Tuplakaasarit ja dumppi
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
Tuplakaasarit ja dumppi
Eli miten saan tuon venttiilin toimimaan, jos otan ohjauksen yhdestä kurkusta niin venttiili paukuttaa kokoajan.
RED POWER IHC DT-358
Vedä alipaine useemmasta kurkusta, ja pistä väliin vaikka pieniä "öljynerottimia", tai mitä lie ovat niin tasaa sen alipaineen impulssit.
http://photobucket.com/albums/y227/Jarm ... 6Large.jpg
Edit: linkki
http://photobucket.com/albums/y227/Jarm ... 6Large.jpg
Edit: linkki
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
No jos otat paineputkesta ennen kaasareita? Pitäs olla tasasta.
Joku oli leiponu dumpin cooleriinkin kiinni, muistan nähneeni netissä.
Sitten vaan sorsapilli dumppiin kiinni, niin johan oli hauskaa:
vvrumMM.....kruiii-krääks
Edit: Löyty vielä: http://www.putfile.com/media.php?n=wrxduck
Joku oli leiponu dumpin cooleriinkin kiinni, muistan nähneeni netissä.
Sitten vaan sorsapilli dumppiin kiinni, niin johan oli hauskaa:
vvrumMM.....kruiii-krääks

Edit: Löyty vielä: http://www.putfile.com/media.php?n=wrxduck
Siiiis hetkinen, otetaampa aikalisä:
dumpin tarkoitus on päästää ylimääräinen ahtoilma pois paineputkesta,
kun kaasarin tms. läpät meneekin yhtäkkiä kiinni.
Näin paine ei pääse lyömään takaisin turbolle sen pyörimistä haittaamaan.
Sitten kun taas painetaan luru levälleen, menee dumppi kiinni,
kun paine imuputkessa laskee ilman taas kelvatessa koneelle.
Ja koska dumppi on ollut auki, on imuputkessa ollut virtausta ja
turbon pyörimisnopeus ei ole hidastunut tarpeettomasti.
Tästähän seuraa ahtojen pienempi tipahtaminen esim. vaihtaessa ja
nopeampi nousu normilukemiin kaasun taas auetessa.
Luonnollisesti dumppi ei saa aueta ennen max. ahtoja.
Ei helv***i, puhutteko te hukkaportin ohjaamisesta?
Ei kai sitäkään kannata ottaa kaasuläppien jälkeen,
vaan imusarjasta jossa voidaan paineen olevan suht. tasaista.
Jos otat ohjauspaineen kaasuläpän jälkeen, nousee ko.putkessa paine aina
kun imuvena on kiinni => varmaan paukkuu hukkis kokoajan.
Ennen läppiä ilma kelpaa aina jollekkin pytylle => tasaisempi paine.
Diiselissähän ei dumppia tarvita, kun ei ole läppiäkään.
Hukkiksen ohjausta kyllä.
Laittakaahan kommenttia, kiitos.
dumpin tarkoitus on päästää ylimääräinen ahtoilma pois paineputkesta,
kun kaasarin tms. läpät meneekin yhtäkkiä kiinni.
Näin paine ei pääse lyömään takaisin turbolle sen pyörimistä haittaamaan.
Sitten kun taas painetaan luru levälleen, menee dumppi kiinni,
kun paine imuputkessa laskee ilman taas kelvatessa koneelle.
Ja koska dumppi on ollut auki, on imuputkessa ollut virtausta ja
turbon pyörimisnopeus ei ole hidastunut tarpeettomasti.
Tästähän seuraa ahtojen pienempi tipahtaminen esim. vaihtaessa ja
nopeampi nousu normilukemiin kaasun taas auetessa.
Luonnollisesti dumppi ei saa aueta ennen max. ahtoja.
Ei helv***i, puhutteko te hukkaportin ohjaamisesta?

Ei kai sitäkään kannata ottaa kaasuläppien jälkeen,
vaan imusarjasta jossa voidaan paineen olevan suht. tasaista.
Jos otat ohjauspaineen kaasuläpän jälkeen, nousee ko.putkessa paine aina
kun imuvena on kiinni => varmaan paukkuu hukkis kokoajan.
Ennen läppiä ilma kelpaa aina jollekkin pytylle => tasaisempi paine.
Diiselissähän ei dumppia tarvita, kun ei ole läppiäkään.

Hukkiksen ohjausta kyllä.
Laittakaahan kommenttia, kiitos.

Tässähän on just se ongelma et tarvitaan alipaine se dumppin aukamiseen ja sitähän ei saa vasta kun kaasuläpän jälkeen.Rässi66 kirjoitti:Siiiis hetkinen, otetaampa aikalisä:
dumpin tarkoitus on päästää ylimääräinen ahtoilma pois paineputkesta,
kun kaasarin tms. läpät meneekin yhtäkkiä kiinni.
Näin paine ei pääse lyömään takaisin turbolle sen pyörimistä haittaamaan.
Sitten kun taas painetaan luru levälleen, menee dumppi kiinni,
kun paine imuputkessa laskee ilman taas kelvatessa koneelle.
Ja koska dumppi on ollut auki, on imuputkessa ollut virtausta ja
turbon pyörimisnopeus ei ole hidastunut tarpeettomasti.
Tästähän seuraa ahtojen pienempi tipahtaminen esim. vaihtaessa ja
nopeampi nousu normilukemiin kaasun taas auetessa.
Luonnollisesti dumppi ei saa aueta ennen max. ahtoja.
Ei helv***i, puhutteko te hukkaportin ohjaamisesta?![]()
Ei kai sitäkään kannata ottaa kaasuläppien jälkeen,
vaan imusarjasta jossa voidaan paineen olevan suht. tasaista.
Jos otat ohjauspaineen kaasuläpän jälkeen, nousee ko.putkessa paine aina
kun imuvena on kiinni => varmaan paukkuu hukkis kokoajan.
Ennen läppiä ilma kelpaa aina jollekkin pytylle => tasaisempi paine.
Diiselissähän ei dumppia tarvita, kun ei ole läppiäkään.![]()
Hukkiksen ohjausta kyllä.
Laittakaahan kommenttia, kiitos.
On niitä tiisseleissäkin läppiä nykyään

Niin juuri, läppä kiinni ja männät imevät sinne läpän toiselle puolelle alipaineen, jolloin dumppin pitää aueta, ettei paine puske läpän ja ahtimen väliä.Rässi66 kirjoitti:Ahaa, siis alipaine kurkussa kertoo et läppä on kiinni, aukase dumppi.
Kaikkien läppien toiselta puolelta ohkaset letkut peukalon paksuiseen/kokoiseen kerääjään ja siitä ohjaus dumpille, eikös sellainen tasaa ja suodata sen alipaineen pulssit väkisinkin.
Kertokaa lisää noista dieseleiden läpistä, jotta miksi sellainen on keksitty ja mihin laitteeseen, vaikka tässä topicissahan on puhuttu kait bensaautosta, ei kai dieseliä ole kukaan kaasuttimella koitanut ruiskuttaa

Lisää tietoa: www.skg.fi
Dieselissä läppä toimii yhdessä EGR:n kanssa, jotta koneeseen saadaan osakuormalla sopiva määrä happea. Läppä siis rajoittaa raittiin ilman saantia silloin kun EGR on auki. Sama läppä menee kiinni kun kone sammutetaan -> kone pysähtyy pehemästi eikä rysähtämällä. Ja sama läppä voi sulkeutuessaan estää runaway-tilanteen, jos kone alkaa jostain syystä käymään moottoriöljyllä. Siis jos kuski tajuaa panna virrat pois.
Niin no noi EGR läpät nyt on tuttuja, ajatelin jo, että ovat jotain teholäppiä keksineet noihin viritettyhin tehodieseleihin, nämä harrastajat.
Siis semmosia mitä ohjataan jalalla...

Lisää tietoa: www.skg.fi
- Rammstein69
- Mersumies
- Viestit: 711
- Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
- Paikkakunta: Humppila
diisselin kaasuläppä
kyllä vanhoista diisselimersuistakin löytyy kaasuläppä..veskola kirjoitti:Niin no noi EGR läpät nyt on tuttuja, ajatelin jo, että ovat jotain teholäppiä keksineet noihin viritettyhin tehodieseleihin, nämä harrastajat.Siis semmosia mitä ohjataan jalalla...
tallin vintillä lojui kansi jossa oli imusarja kines ja kaasuläppä.
toiselta puolelta löytyi hehkut..

OM615 200d w115 korisesta on kuulemma peräisin..
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62