maalaushinnoista
maalaushinnoista
onko kellään kokemusta auton maalauttamisesta kylkilistoista alaspäin? Omilla pohjilla tai maalarin pohjilla? Minkähän hintaista lystiä?
Heikki H. kirjoitti:Juuri oli isöisän 123 maalauksessa. Auto maalattiin sivuikkunoista alaspäin, eli ovet(ei karmia), etulokarit ja takalonkat. Maalia oli yhteensä 2l, eli toi määrä sisälti kovetteen(40€). maalaus työ 70€, sisälti hionta värin.
Noilla hinnoilla ei Lahdessa sanota maalaamossa kun päivää.
"tutunkauppaa" saa lokasuojan maalautettua sadalla eurolla hieman pienemmässä maalaamossa Lahdessa, jossa tulee kyllä hyvä jälki.
Ollut aika paljon sukurakkautta ja vieläpä pisteitä jemmassa tuhlattavaksi asti. Mulla makso, tosin ruostekorjaaja, 650e jolla se teki pari päivää (suhtkehnoa) jälkeä ja maalien hinnasta en tiedä, mutta 0.75 pönikkä ainakin meni, joten....
Ei tuo maali tunnu nykyään ainakaan olevan kallista. Aika halvalla tuntuu maalit saavan.

MB 220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
an55 kirjoitti:No nuo nyt on niitä hintoja, joita ei kannattaisi pistää esimerkiksi jos joku kysyy mitä maalaus maksaa. Kaippa niitä löytyy kaikilta esimerkkejä joistakin talkoilla tai tuttavankauppaa tehtyjen töiden hinnoista.
Tuohon maalattavaan neliömäärään riittää muuten litra ruiskutettavaa mainiosti.
Tuolla jos tekee, http://www.tallbergroboma.fi/index_8_1_1_1.htm niin tapauksesta riippuen voi olla mahdollista että litra piisaa, itse olen tuolla GTI:llä maalaillut ja on erikoinen peli, ei pöllytä, säästää huomattavasti ainetta, ja toimii jopa alle 2 bar paineella, laite on "suht" arvokas, jota ei jokaisen autotallimaalarin välttämättä tule ostettua, muttei siltikään missään tapauksessa voi sanoa että litra ruiskutettavaa piisaa mainiosti, riippuu niin monesta muusta tekijästä

Noo, olen käyttänyt yläsäiliöruiskua yli neljännesvuosisadan ja SataJet:in HVLP- ruiskuakin jo yli 10 vuotta. Pyrkimyksenä on ollut maalata mahdollisimman matalalla paineella, jotta ohiruiskutusta ei tapahtuisi. Toki kaksi litraa menemään saa ja miksei enemmänkin kun lisää painetta ja sivuilmaa ja ohentaa vielä vähän normaalia enemmän. Se ei mielestäni vaan ole autonmaalauksen tuottavuuden kannalta järkevää - helpompaa kylläkin.Benzo kirjoitti: ... muttei siltikään missään tapauksessa voi sanoa että litra ruiskutettavaa piisaa mainiosti, riippuu niin monesta muusta tekijästä
Tarkennetaan nyt sitten vielä: ainakin minulle riittää litra ruiskutettavaa W123:n kylkiin mainiosti (siis normaali acryyli, ei metallihohto).
70 eurolla voi tosiaan viedä terveisiä kotiin...kyllähän tollanen kylkien maalaus maksaa noin 500eurosta tonniin riipuen korjaamosta/maalaamosta...maalia tuohon saa menee noin litran verran...maalin hinnoista sen verran et värimassa noin 50euroo/litra, lakka noin 25 euroo ja siitä eteenpäin ja pohjamaali noin 25euroo/litra....ja sit kun siihen lasketaan kovetin ja ohenne niin johan tulee hintaa...maaliruiskuista sen verran et esim devilbissin gti joka on matalapaine ruisku tarvii painetta noin 2bar mut ilmaa se taas vaatii helvetisti enemmän ku mikään normaali ruisku et tuolla ei sit maalatakkaan millään pikkukompuralla,tai voihan silla maalata mut jälkee sillä ei saa....sit kun laskee paperit,kitit,happovärit jos tarvii,teipit, suojauspaperit,rasvanpoistot yms..niin .EI OLE HALPAA.....
Juuri kävin kyselemässä paikalliselta maalarilta että mitä pyytää rahaa sellasesta hommasta, kuin että:
kuskin oven maalaus, molemmat etulokasuojat maalaus, sekä kromikaarien poiston jälkeen näkyviin jääneet ruuvinreijät kiinnihitsaus sekä maalaus vain siihen pokkaukseen asti. Eli ei siis aleta koko autoa maalaamaan niiden reikien takia. Hintaa työlle tulee 400€, eikä ole millään lailla tuttu maalari. Niin ja maalauksiin kuuluu siis vaan peltiosat, ei aleta muovihelmoja maalaamaan.
BTW. Isäpapan w124 sedanin koko kyljen maalaus (ei muovihelmoja) maksoi samalla maalarilla 500€, avaimet käteen periaatteella. Eli maalari teki purku ja kasaustyöt sekä hitsasi pienen pellilapun etulokariin, siihen kohtaan mistä ne aina ekana ruostuu puhki. Myös isäpapan autosta.
kuskin oven maalaus, molemmat etulokasuojat maalaus, sekä kromikaarien poiston jälkeen näkyviin jääneet ruuvinreijät kiinnihitsaus sekä maalaus vain siihen pokkaukseen asti. Eli ei siis aleta koko autoa maalaamaan niiden reikien takia. Hintaa työlle tulee 400€, eikä ole millään lailla tuttu maalari. Niin ja maalauksiin kuuluu siis vaan peltiosat, ei aleta muovihelmoja maalaamaan.
BTW. Isäpapan w124 sedanin koko kyljen maalaus (ei muovihelmoja) maksoi samalla maalarilla 500€, avaimet käteen periaatteella. Eli maalari teki purku ja kasaustyöt sekä hitsasi pienen pellilapun etulokariin, siihen kohtaan mistä ne aina ekana ruostuu puhki. Myös isäpapan autosta.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Kohtuullista on. Meikä maalautti aikanaan kaupungin isossa liikkeessä bemarin: vaihdettiin toinen etulokasuoja, korjattiin takakaaret ja kuskin oven alalaidasta tuuman verran. Koko auto ylimaalattiin ja avaimet käteen-periaatteella hintaa oli tasan 12 000 mk.....Pasi H. kirjoitti: kuskin oven maalaus, molemmat etulokasuojat maalaus, sekä kromikaarien poiston jälkeen näkyviin jääneet ruuvinreijät kiinnihitsaus sekä maalaus vain siihen pokkaukseen asti. Eli ei siis aleta koko autoa maalaamaan niiden reikien takia. Hintaa työlle tulee 400€, e
Toisaalta paikallisessa pienemmässä liikkeessä vastaavanlaisen operaation ja ihan yhtä hyvällä työn jäljellä saa alle tuhanteen euroon. Että vähän kannattaa kysellä hintoja ennen kuin alkaa teettää.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
"Virallisesta" maalaamosta saa hommaan melko tarkan arvion. Esim. omalle koslalle kun kävin kustista kysymässä eri vaihtoehdoista, niin jokaiselle korin osalle on tarkasti määritetty maalimenekki ja työaika automallin mukaan. Esim. 126:n etulokari 100€, konepelti 130€, ovi 120€ jne. (summat osapuilleen hatusta), hinnastoissa ne olivat aivan sentilleen.
Tuolloin päädyttiin 100% ylimaalaukseen, sillä "ronttina" hinta oli vähemmän kuin osiensa summa
eli katto tervattiin "kaupan päälle", eikä tullut tilkkutäkkiä.
Nuo enon sisäkumin kaiman tekemät maaluut ja niiden hinnat ovat sitten luku erikseen. Ei tarkoita sitä, etteikö jälki olisi priimaa. Voi se sukulainenkin ammattimaalari olla
Eiköhän se aikalailla ole nyrkkisääntö, että "vieraalla" teetetty 123/124-kokoluokan kiesin ylimaaluu on 1500-2000 eunukkia, jos kunnolla tehdään. Ja paljonko on itse valmis purkamaan ja kokoamaan pirssiä projektin aikana.
Tuolloin päädyttiin 100% ylimaalaukseen, sillä "ronttina" hinta oli vähemmän kuin osiensa summa

Nuo enon sisäkumin kaiman tekemät maaluut ja niiden hinnat ovat sitten luku erikseen. Ei tarkoita sitä, etteikö jälki olisi priimaa. Voi se sukulainenkin ammattimaalari olla

Eiköhän se aikalailla ole nyrkkisääntö, että "vieraalla" teetetty 123/124-kokoluokan kiesin ylimaaluu on 1500-2000 eunukkia, jos kunnolla tehdään. Ja paljonko on itse valmis purkamaan ja kokoamaan pirssiä projektin aikana.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Kaikille tunnetuille merkeille ja malleille löytyy hinta tarkalleen maalaushinnastosta. Se edellyttää tietenkin maalattavilta osilta tietynlaisen laatutason. Esimerkiksi oikaistun osan maalaushinta on eri kuin vaihdetun osan.
Koska maalauksen valmisteluun kuluu aikaa pienessäkin työssä, on pienen alueen maalaaminen suhteellisesti kalliimpaa kuin suuren alueen maalaus.
Ja kannattaa vielä muistaa, että kun puhutaan auton maalauksesta, niin se ei sisällä minkäänlaisia hitsauksia tai oikomisia. Ne ovat eri töitä, joita ei kuulu niputtaa maalauksen hintaan.
Koska maalauksen valmisteluun kuluu aikaa pienessäkin työssä, on pienen alueen maalaaminen suhteellisesti kalliimpaa kuin suuren alueen maalaus.
Ja kannattaa vielä muistaa, että kun puhutaan auton maalauksesta, niin se ei sisällä minkäänlaisia hitsauksia tai oikomisia. Ne ovat eri töitä, joita ei kuulu niputtaa maalauksen hintaan.
Kun maksumiehenä ei ole vakuutusyhtiö vaan joutuu omasta pussista rahat kaivamaan,ei välttämättä kannata vakuutusyhtiönhommia tekevään maalaamoon autoa kiikuttaa.Niissä tuntuu hinnat olevan kohdillaan...Esim. täälläpäin auton maalaus 2000e,jos mitään ylimääräisiä pohjatöitä ei jouduta tekemään.
Vertailukohtana sitten oman autoni maalannut korjaamo,hintaa noin puolet edellisestä.Tosin pääsin vieläkin halvemmalla kun purin auton ja tein pohjatyöt itse.Maalari sitten tarkisti pohjat,veti hinkkavärin,hioi peitteli jne.Ja tietenkin sitten veti pintavärin.Autossa vaihdettiin samalla myös väriä,joten hommaa oli hieman enemmän,listat peilit kahvat sun muutkin tuli korin väriin,ja laskua kaikelle tälle 2000mk.Pintamaalit+lakat ostin itse,muut tuli korjaamolta.Kaikkiaan maalaus tuli maksamaan noin 4000mk,ei siis mitenkään älyttömästi...
Ainoa ero on työn laadussa.Halvempi on nimittäin myöskin tälläkertaa parempi,pinnassa ei ole ollut vielä kellään moittimista
Vertailukohtana sitten oman autoni maalannut korjaamo,hintaa noin puolet edellisestä.Tosin pääsin vieläkin halvemmalla kun purin auton ja tein pohjatyöt itse.Maalari sitten tarkisti pohjat,veti hinkkavärin,hioi peitteli jne.Ja tietenkin sitten veti pintavärin.Autossa vaihdettiin samalla myös väriä,joten hommaa oli hieman enemmän,listat peilit kahvat sun muutkin tuli korin väriin,ja laskua kaikelle tälle 2000mk.Pintamaalit+lakat ostin itse,muut tuli korjaamolta.Kaikkiaan maalaus tuli maksamaan noin 4000mk,ei siis mitenkään älyttömästi...
Ainoa ero on työn laadussa.Halvempi on nimittäin myöskin tälläkertaa parempi,pinnassa ei ole ollut vielä kellään moittimista
