
http://members.rennlist.com/pbanders/
näiltä sivuilta taas löytyy käteviä konsteja ruiskutusmäärän testaamiseen, tuo filmipurkkitemppu on aika kiva: (kohta 7, testausosuudessa) http://www.914fan.net/djet.html
ja eiku korjaamaan
http://213.239.220.84/bin/dbframes.phtml?mid=IN07
sieltä sitten valtsee sen ruudun missä näkyy sytysjohdot.
http://www.dbdepot.de/englisch/108/index_1024.html
täältä sitten "sähkökomponentit"
hintaa tietysti on...
Ensin kannattaa kuitenkin purkaa ja puhdistaa vanhat kärjet. Tärkeintä kärjissä on, että ne aukeavat ja sulkeutuvat varmasti ja vain kerran jakajan kierroksella. Ajoituksella ja kosketuskulmalla ei ole hirveästi väliäkunhan se jokaisessa kärjessä on suunnilleen sama, sillä järjestelmä tarvitsee vain kärkien sulketumissignaalin josta muodostetaan analogisesti ruiskutusaika ja hetki. Jännite kärkien välissä on vain n. 5v. ja virtakin todella pieni. Mikäli joku kärki aukeaa esim, liian pienen kärkivälin tai huonon kontaktin takia esim. 2 krt. kierroksella syöttää järjestelmä tällöin kahteen sylinteriin tuplamäärän tavaraa.
Kärkien toiminnan voi mitata esim. purkamalla jakajan pois ja mittaamalla vastuksen yleismittarilla jokaisesta kärjestä, samalla jakajaa pyörittäen. Tai sitten moottoria käsin pyörittäen suoraan jakaja paikallaan, kärkien liittimestä. (liittimen keskimmäinen nasta on common, siis yhteinen jännitesyöttö kärjille)
paljon todennäköisempi huonon käynnin syy on likaiset, kulneet tai rikkinäiset suuttimet. näitä d-jetronicin suuttimia ei voi edes tarkastaa helposti Suomessa yleisellä Asnun testerillä koska suuttimien liittimet ja käyttöjännite on väärä.
mikäli kiinostusta riittää oheisilta sivuilta löytyy tietoa D-jetronicista...ja paljon....
http://members.rennlist.com/pbanders/
näiltä sivuilta taas löytyy käteviä konsteja ruiskutusmäärän testaamiseen, tuo filmipurkkitemppu on aika kiva: (kohta 7, testausosuudessa) http://www.914fan.net/djet.html
ja eiku korjaamaan

"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W107 käyntiongelmat
Mersun kasi pistelee nyt paljon paremmin. Se on vissiin tällainen moni vammainen. Yksi tulpanjohto oli kaput syl. no. 4. Yksi tulppa syl. no.6 oli pimeä. 1 Vacuumi johto oli irronnut venakoppien irroituksen yhteydessä koneen takapäästä. Oli muuten aika ikävä takaisin laitettava. Tankkiin olen nyt laittanut masinolia parin tankkauksen yhteydessä. Maanantaina pitäisi mennä venttiilien säätöön, kun ne välykset on niin limiitissä ( osa imuventtiileistä alle 0.05 mm).Kirjoittelen taas kun jotain selviää lisää. p.s. Bensaa tuntuu menevän ihan reippaasti. Millaisiin lukemiin olette omilla 4.5 l kaseilla päässeet?
Ei rahasta, vaan rakkaudesta näihin romuhin!
450 slc - 73
honda cb500 four -76
450 slc - 73
honda cb500 four -76
4.5:sta en tiedä mutta 3.5:lla olen päässyt 13litran kulutuksiin.
Oman auton koneen käynti hieman nykivää 1500-2000 rpm:n välillä.Tyhjäkäynti hyvä ja 2000rpm.stä ylöspäin vetää todella puhtaasti.Onko Unskilla vinkkejä.Kaasuläpän asento anturiako pitäis alkaa epäilemään?
Oman auton koneen käynti hieman nykivää 1500-2000 rpm:n välillä.Tyhjäkäynti hyvä ja 2000rpm.stä ylöspäin vetää todella puhtaasti.Onko Unskilla vinkkejä.Kaasuläpän asento anturiako pitäis alkaa epäilemään?
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
w111 käyntiongelma
Kaasuläppäanturilla ei juuri ole tämän kanssa mitään tekemistä. (mikäli moottori on D-jetronic). Kaasuläppäkytkimen kyllä voi mitata, muttaa moottori toimii ilmankin kytkintä melko hyvin, ainoastaan kiihdytysrikastus on huonompi.
Ensin tulisi mieleen sytytysjärjestelmän toiminta, vaikuttaisi, ettei kipinä ihan riitä alakierroksilla. Kannattaisi tarkastaa latausjännite, d-jetronic on tosi nuuka liian matalalle jännitteelle. Samoin voisi ohittaa hetkellisesti toisen sytytysvastuksista esim. sen 0.4 ohmisen. Lisäksi kannattaa tarkastaa moottorin imuvuodot, esim. tentulla. Käsisumutepullolla tenttua mahdollisiin vuotokohtiin, mikäli käynti muuttuu, on vika löytynyt.
Missäköhän kunnossa ovat sytytysjohdot, lisäksi sytytyshetki on tosi tärkeä. Kannattaa tarkastaa myös moottorin maadoitus, sekä ruiskun ohjausboxin liittimen kunto, sekä virran syöttö. Myöskin ilmanlämpö- sekä vedenlämpöanturin toiminta kannattaa selvittää.
Oikein varovasisella ajolla 3.5:n kuluttaa noin 9.5 l/100 km, oikein varovainen tarkoittaa n. 90 km/h tasaisesti. Kaupungissa n. 20 l/100 km on ihan normaalia. Kaverin 4.5 SL -75 syö noin 14 l/100 työmatka-ajossa (40 km. moottoritietä ja n. 5 km taajamaa.)
Ensin tulisi mieleen sytytysjärjestelmän toiminta, vaikuttaisi, ettei kipinä ihan riitä alakierroksilla. Kannattaisi tarkastaa latausjännite, d-jetronic on tosi nuuka liian matalalle jännitteelle. Samoin voisi ohittaa hetkellisesti toisen sytytysvastuksista esim. sen 0.4 ohmisen. Lisäksi kannattaa tarkastaa moottorin imuvuodot, esim. tentulla. Käsisumutepullolla tenttua mahdollisiin vuotokohtiin, mikäli käynti muuttuu, on vika löytynyt.
Missäköhän kunnossa ovat sytytysjohdot, lisäksi sytytyshetki on tosi tärkeä. Kannattaa tarkastaa myös moottorin maadoitus, sekä ruiskun ohjausboxin liittimen kunto, sekä virran syöttö. Myöskin ilmanlämpö- sekä vedenlämpöanturin toiminta kannattaa selvittää.
Oikein varovasisella ajolla 3.5:n kuluttaa noin 9.5 l/100 km, oikein varovainen tarkoittaa n. 90 km/h tasaisesti. Kaupungissa n. 20 l/100 km on ihan normaalia. Kaverin 4.5 SL -75 syö noin 14 l/100 työmatka-ajossa (40 km. moottoritietä ja n. 5 km taajamaa.)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
bensaa kuluu
Rauhallisesti matka-ajossa oma 450 SLC nautiskelee n.13,5-14 litraa satasella.