W123:n perä roiskii öljyä kardaanin puolelta
W123:n perä roiskii öljyä kardaanin puolelta
tai roiski ainakin kun sitä vielä oli. Nyt en ole vähään aikaan öljyjä perästä tarkastanut, mutta vuoto jatkunee jos määrää lisää. Onko siis kyse jostain perän ja kardaanin välisestä tiiviste vuodosta ja voiko sen helposti korjata? Vuoto ei minua tai auton kulkua ole toistaiseksi hirveästi haitannut, mutta katsastusmies siitä jo kerran ilmoitteli.
W126 300 SEL -87
W124 200D -90
W123 240D -84
W124 200D -90
W123 240D -84
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Re: W123:n perä roiskii öljyä kardaanin puolelta
Minä vaihdoin sellaiseen tiivisteen. Tiiviste ei ihmeempiä maksanut.
Oli aika tiukassa se mutteri, joka piti avata, että vetolaipan saa irti. Onnistu kuitenkin suht koht siedettävästi kun perä oli irti.
Oli aika tiukassa se mutteri, joka piti avata, että vetolaipan saa irti. Onnistu kuitenkin suht koht siedettävästi kun perä oli irti.
...
Joissain malleissa (vanhemmissa?..) on taas laipan mutterina sellainen 4-lovinen malli. Se irtoaa yleensä tuurnalla lyömällä ja tilalle voi vaihtaa tuommoisen 12-kulmaisen mallin, siihen saa tehtyä helposti itsekin avaimen 12-kulmaisesta hylsystä, kun vähän jatkaa sitä.
Jos nyt oikein muistan, niin 124:n vetoakselin mutteri käy sen 4-lovisen tilalle...
Mutteri pitäisi saada sitten oikealle tiukkuudelle, että perän laakereiden välykset ja hammaskosketukset pysyy kohdallaan. Lonksua tuo murikka-akseli ei saa sivu- eikä päittäissuunnassa, täytyy olla senverran tiukalla, että on hieman tahmea pyörittää, muttei kuitenkaan liian tiukalla...
Hankala homma tunnustella, jos perä on autossa paikoillaan, kun pyörät pyörivät mukana.. Mutta aika lähellä oikeaa ollaan, kun ruuvaa mutterin paikoilleen siihen kohtaa mihin se menee helposti ja kiristää siitä vähän..
Jos nyt oikein muistan, niin 124:n vetoakselin mutteri käy sen 4-lovisen tilalle...
Mutteri pitäisi saada sitten oikealle tiukkuudelle, että perän laakereiden välykset ja hammaskosketukset pysyy kohdallaan. Lonksua tuo murikka-akseli ei saa sivu- eikä päittäissuunnassa, täytyy olla senverran tiukalla, että on hieman tahmea pyörittää, muttei kuitenkaan liian tiukalla...

w115,123,124,126,210 yms.
Se on jossainmäärin tympeä paikka lisätä öljyä sinne perämurikkaan, kun ei oikein mahdu kallistaan öljypurkkia. Itse käytin seuraavanlaista konsitia: nostin perän ilmaan hallitunkilla, kömmin auton alle ja joustavaa muoviletkua pitkin sain juoksutettua öljyä siitä täyttö aukosta.
MB C180 -99
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70
EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70
EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
Re: ...
Käytännössä laitetaan mutteri samalle kohdalle missä olikin (viivan mitta ehkä tiukempaan), näin se ei ainakaan mene vikaan.jarski kirjoitti:Joissain malleissa (vanhemmissa?..) on taas laipan mutterina sellainen 4-lovinen malli. Se irtoaa yleensä tuurnalla lyömällä ja tilalle voi vaihtaa tuommoisen 12-kulmaisen mallin, siihen saa tehtyä helposti itsekin avaimen 12-kulmaisesta hylsystä, kun vähän jatkaa sitä.
Jos nyt oikein muistan, niin 124:n vetoakselin mutteri käy sen 4-lovisen tilalle...
Mutteri pitäisi saada sitten oikealle tiukkuudelle, että perän laakereiden välykset ja hammaskosketukset pysyy kohdallaan. Lonksua tuo murikka-akseli ei saa sivu- eikä päittäissuunnassa, täytyy olla senverran tiukalla, että on hieman tahmea pyörittää, muttei kuitenkaan liian tiukalla...Hankala homma tunnustella, jos perä on autossa paikoillaan, kun pyörät pyörivät mukana.. Mutta aika lähellä oikeaa ollaan, kun ruuvaa mutterin paikoilleen siihen kohtaa mihin se menee helposti ja kiristää siitä vähän..
ainakin nyrkkisääntönä helpompi muistaa jos ei muuta =)
ja tätä keinoa käytetään ihan duunissakin.
ja tuosta huohottimesta mistä jo mainittiinkin.
huohotinhan on hiukan sellaisen sienen näköinen, eli putki jonka päässä on hattu (suoja)
kätevin tapa puhdistaa huohotin (jos et irroita kokonaan) on ruiskuttaa jotain liottavaa ainetta hatun/suojan välistä sisälle.
huohottimen toiminnan voi testata vaikkapa puhaltamalla ilmaa huohottimen hatun/suojan välistä sisälle, ja laittamalla käden/sormen peräöljyn täyttöaukon eteen/sisälle(tietenkin öljyproppu pitää ensin irroittaa =).
pienimuotoinen virtaus siinä pitäisi tuntua, ainakin itse olen ollut tuntevani (voi olla tietysti että on pääkopassa tuntunut kevyt puhallus=)
terveisin
jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Mika.T kirjoitti:Se mutteri kardaanin laipassa on 32mm ja 12kulmainen.


Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Motonetistä semmonen alle 20euron öljypumppu sillä on vaihto ollu lastenleikkiä. Vanhassa kulkineessa kun oli perä vikaa niin joutu lisää pari kertaa viikoossa, tuolla pumpulla ei tarvinu edes perää nostella kun ajo sopivalle kohtaa, proppu auki, letku sisään ja pumppu päälle.terho kirjoitti:Se on jossainmäärin tympeä paikka lisätä öljyä sinne perämurikkaan, kun ei oikein mahdu kallistaan öljypurkkia. Itse käytin seuraavanlaista konsitia: nostin perän ilmaan hallitunkilla, kömmin auton alle ja joustavaa muoviletkua pitkin sain juoksutettua öljyä siitä täyttö aukosta.
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki