Ajettavuus W124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Ajettavuus W 124

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Eskill kirjoitti:Mersuni oli tänään pajalla ja siellä selvisi syyt vaelteluun: Molemmat etujouset poikki, alapallo väljä, raidetangot o ja v sököt, tukitanko takaa väljä ja pyörien suuntaukset ihan pielessä. Melkoinen määrä tavaraa piti uusia, mutta työ tapahtui nopeasti ja ammattitaidolla.
Otetaas tämäkin aihe ylös!
Olen tässä loman aikana ajellut maanteitä tuolla omalla S124:lla ja tullut siihen tulokseen, että jotain uusimista siinäkin alkaisi olla. Auto ei tunnu ihan itseltään.
Keskeiset oireet ovat: auto ottaa kovasti suuntaa tien kallistusten mukaan, on melko uraherkkä ja terävämmissä pitkittäisurissa takapää tuntuu nuljuvan. Ilmeisesti tähän liittyy se, että kun lähtee maantielle kiihdyttämään, takapää tekee pientä, pehmeää sivuttaisliikettä kunnes nopeus nousee päälle neljänkympin.
Kun tähän vielä lisätään, että ohjaus tuntuu jotenkin "kumiselta", niin mitä pyydän korjaamoa tarkistamaan?

Autossa on uutta (so. alle 30 tkm sitten laitettua): etujouset, kallistuksenvakaaja kumeineen, raidetangon päät. Ajettu on 209 tkm. Renkaat ovat Marangoni Meteo Gripit, joissa pidän aika reiluja paineita ihan kokemuksen perusteella, edessä on 2,4 ja takana 2,6 jos en väärin muista.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18277
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aku, kaikki alustan nivelet, puslat ja tukitangot kun tarkastaa niin jotain pitäisi löytyä.

Korjailin taannoin 124 200D farkkua, autoliike (ei SKC) valitteli että "vähän huono ajaa".

No, auto oli pihassa kuin lentoon lähdössä.
Käyntiin että rymähti ja liikkeelle.
Ajelin korjaamoa kohti - kiihdytys- vaihde kakkoselle ja ni-ii-ii-ii-ii-n si-ii-ii-t-tt-ää m-m-m-ee-n-n-tii-ii--ii-nn-n...
Isommalla vaihteella kun löysäsi tai painoi kaasua, takaa kuului PONK -PONK.

Nosturilla koholle ja hetki tutkimista.

Edessä oli isompikoneisen jouset; renkaan ja suojankaaren välissä 11,5 cm tilaa.
Takaa jouset poikki ja tasonsäätö rikki; renkaan ja suojankaaren välissä jotain 5 cm tilaa.
Takalavetin etummaiset puslat täysin hajalla.
Narinanivelet sököt.
Moottorin tukikumit "räjähtäneet".
Pyöränkulmat pielessä.

Aikalailla erilainen oli mese ajella muutaman tunnin kuluttua. 8)
wiimax.fi
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Toki etu- ja takapään nivelet. Edestä raidetangon nivelet ja alapallot sekä apusimpukan väljyys.

Jos meinaat autoa pitää vähänkään pidempään, tässä vaiheessa voisi olla hyvä vaihtaa suosista kaikki takatuennan helat (osa tulee tukivarsien mukana). Alatukivarteen harvemmin joutuu uusimaan sisempää helaa, mutta ulompi, ns. narinahela, on kulutustavaraa. Tarvikkeena heloja ja tukivarsia saa kohtuuhintaan.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

dealer kirjoitti:Aku, kaikki alustan nivelet, puslat ja tukitangot kun tarkastaa niin jotain pitäisi löytyä.
Tähän sopisi semmoinen hymiö, missä taalankuvat vilisevät.

Ei vaines. Pitää pyytää äijiä katsomaan, mistä aloitetaan paketin purkaminen.
Ehkä eniten kiusaa tuo takapään nuljuminen, joka tosin osaltaan voi olla renkaiden vika. Yhtä rasittavaa on mainittu ohjauksen kumimaisuus, eli autolla ei saa kovin tarkkoja ajolinjoja tehtyä. Lisäksi reagointi on epämääräistä, eli ensin kun kääntää ei tapahdu mitään, ja sitten kohta se toivottu suunnanmuutos tapahtuu tarpeettoman rajuna. Ja kyse ei ole "W123-käytöksestä", jossa auto reagoi pelkästään rauhallisesti, vaan nyt tässä on selvästi jotain hämärää.

Piru, kun saisi hetkeksi kesärenkaat alle niin selviäisi, paljonko epämääräisyydestä on noiden Marangonien ansiota.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18277
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eihän tarkastus paljon maksa...
Ja osat ovat halpoja - kaikki välykset kannattaa kuitenkin poistaa kerralla ja sitten nelipyöräsuuntaus.

Kuva
wiimax.fi
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Termos,

Onko Aku jo saanut selville, mistä tuo kumimainen käytös johtui? Omassa tuntuu olevan samaa vikaa – kun ratista vääntää, ensin ei tunnu tapahtuvan mitään mutta sitten heilahtaa koko pirssi. Alapallerot ja narinanivelet on vaihdettu, joten nuo vakiopaikat pitäisi olla kunnossa. Pitäisi varmaan tsekata taas pyöränkulmat.

Kävin justiinsa ostamassa etuiskarien yläkiinnikkeet, kun niissä alkaa olla halkeamia. Tuskin siitä tuo levottomuus johtuu mutta saattaapa sitten käsistään pyöritellä iskareita ja tarkistaa, ovatko ne missä kunnossa.

t.
Risto
Aku P kirjoitti:Ei vaines. Pitää pyytää äijiä katsomaan, mistä aloitetaan paketin purkaminen.
Ehkä eniten kiusaa tuo takapään nuljuminen, joka tosin osaltaan voi olla renkaiden vika. Yhtä rasittavaa on mainittu ohjauksen kumimaisuus, eli autolla ei saa kovin tarkkoja ajolinjoja tehtyä. Lisäksi reagointi on epämääräistä, eli ensin kun kääntää ei tapahdu mitään, ja sitten kohta se toivottu suunnanmuutos tapahtuu tarpeettoman rajuna. Ja kyse ei ole "W123-käytöksestä", jossa auto reagoi pelkästään rauhallisesti, vaan nyt tässä on selvästi jotain hämärää.
E500 – 211.070
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18277
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"...etuiskarien yläkiinnikkeet, kun niissä alkaa olla halkeamia. Tuskin siitä tuo levottomuus johtuu mutta saattaapa sitten käsistään pyöritellä iskareita ..."

Niiden yläkiinnikkeiden vaihtaminen on muutaman minuutin homma eikä iskareita tarvitse irrottaa, jos sitä tuolla "käsistään pyöritellä" meinasit.
wiimax.fi
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Mulla on aina ollut tuo farkku sellainen "letkeäalustainen", eli mukava, vaan pujotteluhommiin siitä ei ole.Kaikki paikat on uudistettu kertaalleen eikä se ole siitä miksikään muuttunut. Tosi hyvä näin, passaa mulle. Sedaneissa on mielestäni melkein aina vähän tiukempi alusta,langista puhumattakaan.
EDIT: Tietysti liikkeiden pitää olla kontrollissa, ei mitään sivupomppuja ym..
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

romu kirjoitti:Mulla on aina ollut tuo farkku sellainen "letkeäalustainen", eli mukava, vaan pujotteluhommiin siitä ei ole.
Totta mooses, jos farkusta haluaa tiukemman on alustaa muokattava ja yksi hyväksi havaittu keino on tuo maurih:n käyttämä H&R + sprint. Mulla on konit edessä ja alkup automaatti takana mutta vakiojousilla ja vakio kallistuksen vakaajilla se jää vähän jälkeen. Seuraavaksi joko sportlinen vakaajat tai vielä stydimmät.
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Arvelisin just tuon vakaajan,tai sen "puutteen" olevan aika oleellisessa osassa.
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18277
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos tuntuu että perä heittelee liikaa nopeissa väistöissä, ensimmäinen konsti on lisätä reilusti rengaspaineita; auttaa radikaalisti.

Matalampiprofiiliset renkaat muuttavat tilannetta myös - vaan sellaisia nyt on turha Romulle ehdotella jos kokoa ei löydy otteesta alkuperäisenä. :D
wiimax.fi
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

dealer kirjoitti:Jos tuntuu että perä heittelee liikaa nopeissa väistöissä, ensimmäinen konsti on lisätä reilusti rengaspaineita; auttaa radikaalisti.

Matalampiprofiiliset renkaat muuttavat tilannetta myös - vaan sellaisia nyt on turha Romulle ehdotella jos kokoa ei löydy otteesta alkuperäisenä. :D
:D Tottamooses! Henki on alkuperäistä suosiva! Ja paineennnoston poiketessa ohjekirjan toleransseista, lupa pyydetään MB:n tehtailta erikseen kirjallisena! :lol:
250TD -86, 260E LANG -90
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

romu kirjoitti:Mulla on aina ollut tuo farkku sellainen "letkeäalustainen", eli mukava, vaan pujotteluhommiin siitä ei ole.Kaikki paikat on uudistettu kertaalleen eikä se ole siitä miksikään muuttunut. Tosi hyvä näin, passaa mulle. Sedaneissa on mielestäni melkein aina vähän tiukempi alusta,.
Mukava mukava, mutta ei näin mukava. Äsken tulin mökiltä kotiin, ja ei tuolla kyllä noita mutkaisia kestopäällysteteitä kauhean kovaa mielikseen aja. Vertailun vuoksi: ajoin viime viikolla W124 200D automaattia, johon on iskarit ja jouset uusittu alta 200 tkm sitten, ja se on sitten jopa meikäläisen silmään turhan korkea auto. Mutta paljon jämptimpi ajaa kuin tuo oma kosla, esimerkiksi ohjaus on paljon tarkempi ja auto kallistelee vähemmän ja on isoissa heitoissa jämäkämpi. Pienissä epätasaisuuksissa tuo 200 onkin mukava, kun alla on jotkut aataminaikuiset nastarenkaat ilman nastoja...
Kyllä tuo mun auto vähän parani kun sai kesärenkaat (Good year 195/65 x15") alle, mutta ei ole silti entisensä. Ei mulla ennen elokuuta ole kuitenkaan rahaa tehdä mitään sille, mutta tokko se nyt kesässä huonommaksi menee.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

XUX63 kirjoitti:Totta mooses, jos farkusta haluaa tiukemman on alustaa muokattava ja yksi hyväksi havaittu keino on tuo maurih:n käyttämä H&R + sprint. Mulla on konit edessä ja alkup automaatti takana mutta vakiojousilla ja vakio kallistuksen vakaajilla se jää vähän jälkeen. Seuraavaksi joko sportlinen vakaajat tai vielä stydimmät.
Etupäähänhän kyllä saisi jämäkämmän kallistuksenvakaajan esim. 250D/300D:stä. Onko muuten takapäässä eri malleissa erivahvuisia vakaajia?

Jotain Eibachin satsia olen miettinytkin mutta hommeli on vielä hyvinkin teoria-asteella. Mietin liian pitkään ja KL:stä loppuivat ne halvat sarjat ja ovh näyttää olevan karvan verran alle 400 €. Tieten saattaisi myös kokeilla laittaa taakse vähän paksummat kumit, jolloin paino olisi enemmän jousien kuin iskareiden varassa. :?: EDIT: Niijjoo. Mullahan on kotona ne 250D:n jouset, jotka alunperin olivat pirssin keulalla. Voisi noista kokeilla vetäistä pikkuisen pätkän pois ja kokeilla alle.

Takarenkaissa taitaa ollakin vähän enemmän painetta, kuin mitä spekseissä sanotaan – voisihan sitä vielä kokeeksi pikkuisen lisätä.
dealer kirjoitti:Niiden yläkiinnikkeiden vaihtaminen on muutaman minuutin homma eikä iskareita tarvitse irrottaa, jos sitä tuolla "käsistään pyöritellä" meinasit.
Ahaa. Tuossa viime kesänä jouduin käyttämään iskarin yläpäätä irti ja tuolloin jäi kuva, että olisi hankalampikin homma, kun piti oikein rautakangella avittaa, että saatiin iskarin pää reiästään pihalle. Kuinka tuo pitäisi oikeasti tehdä? :oops:

t.
Risto
E500 – 211.070
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Roisto kirjoitti:
dealer kirjoitti:]Niiden yläkiinnikkeiden vaihtaminen on muutaman minuutin homma eikä iskareita tarvitse irrottaa, jos sitä tuolla "käsistään pyöritellä" meinasit.
Ahaa. Tuossa viime kesänä jouduin käyttämään iskarin yläpäätä irti ja tuolloin jäi kuva, että olisi hankalampikin homma, kun piti oikein rautakangella avittaa, että saatiin iskarin pää reiästään pihalle. Kuinka tuo pitäisi oikeasti tehdä? :oops:

t.
Risto

Etupää ylhäällä :D Auto pukeille/nosturille ja sitä rataa....
Avatar
skibe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ma 22.11.2004 14:23
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja skibe »

Pitäskö sitä itekki rueta alustaa uusimaan kun mittarissa on joku 650tkm eikä alustalle ole tehty paljon mitään. Jos vähääkään tuulee niin kyllä saa olla valppaana varsinkin moottoritiellä. Kokoajan saa olla korjaamassa ajosuuntaa.
X204 220CDI
ex.
S204 200CDI A
S203 200CDI A
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
Avatar
namila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 06.02.2004 20:29
Paikkakunta: Karkkila

ajotuntuma

Viesti Kirjoittaja namila »

Joo ,omassa (201) oli vain apusimpukassa väljää ja
nyt kun se on korjattu, peli on kuin juna :D
eli pienestä se on kiinni...
[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

BlueLadykin "vaelteli" ja korjausliikkeetkin tuli "viiveellä" tai joutui korjaamaan yli ennen kuin reagoi. Kun takapyörän väljä laakeri saatiin vaihdettua, loppui vetelykin. Nyt vois mennä vaikka takapenkille torkuille ...

Sitä laakerivälystä oli jo jonkun aikaa tullut katseltua, mutta edes viimeisessä renkaan vaihdossa ei huomannut, kuinka pahaksi oli jo päässyt, kun oli käsijarru kiinni. Kihnutus ja kahnutus alkoi äkkiä ja paheni nopeasti, ja pyörä lepatti kuin haavanlehti; seppä kertoi, että oli jo oksentamassa kuulat ulos.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Vastaa Viestiin