W124 ja hattuhyllyn muutokset?
W124 ja hattuhyllyn muutokset?
Hei. Nyt kun minäkin olen onnellinen mersun omistaja (230e -87) ja tätä foorumia hieman selaillut, rohkenen kysyä millaisia muutoksia olette hattuhyllyyn tehneet että takakontin subwoofer hieman paremmin kuuluisi matkustamoon? Olen tätä foormia koittanut selata ristiin ja rastiin mutta oikeen selvää vastausta en ole löytänyt. Joku sanoo että laita 15 tuumasia kontti täyteen ja toinen hattuhylly asennusta yms. Noh itse kun en älytöntä jumputusta autoon ole tavoittelemassa vaan ihan normaalia puhdasta bassoa. Yritin ottaa takakaijuttimet pois ja jättää vain ritilät paikoilleen. Auttoi hieman mutta ei tarpeeksi. Mitäkähän vielä voisi tehdä? Ehjää ja siistiä hattuhyllyä ei viitsisi ihan säpäleiksi pilkkoa.
Itse ainakin ajattelin laittaa subin hattuhyllylle.. tiedä sitten siitä kolariturvallisuudesta...Daimler kirjoitti:Itse en tehnyt muuta kuin otin hattuhyllyltä alkuperäiset kaiuttimet veks.Peltisen hattuhyllyn pilkkominen on aika arveluttavaa kolariturvallisuuden ym. vuoksi..Eikun reilusti bassoa niin kyllä se sieltä jytkyttää!

MB W124 E 230 1992
Suzuki GSX-R 750 K8 2008
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.
Suzuki GSX-R 750 K8 2008
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.
tuo subin sointi mesesessä on aika kinkkinen juttu, varsinkin jos haluaa puhdassointista bassoa ja konttiin pitäisi mahtua subikoteloiden lisäksi vielä jotain hyödyllistäkin
Itelläni on yksi (spl dynamics 15d2) 15" subbari ja täytyy sanoa että monessa corollassa jo lähes mikä tahansa 12" subi soi paremmin, vaikka kaikki asennukset ja virtajohdot sun muut asiat ovat kunnossa.
Kuitenkin itse suoritin autonvaihdon yhteydessä seuraavat toimenpiteet, w124 vaihtui toiseen samallaiseen:
1. Asensin paksut virtajohdot ja 1F kondensaattorin että virtahävikki olisi mahd. pieni.
2. maadoitin vahvistimen kunnolla suoraan takapenkin turvavyön pulttiin.
3.mitoitin johdot konkalta mahd. lyhyiksi ja tein järeät liitännät.
Kun tein asennuksen huolella niin huomasin että paine lisääntyi hiukan ilman minkään sortin hattuhyllyn tai muun korinosan muokkausta. Muuta en ole kehannut tehdä mutta parilla w124 kaverilla olen nähnyt suuret aeroport-refleksiputket takakaiuttimien reikien paikalla ja eräs oli ottanut ja tehnyt koko hattuhyllyn uusiksi asettaen vahvistimen ensiapupakkauksen paikalle ja modaamalla koko loppu hyllyn ja poistamalla mm. osia hyllyn alla olleista metallipinnoista juuri refleksiputkien tieltä--> pari kertaa on jo keretty katsastaa ja läpi on mennyt, liekkö sitten ollut miten tarkka tarkastaja sitä en tiedä
Elementtien asennusta en ehkä menisi tekemään hattuhyllylle, ellei sitten ole kyseessä hiukan pienemmät kuten 6 1/2 " elementeistä, jotka saa vielä jotenkin korokepaloilla tai muuten istutettua hyllylle. Varsinkin auton jälleenmyyntiarvo laskee aika lailla jos hattuhyllyllä on esim 8" reiät suoraan takakonttiin tms.
Yksi tapa tietenkin on ajella aina tankki mahd. tyhjänä että täysi tankki veisi niin paljoa painetta, tosin mersumiehelle tämä yhtälö on aika huono ratkaisu

Itelläni on yksi (spl dynamics 15d2) 15" subbari ja täytyy sanoa että monessa corollassa jo lähes mikä tahansa 12" subi soi paremmin, vaikka kaikki asennukset ja virtajohdot sun muut asiat ovat kunnossa.
Kuitenkin itse suoritin autonvaihdon yhteydessä seuraavat toimenpiteet, w124 vaihtui toiseen samallaiseen:
1. Asensin paksut virtajohdot ja 1F kondensaattorin että virtahävikki olisi mahd. pieni.
2. maadoitin vahvistimen kunnolla suoraan takapenkin turvavyön pulttiin.
3.mitoitin johdot konkalta mahd. lyhyiksi ja tein järeät liitännät.
Kun tein asennuksen huolella niin huomasin että paine lisääntyi hiukan ilman minkään sortin hattuhyllyn tai muun korinosan muokkausta. Muuta en ole kehannut tehdä mutta parilla w124 kaverilla olen nähnyt suuret aeroport-refleksiputket takakaiuttimien reikien paikalla ja eräs oli ottanut ja tehnyt koko hattuhyllyn uusiksi asettaen vahvistimen ensiapupakkauksen paikalle ja modaamalla koko loppu hyllyn ja poistamalla mm. osia hyllyn alla olleista metallipinnoista juuri refleksiputkien tieltä--> pari kertaa on jo keretty katsastaa ja läpi on mennyt, liekkö sitten ollut miten tarkka tarkastaja sitä en tiedä

Elementtien asennusta en ehkä menisi tekemään hattuhyllylle, ellei sitten ole kyseessä hiukan pienemmät kuten 6 1/2 " elementeistä, jotka saa vielä jotenkin korokepaloilla tai muuten istutettua hyllylle. Varsinkin auton jälleenmyyntiarvo laskee aika lailla jos hattuhyllyllä on esim 8" reiät suoraan takakonttiin tms.
Yksi tapa tietenkin on ajella aina tankki mahd. tyhjänä että täysi tankki veisi niin paljoa painetta, tosin mersumiehelle tämä yhtälö on aika huono ratkaisu





*******************************
MB E200cdi -00
MB E250D -94
MB 280SE Automatic -74
EX MB 200D -93
MB E200cdi -00
MB E250D -94
MB 280SE Automatic -74
EX MB 200D -93
freenä
Omassa sedanissa ea-bagin kohdalla reikä (elkun kokoinen) johon pultattu jämäkkä petolevy ja siihen asennettu 10" elementti. Asennus on siis free air ja vaatii omanlaisen elementin (suljetun kotelon elkku ei välttämättä toimi).
Sydeemi toimii kohtuu hyvin, mutta ei kestä suuria luukutuksia. Puhdas ja tarkka basso, ainoa haitta on että bassson suunnan kuulee. Ongelma voisi poistua kunnon jakarilla ja säädöillä.
Seuraavaksi kokeilen kahta lisäelkkua hattuhyllyn niskatukien syvennyksissä. 10" ei ehkä aivan sovi koloihin.
Sydeemi toimii kohtuu hyvin, mutta ei kestä suuria luukutuksia. Puhdas ja tarkka basso, ainoa haitta on että bassson suunnan kuulee. Ongelma voisi poistua kunnon jakarilla ja säädöillä.
Seuraavaksi kokeilen kahta lisäelkkua hattuhyllyn niskatukien syvennyksissä. 10" ei ehkä aivan sovi koloihin.
S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
Mun piti pistää Lumikkiin (-86 W124 300D sedan) 8" Rockford Punch hattuhyllylle tyhjän ensiapupaketin kannen alle piiloon ja rakentaa tiivis kotelo alle.
Mitä kolariturvallisuuteen tulee niin kunhan:
a) Subi on niin saatnan kovin pultattu kiinni, ei mitään "ruuvi kankaan läpi"-virityksiä vaan pultit ja mutterit
b) Subi on kiinni just niin monella pultilla kuin mitä siinä on reikiä
niin en kuollaksenikaan näe miten se haittaisi kolrissa. Onhan se jämerä valurautainen (no vaikka ois halpa petisubi) subbarin runko turkasen paljon jäykempi kuin suora pelti.
Refleksiputket toimii kyllä mutta ei ihmeellisesti. 124 kun on suunniteltu siten, että takaluukun mölyt pysyvät takaluukussa eivätkä takapenkillä istuvan middle management - henkilön sikarinkäryttelyä häiritsemässä. (senior managerit istuivatkin Ässissä).
Täytyy tuohon Coupeen rakentaa subi hattuhyllylle sikäli kuin C123 tankki antaa periksi. Tarpeeksi kauan pölyttynyt Rockford varastossa.
Henkka
Mitä kolariturvallisuuteen tulee niin kunhan:
a) Subi on niin saatnan kovin pultattu kiinni, ei mitään "ruuvi kankaan läpi"-virityksiä vaan pultit ja mutterit
b) Subi on kiinni just niin monella pultilla kuin mitä siinä on reikiä
niin en kuollaksenikaan näe miten se haittaisi kolrissa. Onhan se jämerä valurautainen (no vaikka ois halpa petisubi) subbarin runko turkasen paljon jäykempi kuin suora pelti.
Refleksiputket toimii kyllä mutta ei ihmeellisesti. 124 kun on suunniteltu siten, että takaluukun mölyt pysyvät takaluukussa eivätkä takapenkillä istuvan middle management - henkilön sikarinkäryttelyä häiritsemässä. (senior managerit istuivatkin Ässissä).
Täytyy tuohon Coupeen rakentaa subi hattuhyllylle sikäli kuin C123 tankki antaa periksi. Tarpeeksi kauan pölyttynyt Rockford varastossa.
Henkka
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Subi hattuhyllylle, kotelo kontin puolelle niinkuin Ahosella on. Kotelo ulottuu kontin lattiaan asti.
Soi helvetin nätisti.
Soi helvetin nätisti.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
jeps
Tähänhän on kertynyt yllättävän paljon vastauksia vaikka aihetta onkin jonkinverran jo käsitelty. Kokeilin ottaa takaa alkuperäiset kaiuttimet pois ja se auttoi jonkin verran. Tällä pärjää mutta kun ylimääräistä aikaa ilmenee täytynee harkita jonkilaisen elementin sijoittamista hattuhyllyyn tai takaniskatukien syvennyksiin. Eniten tässä asiassa harmittaa se että olen viikkoja säädellyt subwoofer lootien kanssa että saisi puhtaan ja tasaisen basson. Noh sehän tuolta kajareiden aukoista ei kovin tasaisena ja puhtaana tule x) Mutta mutta... kyllä tämä tästä edistyy.
PS: On muutes pirun hieno mb tuolla ahosella..
PS: On muutes pirun hieno mb tuolla ahosella..