W123 200d --> 300d

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Eero
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 22.05.2005 01:56

W123 200d --> 300d

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tarkotus olis laittaa 200 seen viispyttynen 3 litranen kone, tarviiko muutos katsastukseen alustaan vaihtaa kun etujouset? tietääkseni alusta on sama etujousia lukuunottamatta 300d ssä. ja pitääkö vaihelaatikkoa siirtää takappäin? onko kellään kokemuksia vastaavasta muutoksesta?
Kiitokset vastanneille :)
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Tästä on useita vanhoja aiheita, joista selviää vastaukset kysymykseesi, ja moneen muuhunkin. Lyhyesti kuitenkin, tietosi ovat aika hakoteillä, suosittelen hakua.

Mm. tämmöset löyty pikasesti,
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=6879
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=13937
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: W123 200d --> 300d

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

kaksatanen kirjoitti:Tarkotus olis laittaa 200 seen viispyttynen 3 litranen kone, tarviiko muutos katsastukseen alustaan vaihtaa kun etujouset? tietääkseni alusta on sama etujousia lukuunottamatta 300d ssä. ja pitääkö vaihelaatikkoa siirtää takappäin? onko kellään kokemuksia vastaavasta muutoksesta? Kiitokset vastanneille :)
Olen noin tehnytkin.

Jouset luultavasti kannattaa vaihtaa. Mersuun on aika monenlaisia jousia, joten ei tiedä minkälainen jousituksesta tulee nykyisillä jousilla. Kun on ne jouset paikallaan, jotka haluat autoon, niin kannattaa etupyöränkulmat säädättää kun jousituksen korkeus vaikuttaa asiaan.

Vaihdelaatikkoa pitää siirtää ainakin manuaalivaihteisessa taaksepäin. Kardaanin etupätkä on hyvä olla värinänvaimentimella varustettu malli sillä jos sitä ei ole, niin tulee varsin ikävä voimansiirtovärinä nelosvaihteella joissain nopeuksissa.

Kannattaa katsoa mikä on perävälitys. Jos se on esim. 3.92, niin se on 300 D koneelle sopiva lähinnä raskaaseen perävaunun vetoon. Yhtenä vaihtoehtona kannattaa punnita 5 vaihteista vaihteistoa, joka vaatinee myös erilaisen kardaanin etupätkän ?. Jos tietää minkälainen on vitosen välitys, niin on helppo laskea minkälaista perävälitystä se vastaisi nelivaihteiseen verrattuna.

Omasta mielestäni 3,07 perä on nelivaihteisella manuaali vaihteistolla aika passeli.
katku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 25.08.2004 12:26
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: W123 200d --> 300d

Viesti Kirjoittaja katku »

Jori Ravantti kirjoitti: Kardaanin etupätkä on hyvä olla värinänvaimentimella varustettu malli sillä jos sitä ei ole, niin tulee varsin ikävä voimansiirtovärinä nelosvaihteella joissain nopeuksissa.
Joo, suosittelen! Omaan mersuuni oli aikaisemmin tehty tuo "200d->300d temppu", mutta värinänvaimennin oli unohdettu, ilmeisesti koko kardaani oli jätetty uusimatta.

Jonkun aikaa auto oli ihan ok, mutta sitten alkoi tärinä, erityisesti matalilla kierroksilla, 3- ja 4-vaihteilla. Ja tuntui pahenevan koko ajan. Tärinä söi (ilmeni myöhemmin) kardaanista tukilaakerin ja laakerin tukikumin, sekä mursi keskityshelan.

Autoon vaihdettiin lopulta "käytetty-mutta-ehjä" värinänvaimennin mallia 300D, tukilaakeri kumeineen, rättinivel sekä keskityshela eteen --> tärinä hävisi kuin taikaiskusta. Olipa ilo ajaa taas kun ei tarvinnut koko ajan kierroksia pitää...
Samalla korjaantui myös kummallinen "hytinä" maantienopeuksissa vapaalla lasketellessa.
=========================
I hope I didn't brain my damage.
--Homer Simpson
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Muistakaa ny että 4sylinterisen kardaanin etupätkä ei käy 5 sylinteriseen, kuten ei myöskään vaihteensiirtäjät. Hehkurelekkin kannattaa vaihtaa mutta ei ole pakollista. Näillä pääsee jo alkuun.
Vastaa Viestiin