W126 käyttöautoksi??
W126 käyttöautoksi??
Nyt kaivattaisiin arvovaltaisen raadin kommentteja kysymykseen, voiko W126 bensaässää harkita (kakkos)käyttöautoksi suomessa.
Eli tulisi vaimon käyttöön ja ajokilometrejä vuodessa ehkä max 10 000km? koneena voisi olla mieluiten min 300 bensa ja vuosimalli noita viimeisiä 1989 - 1991?
Onko SEL aivan mahdoton parkkeerattava vai voiko sellaista suositella vaimonkin ajoon?
Tuleeko ko. auton pitäminen merkittävästi kalliimmaksi kuin vaikkapa W124 bensan esim. 300E?
Pääasiallisen käyttöauton virkaa tulisi edelleen toimittamaan W124 250TD - 93, jolla on takanaan 500tkm. Tällä tuleekin sitten ajettua noin 60 tkm /vuosi.
Kävin pari viikkoa sitten Stuttgartissa ja näistä vanhemmista bensaässistä näyttää olevan mukavasti tarjontaa, ja näyttää sitlä, että eivät ole paikallisten mielestä kovin suosittuja. Ilmeisesti vuosittaiset käyttömaksut ovat näillä isokoneisilla saastuttajilla kovia? Mihin kohtiin kannattaa ko. autoa ostaessa erityisesti kiinnittää huomiota?
Mitä muuten 300SE mahtaisi normaalikauppareissuajossa haukata? Vaikka ei kulutuksella tässä käytössä kovin suurta merkitystä olisikaan...
Saako W126:seen helposti osia suomessa ja Tampereella? KL - varaosat esimerkiksi tarjoaa kiitettävästi osia W124:ään...
-Kiitoksia asiantuntevista kommenteista jo näin etukäteen
Eli tulisi vaimon käyttöön ja ajokilometrejä vuodessa ehkä max 10 000km? koneena voisi olla mieluiten min 300 bensa ja vuosimalli noita viimeisiä 1989 - 1991?
Onko SEL aivan mahdoton parkkeerattava vai voiko sellaista suositella vaimonkin ajoon?
Tuleeko ko. auton pitäminen merkittävästi kalliimmaksi kuin vaikkapa W124 bensan esim. 300E?
Pääasiallisen käyttöauton virkaa tulisi edelleen toimittamaan W124 250TD - 93, jolla on takanaan 500tkm. Tällä tuleekin sitten ajettua noin 60 tkm /vuosi.
Kävin pari viikkoa sitten Stuttgartissa ja näistä vanhemmista bensaässistä näyttää olevan mukavasti tarjontaa, ja näyttää sitlä, että eivät ole paikallisten mielestä kovin suosittuja. Ilmeisesti vuosittaiset käyttömaksut ovat näillä isokoneisilla saastuttajilla kovia? Mihin kohtiin kannattaa ko. autoa ostaessa erityisesti kiinnittää huomiota?
Mitä muuten 300SE mahtaisi normaalikauppareissuajossa haukata? Vaikka ei kulutuksella tässä käytössä kovin suurta merkitystä olisikaan...
Saako W126:seen helposti osia suomessa ja Tampereella? KL - varaosat esimerkiksi tarjoaa kiitettävästi osia W124:ään...
-Kiitoksia asiantuntevista kommenteista jo näin etukäteen
Ässä käyttöautoksi
Itse olen omistanut W126:n (300SE -90) n. 2,5-vuotta, ja periaatteessa koko ajan käyttöautona. Tai paremminkin minulle se on ollut eräänlainen käyttöauton ja harrasteauton epäkäytännöllinen kombinaatio. Tällä hetkellä pesueemme käytössä ei ole muita autoja eli se on ykköspirssinä. Tosin kilometrit ovat tuota kymppitonnin luokkaa vuodessa eli ei kovinkaan paljoa.
Halvemmalla - tai paljonkin halvemmalla - voi itseään siirtää paikasta A paikkaan B. Mutta kaikkihan on lopulta siitä kiinni, mitä haluaa. Luulisin, että kokonaisuudessaan joku W124, olkoonpa se sitten tuolla samalla M103-koneella, on halvampi omistettava. Polttoainekuluiltaan se tuskin on juurikaan huokeampi, mutta varaosissa ja korjauskuluissa uskoisin tulevan esiin jo selvät erot 124:sen eduksi.
Veholta 126:een saa toki lähes kaikkea sälää ja osaa, mutta hinnat voivat usein järkyttää - varsinkin korin osien. Varaosia saa kuitenkin myös muistakin paikoista, vaikkei ehkä yhtä kattavasti. Esim. Venetmäki on yksi hyvä varaosien hankintapaikka tai KL-varaosat jne.
Jos nyt katselisin itselleni 126:sta, niin ensimmäiseksi tsekkaisin korin ja mahdolliset ruostevauriot. Ruostealttiita paikkoja ovat ilmeisesti lokasuojat (erityisesti etuvilkun ja puskurin välinen alue), muovihelmojen alle jäävät alueet, takalasin ja tunkinkorvakkeiden ympäristö. Näissä ässissä näkee usein myös puhkiruosteneita puskureitten kromilistoja. Suojaamattomina ne ovatkin suorastaan kuin tajottimella omissa onkaloissaan ruosteen raiskattaviksi. No, ne aiheuttavat pääasissa "vain" visuaalista harmia. Jos niitä sitten haluaa uusia, niin varautua saa eurojen polttamiseen (vrt. pisin pätkä 270 euroa Veholla).
Teknisesti kiinnittäisin huomiota ainakin perään (pitääkö kovaa ääntä) ja automaattilaatikon toimintaan (luistaako joku pykälä). Nämä siksi, että niiden korjauskustannukset ovat pääsääntöisesti sieltä hintavammasta päästä. Myös pakoputkisto maksaa, ainakin orggistavarana, huiman paljon. Kutoskoneissa koko rööri kustantaa muistaakseni n. 1300 euroa ja kaseissa melkein pari tuhatta. Moottoreista todettakoon, että varsinkin kuutoskoneisten nokka-akselit ovat aika kulumisherkkää tavaraa. Muuten kaiketi moottorien ja muun tekniikan suhteen pätevät hyvin pitkälle samat lainalaisuudet kuin missä tahansa muussakin (kohtuukestävässä) automerkissä.
Sitten ässän ulkomitoista. Jos esim. takavuosien jenkit eivät sinusta (tai vaimostasi) tunnu mastordontti-luokkalta, ei 126:nenkaan tuota ongelmia. Mutta jos esim. VW Golf sitävastoin tuntuu jo huikaisevan suurelta, niin ässä onkin sitten jo melkein kaksi kertaa vW Golf.
Vakavasti ottaen, keskivertomäärein ja euromittapuun mukaan W126 on suurikokoinen auto, mutta täysin hallittavissa (kaupungissakin). SE:n ja SEL:n eroja en pidä auton pyörittelyn kannalta kovinkaan merkittävinä.
Sekakulutus ainakin kutoskoneisella automaatti-W126:lla on helposti 12-13 litraa/100km. Maantiellä voi päästä kympin tuntumaan. Puhtaassa kaupunkipyörityksessä puhutaankin sitten lähemmä 15 litran kulutuksista.
Tässä vain jotain. Muut jatkakoot omia tuntumiaan tästä mallistosta. Sen vain totean, että hyväkuntoisena auto ei ole ollenkaan pöllömpi omistettava. Onhan se monessa suhteessa luotettava, luja, vankka ja kestävä laatuauto! Ja ikäisekseen upea auto ajaa. Kauppakassiksi moista ei kannata hommata, menee vain hyvät "maantieratsu"-ominaisuudet hukkaan!!:D
Halvemmalla - tai paljonkin halvemmalla - voi itseään siirtää paikasta A paikkaan B. Mutta kaikkihan on lopulta siitä kiinni, mitä haluaa. Luulisin, että kokonaisuudessaan joku W124, olkoonpa se sitten tuolla samalla M103-koneella, on halvampi omistettava. Polttoainekuluiltaan se tuskin on juurikaan huokeampi, mutta varaosissa ja korjauskuluissa uskoisin tulevan esiin jo selvät erot 124:sen eduksi.
Veholta 126:een saa toki lähes kaikkea sälää ja osaa, mutta hinnat voivat usein järkyttää - varsinkin korin osien. Varaosia saa kuitenkin myös muistakin paikoista, vaikkei ehkä yhtä kattavasti. Esim. Venetmäki on yksi hyvä varaosien hankintapaikka tai KL-varaosat jne.
Jos nyt katselisin itselleni 126:sta, niin ensimmäiseksi tsekkaisin korin ja mahdolliset ruostevauriot. Ruostealttiita paikkoja ovat ilmeisesti lokasuojat (erityisesti etuvilkun ja puskurin välinen alue), muovihelmojen alle jäävät alueet, takalasin ja tunkinkorvakkeiden ympäristö. Näissä ässissä näkee usein myös puhkiruosteneita puskureitten kromilistoja. Suojaamattomina ne ovatkin suorastaan kuin tajottimella omissa onkaloissaan ruosteen raiskattaviksi. No, ne aiheuttavat pääasissa "vain" visuaalista harmia. Jos niitä sitten haluaa uusia, niin varautua saa eurojen polttamiseen (vrt. pisin pätkä 270 euroa Veholla).
Teknisesti kiinnittäisin huomiota ainakin perään (pitääkö kovaa ääntä) ja automaattilaatikon toimintaan (luistaako joku pykälä). Nämä siksi, että niiden korjauskustannukset ovat pääsääntöisesti sieltä hintavammasta päästä. Myös pakoputkisto maksaa, ainakin orggistavarana, huiman paljon. Kutoskoneissa koko rööri kustantaa muistaakseni n. 1300 euroa ja kaseissa melkein pari tuhatta. Moottoreista todettakoon, että varsinkin kuutoskoneisten nokka-akselit ovat aika kulumisherkkää tavaraa. Muuten kaiketi moottorien ja muun tekniikan suhteen pätevät hyvin pitkälle samat lainalaisuudet kuin missä tahansa muussakin (kohtuukestävässä) automerkissä.
Sitten ässän ulkomitoista. Jos esim. takavuosien jenkit eivät sinusta (tai vaimostasi) tunnu mastordontti-luokkalta, ei 126:nenkaan tuota ongelmia. Mutta jos esim. VW Golf sitävastoin tuntuu jo huikaisevan suurelta, niin ässä onkin sitten jo melkein kaksi kertaa vW Golf.

Sekakulutus ainakin kutoskoneisella automaatti-W126:lla on helposti 12-13 litraa/100km. Maantiellä voi päästä kympin tuntumaan. Puhtaassa kaupunkipyörityksessä puhutaankin sitten lähemmä 15 litran kulutuksista.
Tässä vain jotain. Muut jatkakoot omia tuntumiaan tästä mallistosta. Sen vain totean, että hyväkuntoisena auto ei ole ollenkaan pöllömpi omistettava. Onhan se monessa suhteessa luotettava, luja, vankka ja kestävä laatuauto! Ja ikäisekseen upea auto ajaa. Kauppakassiksi moista ei kannata hommata, menee vain hyvät "maantieratsu"-ominaisuudet hukkaan!!:D
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Siinäpä ne tärkeimmät
Kyllä täytyy sanoa että kyllä 126 on mahtava auto. Rauhallisessa ajossa se on yllättävän paljon 123:sen tyyppinen, mutta se kestää myös yllättävän kovaa ajoa, eikä karkaa käsistä. Ja malleja löytyy jokaiselle. Kasikoneissa on myös nokka-akseli vikoja ja alumiinilohko on hankala korjata. Pitäisi löytää ruosteeton yksilö, tekniikka on aika lailla samaa kuin 123 eli halpaa. Kasikoneisena olen hyväksynyt 15l kulutuksen, mutta ei niitä kilsoja tule kuin 10th vuodessa. Omat ruoste ongelmat olen ratkaissut siten että talveksi seisomaan. 

ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Jopa
Jopa vielakin W126 toimii Käyttö-autona. Osat ei pahan hintaiset jos ei osta vehoölta. Minun budjettiin esim. 280 SE:N vuosimallia -82 pakoputki koko sellainen HIP HEI Vanhaa rahaa Reipas 8 TONNIA: Ruostumattomasta terästeksestä Mallin mukaan sais reipas 1000 euron:
Remonttien määrästä voisin sanoa ei ihmeempää. Ja Matkaa on vaellettu 320TH-380TH noin neljässä vuodessa. Hyväksi tavaittu tapa on kuulemma puolen miljoonan kohdalla vaihtaaa nokkaremmi ja öljypumppu .
Onko kellään W126 nokkapellin tarvetta?
Remonttien määrästä voisin sanoa ei ihmeempää. Ja Matkaa on vaellettu 320TH-380TH noin neljässä vuodessa. Hyväksi tavaittu tapa on kuulemma puolen miljoonan kohdalla vaihtaaa nokkaremmi ja öljypumppu .
Onko kellään W126 nokkapellin tarvetta?
W126
Kiitoksia asiallisista ja osin varsin syväluotaavistakin (...niin paljon samaa kuin W123, mutta silti jne......) kommenteista!
Yhtä kaikki - W126 on varmasti juuri niin hieno auto kuin olen sen ymmärtänytkin olevan, joskin mikään ei tule ilmaiseksi. Onhan kyse kuitenkin (edelleenkin ainakin joissakin maissa) valtionpäämiestason kulkuneuvosta, joka ilmentää aikakautensa mahdollisesti parasta teknistä osaamista ja vaivannäköä korkean laadun aikaansaamiseksi.
Eli W124 300E tarjoaisi varmasti huomattavasti edullisemmin ylläpidettävän vaihtoehdon. Esim. tuo pakoputkipolitiikkakin kuulostaan ässän kohdalla aika suolaiselta.
Mutta asiahan vain on niin, että tuosta "taksikopasta" ei isollakaan bensakoneella saa irti samaa fiilistä kuin oikeasta S -sarjasta. Jostakin on siis tingittävä, mutta ei tyylistä.
Miten muuten on vakuutusmaksujen kanssa, ovatko suhteettoman kalliita vai siedettävällä tasolla?
Terveisin "yhä enemmään S:ään päin kallellaan"
Tässä esim. olisi yksi varsin herkullisen tuntuinen tapaus Mobile.De:stä
__________________________________
Mercedes-Benz 300 SE "Herr Doktor"
EUR 6.600
Daten:160.000 km, 132 kW (179 PS), EZ: 11/90, TÜV: 08/05, AU: 08/05, schwarz-metallic, 4/5 Türen, Benzin, Besonderheiten:ABS, Klimaanlage, Automatik, Zentralverriegelung, Lederausstattung, Leichtmetallfelgen, Schiebedach, el. Fensterheber Beschreibung:Aus 1. Dokter-Hand im BESTZUSTAND, mit lückenlosem MB-Scheckheft. G-Kat Euro2 (Jahressteuer Ä 184,-), Voll-Leder (schwarz), Klimaanlage, 4x el. Fensterheber, el. Stahlschiebedach, R/C Becker Grand Prix, el.Sitzverstellung, Zentralverriegelung, Color, 2x Sitzheizung, Niveau, WiWa, Wurzelholz, Lederlenkrad, Mittelarmlehne, ABS, ASD, 4x Kopfstützen, usw... Echtes Liebhaberstück, Ansicht lohnt sich. Gesamtlaufleistung 260.000 KM, fährt noch wie am ersten Tag.Händler:Lucky CarsMühlenstr. 15D-25436 Uetersen1.Tel.: +49 - (0)4122 / 9001662.Tel.: +49 - (0)172 / 4524645eMail an den Anbieter

Yhtä kaikki - W126 on varmasti juuri niin hieno auto kuin olen sen ymmärtänytkin olevan, joskin mikään ei tule ilmaiseksi. Onhan kyse kuitenkin (edelleenkin ainakin joissakin maissa) valtionpäämiestason kulkuneuvosta, joka ilmentää aikakautensa mahdollisesti parasta teknistä osaamista ja vaivannäköä korkean laadun aikaansaamiseksi.
Eli W124 300E tarjoaisi varmasti huomattavasti edullisemmin ylläpidettävän vaihtoehdon. Esim. tuo pakoputkipolitiikkakin kuulostaan ässän kohdalla aika suolaiselta.
Mutta asiahan vain on niin, että tuosta "taksikopasta" ei isollakaan bensakoneella saa irti samaa fiilistä kuin oikeasta S -sarjasta. Jostakin on siis tingittävä, mutta ei tyylistä.
Miten muuten on vakuutusmaksujen kanssa, ovatko suhteettoman kalliita vai siedettävällä tasolla?
Terveisin "yhä enemmään S:ään päin kallellaan"
Tässä esim. olisi yksi varsin herkullisen tuntuinen tapaus Mobile.De:stä
__________________________________
Mercedes-Benz 300 SE "Herr Doktor"
EUR 6.600
Daten:160.000 km, 132 kW (179 PS), EZ: 11/90, TÜV: 08/05, AU: 08/05, schwarz-metallic, 4/5 Türen, Benzin, Besonderheiten:ABS, Klimaanlage, Automatik, Zentralverriegelung, Lederausstattung, Leichtmetallfelgen, Schiebedach, el. Fensterheber Beschreibung:Aus 1. Dokter-Hand im BESTZUSTAND, mit lückenlosem MB-Scheckheft. G-Kat Euro2 (Jahressteuer Ä 184,-), Voll-Leder (schwarz), Klimaanlage, 4x el. Fensterheber, el. Stahlschiebedach, R/C Becker Grand Prix, el.Sitzverstellung, Zentralverriegelung, Color, 2x Sitzheizung, Niveau, WiWa, Wurzelholz, Lederlenkrad, Mittelarmlehne, ABS, ASD, 4x Kopfstützen, usw... Echtes Liebhaberstück, Ansicht lohnt sich. Gesamtlaufleistung 260.000 KM, fährt noch wie am ersten Tag.Händler:Lucky CarsMühlenstr. 15D-25436 Uetersen1.Tel.: +49 - (0)4122 / 9001662.Tel.: +49 - (0)172 / 4524645eMail an den Anbieter
Toimii
Ihan käyttöpelinä on W126 300SEL ollut pian parisen vuotta. Mukavaa, turvallista, hiljaista matkantekoa. Auto on ajossa siten, että päiväreissu on reilut 100 km, josta neljännes taajamassa ja kaupungissa. Ruokahalu 8.5-9 litran tuntumassa matelemattomalla ajotavalla. Talvella yli 10, mutta autossa on manuaaliaski eli loikkari laskee kulutusta 4-vaihteiseen tomaattiin verrattuna.
Ostaessa kilsoja oli 263.000, nyt 305.000. Pieni yhteenveto tuon yksilön rempoista on Tähtiklubin sivuilla http://tahtiklubi.servebeer.com ja sen W126-osiossa / Jukka N.
Tuon jälkeen on vastaan tullut vain normaaleja ylläpitohuoltoja sekä venakumien uusinta, kun öljymaitti alkoi nousta 0.5 litran tuntumaan tonnille. Vaihdolla sekin kulutus lakkasi kuin seinään.
Vakuutukset riippuvat tietenkin halutusta turvan tasosta, henk.kloht. bonuksista, paikkakunnasta jne. mutta eivät ole ollenkaan pahat, jotain 160 euroa vuodessa osakaskolla, en muista tarkkaan.
Sellin kanssa saa parkkitaloissa olla hiukan tarkempana, vaikka tuo 14 cm lisäpituus tuntuu paremminkin vain sisätiloissa ja toisaalta myös aavistuksen parempana suuntavakautena pätkään verrattuna. Muuten ominaisuudet ovat koko lailla samat.
Eipä tuosta pahaa sanottavaa ole, pajalla ei ole seisottu yhtään ylimääräistä, toisin kuin uuden T4:n kanssa asian laita oli. Ylläpito on itse asiassa varsin kohtuullista kyydin tasoon verrattuna. Varaosat eivät ole lainkaan ryöstöhinnoissa noita muutamia korin pisteosia lukuunottamatta ja esim. KL:n varastosta saa "heti käteen" -periaatteella lähes kaikkia palikoita. Ja jos ei, niin 1-3 viikon sisällä löytyy mitä tahansa.
Ehkä sinne miinuspuolelle tulee sitten kuitenkin kulutus ja mahdolliset ruosteviat, jos auto on sellaiseen tilaan päästetty. Kohtuudella hoidettuna se vastustaa korroosiorottaa hienosti. Ja kulutuskin on suhteellista. Faijan Xantia haukkaa vain reilun litran vähemmän..... sillä jos haluaapi 5-6 litran käytännön todellista kulutusta, niin tarvitaan melko pieni auto tai sitten uuden teknologian diesel.
Ostaessa kilsoja oli 263.000, nyt 305.000. Pieni yhteenveto tuon yksilön rempoista on Tähtiklubin sivuilla http://tahtiklubi.servebeer.com ja sen W126-osiossa / Jukka N.
Tuon jälkeen on vastaan tullut vain normaaleja ylläpitohuoltoja sekä venakumien uusinta, kun öljymaitti alkoi nousta 0.5 litran tuntumaan tonnille. Vaihdolla sekin kulutus lakkasi kuin seinään.
Vakuutukset riippuvat tietenkin halutusta turvan tasosta, henk.kloht. bonuksista, paikkakunnasta jne. mutta eivät ole ollenkaan pahat, jotain 160 euroa vuodessa osakaskolla, en muista tarkkaan.
Sellin kanssa saa parkkitaloissa olla hiukan tarkempana, vaikka tuo 14 cm lisäpituus tuntuu paremminkin vain sisätiloissa ja toisaalta myös aavistuksen parempana suuntavakautena pätkään verrattuna. Muuten ominaisuudet ovat koko lailla samat.
Eipä tuosta pahaa sanottavaa ole, pajalla ei ole seisottu yhtään ylimääräistä, toisin kuin uuden T4:n kanssa asian laita oli. Ylläpito on itse asiassa varsin kohtuullista kyydin tasoon verrattuna. Varaosat eivät ole lainkaan ryöstöhinnoissa noita muutamia korin pisteosia lukuunottamatta ja esim. KL:n varastosta saa "heti käteen" -periaatteella lähes kaikkia palikoita. Ja jos ei, niin 1-3 viikon sisällä löytyy mitä tahansa.
Ehkä sinne miinuspuolelle tulee sitten kuitenkin kulutus ja mahdolliset ruosteviat, jos auto on sellaiseen tilaan päästetty. Kohtuudella hoidettuna se vastustaa korroosiorottaa hienosti. Ja kulutuskin on suhteellista. Faijan Xantia haukkaa vain reilun litran vähemmän..... sillä jos haluaapi 5-6 litran käytännön todellista kulutusta, niin tarvitaan melko pieni auto tai sitten uuden teknologian diesel.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Re: Toimii
sillä jos haluaapi 5-6 litran käytännön todellista kulutusta, niin tarvitaan melko pieni auto tai sitten uuden teknologian diesel.[/quote]
Ei se "uusi teknologia" hintaansa nähden ole aina mitenkään hyvä vaihtoehto.
Esimerkiksi näyttää tuo 211-korinen 220 cdi kuluttavan minulla 6.5-7.5 litraa sadalle vähän ajoympäristöstä riippuen. Lukemat on ajotietokoneesta, joten lieneeköhän nekään todelliset.
Vertailukohteena "rippikouluikäinen" W124 d-turbo tuntuu menevän hyvinkin 7-7.5 litran kulutuksella ja tarjoaa samanlaisen suorituskyvyn kuin uudempikin, tosin hieman vanhanaikaisemmassa muodossa.
Kyllä näiden kahden välirahoilla saa tuota kulutuseroa ajaa aika kauan ennenkuin säästöä syntyy
Ei se "uusi teknologia" hintaansa nähden ole aina mitenkään hyvä vaihtoehto.
Esimerkiksi näyttää tuo 211-korinen 220 cdi kuluttavan minulla 6.5-7.5 litraa sadalle vähän ajoympäristöstä riippuen. Lukemat on ajotietokoneesta, joten lieneeköhän nekään todelliset.
Vertailukohteena "rippikouluikäinen" W124 d-turbo tuntuu menevän hyvinkin 7-7.5 litran kulutuksella ja tarjoaa samanlaisen suorituskyvyn kuin uudempikin, tosin hieman vanhanaikaisemmassa muodossa.
Kyllä näiden kahden välirahoilla saa tuota kulutuseroa ajaa aika kauan ennenkuin säästöä syntyy

kalusto:
-M-B E200 cdi -11
isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08
entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06
"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
-M-B E200 cdi -11
isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08
entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06
"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Tässä topicissa ollaan keskusteltu viimeisistä w126 ässistä, mutta kysyisinkin ovatko ne alkupään mallit yhtä luotettavia, vm. 81-85 (ruisku/kaasari & manuaali versiot etenkin)? Vai löytyykö niistä jotain eri vikoja mitä tässä ei ole vielä tullut ilmi? Tutkassa olisi tämmöinen uusi ihanuus, budjetti pyörii 4000€ - 6500€ välissä. Minkä kuntoisia johtotähtiä tällä raha määrällä saa, jos saa ollenkaan.
Vai täytyykö tyytyä johonkin riisikuppiin samalla hintahaarukalla?
Vai täytyykö tyytyä johonkin riisikuppiin samalla hintahaarukalla?
Väittäisin alkupään mallien olevan jopa luotettavampia, koska ne ovat yksinkertaisempia. Alkupään malleja vaivaa ruoste ja muut korkeamman iän mukanaan tuomat murheet. Rahasummallasi sinä saat hyvän yksilön, kun vain löydät sellaisen.Jugga kirjoitti:Tässä topicissa ollaan keskusteltu viimeisistä w126 ässistä, mutta kysyisinkin ovatko ne alkupään mallit yhtä luotettavia, vm. 81-85 (ruisku/kaasari & manuaali versiot etenkin)? Vai löytyykö niistä jotain eri vikoja mitä tässä ei ole vielä tullut ilmi? Tutkassa olisi tämmöinen uusi ihanuus, budjetti pyörii 4000€ - 6500€ välissä. Minkä kuntoisia johtotähtiä tällä raha määrällä saa, jos saa ollenkaan.
Vai täytyykö tyytyä johonkin riisikuppiin samalla hintahaarukalla?
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
...
Ylläpitokuluista:
W124 M103 ei tule yhtään sen edullisemmaksi. Varaosat ovat aika tarkkaan samanhintaisia, jotkut W126:een jopa halvempia. Ainakin alustan osat ovat.
KL:stä saa W126:eem osia yhtä helposti, kun muihinkin malleihin
Siitä vaan. Meillä on ollut 300SE automaatti -88 ~4 vuotta.
Viime talven se oli seisonnassa, kun hommattiin diiselimersu käyttöautoksi. Tänä vuonna se on ajossa ainakin joululle, kun diiseli on kokoajan reissussa.
Eilen tankkasin viimeksi ja seka-ajossa kulutusta oli 11,5l/100km. Ei kovin paha.
PS. ja kaikkein tärkein, vaimo tykkää autosta eikä pelkää sen kokoa.
PS2
Osta faceliftattu 85
.... Tekniikka on hienompaa, hiljaisempaa ja bensapihimpää varsinkin moottorin osalta. Myös ulkonäkö on minusta hienompi ja vaihteistossa on E-S- kytkin
E-asento muuten rulettaa!!!!!!!!!!
W124 M103 ei tule yhtään sen edullisemmaksi. Varaosat ovat aika tarkkaan samanhintaisia, jotkut W126:een jopa halvempia. Ainakin alustan osat ovat.
KL:stä saa W126:eem osia yhtä helposti, kun muihinkin malleihin
Siitä vaan. Meillä on ollut 300SE automaatti -88 ~4 vuotta.
Viime talven se oli seisonnassa, kun hommattiin diiselimersu käyttöautoksi. Tänä vuonna se on ajossa ainakin joululle, kun diiseli on kokoajan reissussa.
Eilen tankkasin viimeksi ja seka-ajossa kulutusta oli 11,5l/100km. Ei kovin paha.
PS. ja kaikkein tärkein, vaimo tykkää autosta eikä pelkää sen kokoa.
PS2
Osta faceliftattu 85


Re: ...
Jaa, rulettaa vai? No tosiasia on että E-asennolla on kummallinen ajotyyliä rauhoittava vaikutus mikä on ainoastaan positiivista.Day Downhill kirjoitti:Osta faceliftattu 85.... Tekniikka on hienompaa, hiljaisempaa ja bensapihimpää varsinkin moottorin osalta. Myös ulkonäkö on minusta hienompi ja vaihteistossa on E-S- kytkin
E-asento muuten rulettaa!!!!!!!!!!
Mielestäni kanssa liftattu malli on sika paljon siistimpi, jos vaan kukkaro kestää niin sellainen.
Ollaankin viikonloppuna taas lähdössä kaverilla katsomaan yhtä 300 SEL:iä, uuden corollan tilalle

Re: ...
Kiistelläänkö makuasioista? Jokainen ostakoon sellaisen auton, mistä itse pitää eniten.Mauri H. kirjoitti:Mielestäni kanssa liftattu malli on sika paljon siistimpi, jos vaan kukkaro kestää niin sellainen.




Re: ...
ai sait kauniimman osapuolen puhuttua ympäri?Mauri H. kirjoitti:Jaa, rulettaa vai? No tosiasia on että E-asennolla on kummallinen ajotyyliä rauhoittava vaikutus mikä on ainoastaan positiivista.Day Downhill kirjoitti:Osta faceliftattu 85.... Tekniikka on hienompaa, hiljaisempaa ja bensapihimpää varsinkin moottorin osalta. Myös ulkonäkö on minusta hienompi ja vaihteistossa on E-S- kytkin
E-asento muuten rulettaa!!!!!!!!!!
Mielestäni kanssa liftattu malli on sika paljon siistimpi, jos vaan kukkaro kestää niin sellainen.
Ollaankin viikonloppuna taas lähdössä kaverilla katsomaan yhtä 300 SEL:iä, uuden corollan tilalle
muistelisin jonkun sanoneen viime miitissä, "vain kuolleen ruumiini yli"

Re: ...
Ehkä rulettais juu, jos pellin alla lymyäisi vähintään 420-kone, mieluummin tietenkin isompi.Day Downhill kirjoitti:E-asento muuten rulettaa!!!!!!!!!!

Jopa huomattavasti kevyemmällä 300CE:llä hanikka E-asennossa tuntuu, ettei pirssi kulkisi juuri mihinkään vaikka lapikas lähentelee konehuonetta. Tankissa kyllä käy kaunis pyörre...

Ehkä sitten talvella E-asentoon...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: ...
Kyllä minulla pääsee ainakin ihan kivasti. Onkohan autoissa jotain vikaa. olikos tuossa 300CE:ssäkin katalysaattori? Se vaikuttaa jo melkein yhtä paljon alavääntöön, kun 260E-moottoriPasi M. kirjoitti:Ehkä rulettais juu, jos pellin alla lymyäisi vähintään 420-kone, mieluummin tietenkin isompi.Day Downhill kirjoitti:E-asento muuten rulettaa!!!!!!!!!!![]()
Jopa huomattavasti kevyemmällä 300CE:llä hanikka E-asennossa tuntuu, ettei pirssi kulkisi juuri mihinkään vaikka lapikas lähentelee konehuonetta. Tankissa kyllä käy kaunis pyörre...![]()
Ehkä sitten talvella E-asentoon...

Tästä aiheesta on varmaan keskusteltu sata kertaa aiemminkin.
Re: ...
Höpöhöpö...Day Downhill kirjoitti:Kyllä minulla pääsee ainakin ihan kivasti. Onkohan autoissa jotain vikaa. olikos tuossa 300CE:ssäkin katalysaattori? Se vaikuttaa jo melkein yhtä paljon alavääntöön, kun 260E-moottori![]()

On siinä katti kyydissä, mutta väännössähän ei ole paprujen mukaan kuin 5Nm eroa, 255Nm vs. 260Nm.
Sitäpaitsi 3-satkun W126:sen ominaispaino on pari sataa kiloa suurempi ja ilmanvastuskin on ilmeisesti pykälää korkeampi...
Noh, kulkupuoli on suhteellista kuten tuosta amis-Jettajutustakin todettiin.

Ps. Onhan noissa huomattava ero, kuin yöllä ja päivällä:
300CEA 0-100 8,5sek

300SEA 0-100 9,1sek
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: ...
Pitäisi joskus päästä sellaisen kuskin ja auton kyytiin, mikä ei kulje tarpeeksi E-asennolla. Onko tosiaan autoissa eroja vai kuskin ajohaluissa. Omani on kieltämättä aika pirteä kulkemaan kokoisekseen...varsinkin kierroksia käytettäessä.Pasi M. kirjoitti:Höpöhöpö...Day Downhill kirjoitti:Kyllä minulla pääsee ainakin ihan kivasti. Onkohan autoissa jotain vikaa. olikos tuossa 300CE:ssäkin katalysaattori? Se vaikuttaa jo melkein yhtä paljon alavääntöön, kun 260E-moottori![]()
![]()
On siinä katti kyydissä, mutta väännössähän ei ole paprujen mukaan kuin 5Nm eroa, 255Nm vs. 260Nm.
Sitäpaitsi 3-satkun W126:sen ominaispaino on pari sataa kiloa suurempi ja ilmanvastuskin on ilmeisesti pykälää korkeampi...
Noh, kulkupuoli on suhteellista kuten tuosta amis-Jettajutustakin todettiin.
Ps. Onhan noissa huomattava ero, kuin yöllä ja päivällä:
300CEA 0-100 8,5sek![]()
300SEA 0-100 9,1sek
PS. Katti muuten vaikuttaa käytännössä enemmän, kun nuo teoria-arvot antavat ymmärtää. Vähän sama, kun diiseihin lisätyt pakokaasun kierrätykset. Tehot ovat paperilla jopa nousseet, mutta menohalut ovat vähentyneet???
W126 560 on monikäyttöpeli!
Juupa juu; toteutin pitkäaikaisen unelmani ja hommasin 560 SEL:n vuosimallia -87. ..No miten siinä kävikään?
* VAIMO ajaa sillä eikä välittäisi ajaa 123.lla eikä 406.lla eikä varmaan millään muullakaan....*
Nöyränä poikana siis avaimia anellen pääsen tyypittelemään pirssiä iltaisin ja viikonloppuisin.
Luonnehtisin autoa seuraavasti:
- kaunis
- iso mutta ei liian iso
- houkuttelee rauhalliseen ajoon
- takana jalkatilaa lapsille (3 kpl)
- turvallinen
- tarvittaessa raju
- sujuva; 300 hv/455 Nm/6,9 sek tuovat myös tietyntyyppistä sujuvuutta matkantekoon ja kaistanvaihtoon taajamassa
- sähköpenkkien avulla kaiken kokoiset immeiset löytävät sopivan ajoasennon
- pirssi on aivan soiva peli kaupungissa ja maantiellä
- kulutus: sehän on vain kilometreistä kiinni : 16,5 taajamassa ja 10,5 maatiellä ei ole paha....Ei tosin tunnu missään, koska tankaan aina viidellä kympillä.
* VAIMO ajaa sillä eikä välittäisi ajaa 123.lla eikä 406.lla eikä varmaan millään muullakaan....*
Nöyränä poikana siis avaimia anellen pääsen tyypittelemään pirssiä iltaisin ja viikonloppuisin.
Luonnehtisin autoa seuraavasti:
- kaunis
- iso mutta ei liian iso
- houkuttelee rauhalliseen ajoon
- takana jalkatilaa lapsille (3 kpl)
- turvallinen
- tarvittaessa raju
- sujuva; 300 hv/455 Nm/6,9 sek tuovat myös tietyntyyppistä sujuvuutta matkantekoon ja kaistanvaihtoon taajamassa
- sähköpenkkien avulla kaiken kokoiset immeiset löytävät sopivan ajoasennon
- pirssi on aivan soiva peli kaupungissa ja maantiellä
- kulutus: sehän on vain kilometreistä kiinni : 16,5 taajamassa ja 10,5 maatiellä ei ole paha....Ei tosin tunnu missään, koska tankaan aina viidellä kympillä.

- Köyhyys periytyy -
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Re: ...
Itseasiassa tuo kierrätys ei itsessään pahemmin vaikuta tehoihin (ei mitään ero kun poistin oman käytöstä) mutta pitkässä kestossa sillä on imusarjaa tervaava vaikutus ja pitkän päälle alkaa meno hyytymään. Samasta syystä vaikutus ei heti tunnu vaikka sen poistaa, menee tovi ennen kuin imusarja puhdistuu, ja jos on oikein likainen pitää mekaanisesti puhdistaa.Day Downhill kirjoitti:PS. Katti muuten vaikuttaa käytännössä enemmän, kun nuo teoria-arvot antavat ymmärtää. Vähän sama, kun diiseihin lisätyt pakokaasun kierrätykset. Tehot ovat paperilla jopa nousseet, mutta menohalut ovat vähentyneet???
Katalysaattorin hukkaamat 8 hv kai teoriassa tuntuvat, mutta meidän autoissa (kilometrit 200 - 400 tkm) voi hyvinkin tuon saman verran tehoja olla karkuteillä riippuen miten konetta on käytetty, ei tarvitse olla kummoinen ohivuoto että tuo 5 % tehoista häviää.
Re: ...
Ja jos M103-koneen yhteyteen onnistuu löytämään manuaalivaihteiston, niin lopputulos on entistäkin hiljaisempi ja bensapihimpi. Tästä voimme päätellä myös sen, että manuaalitekniikka on loppujen kädessä hienointa saatavilla olevaaDay Downhill kirjoitti: Osta faceliftattu 85.... Tekniikka on hienompaa, hiljaisempaa ja bensapihimpää varsinkin moottorin osalta




Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Tuli taas todettua eilen että kyllä siinä ihan riittävästi sitä potkua on normaaliajoon kun iltasella kiihdyttelin moottoritien rampista ylös...hieman satoi...kaarre...n 50-60 km/h hain pienempää...kaasua hieman liikaa
....kierrokset nousee...nopeus ei nouse? (ei ole kauheasti välystä voimansiirrossa...mitään ravistusta ei tunnu)...sitten 225:t menettää pidon lopullisesti ja sitten sen vasta tuntee...perä lähtee irti mutta helppo korjata. Loistava ajettavuus...aivan eri korjata kun tuo bemari oli...

2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: ...
Pitäisköhän itkeä vai nauraaJukka N. kirjoitti:Ja jos M103-koneen yhteyteen onnistuu löytämään manuaalivaihteiston, niin lopputulos on entistäkin hiljaisempi ja bensapihimpi. Tästä voimme päätellä myös sen, että manuaalitekniikka on loppujen kädessä hienointa saatavilla olevaaDay Downhill kirjoitti: Osta faceliftattu 85.... Tekniikka on hienompaa, hiljaisempaa ja bensapihimpää varsinkin moottorin osalta
![]()
![]()
![]()

Petri M. kirjoitti:Tuli taas todettua eilen että kyllä siinä ihan riittävästi sitä potkua on normaaliajoon kun iltasella kiihdyttelin moottoritien rampista ylös...hieman satoi...kaarre...n 50-60 km/h hain pienempää...kaasua hieman liikaa....kierrokset nousee...nopeus ei nouse? (ei ole kauheasti välystä voimansiirrossa...mitään ravistusta ei tunnu)...sitten 225:t menettää pidon lopullisesti ja sitten sen vasta tuntee...perä lähtee irti mutta helppo korjata. Loistava ajettavuus...aivan eri korjata kun tuo bemari oli...
Tehoo on, joopa...Jotkut sakemannit kirjoitti:Jeder sei gewarnt ! Diese reifen sind bei nässe nicht nur schlecht sondern gefährlich.Auserdem ist der Verschleiß enorm .Nicht kaufen!!
Nach 10000km wird dieser Reifen extrem laut!!! Hört sich an als würde man in einem Panzer sitzen und nicht in einem Auto. Dieser Reifen ist absolut sch... Nie wieder Marshal!!
Finger weg ... Reifen nix für Fahranfänger grad bei Hecktrieblern (Nässeeigenschaften miserabel!) 10000 km profil runter und das bei "gemächlicher" Fahrweise ! lieber ein paar € mehr investieren !




Edit: Aika hyvin muuten ilman lukkoperää.

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Re: ...
SekäDay Downhill kirjoitti: Pitäisköhän itkeä vai nauraa


Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Pasi M. kirjoitti:Tehoo on, joopa...Jotkut sakemannit kirjoitti:Jeder sei gewarnt ! Diese reifen sind bei nässe nicht nur schlecht sondern gefährlich.Auserdem ist der Verschleiß enorm .Nicht kaufen!!
Nach 10000km wird dieser Reifen extrem laut!!! Hört sich an als würde man in einem Panzer sitzen und nicht in einem Auto. Dieser Reifen ist absolut sch... Nie wieder Marshal!!
Finger weg ... Reifen nix für Fahranfänger grad bei Hecktrieblern (Nässeeigenschaften miserabel!) 10000 km profil runter und das bei "gemächlicher" Fahrweise ! lieber ein paar € mehr investieren !![]()
![]()
![]()
Edit: Aika hyvin muuten ilman lukkoperää.

En nyt kyllä kehunut niitä kumeja mutta
antaa sakemannien kirjoitella...paremmat ne taakse on kuin ne loppuvaiheessa olevat Michelinit...vinkuivat kuivalla asfaltillakin kun vaihtu kolmonen


2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: ...
Mitenkä tuon hiljaisuuden selität? Moottori äänet ei sisälle kuulu varmaan kummassakaan. Minä ainakin olen pistänyt paljon ajetuissa manuaaleissa merkille pienen sivuäänen joka kuuluu vaihteistosta/kytkimestä. Ääni ei ole häiritsevää, mutta kuuluu kuitenkin selvästi. Väittäisin siis automaatin olevan hiljaisempiJukka N. kirjoitti:SekäDay Downhill kirjoitti: Pitäisköhän itkeä vai nauraaettä
Fakta on, että kaikissa yli 70 km/h nopeuksissa manu on hiljaisempi ja bensapihimpi. Muusta en sitten sanokaan mitään.....

Viimeksi muokannut Jokko Päivärinne, Pe 03.10.2003 13:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ristus, ei oo mikään ihme jos se sun kiesis on kohta Fustin hoteissa.Petri M. kirjoitti:En nyt kyllä kehunut niitä kumeja mutta
antaa sakemannien kirjoitella...paremmat ne taakse on kuin ne loppuvaiheessa olevat Michelinit...vinkuivat kuivalla asfaltillakin kun vaihtu kolmonen

Vitjat vaan, ei noi Energyt kyllä vingu p*skan vertaa vaikka lähtis täysillä kierroksilla ykkösellä, mutta ne onkin sentin leveämmät. Ai niin, se oli tietenkin sen tulisen 14 lisähv:n ansiota.

Sulla taitaa olla pyöränkulmatkin ihan keturallaan siinä tupeessas.

Nyt loppu OT.
Edit: Jätkällä alkaa oleen jo sellainen sekarengastus autossa, että moni Lada-kuskikin kalpenee.

Muista sitten, että samalla akselilla tarvii olla samanlaiset renkaat, sullahan on kohta eri merkkiä / vuosikertaa / leveyttä / profiilia joka kulmassa.
Ei oo ihme, jos kampee ojan puolelle.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Ei paljon kampee mihinkään...kulkee kuin juna kiskoilla. Edessä kapeammat 195 ja takana 225...vähän niinkuin kilpa-autossa tiedätkös? 

2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------