Maalausohjeet?

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Touho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Maalausohjeet?

Viesti Kirjoittaja Touho »

Lueskelin näitä ruosteenpoisto / maalausrojektijuttuja ja kun itelläkin pitäs jälleen siistiä pahimmat ruostepaikat pois, niin kyssärinä ammattimiehille, että minkälaisilla laitteilla sitä lähtis tuon auton maalausta suorittamaan.

Aikaisemmin on aina tullut tehtyä paukkupulloilla maalaus, kun ei ole ollut paikkaa jossa kunnon maaliruiskulla maalata. Nyt on talli ja sitäkautta maalauksen vois ainakin yrittää tehdä kunnolla (sen verran kuin mitä sitä itse osaa maalata).

Elikkäs, kompura löytyy, mutta kaiketi pitää ostaa vielä vedenpoistin. Kompura itessään on kestovoideltu halpiskompura jossa on paineensäätölähtö olemassaan.

Maaliruiskusta: Riittääkö bilteman / muiden halpiskauppojen ylä- tai alasäiliöruisku vai pitääkö välttämättä investoida kallis ruutta? (ei millään malttas ostaa kallista ruiskua tuota rojektia varten).

Ylä- vai alasäiliöllinen? Kumpi parempi vai onko makuasia?

Ite maalauksesta: Mikä on oikea tapa saada hyvä pinta ja riittävä peitto? Kyseessä metallinhohto harmaa auto..

Ruiskun säätämisestä, perusohjeet tumpelolle kiitos.. 8)

Ja jos nämä ohjeet jostakin jo löytyvät, niin poistakoon modet koko kyssärin.

Kaikille voorumilaisille Hyvää Juhannusta!! 8)
E200 Cdi -03
ex. 300E 4-Matic -89
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Tee itse pohja työt ja anna joku ammattilainen vetää värin :oops:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Kompo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Kompo »

Pintaruosteen poistoon hiekkapuhalluspistooli on aika kätevä. Eikä se myöskään hirveen kallis investointi ole (biltemassa 14,90).
pohjatöihin eli happiksen ja epoksin ruiskuttamiseen käy huonompikin ruutta. Se onko se ala- vai yläsäiliöllä on täysin makuasia, kumpikin käy. Pintavärin ruiskuttaminen vaatiikin sitten paremman ruiskun, hyvällä ruiskulla saa amatöörikin suht hyvää jälkeä kun vaan malttaa tehdä rauhallisesti. Se millä ruiskulla ja minkä valmistajan ruiskulla maalaa on ehkä makuasia. Itse olen pitänyt DeVilbiss:in ruiskuista. Pohjat oon maalannu yläsäiliöllä ja hionta- ja pinnan olen ruutannu alasäiliöllä.

Kyllä se vedenpoistaja kannattaa hankkia sekä erillinen paineensäädin että saat oikiat ruiskutuspaineet.

oikean pinnan saamiseen kannattaa lukea maalien mukana tulevat ohjeet: niissä kerrotaan sekoitussuhteet ja kuinka monta kerrosta ja millä haihdutusajalla.

Riittävän peiton saamaseksi vaaditaan vaan huollellista pelisilmää ja hyvä valaistus. Silmällä näet milloin pinnasta tulee tasainen: eli siinä ei ole "appelsiini pintaa" eikä pilveilyä.

Ite tykkään säätä ruiskun niin että tavaraa tulee rielusti, koitan saada pinnan yhdellä pyyhkäisyllä hyväksi. Tämä tietenkin tottumusasia.

Kun maalaat niin ensin rajapinnat esim. urat, pokkaukset, taitokset. Ja älä lopeta maalausta esim oven reunaan vaan vedä ylitse seuraavan oven tai lokasuojan puoliväliin, näin ei synny ikävän näköistä paksumpaa kerrosta reunoihin. Isompaa pintaa kun maalaat niin kannattaa tehdä suunnitelma miten maalaat: eli mistä aloitat ja mihin lopetat. Älä aloita seuraavaa kerrosta samasta kohdasta mista aikaisemman.

PS. En ole mikään maalari vaan ihan amatööri mutta näin minua on neuvottu.
Eli korjatkaa jos olen pahasti hakoteillä tai poistakaa koko viesti.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Olipa aikamoinen selitys ja vielä hyvä, amatööriltä. Jatka samaan malliin. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
nokileka
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja nokileka »

joskus pohjatyötkin kannattaa jättää ammattilaiselle, hinta on huomattavasti edullisempi jos tuo pelkän hylsyn paikalle ilman puskureita ja listoja.

maalatessa parempi pinta tulee kun pistää maalia reilusti tulemaan, pienellä ruiskutusmäärällä tulee vaan appelsiiniä. kulmissa ja koloissa virtaukset tekevät tepposiaan, valumia syntyy helposti.

OT: viimeisin maalausprojekti oli Nissan Cherry DIESEL, johon huolellisesti sekoitettiin värisävy siten että mikä silmään sopi. pohjatyöt tehtiin katuluutalla lakaisten, sillä on ikävää jos jää jotain pöly/silikoonijäämiä maalauspintaan huolellisten pohjatöiden jälkeen. vehkeet oli Pro, tulos oli jotain muuta :D paksusti maalia tarttui pintaan, auto edelleen yhtä luokattoman näköinen kuin pari vuotta sitten. :twisted:
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
kks78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja kks78 »

bilteman yläkannulla pärjää hienosti...sillä voi vetää pohjaväristä pintaväriin ja painetta kannattaa pitää kotioloissa noin 3bar..
lai
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja lai »

Sen verran kannattaa katsoa minkä ruiskun ostaa, että kaikki halvat ruiskut missä on messinkinen neula ovat yleensä muutaman kerrän jälkeen sellaisia ettei niistä saa tasaista viuhkaa vaan viuhka on epätasainen ja viuhka valuu toisesta reunasta.
.
Osta RST neulalla oleva ruisku sillä amatöörikin saa kohtuujälkeä. Ei silti kannata ostaa mitään yber pro ruiskuakaan.
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Vastaa Viestiin