Latausvalo palaa, W 126
Latausvalo palaa, W 126
Vaikka virta-avain ei ole paikoillaan. Missähän mahtaa olla vika?
Auto 280 SE -85.
Rise
Auto 280 SE -85.
Rise
Minulla oli kerran Chevrolet-merkkisessä autossa laturin diodivika, joka moisen valoilmiön aiheutti. Laturi latasi kuitenkin hieman, mutta meni kuitenkin korjattavaksi siis.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Latausvalo palaa, W 126
Latausjännite on 12,5 Volttia. Normmaalisti voltin enemmän..
Tuntuu, että purkaa akkua kun auto seisoo.
Akku kerkesi mennä jo tyjhäksi kaupunkiajossa, kun starttauksia
oli palkon ja sähkölaseja tuli käytettyä tiuhaan tahtiin.
Enpä ole vielä kerennyt tutkia, mutta laturi taitaa olla syynä.
Nuo diodivian oireet tuntuu passaavan paremmin.
Rise
Tuntuu, että purkaa akkua kun auto seisoo.
Akku kerkesi mennä jo tyjhäksi kaupunkiajossa, kun starttauksia
oli palkon ja sähkölaseja tuli käytettyä tiuhaan tahtiin.
Enpä ole vielä kerennyt tutkia, mutta laturi taitaa olla syynä.
Nuo diodivian oireet tuntuu passaavan paremmin.
Rise
Miten ihmeessä se voi olla diodi vika, kun lamppu saa maansa nimenomaan laturin kenttäkäämien kautta normaalisti. Jostain tulee jännitettä vaikka virta on pois, eli virtalukossa voisi olla jotain vikaa, jos nyt yleensäkään ymmärsin oikein, että auto ei ole käynnissä ja virta ei ole päällä? 
PS. Sullahan on siinä kaksi vikaa, laturissa vika ja virtalukossa, oletan.

PS. Sullahan on siinä kaksi vikaa, laturissa vika ja virtalukossa, oletan.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Mutta oletat väärin...mjo33400 kirjoitti:Miten ihmeessä se voi olla diodi vika, kun lamppu saa maansa nimenomaan laturin kenttäkäämien kautta normaalisti. Jostain tulee jännitettä vaikka virta on pois, eli virtalukossa voisi olla jotain vikaa, jos nyt yleensäkään ymmärsin oikein, että auto ei ole käynnissä ja virta ei ole päällä?
PS. Sullahan on siinä kaksi vikaa, laturissa vika ja virtalukossa, oletan.
Kun yksi plussapuolen päävirtadiodi palaa oikosulkuun, virta pääsee b+ navasta kenttäkäämiin josta magnetointidiodin kautta siihen herätepiuhaan(d+) josta se kulkee laturin valon kautta ja jonkin laitteen kautta(esim. puola, puhallin jne.) maihin, koska 15-navassa ei ole silloin jännitettä.
Eli tästä on palanut pelkkä päävirtadiodi tod. näk.
Rise kirjoitti:
Vaikka virta-avain ei ole paikoillaan. Missähän mahtaa olla vika?
Jarno V kirjoitti:
Mutta oletat väärin...
Kun yksi plussapuolen päävirtadiodi palaa oikosulkuun, virta pääsee b+ navasta kenttäkäämiin josta magnetointidiodin kautta siihen herätepiuhaan(d+) josta se kulkee laturin valon kautta ja jonkin laitteen kautta(esim. puola, puhallin jne.) maihin, koska 15-navassa ei ole silloin jännitettä.
Eli tästä on palanut pelkkä päävirtadiodi tod. näk.
Mikä virta B+ navasta? Avainhan on pois virtalukosta.
Jos B+ jännite menisi laturin risan diodin kautta lampulle, olisi lampulla kuitenkin diodi estosuunnassa. Virran täytyy kulke toiseen suuntaan tai sit myös mittariston diodi on oikosulussa ja silloin lamppu saisi maata esim ylijännitereleen käämin kautta.
Vaikka virta-avain ei ole paikoillaan. Missähän mahtaa olla vika?
Jarno V kirjoitti:
Mutta oletat väärin...
Kun yksi plussapuolen päävirtadiodi palaa oikosulkuun, virta pääsee b+ navasta kenttäkäämiin josta magnetointidiodin kautta siihen herätepiuhaan(d+) josta se kulkee laturin valon kautta ja jonkin laitteen kautta(esim. puola, puhallin jne.) maihin, koska 15-navassa ei ole silloin jännitettä.
Eli tästä on palanut pelkkä päävirtadiodi tod. näk.
Mikä virta B+ navasta? Avainhan on pois virtalukosta.

Jos B+ jännite menisi laturin risan diodin kautta lampulle, olisi lampulla kuitenkin diodi estosuunnassa. Virran täytyy kulke toiseen suuntaan tai sit myös mittariston diodi on oikosulussa ja silloin lamppu saisi maata esim ylijännitereleen käämin kautta.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Mersun mittaristossa ei taida olla diodia, koska normaalisti latausvalo välähtää kun moottorin sammuttaa. Tällöinhän virta kulkee "väärään" suuntaan. Minäkin veikkaisin tuota +diodin oikosulkua. Tosin nykypäivänä sekin on käytönnössä sama kuin entinen laturi. Liikkeessä korjautaminen maksaa saman tai enemmän kuin uusi laturi.
EDIT: Tuli vain mieleen, että se diodihan on mersun mittaristossa sytyttämässä tarkistusmielessä varotusvaloja, kun virta pannaan päälle, mm. jarrujärjestelmän merkkivalon. Nehän eivät tässä tapauksessa syty koska diodi estää sen. Siis jos vaikka laturin hihna menee poikki, niin mittaristossa palaa latausvalon lisäksi muitakin varoitusvaloja. Tässä tapauksessa siis vain latauksen merkkivalo, koska muuta varoitusvalot on kytketty diodilla.
EDIT: Tuli vain mieleen, että se diodihan on mersun mittaristossa sytyttämässä tarkistusmielessä varotusvaloja, kun virta pannaan päälle, mm. jarrujärjestelmän merkkivalon. Nehän eivät tässä tapauksessa syty koska diodi estää sen. Siis jos vaikka laturin hihna menee poikki, niin mittaristossa palaa latausvalon lisäksi muitakin varoitusvaloja. Tässä tapauksessa siis vain latauksen merkkivalo, koska muuta varoitusvalot on kytketty diodilla.
- Jep, itekki sai keskittyä oikein kunnolla että pääsi mukaan!Pasi H. kirjoitti:Huhhuh, melkosia asiantuntijoita![]()
Itellä meni noita juttuja lukiessa niin pahasti yli hilseen, että...
Kokemuksen äänellä sanoisin kuitenkin: Jos auto ei lataa, vaihdetaan laturi! ,..... Jos edellenkään, (olisi tosi outoa..) vaihdetaan lisää.

250TD -86, 260E LANG -90
Perttu K kirjoitti:
EDIT: Tuli vain mieleen, että se diodihan on mersun mittaristossa sytyttämässä tarkistusmielessä varotusvaloja, kun virta pannaan päälle, mm. jarrujärjestelmän merkkivalon. Nehän eivät tässä tapauksessa syty koska diodi estää sen. Siis jos vaikka laturin hihna menee poikki, niin mittaristossa palaa latausvalon lisäksi muitakin varoitusvaloja. Tässä tapauksessa siis vain latauksen merkkivalo, koska muuta varoitusvalot on kytketty diodilla.
Merkkivalot saa maata laturin D+ nastasta kun virrat laitetaan päälle, ihan niinkuin kirjoitit.
Latauksen merkkivalossakin on diodi aivan kuten muissakin mainitsemissasi merkkilampuissa. Kun auto käynnistetään niin laturin D+ pisteeseen tulee 12 voltin jännite ja valot sammuvat.
Eli mistä se latauksen merkkilamppu saa jännitettä kun virrat on pois, maatahan se saa laturin kautta.
Olettaisin, että mittariston liittimen nastaan 8, tulee jännite jostain ja se voisi olla sulakerasian pohjasta ( oikosulku ).
PS. En itse ole vielä joutunut ottamaan mittaristoa irti, mutta alfamerin kirjan mukaan siellä on diodit. Onko näin ?
EDIT: Tuli vain mieleen, että se diodihan on mersun mittaristossa sytyttämässä tarkistusmielessä varotusvaloja, kun virta pannaan päälle, mm. jarrujärjestelmän merkkivalon. Nehän eivät tässä tapauksessa syty koska diodi estää sen. Siis jos vaikka laturin hihna menee poikki, niin mittaristossa palaa latausvalon lisäksi muitakin varoitusvaloja. Tässä tapauksessa siis vain latauksen merkkivalo, koska muuta varoitusvalot on kytketty diodilla.
Merkkivalot saa maata laturin D+ nastasta kun virrat laitetaan päälle, ihan niinkuin kirjoitit.
Latauksen merkkivalossakin on diodi aivan kuten muissakin mainitsemissasi merkkilampuissa. Kun auto käynnistetään niin laturin D+ pisteeseen tulee 12 voltin jännite ja valot sammuvat.
Eli mistä se latauksen merkkilamppu saa jännitettä kun virrat on pois, maatahan se saa laturin kautta.
Olettaisin, että mittariston liittimen nastaan 8, tulee jännite jostain ja se voisi olla sulakerasian pohjasta ( oikosulku ).

PS. En itse ole vielä joutunut ottamaan mittaristoa irti, mutta alfamerin kirjan mukaan siellä on diodit. Onko näin ?
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Ilmeisesti alfamerin kirja on siinä väärässä. Koska latauksen merkkivalo vilahtaa normaalisti kun moottorin sammuttaa. Näin ainakin vanhemmissa w126:ssa. Ilman diodia latauksen merkkivalo syttyy laturin +-diodin mennessä oikosulkuun, koska virta tulee laturilta merkkivalon läpi ja menee maihin muiden virtalukon kautta kytkettyjen laitteiden kautta. Jos siinä on merkkkivalon kanssa sarjaan kytketty diodi, niin näin ei siinä tapauksessa tietenkään voi käydä. Olen siis edelleen kuitenkin vahvalla mutulla tämän diodin olemassaoloa vastaan. 

Ässän mittariston kytkis.
http://www.autolib.diakom.ru:8001/CAR/M ... S/3078.pdf
laturin kytkis.
http://www.autolib.diakom.ru:8001/CAR/M ... S/3658.pdf
TH
http://www.autolib.diakom.ru:8001/CAR/M ... S/3078.pdf
laturin kytkis.
http://www.autolib.diakom.ru:8001/CAR/M ... S/3658.pdf
TH
Siis... en minäkään mersun kytkistä ikään ole nähnyt, mutta sovelsin tyylikkäästi ooppelilta sitä.
Onneksi saksalaisissa liki samat periaatteet, jopa johdonväritkin liki. Kun esim. ranskalaisissa tuntuu että tehtailla ole ollut kuin muutamaa eri väriä piuhaa, ja nekin menee joka mallissa erilailla vaihtaen melkein joka liittimessä väriä.
Mutta ei tuota vikaa oikein mikään muukaan voi aiheuttaa.
Ja tuon ylläolevan kytkiksen mukaan diodeja kyllä on ja jokin laturin kautta toimiva tarkastus näyttäisi olevan, mutta kyllä tuon mukaan voi virta kiertää toiseenkin suuntaan polttimon läpi.

Mutta ei tuota vikaa oikein mikään muukaan voi aiheuttaa.
Ja tuon ylläolevan kytkiksen mukaan diodeja kyllä on ja jokin laturin kautta toimiva tarkastus näyttäisi olevan, mutta kyllä tuon mukaan voi virta kiertää toiseenkin suuntaan polttimon läpi.
No tuossa linkissä mikä yllä on. Siinä ei ole itse laturin valon kanssa diodia sarjassa, joka estäisi virtaa kulkemasta laturilta valon kautta virtalukon 15-napaan(joka siis on maissa, kun ei ole virta päällä). Nuo muut valot on suojattu siten, kai ne on siksi kytketty laturin herätinpiiriin että ne virrat päälle käännettäessä maadoittuvat laturin kautta ja palavat kunnes d+ jännite nousee, jolloin sammuvat, kuinmyös itse latauksen valo.
Mersussa ei siis tarvisi olla latauksen valoa erikseen, kun kaikki syttyvät muutenkin kun d+ maadoittuu
Olisiko diodin kynnysjännite syynä että latauksen valolla diodia ei ole, se muuten estäisi pienimpien häiriöiden näkymisen valon kiilumisena.
Mersussa ei siis tarvisi olla latauksen valoa erikseen, kun kaikki syttyvät muutenkin kun d+ maadoittuu

Olisiko diodin kynnysjännite syynä että latauksen valolla diodia ei ole, se muuten estäisi pienimpien häiriöiden näkymisen valon kiilumisena.