190 vm 88 2.0B turbotus rojekti
190 vm 88 2.0B turbotus rojekti
Nonnii nyt vihdoinkin pääsi kunnolla käyntiin toi mun jo pitkään hauduteltu puhallus projekti MB:n 2.0 M102 moottoriin. Lohko on nyt porattu mahlen 92.0mm takomännille, puristus tippui juuri sopivasti 8.5:1, lohkon ja kannen tasot on oikastu ja kansi on käyty läpi venttileiden osalta. Viikonloppuna olis tarkoitus kaljan kittaamisen sijasta kasata toi murikka ja ens viikon aikana olis tarkoitus jo saada koneesta savuja. (mut ei voimasauhua ku ei oo diesel). Ahdin ja välis on ostettu forumin kautta Joni P:ltä hänelle suuri kiitos hyväkuntoisista kamppeista, pa:n syöttö on tarkoitus väsätä "vanhanaikaisella" K-jetillä jossa on 6-syl MB:n määränjakaja ja turbo vollen ohjauspaineen säädin, sekä suuttimet 280TC MB:n elikkä tälläistä rojektia pukkaa täälläpäin pitää kuvia väsätä kun homma tuosta etenee.
Re: 190 vm 88 2.0B turbotus rojekti
Tämähän on kovasti mielenkiintoinen rojekti. Pistä ihmeessä raporttia homman edistymisestä.
Nyt on koneen alakerta nipussa ja kampura pyörii vielä, jes! Tänään kansi vielä paikoilleen ja tän viikon aikana olis tarkoitus saada kone jo nokalle nököttämään. Muuten pitäis olla suht helppo homma mut se polttoaineen suihkutus laitteisto on mallia kootut teokset ja auto on alunperin kaasari versio niin siinä ruiskussa voi olla aika vehtaaminen ennenku se toimii mut pitää haasteita olla.Aki P kirjoitti:Onnea projektille! Ittellä pyöri samanlaiset ajatukset joskus mielessä, mutta jäivät sitten jostain syystä. Turbodiisselin tekee melkein kuka vaan, mutta kaikilta ei onnistu toimivan bensa-turbon teko...

Joo aika erikoinen on tosiaan se Schitsukka en ole aiemmin moista nähnyt mut kait toimii hyvin. Pientä takaiskua tuli moottorin kasaamisessa ku kampuran päittäislaakerit oli tullu vahigossa väärät eli sitä ohuempaa vanhempaa mallia, onneksi huomasin ajoissa mut tuli 3 päivän viive ku piti uudet tilata. Mut eiköhön ole täl viikolla kone kasassa, jos ei mitään ihmeitä satu. Kuvia on otettu ahkerasti kun vaan kerkiis saada ne näytille.Joni P. kirjoitti:Schwitzer S2B muokattu kompurapesä ja Pro Turbon omaa valua oleva Motorsport pakopesä joka pohjautuu suurelti Garretin T-sarjan pakopesään.wmix kirjoitti:oisko kuvia rojektista?! mikä ahdin olikaan kyseessä jonka joni.p:tä ostit eikös se ollu joku hybridi?!
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Turhan pieni noin suureen moottoriiin, tehot voi jäädä aika olemattomiksi koska ahdin ei jaksa tuottaa painetta kuin pienillä kierroksilla ja loppuu meno tyystin kesken. Johonkin 1,6l moottoriin tuo olisi aika passeli (onhan tuo ahdin jo 1,8 nissanissakin vääjäämättä liian pieni).wmix kirjoitti:odotan kuvia innolla. mitenköhän mahtais sopia tommonen garretin t25 tohon 2 tai 2.3litraseen tehot noin 200-250hv?! oiskohan joni.pllä jotain kommenttia tähän
Vähintään T03 tulisi olla jotta pääset nohin lukemiin.
Tai sitten 50000rpm enemmän kiertävä GT -sarjan ahdin

Aika pieni on T25. Tosin on niitäkin monenkokoisilla pesillä, mut kaverilla on 2.3l MB:ssä Lancia Integrale 16v T3 lähtee kyllä heti ahtamaan melkein joutokäynniltä, mut kyllä puutuu jo 4500rpn tienoilla, eikä se pikkupaineilla jaksa kovin paljoa ilmaa siivilöidä. Siinä Lankussa 220hv/1.2bar eli pitää olla kovat ahdot tuommosiinkin tehoihin. Vähän isompi puhallin sama ilmamäärä pienemmillä paineilla, koneen kestävyys parempi (nakutus, lämpötilat, pakovastus ja -lämpö).laineracing kirjoitti:eiks tollanen t25 oo tos 200sx:äs vakiona...ja jos noin pieniä tehoja meinaa niin kai ihan ok...mut jos virittään rupee ni aikas pieni on...
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Niin kyllä kallistuisi minun valinta johonki Garretin GT sarjan ahtimeen tai sit Mitsun tekeleeseen, mut niissä joutuu muklaamaan ku ei oo stanu se laipan malli muuten ovat kyllä herkästi herääviä ahtimia ja tuotto riittää jopa 300hv. Nykyisin näkyy noita uusia Garretin GT:tä olevan suht edullisesti saatavana, jopa olle 1000e hukkiksen kaa. Tänään pitäis jatkaa omaa viritystä, jos vaan ei tyttöystävä pane pahasti hantiin (niin, tossun allalaineracing kirjoitti:niijuu jäi sanomatta niin että ite en lähtis polttaan konetta pienellä ahtimella niinkun en lähekkän kun pellin alta löytyy mikäs muukaan ku hx50ku paineistetaan ni paineistetaan kunnolla

Mulla on tallilla kaasaria vaille täydellinen 2 litranen bensakone, laakerivikanen muuten pitäs olla ok. Hinta 50 eur.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
OT:tä mutta tarvis ruitat kanssa kun tuossa on tällä hetkellä entisen omistajan turbokoneen posautuksen jäljiltä tuo tavallinen 200B kone eikä kiinni olleita ruiskuja tullut mukaan.. kaasareilla ei viitsis käydä pelleilemää ahtimen kanssa kun on muutenkin olla tarpeeksi haastava projekti ettei 200B kone ole pian taas keulilla "kehräämässä" 

S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
jarkki kirjoitti:OT:tä mutta tarvis ruitat kanssa kun tuossa on tällä hetkellä entisen omistajan turbokoneen posautuksen jäljiltä tuo tavallinen 200B kone eikä kiinni olleita ruiskuja tullut mukaan.. kaasareilla ei viitsis käydä pelleilemää ahtimen kanssa kun on muutenkin olla tarpeeksi haastava projekti ettei 200B kone ole pian taas keulilla "kehräämässä"
Mulla olis ylimääräsenä 200 bensa kone ruiskumallia....... ajettu 200tkm
Paljonkos olisi hp ja löytyisikö ohjausboxia? sekin kun on kadonnut tuolta jonnekkin
Vaikka taitaa olla fiksuinta hakea 230E varaosa-auto saksata, vielä kun on peloiteltu että tuo ruiskun(suhta arvokas)pumppukin on todennäkoisesti kaput kun ei ole käytössä niin äkkiä kertyy tuollaisen verottoman mersun hinta erikseen ostettuna..

S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Joo on pysynyt kone nipussa noin kuukauden päivät, tosin säätämistä ym. on riittänyt. Volvon k-jetti on toiminut tosi hyvin, lähtee käyntiin helposti ja moottorin ajettavuus on helppo. Tehoja ei vielä niin hirveen paljoa ole, lisäsuutin järjestelmä on vielä kesken, mut ajellaan noi sisäänajot ensin alta pois. Suorituskyky on tällä hetkellä aika sama ku 300CE, mut kovempaa olis tarkoitus päästä.jarkki kirjoitti:Paljonkos olisi hp ja löytyisikö ohjausboxia? sekin kun on kadonnut tuolta jonnekkinVaikka taitaa olla fiksuinta hakea 230E varaosa-auto saksata, vielä kun on peloiteltu että tuo ruiskun(suhta arvokas)pumppukin on todennäkoisesti kaput kun ei ole käytössä niin äkkiä kertyy tuollaisen verottoman mersun hinta erikseen ostettuna..
Olis kuviaki, kun vaan toi meidän perheen kauniimpi puolisko kerkees niitä nettiin laittaa, itse olen nykyisin niin käsi näiden tietokoneiden kans et ei multa onnistu. Eilen kokeiltiin kiihdytyksiä 300 coupen kaa ei kerenny CE mukaan ollenkaan, et ihan tyytyväinen olen tavoite on saavutettu, nyt vaan lisärikastus morkula paikoilleen ja tehomittaukseen äkkiä ku neinaa ajoaika loppua.wmix kirjoitti:oisko kuvia?!
Männät on VW:n (Kuplaan?) tarkoitetut mahlen takomännät, koko 92,0mm laki 2mm MB:n mäntää matalampi ja sama 22mm tappi, myyjän mukaan kestää 1.5bar ahdot halvat ne oli ja varmaan riittävän kestävät. Kansi on vakio, uusi nokka ja keinut sekä venttiilit.wmix kirjoitti:minkä mäntiä
oot soveltanu tohon?! onko kansi vakio?!
Siinä on viritys sitten kovasti onnistunut...täälläpäin joskus ei eräs 190E 2.0 Turbo mennyt kauheasti karkuun
Oletettavasti oli turbo kun siitä vielä erikseen takaluukussakin piti mainita 


2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
oliko noi männät kalliit?! mistähän nuita vois kysellä,onko kyseisissä männissä jokin tietty tyyppinumero?! kuinka isoja paineita oot tähänasti kokeillu. onko sulla liekki renkaita kannen ja lohkon välissä vai ajeletko ihan vakio pahvilla?!sullahan oli vissin alunperin kaasari peli toi kone?!onko alusta vielä vakio 200sen ja miten kestäny.
Männät Timo Lehtimäki oy ,ei ole enää montaa jäljellä kuulemma halvat on ei saa yhtä MB mäntää koko sarjan hinnalla. 0,8 bar paineilla olen kokeillu, nyt on seosmittari paikoillaan ja 0,6 paineet hyvin näyttäis soppa vielä riittävän. Lisärikastuksen kannsa ajattelin kilon paineita, kilosta alkaa ilo. Alusta on bilsteinin sport ja joku punainen madallusjousisarja, merkkiä en tiedä, vaihteisto ja perä vakio (nyyh)wmix kirjoitti:oliko noi männät kalliit?! mistähän nuita vois kysellä,onko kyseisissä männissä jokin tietty tyyppinumero?! kuinka isoja paineita oot tähänasti kokeillu. onko sulla liekki renkaita kannen ja lohkon välissä vai ajeletko ihan vakio pahvilla?!sullahan oli vissin alunperin kaasari peli toi kone?!onko alusta vielä vakio 200sen ja miten kestäny.
