Tänä aamuna piti lähteä töihin ajelemaan, hehkutin ja starttasin, niin mitään ei tapahtunut . Startti oli täysin mykkä!
Koitin valoja ja puhallinta, kaikki toimivat normaalisti. Yritin toisen kerran niin edelleen startti mykkä.
Sitten sain liikautettua auton pikkaisen vaihde päällä ja yritin startata, niin auto pärähti käymään kuin palmun alta .
Mikä? Missä? ja mitä siellä pitäisi putsata tahi rasvata?
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
solenoidi paskana eli ei kytke virtaa startille, putsaaminen auttaa mutta mahdollisesti vain lyhytaikaisesti, jos ei putsaaminen auta niin kannattaa vaihtaa varmaan käytetty startti, solenoidi itsessään maksaa 69€ ainakin kl-varaosilla joten ainakin minun mielestä melko kallis. jos tekee uudelleen saman ja ei suostu starttaamaan ollenkaan niin vasaralla startin kylkeen muutama isku niin pitäisi auttaa jotta pääset kotiin tai korjaamolle asti
tai jos startti sanoo klik tai murisee niin vika voi olla startissakin
Eikö sieltä kuulunut edes solenoidin naksumista? Toki voi olla ettet ole kuullut sitä koska se ei ole mikään järin voimakas ääni.
Itselleni on kerran sattunut Motonetistä käsiin sellainen startti jonka hammasratas oli viistottu vain toiselta puolelta. Syy seuraus oli se että auto ei joka kerta lähtenyt käyntiin kun hammasratas oli vauhtipyörän käynnistyskehän suhteessa epäedullisessa kulmassa. Käynnistys onnistui mainitsemallasi tavalla liikuttamalla autoa vaihde päällä jolloin käynnistyskehä /vauhtipyörä muutti asentoaan.
Kaksi viikkoa tuota jaksoin katsoa, sitten Motonettiin valittamaan ja uusi yritys uuden startin kanssa.
Tästä voi joku spesialisti jatkaa mutta haiskahtaa mekaaniselta vialta kaikesta huolimatta.
Dunkelblau123 kirjoitti:
Itselleni on kerran sattunut Motonetistä käsiin sellainen startti jonka hammasratas oli viistottu vain toiselta puolelta. Syy seuraus oli se että auto ei joka kerta lähtenyt käyntiin kun hammasratas oli vauhtipyörän käynnistyskehän suhteessa epäedullisessa kulmassa. Käynnistys onnistui mainitsemallasi tavalla liikuttamalla autoa vaihde päällä jolloin käynnistyskehä /vauhtipyörä muutti asentoaan.
tässä tapauksessa startin pitäisi sitten pyöriä tyhjää ja sen kyllä kuulisi sisällekkin hurinana? vai olenko väärässä?
Ei siinä sisälle kuulunut muuta kuin yksi solenoidin "naksaus".
Startin hammasratas ja käynnistyskehä löivät yhteen kuten normaalisti. Hammasrattaan puutteellisen hionnan (viistotus) ansiosta rattaat jäivät kuitenkin jumiin johonkin välivaiheeseen. Jos tässä tilanteessa moottori jatkaisi pyörimistä niin sehän polttaisi käämit tai sulakkeen melko pian.
Siellä on pakosti oltava joku esto moista tilannetta varten. Toiminta periaate siten että starttimoottori pyörii vasta kun solenoidi on lyönyt pohjaan.
Dunkelblau123 kirjoitti:Eikö sieltä kuulunut edes solenoidin naksumista? Toki voi olla ettet ole kuullut sitä koska se ei ole mikään järin voimakas ääni.
Ei kuulunut mitään! Ei naksutusta tms.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Dunkelblau123 kirjoitti:Eikö sieltä kuulunut edes solenoidin naksumista? Toki voi olla ettet ole kuullut sitä koska se ei ole mikään järin voimakas ääni.
Ei kuulunut mitään! Ei naksutusta tms.
Siten tuo vika lienee solenoidissa. voit varmistaa asian kun otat solenoidin herätevirta johdon (sen ohuen ja pienen) startista irti ja laitat tilalle noin metrin pituisen johdon pätkän ja kun laitat tämän johdon toisenpään akun pluskenkään niin startin pitäisi pyöriä tai ainakin naksahtaa jos solenoidi on ehjä. muistathan ennen tätä koetta laittaa auton vapaalle ettei tule varpaat tai seinä tai joku muu auto kipeäksi. mikäli startti pyörii nyt niin vika saattaa olla myös virtalukon pohjassa tai johdoissa. ja jos laitat ennen tätä testiä virran päälle niin auto jää käymäänkin jos startti pyörii (en ole ihan varma jäisikö ilman virran kytkemistä?)
Viimeksi muokannut kuitsi, Pe 17.06.2005 11:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Dunkelblau123 kirjoitti:Ei siinä sisälle kuulunut muuta kuin yksi solenoidin "naksaus".
Startin hammasratas ja käynnistyskehä löivät yhteen kuten normaalisti. Hammasrattaan puutteellisen hionnan (viistotus) ansiosta rattaat jäivät kuitenkin jumiin johonkin välivaiheeseen. Jos tässä tilanteessa moottori jatkaisi pyörimistä niin sehän polttaisi käämit tai sulakkeen melko pian.
Siellä on pakosti oltava joku esto moista tilannetta varten. Toiminta periaate siten että starttimoottori pyörii vasta kun solenoidi on lyönyt pohjaan.
joo ymmärsin väärin tämän, luulin startin pääsevän pyörimään tyhjää huono hammastuksen vuoksi
Vika voi ihan hyvin olla hiilissä. Jos moottori, ei ota virtaa, ei solenoidi voi myöskään toimia. Tähän viittaa vahvasti se, ettei sieltä kuulunut edes naksausta.
Tilanteessa, jossa käynnistimen hammasratas törmää hammaskehään, pitäisi siirtojousen painua kasaan ja käynnistimen lähteä pyörimään joka tapauksessa, näin hammaspyörä painuu ensimmäiseen mahdolliseen hammasväliin. Jos hammaskehä on kulunut, niin näin ei tapahdukaan, vaan kuuluu voimakas rääkäisy. Kyseisessä startissa on ilmeisesti ollut jotain vikaa, tai se ei ole saanut riittävän voimakasta herätevirtaa. Juuri tämän tyyppiset startit ovat ns. halpastartteja, joita lähes kaikissa pienemmissä koneissa käytetään. Kuitenkin yllättävän toimivia.
Hiilien loppumista veikkaan minäkin, samalla kun ne vaihtaa kannattaa startti putsata sisältä. Ja se solenoidin testaaminen onnistuu ilman piuhojakin ku vaan tökkää vaikka ruuvimeisselillä solenoidin päästä herätevirran ja päävirran yhteen.
Perttu K kirjoitti:Vika voi ihan hyvin olla hiilissä. Jos moottori, ei ota virtaa, ei solenoidi voi myöskään toimia. Tähän viittaa vahvasti se, ettei sieltä kuulunut edes naksausta.
Kyllä solenoidi vetää vaikka startissa ei olisi hiiliä ollenkaan. Heräte johto menee solenoidille ja solenoidin pohjassa olevat koskettimet kytkee päävirran startti moottorille.
Perttu K kirjoitti.
Vika voi ihan hyvin olla hiilissä. Jos moottori, ei ota virtaa, ei solenoidi voi myöskään toimia. Tähän viittaa vahvasti se, ettei sieltä kuulunut edes naksausta.
Hiilillä ei ole mitään tekemistä solenoidin kanssa.
Paksuissa johdoissa on huono kosketus. Tarkasta.
PS. Solenoidi maadoitetaan starttimoottorin runkoon ja jos maadoitus on löysällä ( siis moottorin ja rungon ) ei startti toimi.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Solenoindissa on sekä veto- että pitokäämi. Pitokäämi on kytketty herätevirtaliittimen ja rungon väliin ja toimii siis aina kun herätevirta tulee. Vetokäämi on kytketty tuon saman liittimen ja starttiin lähtevän paksun johdon liittimeen, solenoindin sisällä. Vetokäämi vetää tällöin niin pitkään, kunnes koskettimet kytkevät virran starttimoottoriin. Kun herätevirta kytketään, eli väännetään avainta, tulee virta solenoindille. Sekä veto- että pitokäämi saavat virtaa. Pitokäämin virta menee suoraan maahan, vetokäämin startin läpi. Vetokäämi on hyvin pieniresistanssinen, eli sen läpi menee melko mukavasti virtaa. Tämä sama virta helpottaa kytkeytymista pyrkimällä pyörittämään starttia. Kun solenoindi on pohjassa se kytkee virran starttimoottoriin. Vetokäämi ei enää toimi, koska starttimoottorin navassa on jännite. Käämille ei siis tule jännieroa.
Jos moottori ei ota virtaa (esimerkiksi hiilet lopussa) ei vetokäämi vedä. Koska ei myöskään sen läpi mene virtaa. . Tällöin ei tapahdu yhtään mitään, koska pitokäämi ei yksinään voita käynnistimessä olevia jousia, eikä näin ollen jaksa kytkeä. Joka ei tätä usko kokeilkoon. Tämä on siis tyypillisin oire hiilien loppumisesta. Kun startin kylkeen kopauttaa vaikkapa vasaralla, niin lopussa olevat hiilet voivat vielä saada kosketuksen ja käynnistys onnistuu.
Mikäli tietoni ja paperini eivät ole vääriä niin toi jonka aikaisemmin esittelit on kyllä 60-luvun autoista joissa oli tasavirtalatausjärjästelmä, jonka vuoksi startausjärjästelmäkin on erillainen nykypäivän autoihin verrattuna. Kyllä tämän päivän merusujen starttijärjästelmä on suoraviivaisempi, eli heräte solenoidille joka vetää vain sen ainoan kääminsä kautta ja päästää kun herätevirta katkaistaan. Siellä on kyllä rinnalla toinenkin käämi, mutta ei mikään pitokäämi vaan Huom! minun oletus, että virran katkaisun jälkeen käämi ohjaa jännitepiikin maihin. Se starttihan jäisi pyörimään silloikin kun avaimesta käännetään herätevirta pois. Voinhan minä olla tässäkin täysin väärässä, mutta silloin tarvitsisin seikkaperäisemmän selostuksen startin toiminnasta.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Emme ole siis samaa mieltä. No ei ruveta inttämään, vaan selvitetään asia. Jatketaan väittelyä huomenna tuoreilla tiedoilla. Tarkistan asian, ihan varmuuden vuoksi, kun on w123 ja w124 startit tallissa. Sen verran lisään jo tässä vaiheessa, ettei w123 ole mikään kovin hi-tech -tuote.
Solenoindissa on sekä veto- että pitokäämi. Pitokäämi on kytketty herätevirtaliittimen ja rungon väliin ja toimii siis aina kun herätevirta tulee. Vetokäämi on kytketty tuon saman liittimen ja starttiin lähtevän paksun johdon liittimeen, solenoindin sisällä. Vetokäämi vetää tällöin niin pitkään, kunnes koskettimet kytkevät virran starttimoottoriin. Kun herätevirta kytketään, eli väännetään avainta, tulee virta solenoindille. Sekä veto- että pitokäämi saavat virtaa. Pitokäämin virta menee suoraan maahan, vetokäämin startin läpi. Vetokäämi on hyvin pieniresistanssinen, eli sen läpi menee melko mukavasti virtaa. Tämä sama virta helpottaa kytkeytymista pyrkimällä pyörittämään starttia. Kun solenoindi on pohjassa se kytkee virran starttimoottoriin. Vetokäämi ei enää toimi, koska starttimoottorin navassa on jännite. Käämille ei siis tule jännieroa.
Jos moottori ei ota virtaa (esimerkiksi hiilet lopussa) ei vetokäämi vedä. Koska ei myöskään sen läpi mene virtaa. . Tällöin ei tapahdu yhtään mitään, koska pitokäämi ei yksinään voita käynnistimessä olevia jousia, eikä näin ollen jaksa kytkeä. Joka ei tätä usko kokeilkoon. Tämä on siis tyypillisin oire hiilien loppumisesta. Kun startin kylkeen kopauttaa vaikkapa vasaralla, niin lopussa olevat hiilet voivat vielä saada kosketuksen ja käynnistys onnistuu.
kyllä tämä on ehdottomasti oikein ja erittäin hyvin selostettu
Viitsitkö Perttu K kokeilla sitä starttia niin että otat hiilen irti ja annat sitten solenoidille ohjausvirtaa ja samalla on paksuun johtoon kytketty jännite. Rupeaako solenoidi pumppaamaan?
Alfamerin kytkentäkuvien mukaan asia on niin kuin Perttu K on selostanut. Itseäni kiinnostaa se, että onko se todellakin pitokäämi ( en usko ) vai onko siinä jotain muuta toimintaa. Jos hiilet on loppu, eikä virta kulje roottorin läpi maihin saa solenoidi jännitettä molempien käämien päistä kumoten toisensa ja silloin solenoidi rupeaa pumppaamaan. Odotan mielenkiinnolla tuloksia.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Jos tästä saan aikaiseksi tänään käydä tallila, niin olinkin jo suunnitellut kokeilevani sitä. Ajattelin ihan todistus mielessä ottaa solenoindilta startille menevän johdon irti. Helpompaa kuin hiilien irrotus, eikä tällöinkään vetokäämin toinen pää ole kytketty mihinkään, vaikutus on täsmälleen sama kuin hiilen kuluessa loppuun.
Se on jo kokeiltu aikanaan, etteivät vähän isommat boschin työntökiertokäynnistimet (työntökiertokäynntin on siis juuri tuo mersusta löytyvät tyyppi) sano tässä tilanteessa yhtään mitään, eikä myöskään femsat eikä lucakset. Tämä on tullut kokeiltua kun olen säätänyt sitä kuinka pitkälle solenoindi käynnistinhammaspyörän työntää. Tätä säätäessä olen ottanut solenoindilta käynnistimelle menevän johdon irti, kytkenyt virran pelkästään herätevirtaliittimeen ja napannut solenoindin käynnistimen puoleista napaa maihin, jolloin solenoindi on vetänyt ja jäänyt vetämään. Tämän jälkeen vain säätämään. Jos käynistimeen menevän johdon on jättänyt kytketyksi on solenoindi kuumentunut tosi nopeasti. Vetokäämi on tehokas, eikä selvästi kestä olla pitempään kytkettynä.
Siis jos tänään tulen tallilla käyneeksi, niin testaan ihan varmuuden vuoksi jaksaako w123 startin pitokäämi tehdä mitään. Veikkaan kuitenkin, ettei jaksa vaan pelkän pitokäämin ollessa kytkettynä, solenoindi jaksaa vetää vain jos sitä auttaa vetämällä käynnistinhammaspyörää meissselillä.
Johan on aihe kirvoittanut keskustelua! Hyvä niin.
MUTTA hieman väliaikatietoja:
Auto on raivostuttava! Se starttaa suht koht hyvin. Noin joka kymmenes starttaus epäonnistuu ja silloinkin auttaa kun kääntää virta-avainta useamman kerran. Eli en ole päässyt mittaamaan tuleeko herätevirtaa vai ei.
Eilen auto taas temppuili ja huomasin, että kun virta-avaimen kääntää pois starttaus asennosta niin konehuoneen puolelta kuuluu hyvin hiljainen naksaus (=solenoidi?)
Mystinen tapaus, joka täytyy selvittää ennen kesälomia. Suutuspäissäni tilasin varulta uuden virtalukon pohjan. Mutta ilmeisesti vika ei kuitenkaan ole siinä...
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Nyt kun olen lukenut Boshin käynnistysmoottorien sielunelämästä, minun täytyy yhtyä Perttu K:n selvitykseen. Asia on juuri niin. MB:n startissa on todellakin sekä veto, että pitokäämi ja startti ei lähde pyörimään jos hiilet eivät kosketa lamelleihin. Vetokäämi vetää solenoidin työtäen hammaspyörän vauhtipyörän kehän hammastukselle ja samalla solenoidi kytkee virran pitokäämille ja oikosulkee vetokäämin sekä kytkee ankkurille pyörintävirran.
Oli hiton hyvä, että Perttu K puuttui keskusteluun ja sai ainakin minut heräämään ja nousemaan pois urautuneestä starttimailmasta, että on niitä muitakin starttikytkentöjä kuin se perinteinen. Itseltäni löytyy kaikki Boshin startin eri kytkentävariaatiot, mutta ei vain ole tullut niitä luettua. Kiitos vaan Perttu K:lle
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
tämä menee nyt kyllä vähän OTn puolelle mutta starttiasiaa kuitenkin. eli mikäs startissa silloin on vikana kun startti jää päälle eli toisin sanoen vaikka autossa ei olisi edes avaimet paikalla ja laitat akunkengan kiinni niin se alkaa heti startata ja starttaa niin kauan kun akussa on potkua. meinasin itse että vika olisi solenoidissa. mutta kysytään nyt ennen remontin aloitusta vielä asiantuntijoilta eli toisin sanoen Perttu K:lta tai mjo:lta
Jäi startin kokeilut tältäpäivältä. Ostin sen sijaan mersun joten, ei mennyt päivä ihan hukkaan. Ironista kyllä, mukana seurasivat käynnistysvaikeudet. Tässä yksilössä vikana kylläkin huono akku.
Timo999 kirjoitti:
Mystinen tapaus, joka täytyy selvittää ennen kesälomia. Suutuspäissäni tilasin varulta uuden virtalukon pohjan. Mutta ilmeisesti vika ei kuitenkaan ole siinä...
Voipi hyvinkin olla juuri virtalukon pohjassa.Kunnossa oleva virtalukkohan toimii siten, että kun käännät avaimesta startin päälle niin se starttaa ja kun sammutat kääntämällä avainta vai sen verran, että auto sammuu, et voi uudelleen startata ennenkuin käytät avaimen vasemmassa ääriasennossa, siis asennossa missä avain saadaan pois. Tähän nojaten ja vikasi diagnoosin huomioiden voipi se virtalukko olla sökö tai siis pohja.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
minulla on omassa yykaakoossa myös vika, että virta-avainta käännettäessä kuuluu naksaus kojelaudan sisältä, mutta startissa/solenoidissa ei tapahdu mitään. Lukasin jo mahdolliset vihjeet solenoidin testaamiseksi, mutta äkkiseltään en huomannut että oliko solenoidin mittaamisesta mitään puhetta?
Eli jos minulla on solenoidi kädessä, niin mitä tuommoinen yleismittari pitäisi näyttää kun napoja tutkiskellaan?
Vaihdoin keväällä vanhan jo parhaat päivänsä nähneen startin uuteen kunnostettuun, no tähän uuteen tuli pikku vika ei jaksa pyörittää moottoria rivakasti käyntiin. Asiaa tutkittuani huomasin yhden kiinnitys ruuvin kadonneet yhdestä ankkurista. No eihän se pitäisikään toimia. Mutta ei pitäisi kyllä ajossa ruuvinkaan irrota.
No takuuseen uusi startti tilalle ja tämä ei lähde ollenkaan pyörimään, ehkä joskus satunnaisesti jos silloinkaan. Niin kuin ei menisi virta perille asti. samat vanhat piuhat on samoilla paikoillaan. Ja virtaakin tulee. Voiko olla "uudessa" startissa olla vain uusi maali pinnassa? Vanha (lue edellinen) startti kyllä yritti pyöriä startatessa.