Öljynpainemittari pomppii öljyn vaihdon jälkeen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
marsu_man
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 20.04.2005 12:31
Paikkakunta: Jokela

Öljynpainemittari pomppii öljyn vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja marsu_man »

Vaihdoin tossa äskön omaan pikku mersuuni öljyt ja suodattimen. Sen jälkeen tapahtui kummia.

Öljynpaine mittari rupes pomppimaan n.1,8-2,4 mittarin mukaan. Yleensä mittari näyttää tyhjäkäynnillä n. tasan kakkosta. Silloin kun paineet on alle kahden niin kone alkaa "nakuttaa", mutta ajossa kone ei pidä ääntä. Voisiko olla syy motonetin MOTOX 5w-40 täys-syntiittisen öljyn ??? Edelliset öljyt oli meinaan mobilit ja ei ollu ongelmia. :cry:

veskola: Muokkasin otsikon
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12748
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mitä todennäköisemmin on, ei kannata vaihtaa öljymerkkiä/laatua kesken kaiken , käy juuri noin :(
Avatar
marsu_man
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 20.04.2005 12:31
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja marsu_man »

Aika jännää et nykyään öljyjen laadussa on noikin paljon eroja. Luulis nyt että kunhan on täys-synteettistä purkissa niin anti mennä vaan, harkitsin kyllä hetken aikaa että otanko kyseisen purkin, oli vissiin mersunkin hyväksymää joka sai päänkääntymään moiseen.

Reilu kymppi lisää niin olisi kyllä saanut sitä mobilia, taisi olla väärä paikka rupeemaan pihtailemaan...
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 09:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

öljyt

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

Henk.kohtaisesti itse en vaihtais mobilin öljyjä mihinkään motonetin öljyihin.

Aina oon käyttänyt mobil rally formulaa! Käytä sinäkin 8)
edesmennyt
W201
Avatar
kaasu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: To 10.02.2005 19:02
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja kaasu »

Eikös ainakin noi vanhemmat Mersun bensakoneet tykkää mieluummin muista kun noista synteettisistä litkuista? Esim Mobil superista ei ole huomauttamista. Halpaakin vielä :D
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arto S »

PaHa kirjoitti:Tää on ny tätä muta justiinsa... mutta yks työkaveri joskus kehu että ku oli vw jettaansa laittanu teboilin diamondit niin oli nostajat alkanu nakuttaa, mobil 1:sellä ja shell:in öljyillä joita ennen oli käyttäny niin ei ollu kuulemma pitäny mitää ääntä.

Itte käyttelin ex 200d:ees mobilin ja pyroil :in 5w-50 täys-synteettisiä ihan kuinka sattui, ja mitää ongelmia ei ollu koskaa.. paitsi mobililla ihan alus ku auton ostin. Meinaan ensimmäisen kerran ku öljyt vaihdoin ja laitoin mobilit niin kone söi öljyn alamerkkiin noin 2000km jälkeen, peljästyin ihan hirviästi että paskan auton ostin ku noin öljyä syö, lisäsin vain sitten öljyä ja ajelin 10 000km niillä. Sitten vaihdoin taas mobilit ja mitää syönti tai muita ongelmia ei oo ollu sen jälkeen, kone ei syöny öljyä tun jälkeen. Todennäköisesti oli käytetty jotaki halpoja öljyjä ennemmin ja sillä teki tuon..

Eli yhteen vetona voipi sanoo että öljyis on eroja :wink:
Ei ihan pidä paikkaansa ainakaan omalla kokemuksella. Olin ennen vanoutunut mobilin käyttäjä kunnes sain edullesti Teboilin diesel diamonttia ja päätin kokeilla.
Ei syönnyt eikä nostajat naputtanut. vaikka mittarissa oli jo n. 500tkm.
Nyt jo toinen dieselmersu menossa ja edelleen käytän Diamonttia.
Eiköhän tämänpäivän synteettiset öljyt ole kaikki hyviä (pois luettuna halvat markettiöljyt)
Näkyy olevan monella taipumusta syyttää öljyjä jos autoon tulee vikaa yai rupee syömään. Kyllä nostajat kuluu ajanmyöten vaikka olis mikä öljy sisällä.
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98

+ ex Mersuja 30+
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

juu kyllä se niin on että paska kone ja öljyä palaa joka kone mihin olen tehnyt rempan on lakannut polttamasta suurempia määriä öljyjä... ja jos nostajat naputtaa niin uudet kehiin niin lakkaa ja jos ei niin on häikkää paineissa....esim diiselissä pahvi valskaa... paineet....
Itse tein ja säästin
Avatar
marsu_man
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 20.04.2005 12:31
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja marsu_man »

Mutta kokeilkaas motor uppia, se oikeesti toimii !!! Pistettiin sitä yhteen 323 maksalaatikkoon jossa kone nakutti kovempaa ku tikka koivuu ja muutenkin kone savutti ja kävi huonosti. Motor upit sisään ja käynti tasaantui huomattavasti ja nakutus loppui...

En tiedä onko enään markkinoilla, ettei olis vaan myyty loppuun :lol:
Teboil diamond RULES !!!!
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 09:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

PaHa kirjoitti:Diamondista vielä sen verran että on paria lisäainetta lukuunottamatta samaa kuin Tehoil:n 5w-40:nen täys-synteettinen öljy.
Tästä kun vielä jatketaan niin minulle on ainakin informoitu AD-varaosaketjun purkittaman AD-öljyn olevan samaa kuin diamond - paitsi hinnaltaan :wink:
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

öljyt

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

Saattaahan se olla ,että osa öljymerkeistä on samaa tavaraa,mutta merkki vaan maksaa??? Tutussa öljymerkissä kuitenkin pysyn vaikka maksaisikin enemmän.

Omasta mielestäni on omituista vaihtaa merkkiä,jos on autossa vuosikaudet ollut tietyn merkin öljyt.
Kannattaako lähteä riskeeraamaan ,jos vaikka tulis jotain ongelmia siitä?

Vai olenko yhtään hajulla tässä asiassa?Tiedä häntä!
edesmennyt
W201
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12748
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

siis eikös nimeomaan siitä johdu kun vaihtaa , eikä siitä että olis toinen merkki huonompi ku toinen...
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 09:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 09:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

öljyt

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

PaHa kirjoitti:
epk kirjoitti:siis eikös nimeomaan siitä johdu kun vaihtaa , eikä siitä että olis toinen merkki huonompi ku toinen...
Juurikin tuosta johtui edellä mainitsemakin traditio.. eli halvat ja huonot öljyt oli ollu ennemmin, sitte ku laitto paremmat ja erimerkkiset niin pesi koneen ja söi likasen/notkian ja huonon öljyn pois.. Eli merkkiä ja laatua ei kannata vaihdella varsinkaa jos on ollu mineraalit tai puolikkaat konees ennemmin. Ja hyvin samoista syistä johtui kait kirjoittajankin ongelmat.
Olen 100% samaa mieltä.
edesmennyt
W201
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Sama kai se mitä oljyä sinne koneeseen pistää..Kunhan on hyvälaatuista Huomioikaa että nämä koneet mistä puhutaan on suunniteltu 15-30v. sitten sen aikaisille öljyille. Kaikki nykyiset öljyt riittää näille koneille.
Avatar
eropappa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ma 19.01.2004 14:56
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

anturin piuha?

Viesti Kirjoittaja eropappa »

Voi olla että puhun sontaa mutta omassa öljynpaineet näytti mitä sattuu koska anturin (?) piuha oli huonosti kiinni. Kun sitä vähän "ravisteli/nytkytti" niin taas pelas mittari ja paineet on kohillaan. Ja se nakutus loppui minullakin nostimien vaihdolla kokonaan. :wink: :shock:
TEA124
Avatar
marsu_man
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 20.04.2005 12:31
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja marsu_man »

Voi p****le, vaihdoin tossa uudet öljyt ( shell helix täys-synteettiset 5w-40 ) ja kone senkun vaan nakuttaa edelleen :cry:
Tyhjäkäynnillä nakutusta kuuluu tasasin välein n. 5 sekunnin jaksoissa. Ajettaessa kuuluu nyt myös ääntä. Olisiko mahdollista että vika voisi olla myös öljynsuodattimessa ettei pääse öljy kiertämään ??
Suodatin on ns. tarvike suodatin niinkun varmaan kaikki on, varmistin kyllä että käy autooni ( w124 230e vm.-90 aj. 260 tkm. "suomivessa" ) vai onko venttiilit sökönä ????

PS. Ei hukkaa öljyjä
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mitenkäs nokkakeppi? Näkyykö kulumaa? Sen kulumisen ei tosin hurjasti pitäisi nykiä öp-mittarin näyttämää.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
marsu_man
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 20.04.2005 12:31
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja marsu_man »

Jaa-a, ei osaa sanoa kun tässä tapauksessa ei tieto/taito riitä. Yritän vaan kartottaa tilannetta missä mennään että osaa delekoida mahdollisen rempan eteenpäin.
Täällä niitä ammatti "äijiä" riittää antaamaan viisaita neuvojaan joita minä kuuntelen korvat höröllään...
Avatar
marsu_man
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 20.04.2005 12:31
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja marsu_man »

Huomenna lähtee meisseli venttiilien säätöön, täytyy vaan toivoo et pystyy ajaa semmosen 50 km ilman damagee. Kuulin tossa myös huhua että vika voisi olla myös öljypumpussa että se ei ala kierroksilla jaksa nostaa öljyjä ylös, saas nähdy mikä mättää... :?
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Melkein voisin lyödä vetoa,että kansipahvi vuotaa öljykanavasta ykkös sylinteriin,venttiilin nostajille ei riitä voitelua ja siksi nakuttaa.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

marsu_man kirjoitti:Huomenna lähtee meisseli venttiilien säätöön, täytyy vaan toivoo et pystyy ajaa semmosen 50 km ilman damagee. Kuulin tossa myös huhua että vika voisi olla myös öljypumpussa että se ei ala kierroksilla jaksa nostaa öljyjä ylös, saas nähdy mikä mättää... :?
En tiedä autosi ikää mutta voisin kuvan perusteella väittää että sinun autossa ei ole venttiilien säätömahdollisuutta. Sen asian hoitaa hydrauliset venttiilin nostimet.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

marsu_man kirjoitti: Olisiko mahdollista että vika voisi olla myös öljynsuodattimessa ettei pääse öljy kiertämään ??
Suodatin on ns. tarvike suodatin niinkun varmaan kaikki on, varmistin kyllä että käy autooni ( w124 230e vm.-90 aj. 260 tkm. "suomivessa" ) vai onko venttiilit sökönä ????
Minkä merkkinen tuo tarvikesuodatin on?
Mann:ia ja Hengst:iä kannattaa suosia...
Itse kokeilisin vaihtaa vielä suodattimen, ennen kuin tekisin mitää isompaa...
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
marsu_man
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 20.04.2005 12:31
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja marsu_man »

Nyt jaksaa olla taas töissä hyvin nukuttujen yö unien jälkeen ( semmoiset 3 tuntii ), meni yö vähän valvoessa ja miettiessa auton mahdollista remppaa. Kävi jo visioita päässä kuten jos kone vaatii jonkun isommankin rempan niin hommaan siihen suoraan isomman 300 koneen kiinni, pitäisi kuulemma mennä heittämällä ???

No auto menee tänään yhden tutun sedän lämpöseen talliin odottamaan diaknoosia, sillä välin kun meikäläinen repii hiuksia päästään...
Suodattimen merkkiä en muista, motonetistä hommattu, ei kuitenkaan mann.

Viitaten MERSUMIES Kilanderin epäilykseen, niin käsittääkseni jos kansipahvi vuotaa ja öljy pääsee sylinteriin, eikö kone pitäisi savuttaa ja näin ollen hävittää öljyä. Tässä tapauksessa kone ei savuta eikä syö öljyä
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Itse pyrin käytettyä autoa ostettaessa selvittämään, mitä öljyä on aiemmin käytetty ja sitten pysyn siinä.
(Nyt esim. käytössä tässä autossa Mobil Protection Formula 0W-40).
Öljynvaihto on kuitenkin suhteellisen harvoin näilläkin ajomäärillä, joten vuositasolla säästö kuihtuu melkoisen pieneksi merkkiä/laatua vaihtamalla.

Suodattimina (jos mersu) suosin jo ylläkin mainittuja Mannia ja Hengstiä sekä nykyään vain ja ainoastaan alkuperäisiä.
Ongelmia ei ole ollut.

Oppirahat tuli maksettua jo takavuosina kahden Toyotan dieselmoottorin muodossa, joista tuli entisiä siirryttäessä mineraaliöljyistä synteettisiin.
Enää en "kokeile".
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ässäni pillastui myöskin raplattelemaan kun oston jälkeen vaihdoin siihen Teboilin diamondit, halvalla ei näköjään hyvää saa. Öljyt pellolle 200 km ajon jälkeen ja pesulitkut moottoriin. Seuraavaksi Valvolinen synteettistä, sama homma. Tämän jälkeen Shellin helixiä-------> vaimenee. Seuraava askel uudelleen pesulitkut koneeseen ja 10W 40 semisynteettiset Helixit koneeseen, rapina loppuu.

Homman olisi voinut oikoa laittamalla suoraan pesulitkut pannuun, ja tämän jälkeen kankeammat öljyt koneeseen, nostimet kun ovat kuluneet, samoin toinen nokka. Seuraavat kesäöljyt ovatkin sitten 20W 50 mitä koneeseen kaadan.

Nostin ja nokkaremontti raplattelee ovella, välillä 240 - 320 tkm oireet ovat lisääntyneet siihen malliin. Rapina ei ole läheskään pahimmasta päästä mitä olen kuullut, mutta absoluuttinen raplatuskorvani ei tykkää jaksottaisesta rapsutuksesta. :x :D

Jos joutuisin valitsemaan jonkin tuotteen Teboilin öljyistä niin se olisi osasynteettinen "Gold", se ei ole niin laihaa pissiä kuin diamond. :wink:
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

marsu_man kirjoitti:Nyt jaksaa olla taas töissä hyvin nukuttujen yö unien jälkeen ( semmoiset 3 tuntii ), meni yö vähän valvoessa ja miettiessa auton mahdollista remppaa. Kävi jo visioita päässä kuten jos kone vaatii jonkun isommankin rempan niin hommaan siihen suoraan isomman 300 koneen kiinni, pitäisi kuulemma mennä heittämällä ???

No auto menee tänään yhden tutun sedän lämpöseen talliin odottamaan diaknoosia, sillä välin kun meikäläinen repii hiuksia päästään...
Suodattimen merkkiä en muista, motonetistä hommattu, ei kuitenkaan mann.

Viitaten MERSUMIES Kilanderin epäilykseen, niin käsittääkseni jos kansipahvi vuotaa ja öljy pääsee sylinteriin, eikö kone pitäisi savuttaa ja näin ollen hävittää öljyä. Tässä tapauksessa kone ei savuta eikä syö öljyä
Joo,en nyt ole asiasta ihan sata varma,kun vastasin,niin ajattelin et kyseessä on dieseli.Mutta tuo taitaakin olla bensakoneella.
Dieselissä ei huomaa helposti savutuksesta,vaikka vähän polttaisi öljyä sylinterissä.Eikä lyhyessä ajassa vielä huomaa kulutuksessa.
Oireet vain olivat täsmälleen samat(öljynpaine seilaa tyhjäkäynnillä,nakuttaa terävästi).
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
akuaku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 19.05.2003 13:57
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja akuaku »

Niin....olihan se minullakin aikoinaan vastaava painemittarin takomisongelma..

Ei syönyt öljyä ja eikä sen kummemmin pukannut sinistä putkesta, ainoastaan nostajat kuulosti raplattavan normaalia enemmän.

Ja ei muuta kun kansi irti... ykkösen palotilan ja öljykanavan välistä kannentiiviste revennyt. Samalla kertaa kannen höyläys ja venttiilien läpikäynti. :arrow: kansi kiinni :arrow: ja taas mentiin..
Japsit jo kolunnut, tämäkö hyväkö?
Vastaa Viestiin