W/S203:n takacamberien säätäminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

W/S203:n takacamberien säätäminen

Viesti Kirjoittaja eerola »

Tuning-puolella olemme puhuneet W/S203:n takacamberien säätämisestä. "Virallisin" mahdollisuus näyttäisivät olevan oikein viralliset säädettävät camber-tangot.

Nyt kuitenkin osui silmiini BenzWorldin puolella jonkun henkilön maininta "alignment boltseista". (Englanninkielinen tarina löytyy kokonaisuudessaan seuraamalla Tuning-puolelle laittamaani linkkiä.) Tuo BenzWorldin henkilö sanoi, että 203:sta puuttuvat nuo pultit, ja jos madalletun C-Mersun vie merkkiliikkeeseen aurauskulmien säätöön, veho lisää nämä puuttuvat pultit. Onko siis olemassa joku varaosa, jonka ostamisella renkaiden nopean kulumisen saa loppumaan? Ettei tarvitsisi suotta tilata SpeedyBenziltä mielestäni hiukan yliampuvia äärimmäisiin käyttötarkoituksiin valmistettuja säädettäviä camber-varsia. Autoni ei mielestäni normaalia n. 1,5" matalampana ole mitenkään laskettavissa "äärimmäiseksi". :wink:

Toinen (tai kolmas) vaihtoehto, jota olen pohtinut on vakiovarsien korvaaminen C32 AMG:n tai Sportfahrwerk:in camber-varsilla. Toimisikohan tämä? Äkkipäiten tahtoisin uskoa näiden varsia löytyvän hiukan halvemmalla kuin edellämainittuja "kisaosia". Nämä autothan ovat hiukan tavallista C-Mersua matalammalla, joten teoriani on, että niissä olisi eri varretkin kuin tavallisella alustalla olevassa versiossa? Tätä teoriaa vain en pääse varmistamaan kun ei ole 203:n EPC:tä. :cry:
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ainakin etupäähän saa säätöpultit jos tarvii säätää. Takapäässä voi teoriassa olla mahdollisuus samanlaisille pulteille yhden tangon päähän.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Itsekin tänään mietiskelin pulttiasiaa takalistoon, mutta ei tuo tankoviidakko oikein tuolla takapäässä avautunut. Epäilen että pultit toimii vain edessä. Ao. pultteja saa ainakin H&R:ltä. Nehän on vaan semmoset epäkeskopultit.

http://www.h-r.com/index.php?inhalt=pro ... sprache=en
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18026
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eteen camber / caster säätöpultteja löytyy mm. Veholta ja meiltä suoraan hyllystä.

edittiä : mietitäänpäs vielä - siis W202 ja 210 säätöpultteja...
Viimeksi muokannut dealer, Su 15.05.2005 18:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
wiimax.fi
Avatar
Jii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ma 07.04.2003 14:57
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Jii »

oliskohan moisilla mahdollista säätää myös 124:n takapäätä?
Jii
S205 / C220D Bluetec

ex Jaguar XJ8
ex S210 / E320CDI
ex Chevy Pornstart :)
ex Volvo S80 T6 200kW pappamalli:)
ex S124 / 300 TDT
ex C124 / 300CE
ex W124 / 250D
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Jani Anttila kirjoitti:Itsekin tänään mietiskelin pulttiasiaa takalistoon, mutta ei tuo tankoviidakko oikein tuolla takapäässä avautunut. Epäilen että pultit toimii vain edessä. Ao. pultteja saa ainakin H&R:ltä. Nehän on vaan semmoset epäkeskopultit...
Ymmärtääkseni nuo epäkeskopultit, joita H&R kutsuu Tripple CCC:ksi toimivat ainoastaan MacPherson-paketin kanssa. 203 C-Mersussahan on edessä MacPherson ja takana "perinteinen" systeemi. (Mikä tuon "wishbone"-ratkaisun nimi on suomeksi?) Tästä johtuen Tripple CCC ei toimi C-Mersussa takacamberongelman ratkaisijana.

Takana ongelma seuraa cambervarren säädöttömyydestä. Ylätanko on jäykkä ja yhdellä pultilla kiinni rungon ja toisella renkaan päässä. Jotta negatiivinen camber saataisiin korjatuksi, täytyisi tätä tankoa saada tuoduksi muutama milli ulospäin. Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, jäykkää metallitankoa on vaikea venyttää ja pulttien reiät ovat siinä mihin ne on tehty. :lol:

Tämän perusteella olisin taipuvainen uskomaan, että joku osa tuonne taakse joka tapauksessa täytyisi lisätä, koska muuten sitä cambertankoa ei pysty liikuttelemaan. Mutta mikä osa ja minne, siihen tarvisin viisaampien neuvoa!

Eibach näyttää kaupittelevan Pro-Alignment -nimistä systeemiä korjaamaan negatiivista camberia (http://tinyurl.com/9vo35). Valitettavasti sitäkin mainostettiin pelkän MacPherson-esimerkin kanssa. Eikä minulle oikein kristallisoitunut muutenkaan, miten tuo Pro-Alignment toimii. Onko kenelläkään kokemusta, toimiiko se wishbone-paketin kanssa?
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Tutkittuani ja töngittyäni asiaa pitkin Internettiä vaihtoehdot vaikuttaisivat olevan seuraavat:

K-MAC:in säätöpuslat, jotka tulevat alavarsien kiinnityskohtaan. $320/ setti + postikulut Australiasta.
SpeedyBenzin säädettävät ylävarret. $250.00 / pari + postikulut USA:sta.

Lisäksi on tuo Eibachin Pro-Alignment -ratkaisu, jonka toiminnasta en ymmärtänyt hölkäsenpöläystä.

Ja vielä mahdollisesti AMG- tai Sportfahrwerk-mallin camber-varsien käyttäminen, johon kukaan ei ole vielä kommentoinut mitään.

Parhaalta tähän mennessä ymmärtämistäni ratkaisuista (:wink:) vaikuttaisi SpeedyBenz, vaikka aika karu hinta tuo $250:kin onkin. Mutta toisaalta, jos vaa'an vastakupissa on laittaa tonni renkaisiin jotka ovat tuomitut kulumaan pilalle parissa tuhannessa, on $250 + S/H loppujenlopuksi ihan hyvä investointi.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:...Parhaalta tähän mennessä ymmärtämistäni ratkaisuista vaikuttaisi SpeedyBenz...
Soittelin tänään aamusella BenzBoylle. Hän lupasi että hänen myymänsä säätötangot sopivat myös S203:en. Lisäksi BenzBoy lupaili aika mukavan nopeaa toimitusta ja oli muutenkin ystävällinen henkilö. Joten floridalaiset tilasin. Listahinta on $150 pari.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
sa_mmy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 26.05.2004 22:47
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja sa_mmy »

eerola kirjoitti:
eerola kirjoitti:...Parhaalta tähän mennessä ymmärtämistäni ratkaisuista vaikuttaisi SpeedyBenz...
Soittelin tänään aamusella BenzBoylle. Hän lupasi että hänen myymänsä säätötangot sopivat myös S203:en. Lisäksi BenzBoy lupaili aika mukavan nopeaa toimitusta ja oli muutenkin ystävällinen henkilö. Joten floridalaiset tilasin. Listahinta on $150 pari.
Saitko jo tangot ja oliko sopivat? Tarkoitatko nimenomaan tankoja jotka benzboyn sivulla sanotaan sopivan mm. 202 mutta 203 ei ole mainintaa?
W204 320 Cdi A AMG sport
ex: W203 220 Cdi A
ex: W202 180c
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

sa_mmy kirjoitti:...Saitko jo tangot ja oliko sopivat? Tarkoitatko nimenomaan tankoja jotka benzboyn sivulla sanotaan sopivan mm. 202 mutta 203 ei ole mainintaa?
Tangot sopivat myös 203:een. BenzBoyn mukaan camber-varsissa ei ole tapahtunut listattujen mallien ja 203:n välillä muutoksia.

Kuten täällä totesin, hommassa oli pieniä haasteita, eikä oikea asennustapa epäselvyyksien/ haasteiden vuoksi ollut ihan yksiselitteinen: "...BenzBoyn varsissa oli liian paksu pulttisysteemi toisessakin päässä. Eli siis "auton päässä" oli tuo avarrettava reikä, mutta jarrusatulan päässä oli valurautaa (tms.) oleva 10 mm:n reikä. Tätä ei materiaalin vuoksi pystynyt avartamaan. BenzBoyn varsien mukana tuli vaipallinen pultti. Sen halkaisia oli 8.8 mm plus vaipan paksuus > 10 mm...". Käyttämällä originaalia pulttia sain tangot kuitenkin paikalleen ja camberit kohdalleen.

Eilen kävi erikoinen juttu: Toissapäivänä tein vähän rengashommia ja samalla päätin öljyillä BenzBoyn tankoja. Suhautin jotain yleisliukastetta. Eilen tangot alkoivat narista aika kovasti.

Otin auton perän ylös ja vaihdoin voiteen suihkepulloversiosta heavy duty versioon. Nyt on tangot ovat taas hiljaa. Toivottavasti pysyvätkin hiljaa, koska muuten tulee tuskainen tenkkapoo. Mieleeni ei tule muuta järkevää selitystä kuin että tangoissa on joko vikaa tai ajellessani autollani Keski-Lännen kesäkuumuudessa markettimallin suihkepulloliukaste muutti rasituksen alla olomuotoaan.

Juttelin asiasta myös BenzBoyn kanssa. Hän oli edelleen erittäin fiksusti asialla ja sanoi että narina ei ole normaalia. Toivottavasti homma tosiaan poistui päiväjärjestyksestä virallisemmalla lubrikantilla.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Petri.Kemppainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 584
Liittynyt: Ke 08.09.2004 19:17
Paikkakunta: Uusimaa

W203 camberit

Viesti Kirjoittaja Petri.Kemppainen »

Mitäs kun kävin tossa muutama viikko sitten pyöränkulma säädättämässä
Niin taka akselin Camber ohjearvo on max Erotus vas/oik -1,04` /+0,30` -0,30`
Ja Auraus samoin +0,17` / +0,03` -0,03` *huom asteen merkki korvattu pilkulla.
Niin omassa farmari mallissa meni madalluksen jäkeenkin ohjearvojen sisään niin kannattaako olla huolissaan koska renkaiden kulumista ei
ole havaittu.
Tulossa uutta mersua ...
W204 C 200 T A
w203 C 270 T A
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: W203 camberit

Viesti Kirjoittaja eerola »

Petri.Kemppainen kirjoitti:...omassa farmari mallissa meni madalluksen jäkeenkin ohjearvojen sisään niin kannattaako olla huolissaan koska renkaiden kulumista ei ole havaittu.
Ei mitään hätää. Minullakin jäi Eibachin Pro Kitillä camberit toleransseihin, sillä ne pudottivat takaa aika maltillisesti. Tästä seurasi ettei rengaskaan kulunut mitenkään hälyttävästi, joten en katsonut tarpeelliseksi hommata Eibachien jatkoksi Camber-kitiä. Mutta H&R Sport Springs tipautti perää niissä määrin, että rengas kului alta ihan silmissä. Ja tällöin vastaus oli aika selvä: Camber Kit oli tarpeellinen.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jos haluaa sitä perää alemmaksi, niin niillä kumeillahan sen saa pian pari senttiä vielä laskemaan, kun ne on vakiona sieltä paksummasta päästä.
.
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

eerola kirjoitti:Suhautin jotain yleisliukastetta. Eilen tangot alkoivat narista aika kovasti.
Älä koskaan rasvaa kumiosia, ainakaan millään "suojaarasvaavoiteleepoistaakosteudeneijohdasähköä"-aineella narina alkaa eikä lopu millään. Toivottavasti kunnollisella rasvalla saat narinan loppumaan mutta kunhan se rasva häipyy sieltä niin taas narisee.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
Petri.Kemppainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 584
Liittynyt: Ke 08.09.2004 19:17
Paikkakunta: Uusimaa

W203 Camberit

Viesti Kirjoittaja Petri.Kemppainen »

Vielä kysyisin että kun mulla on nyt takana 4 kumit ja pudottaa pitää jonkun 2-3cm niin miten ne kumien paksuudet menee riittääkö jos laitetaan 3.set.
Ja eihän kumien vaihto vaikuta pyöränkulmiin.
Tulossa uutta mersua ...
W204 C 200 T A
w203 C 270 T A
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W203 Camberit

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Petri.Kemppainen kirjoitti:Vielä kysyisin että kun mulla on nyt takana 4 kumit ja pudottaa pitää jonkun 2-3cm niin miten ne kumien paksuudet menee riittääkö jos laitetaan 3.set.
Ja eihän kumien vaihto vaikuta pyöränkulmiin.

Varaosaliikkeessä tietävät ne paksuudet, ja täälläkin jotkut muistavat ulkoa.
Minä ole kokeillut niitä 1,sen kumeja omaani, silloin se pudotus oli jotain pari senttiä. Hinta muutaman euron.

Minun autossani ei ollut vaikutusta kulumiseen.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että auto on paremman näköinen, kun molemman pään renkaat täyttää sen aukon saman veraan, olkoonkin, että se takapään aukko on matalampi.
.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:...juttelin asiasta myös BenzBoyn kanssa. Hän oli edelleen erittäin fiksusti asialla ja sanoi että narina ei ole normaalia. Toivottavasti homma tosiaan poistui päiväjärjestyksestä virallisemmalla lubrikantilla.
BenzBoy kehotti vielä tarkistamaa,n että tankojen päät on säädön jälkeen lukittu varmasti täsmälleen samaan kulmaan. Näin varmistetaan, että liikevarat riittävät kun rengas liikkuu. Minulla oli tangot periaatteessa aika hyvin, mutta toisella puolella linjauksessa oli karvan verran eroa. Tästä näytti seuraavan, että kun tanko kääntyi ääriasentoonsa, se joutui hiukan ahtaalle. Ei mielestäni mitenkään kanittamaan, mutta hiukan ahtaammalle kuin toisella puolella. Säädin tankoa hiukan ja ainakin tänään aamulla oli mukavan hiljaista. Toivotaan, että vika oli tuossa.
Jani Anttila kirjoitti:Älä koskaan rasvaa kumiosia, ainakaan millään "suojaarasvaavoiteleepoistaakosteudeneijohdasähköä"-aineella narina alkaa eikä lopu millään. Toivottavasti kunnollisella rasvalla saat narinan loppumaan mutta kunhan se rasva häipyy sieltä niin taas narisee.
BenzBoyn tangoissa ei ollut mitään kumista. Onneksi.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:...oli tangot periaatteessa aika hyvin, mutta toisella puolella linjauksessa oli karvan verran eroa. Tästä näytti seuraavan, että kun tanko kääntyi ääriasentoonsa, se joutui hiukan ahtaalle. Ei mielestäni mitenkään kanittamaan, mutta hiukan ahtaammalle kuin toisella puolella. Säädin tankoa hiukan...
Ajoin juhannukseksi viidensadan kilometrin päähän. Melkein koko matkan oli hiljaista. Lopuksi kun taitoin U-käännöstä epätasaisella pihalla kuului pieni narahdus. Mutta nyt taidetaan olla jo aika lähellä totuutta. Eli olisiko niin että BenzBoyn tangot ovat 203:ssa erittäin tarkkoja päiden linjauksen suhteen.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:...nyt taidetaan olla jo aika lähellä totuutta. Eli olisiko niin että BenzBoyn tangot ovat 203:ssa erittäin tarkkoja päiden linjauksen suhteen.
Optimoin tankojen linjausta edellisen postaukseni jälkeen vielä hiukan lisää ja lopuksi rasvasin ne kuumuutta, suolavettä ja painetta kestävällä litiumirasvalla, jota löysin veneosastolta. Nyt on ollut puolitoista kuukautta hiljaista. Eli vähän vastusteli matkalla, mutta lopputulos on hyvä.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:...Nyt on ollut puolitoista kuukautta hiljaista. Eli vähän vastusteli matkalla, mutta lopputulos on hyvä.
Pitkästi mennyt edellisestä viestistä, mutta camber-tankojen kanssa pelaaminen ei ole vain loppunut. Tuo mainitsemani voide oli kyllä ihan hyvää ainetta ja toimikin jonkun aikaa yhdessä säädettävien tankojen päistä löytyvien uniballien suojaamisen kanssa. Mutta natinaa ja narinaa kuului aina vain. Välillä oli jopa hiljaista. Välillä narinaa oli enemmän. Ja välillä vähemmän.

Kun vikinää ja narinaa kuului, ääni oli välillä aivan kuin narinanivelten kanssa. Erikoista kuitenkin on se, että narina lakkasi kun uniball-päiset camber-tangot käänsi molemmilla puolilla täysin toiseen ääsiasentoonsa. Eli tämä vei ajatusta pois narinanivelistä. Jos se olisi narinanivel, niin eihän se kai camber-tangon kääntämisellä vaikenisi...?

Noin 2 vuotta ja 40000 km myöhemmin alkoi hermo mennä lopullisesti. Narinaniveltutkimus osoitti yksiselitteisesti että siellä on kaikki kunnossa. Kuuntelu camber-tangosta vahvisti narinan lähteen uniballiin.

Putsasin camber-tankojen uniballit perinpohjaisesti paineilmalla ja Würth-tyyppisellä pesuliuoksella. Kun puhdistusoperaatio eteni, pallojen sisältä alkoi valua ruskeaa sotkua: Ruostetta!

Kun otin säädettävän camber-tangon pois, paljastui, että päissä olevat uniballit olivat kokolailla sököt. Huonon liikkuvuuden lisäksi niissä oli klappiakin.

Nyt on taas alkuperäiset camber-tangot paikallaan. Eipähän ainakaan narise enää. Camberit korjasin laittamalla Bilstein Sprint-iskarieni seuraksi originaalit jouset ja ykkösen kumit.

H&R Sport Springs-jousi + nelosen kumi oli lattialla sentin verran lyhyempi paketti kuin alkuperäinen vieteri ja ykkösen kumi. Eli tuskinpa tuosta korotuksesta mitään sellaista seuraa, mikä rikkoisi lyhyen iskarin.

Nyt on perä jotakuinkin samalla korkeudella kuin Sport-varustetason autoissa tai Eibach Pro Kitin jousilla varustetuissa autoissa normaalisti. Eli takarengas ei ole enää lokasuojan sisällä.

Pitää katsoa, miten homma etenee kun systeemi asettuu paikoilleen.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Jaa, miltäkö nyt näyttää kun on vähän asettunut? No, tältä: Click. :wink:
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:...Kun otin säädettävän camber-tangon pois, paljastui, että päissä olevat uniballit olivat kokolailla sököt. Huonon liikkuvuuden lisäksi niissä oli klappiakin....
Täällä kolme kuvaa, jotka kertonevat enemmän kuin monta sanaa.

...ja nuo siis ovat olleen ensin suolan ja lämpötilanvaihtelun kestävän "vaseliinin" sisällä! Ja sitten vielä suojuksen sisällä... ...ja silti: Tuossa lopputulos. :shock: Tasan 2 vuotta ja melko tarkalleen 25000 km.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Joo sama vika oli mulla "kimppatilaus" campertangoilla.
Kokeilin lähes kaikkia mahdollisia voiteluaineita tuohon narinaan ja parhaimmilla aineilla tangot olivat hiljaa about kuukauden....

Tokihan vaihdoin väyryseen narinahelat ekana uusiin kun en tajunnut heti paikallistaa narinaa noihin camper tankoihin.

Mulla ei ollu sisäpäässä uniballeja vaan sellaiset "normaalit" suorat puslat joissa oli aluksi alumiiniset holkit.
Ne alumiiniholkit menivät väljiksi TODELLA nopeasti ja renkaassa tuntui huomattava klappi kun tunkkasi auton ilmaan.
Tein sit teräksestä holkit jolloin klappi katosi, mutta narina säilyi.

Mulla kuites narisi sisäpään puslista.

Onko joku hommannu noihin tankoihin parempia niveliä tai puslia päihin??
Jos on niin millasia?

Kiinnostas laittaa nuo 124:n alle enskesäksi jos saa ne vaan hiljasiksi jotenki....


~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Niin ja tietääkö kukaan mistä nuo "kimppatilaus" camper tangot tulivat..??
Ameriikasta vai jostain muualta?

Ostin ne aikoinaan uutena joltain foorumilaiselta ylimääräsinä.

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Vastaa Viestiin