M103-koneen käynnistysprobleemoja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

M103-koneen käynnistysprobleemoja

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Nyt kun aamut ovat taas syysviilenneet, olen huomannut M103-koneessa (W126) muutamina kylmäkäynnistyksen aamutunteina lievän oireen: tuntuu että kone käynnistyy ontuen ja tänään se vaati normaalista poiketen tuplavieteröinnin. Lämpimänä mokoma tärähtää aivan normaalisti eloon, joskin vähän aikaa sammuksissa oltuaan eli puolikuumana se vaatii usein kaksi starttausta tai vaihtoehtoisesti ylipitkän vieterin. Jälkimmäinen vika autossa on ollut jo pitemmän aikaa eikä se ole kadonnut bensapumpun, suodattimen eikä suuttimien uusimisen jälkeenkään. :(

Nämä kaksi käynnistysprobleemia taitanevat johtua eri syistä? Onko tuossa KE-Jetronicissa joku kylmäkäynnistysventtiili, josta muistan joskus lukeneeni ja joka voisi aiheuttaa mainittuja aamustarttaushäiriöitä? Ja miten on, ilmeisesti pa-järjestelmässä on joku komponentti, joka pitää järjestelmässä paineet ja jonka väsyminen voisi aiheuttaa puolilämpimänä (ja kylmänäkin) tuon pitkän vieterin tai tuplastarttauksen?
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Jep juu

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kun Daami tuli hankittua, se oireili aivan samaan tyyliin ja nimenomaan kosteilla viileänhyhmäisillä ilmoilla. Tässä tapauksessa syypää löytyi virranjakajan kannen halkeamasta ja viimeisiään vetelevästä pyörijästä. CRC-kuuri auttoi parin pahimman paikan yli, kunnes saapui autuaallinen maanantai ja uuttaa osaa oli saatavissa. Samalla vaihdettiin tulpat ja mitattiin piuhat. Venkoilu loppui siihen, lähtee kaikilla keleillä avainta näyttämällä.

Mutta tuo puolilämmin juttu on arvoitus - itsellä tekee "pitkän vieterin" tarpeen, jos kone on 3-4 km ajettu eli aavistuksen lämmin. Sitten seisahdutaan 15 min. ajaksi ja vaatii tämän jälkeen käynnistys sahausta. Jos ajettu matka, ts. koneen lämpötila on suurempi sammutetaessa, niin lähtee heti. Jos ajettu matka on sama, mutta seisokin pituus joko lyhyempi tai pidempi kuin n. 15 min. niin lähtee samaten heti :shock: .
Mylly on siis jossain kohdin äärimmäisen tarkka tuon lämpötilan ja seisonta-ajan suhteesta, täysin outoa.

Miten olen tuon yleensä havainnut? No, eräs melko usein toistuva kauppamatka oli juuri tuon mittainen ja monesti käynti kesti tuon maagisen 15 min. ja sitten sahattiin. Kun muutaman kerran ensin kiertelin kylää ajaen koneen lämpöisemmäksi tai kävin 10 min. pikaostoksilla tai sitten lorvin puodissa yli 20 min. , niin oiretta ei ollut. Ufoa, ufoa .... :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

joku anturi "valehtelee" ? :wink:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Matti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:34
Paikkakunta: Suomi

M103:n Ominaisuuksia..

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Jukka N. kirjoitti:Mutta tuo puolilämmin juttu on arvoitus - itsellä tekee "pitkän vieterin" tarpeen, jos kone on 3-4 km ajettu eli aavistuksen lämmin. Sitten seisahdutaan 15 min. ajaksi ja vaatii tämän jälkeen käynnistys sahausta. Jos ajettu matka, ts. koneen lämpötila on suurempi sammutetaessa, niin lähtee heti. Jos ajettu matka on sama, mutta seisokin pituus joko lyhyempi tai pidempi kuin n. 15 min. niin lähtee samaten heti :shock: .
Mylly on siis jossain kohdin äärimmäisen tarkka tuon lämpötilan ja seisonta-ajan suhteesta, täysin outoa.
Mulla taas M103 lähti käyntiin sekä kylmänä että kuumana samantien avainta näyttämällä. Mutta jos auto seisoi noin 15min, sai lähes poikkeuksetta startata uudelleen. Itse pidin tuota ominaisuutena, kun muuten moottorin toiminnassa ei ollut moitteen sijaa. Voihan olla, että siellä jossain oli "kylmäjuotos" tai jokin anturi hieman hapettunut liittimestään. Who knows.. :)
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Joops, se tässä on tullut opittua kun noita M103:n konhotuksia olen seuraillut, että ongelmatilanteessa pitää aina ensimmäisten joukossa epäillä virtaskaa eli jakajan kantta/pyörijää + johtimia + tulppia. Ja nämähän kaikki on meikäläisenkin yksilössä vaihdettu max. kymppitonnin sisällä. Tosin auto oli maalauksen jälkeen viime viikolla ruostesuojauksessa ja saattoihan olla, että virranjakaja otti moottoripesussa lievästi kosteutta itseensä, vaikka se ei mitenkään ole oireillut muuten ajossa. Täytyy tarkistaa. :?

Ja sitten tuo mystinen "vaatii-puolilämpimänä-pitkää-vieteriä-tai-kahta-ranneliikettä" -ilmiö. Eikös tälläkin palstalla ole ollut jorinaa jossain vaiheessa (vai oliko se Suoli24:n tuotteita), että pa-järjestelmässä voi jonkun takaiskuventtiilin tai vastaavan saavutettua eläkeiän aiheutua mainitun kaltaista pissankarkailua? Eli vaatii pitempää starttausta tai uutta yritystä? :roll:
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: M103:n Ominaisuuksia..

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Matti N kirjoitti:Mulla taas M103 lähti käyntiin sekä kylmänä että kuumana samantien avainta näyttämällä. Mutta jos auto seisoi noin 15min, sai lähes poikkeuksetta startata uudelleen. Itse pidin tuota ominaisuutena, kun muuten moottorin toiminnassa ei ollut moitteen sijaa. Voihan olla, että siellä jossain oli "kylmäjuotos" tai jokin anturi hieman hapettunut liittimestään. Who knows.. :)
Siis ihan ja aivan identtiset oireet täälläkin. Enempi taitavat olla ominaisuuksia kuin vikoja...

Meikäläisellä on kyllä originaali 192 tkm ajettu jakaja -- olisiko jo sen vaihdolla vaikutusta, sano.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Matti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:34
Paikkakunta: Suomi

Originaalia oli täälläkin...

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Kylläpä se taisi olla samoja lukemia mullakin (220tkm). Tuskinpa sitä virranjakajaa oli koskaan vaihdettu. Niin mustunut ja pinttynyt se päältä oli.

Kaipa senkin olisi voinut vaihtaakin.. :oops:
ässäeemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 24.08.2003 20:41

Samoja ongelmia tässä selvitellään

Viesti Kirjoittaja ässäeemeli »

kävin juuri omaa 280SE:tä näytillä "ruiskumestarilla" oireet on ihan samanlaiset kuin aiemmin on kuvattu.
Ensimmäinen arvio oli ilman mittausta, joko "ohjauspaineen säädin" (Lämmityskäytön säädin) siellä imusarjan alla vasemmalla koneen kupeessa tai painevaraaja (bensapumpun vieressä) Tauti selvinnee tarkemmin kunhan ehditään mittailla.
Painevaraaja ja letkut näyttää sen verran kuppaisilta että tauti voi löytyä sieltä. Jos se fuskaa höyrystyy polttoaine eikä "varsinainen bensa" pääse sinne mihin pitäis..
Tutkaillaan asiaa ja vieteröidään pidempään.. eiköhän se siitä selviä.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

..

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

M103:ssa puolilämpimänä 2 starttausta tai pitkän sahauksen vaativuus on täysin normaalia. Se on normaalia myös useissa muissa moottoreissa ja muissakin merkeissä. Kone on vähän liian laihalla puolilämpimänä. Joku anturi haistelee vähän turhan tarkasti. Tuosta pääsee eroon, kun käynnistää kaasun kanssa, sillälailla kuten ohjekirjassa on opetettu. "Lisää kaasua pikkuhiljaa starttausken aikana".

M103 ei ole sen vikaherkempi, kun muutkaan. M102:ssa (KE-jetronic) on kanssa samoja ongelmia useasti. Sitten on nuo uudet japanin ihmeet. Ne vasta joskus puolilämpimänä temppuileekin.
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: ..

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Day Downhill kirjoitti:M103:ssa puolilämpimänä 2 starttausta tai pitkän sahauksen vaativuus on täysin normaalia. Se on normaalia myös useissa muissa moottoreissa ja muissakin merkeissä. Kone on vähän liian laihalla puolilämpimänä. Joku anturi haistelee vähän turhan tarkasti. Tuosta pääsee eroon, kun käynnistää kaasun kanssa, sillälailla kuten ohjekirjassa on opetettu. "Lisää kaasua pikkuhiljaa starttausken aikana".
KA-jetronicia ei tarvi sahata, eikä tarvi koskaan painaa kaasupoljinta startatessa. Kehitys mennyt taaksepäin? :roll:

KE on senverran monimutkainen viritys, että vian löytäminen vaatii asianmukaiset laitteet ja ammattitaidon. Muu on lähinnä arvailua. Osiin saa helposti palamaan tuloksetta rahaa niin paljon, että ranteet paukkuu.
Avatar
tupis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Su 20.04.2003 21:58
Paikkakunta: JNS

re

Viesti Kirjoittaja tupis »

onhan toi m103.nen sahuuttanut , etenkin lyhyillä matkoilla ja aamulla lähtee laakista käyntiin samoin pitemmän ajon jälkeen. etenkin alle 4km, matkat jossa moottori ei ole saavuttanut normaalia lämpöjä ja seisoo jonkin aikaa ehkä noin 15-30 min -sahuuttaa ,mutta jos alle10 min. lähtee laakista .
onko tyyppi oireita vai anturivikoja
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Tuttu juttu

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Näistä sahausjutuista on tosiaan ollut tarinaa aikaisemminkin pariinkin otteeseen, myös Suolenmutkassa. Jos tämänkin ketjun tulokset ynnätään joukkoon tummaan, niin taitaa tulla yksi muita todennäköisempi johtopäätös (ks. D.D:n kommentti).
Näin myös siksi, että tuskin forumin kaiketi jokaisen M103:n anturipuolella on sama sahausta aiheuttava vika tietyn puolilämpimän seisokkiajan jälkeen.
Pitänee kysyä vielä hovimikon mielipidettä, mutta saattaa olla, notta M103:n yhteydessä tuon ominaisuuden saa ikään kuin kaupantekijäisiksi. Joka sitten vanhemmiten saattaa vielä korostua entisestään, olematta silti mikään varsinainen vika.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Sahaamisesta ja sähköikkunoista

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Niin ja noh, täytyy ilmeisesti tottua vain siihen, että M103:lla on omat "metkunsa", joista ei normaalisti ole juurikaan edes haittaa - paitsi sitten kun äityvät suoranaisiksi vioiksi. :) Tänä aamuna meidän tyttö kylmäkäynnistyi kyllä oikein mallikelposesti. :lol:

Tämä olisi kyllä jo uusi keskustelunavaus, mutta todettakoon tässä: uutta mieliharmia sitä vastoin aiheutti kuljettajan sähköikkuna, joka ei nouse aivan tappiinsa. Viimeiset sentit ja millit välittävät kapiiniin aikamoisen jyskytyksen, jonka syykin on selvä. Nostomekanismin hammaslevystä on viimeiset hampaat valmista tavaraa eikä viilaaminen enää auttanut. Uusi on tilauksessa.

Ja vielä pieniä ilonaiheitakin W126:n ohjaimissa. Kuten joskus on tullut täälläkin listattua, Jukka N. niitä taisi oikein luetella, njotta ässä pitää sisällään monia helposti näkymättömiksi jääviä hienouksia. Eilen paljastui tai muistui yksi sellainen. Ajelin pimeässä ja katseeni osui jossain kaistanvaihdossa matkustamon takatiloihin. Sattui silmiini, että peräkärri sentään, takatilojen sähköikkunamiskoista on kadonnut valaistus, ja vieläpä molemmista. Kunnes sitten samalla oivalsin kokeilla siirtää keskikonsolista sähköklasien lapsilukot pois päältä ja avot: samalla syttyivät valot takanamiskoihinkin. Voi vissy, tuli taas todettua, että M-B on turvallinen auto, jonka rakentamisessa on ajateltu lapsiakin (ja etenkin niiden vanhempia). Meitin koltiainen saisi ainakin takapenkillä omassa punkassaan istuessaan operoitua namiskaa. Mutta pimeässä, kun lapsilukot on päällä, ei hää edes näkisi koko katkaisijaa. :lol:
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Joo

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jep, tuo sama sähköikkunajekku on toteutettu myös W124:ssä, ihan hauska keksintö.
Matti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:34
Paikkakunta: Suomi

Re: Tuttu juttu

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Jukka N. kirjoitti:Pitänee kysyä vielä hovimikon mielipidettä, mutta saattaa olla, notta M103:n yhteydessä tuon ominaisuuden saa ikään kuin kaupantekijäisiksi. Joka sitten vanhemmiten saattaa vielä korostua entisestään, olematta silti mikään varsinainen vika.
Mersuja pitkään korjannut kaveri sanoi tuon "käynnistysoireen" vaivaavan lähes jokaista M103:sta. Olivat joskus yrittäneet vikaakin etsiä, muttei mitään ollut löytynyt. Ominaisuus kai siis.
Vastaa Viestiin