CDI:n boxiviritys?
CDI:n boxiviritys?
Tuli hankittua tuollainen E-sarjan 200CDI A -02. Ja mieleen on kiirinyt ajatus lisätehosta.
Itse asentamista ajatellen paras vaihtoehto olisi kai boxiviritys, mutta mistä ja millainen boxi kannattaisi hankkia kohtuuhintaan?
Mitä muita "helppoja" vaihtoehtoja olisi olemassa?
Itse asentamista ajatellen paras vaihtoehto olisi kai boxiviritys, mutta mistä ja millainen boxi kannattaisi hankkia kohtuuhintaan?
Mitä muita "helppoja" vaihtoehtoja olisi olemassa?
"Sydän ei tunne järjen ääntä"
Sanoi joku, joskus...
Ex:ät, monia käyttö- ja harraste Mersuja
Nykyiset:
MB W210 220CDI Aut. T-modell -02 "viimeisin hankinta, suurinpiirtein kunnossa"
MB W163 320 Aut. -98 "kunnossa, mutta liian kallis käyttökuluiltaan"
MB Unimog 280B 60-luvun lopulta "käyttöentisöity, täysin läpikäyty tekniikka"
MB W202 280 Aut. -93 "projekti"
MB W123 300D Manual -84 "projekti"
MB W123 240D Manual "projekti tai purkuauto"
MB W116 450SEL Automatic -79 "purkuauto"
MB W126 280SE Automatic -84 "purkuauto"
Sanoi joku, joskus...
Ex:ät, monia käyttö- ja harraste Mersuja
Nykyiset:
MB W210 220CDI Aut. T-modell -02 "viimeisin hankinta, suurinpiirtein kunnossa"
MB W163 320 Aut. -98 "kunnossa, mutta liian kallis käyttökuluiltaan"
MB Unimog 280B 60-luvun lopulta "käyttöentisöity, täysin läpikäyty tekniikka"
MB W202 280 Aut. -93 "projekti"
MB W123 300D Manual -84 "projekti"
MB W123 240D Manual "projekti tai purkuauto"
MB W116 450SEL Automatic -79 "purkuauto"
MB W126 280SE Automatic -84 "purkuauto"
.
Samalla rahalla saat vaikkapa tuolta http://www.turbotec.com / Mika Karala,lastun joka on huomattavasti parempi vaihtoehto.
Samat tehot ~170hp, kun 220,sestäkin.
Samalla se vääntökäyrän alkupää on mahdollista laittaa sille tasolle, että kytkin kestää. Maksimivääntö kannattaa jättää reilusti 400 nm alle, ellei ole varma, että autossa on kestävämpi kytkin. Siinä levyn halkaisia on 240mm.
Isommassa levyssä näyttäisi olevan samannumeroisia paineasetelmia, kun 270,ssä, jossa on jo vakiona se 400 nm vääntöjä.
Suurimmassa osassa kaksatasia on kuitenkin pienempi kytkin, kun 220,sissä. (220 kytkin = 270 kytkin ? )
Jos on "entisessä" elämässä ollut esim. taksi, niin ilmeisesti silloin on kestävämpi kytkin, en ole kuitenkaan varma asiasta.
Asia ei suoraan selviä veholtakaan (eipä tietenkään), vaan kun saa ko. autossa olevan kytkimen varaosanumeron veholta, niin joutuu sen jälkeen kykimen mallia tiedustelemaan, esim kl-varaosilta.
Kytkinasia kannattaa ottaa vakavasti, ellei lomppa ole oikein tiineenä.
Kytkimen "päivitys" kestävämpään maksaa tässä korimallissa nimittäin jonkinverran , 915 €.
Kokemusta on
Lisätäänpäs tähän loppuun sen verran, että näkyy kysyjällä olevan automaatti, siihen ei tarvi ensi hätään kytkinlevyä vaihtaa.
.
.
Samalla rahalla saat vaikkapa tuolta http://www.turbotec.com / Mika Karala,lastun joka on huomattavasti parempi vaihtoehto.
Samat tehot ~170hp, kun 220,sestäkin.
Samalla se vääntökäyrän alkupää on mahdollista laittaa sille tasolle, että kytkin kestää. Maksimivääntö kannattaa jättää reilusti 400 nm alle, ellei ole varma, että autossa on kestävämpi kytkin. Siinä levyn halkaisia on 240mm.
Isommassa levyssä näyttäisi olevan samannumeroisia paineasetelmia, kun 270,ssä, jossa on jo vakiona se 400 nm vääntöjä.
Suurimmassa osassa kaksatasia on kuitenkin pienempi kytkin, kun 220,sissä. (220 kytkin = 270 kytkin ? )
Jos on "entisessä" elämässä ollut esim. taksi, niin ilmeisesti silloin on kestävämpi kytkin, en ole kuitenkaan varma asiasta.
Asia ei suoraan selviä veholtakaan (eipä tietenkään), vaan kun saa ko. autossa olevan kytkimen varaosanumeron veholta, niin joutuu sen jälkeen kykimen mallia tiedustelemaan, esim kl-varaosilta.
Kytkinasia kannattaa ottaa vakavasti, ellei lomppa ole oikein tiineenä.
Kytkimen "päivitys" kestävämpään maksaa tässä korimallissa nimittäin jonkinverran , 915 €.
Kokemusta on

Lisätäänpäs tähän loppuun sen verran, että näkyy kysyjällä olevan automaatti, siihen ei tarvi ensi hätään kytkinlevyä vaihtaa.

.
.
Viritys
Vaikuttaako lastuviritys moottorin kestävyyteen? Asiasta tuntuu olevan ainakin kahdenlaisia mielipiteitä...
"Sydän ei tunne järjen ääntä"
Sanoi joku, joskus...
Ex:ät, monia käyttö- ja harraste Mersuja
Nykyiset:
MB W210 220CDI Aut. T-modell -02 "viimeisin hankinta, suurinpiirtein kunnossa"
MB W163 320 Aut. -98 "kunnossa, mutta liian kallis käyttökuluiltaan"
MB Unimog 280B 60-luvun lopulta "käyttöentisöity, täysin läpikäyty tekniikka"
MB W202 280 Aut. -93 "projekti"
MB W123 300D Manual -84 "projekti"
MB W123 240D Manual "projekti tai purkuauto"
MB W116 450SEL Automatic -79 "purkuauto"
MB W126 280SE Automatic -84 "purkuauto"
Sanoi joku, joskus...
Ex:ät, monia käyttö- ja harraste Mersuja
Nykyiset:
MB W210 220CDI Aut. T-modell -02 "viimeisin hankinta, suurinpiirtein kunnossa"
MB W163 320 Aut. -98 "kunnossa, mutta liian kallis käyttökuluiltaan"
MB Unimog 280B 60-luvun lopulta "käyttöentisöity, täysin läpikäyty tekniikka"
MB W202 280 Aut. -93 "projekti"
MB W123 300D Manual -84 "projekti"
MB W123 240D Manual "projekti tai purkuauto"
MB W116 450SEL Automatic -79 "purkuauto"
MB W126 280SE Automatic -84 "purkuauto"
- Piirimyyjä
- Vakiokalustoa
- Viestit: 74
- Liittynyt: To 20.11.2003 11:36
- Paikkakunta: Tampere
Moi,
Alla hieman kulmikkaasti lauottuja mielipiteitä, sori tyyli, eli en tietenkään halua olla mitenkään ylimielinen tai besserwisseri:
- jos viritysten avulla saatua lisätehoa käyttää, niin rasittaahan se konetta ja voimansiirtoa enemmän kuin tilanne ennen lisätehoa.
- ja totta viritys lisää myös polttoaineenkulutusta, jos niitä lisätehoja käytetään. Lisäpotku ei tule ilmaiseksi.
- ja jos virityksen tekee hienosti, eli ettei normaalissa ajossa lisätehoa vielä ole käytössä, vaan vaan vasta "nilkka suorana", niin viritys ei silloin normaaliajossa lisää polttoaineenkulutusta eikä rasita konetta/voimansiirtoa normaalia enempää.
Alla hieman kulmikkaasti lauottuja mielipiteitä, sori tyyli, eli en tietenkään halua olla mitenkään ylimielinen tai besserwisseri:
- jos viritysten avulla saatua lisätehoa käyttää, niin rasittaahan se konetta ja voimansiirtoa enemmän kuin tilanne ennen lisätehoa.
- ja totta viritys lisää myös polttoaineenkulutusta, jos niitä lisätehoja käytetään. Lisäpotku ei tule ilmaiseksi.
- ja jos virityksen tekee hienosti, eli ettei normaalissa ajossa lisätehoa vielä ole käytössä, vaan vaan vasta "nilkka suorana", niin viritys ei silloin normaaliajossa lisää polttoaineenkulutusta eikä rasita konetta/voimansiirtoa normaalia enempää.
W202 C 200CDI 2000, vanha taxi, ajoin välin 195000-460000km, hyvä auto oli
W203 C 240V6 4Matic 2003, Kanadantuonti, ajoin välin 65000-230000km, alaväännötön hyvä auto alle 200tkm asti
X156 GLA 200CDI 4Matic 2017, ajoin välin 65000-96000km, yllättävän kova ajomelu / kohinahumina, muuten kiitettävä auto
W205 C 220CDI 4Matic 2020, 31000-->, paras noista
W203 C 240V6 4Matic 2003, Kanadantuonti, ajoin välin 65000-230000km, alaväännötön hyvä auto alle 200tkm asti
X156 GLA 200CDI 4Matic 2017, ajoin välin 65000-96000km, yllättävän kova ajomelu / kohinahumina, muuten kiitettävä auto
W205 C 220CDI 4Matic 2020, 31000-->, paras noista
Uusimmassa Spinnerissä testasivet 150 hv Vitoon PBoxin viriboksia.
ST-Motorsin penkissä ennen boksia:
110,9 kW / 355 Nm (tehtaan ilmotus 110 kW (150 hv) / 330 Nm!)
Boksin kanssa 133,1 kW (181 hv) / 405 Nm. (hienosäädöillä teho kasvoi vielä 181 -> 185 hv)
Voisin sanoa että 798 € boksikaan ei välttämättä ola huono kauppa, varsinkin kun sen voi itse asentaa. Ja ovatpahan vielä jotkut noista TÜV-hyväksyttyjä!
ST-Motorsin penkissä ennen boksia:
110,9 kW / 355 Nm (tehtaan ilmotus 110 kW (150 hv) / 330 Nm!)
Boksin kanssa 133,1 kW (181 hv) / 405 Nm. (hienosäädöillä teho kasvoi vielä 181 -> 185 hv)
Voisin sanoa että 798 € boksikaan ei välttämättä ola huono kauppa, varsinkin kun sen voi itse asentaa. Ja ovatpahan vielä jotkut noista TÜV-hyväksyttyjä!
Mauri H. kirjoitti:Uusimmassa Spinnerissä testasivet 150 hv Vitoon PBoxin viriboksia.
ST-Motorsin penkissä ennen boksia:
110,9 kW / 355 Nm (tehtaan ilmotus 110 kW (150 hv) / 330 Nm!)
Boksin kanssa 133,1 kW (181 hv) / 405 Nm. (hienosäädöillä teho kasvoi vielä 181 -> 185 hv)
Voisin sanoa että 798 € boksikaan ei välttämättä ola huono kauppa, varsinkin kun sen voi itse asentaa. Ja ovatpahan vielä jotkut noista TÜV-hyväksyttyjä!
Helppo asennettavuus, tai poisto on varmaankin se, mikä ensin tulee mieleen hyvistä puolista.
Mielestäni toinen hyvä puoli on se, että kun ne tehdää käypäisiksi moneen samanmoottoriseen automalliin, niin minkäänlaisiin ylilyönteihin ei kait ole vara valmistajan ruveta.
Sitten se, että teho- ja vääntökäyrät seuraavat orjallisesti valmistajan vastaavia.
Sekin on periaatteessa ihan ok, että ahtopainetta ei nosteta. Vakioissahan on jo aika paljon ilmaylimäärää. Ei ole mitään vastaavaa (tehollista)hyötyä ylimääräisen ilman kierrättämisestä.
Huonoja puolia voisi olla, että minkäänlaista autojen eroavaisuuksia ei oteta huomioon.
Et voi vaikuttaa mihinkään ominaisuuteen.
Ahtopainetta ei nosteta, mikäli haluaisit savutusta vähentää.
Huonoimpana näkisin sen, että pakokaasujen kierrätys toimii entistä "tehokkaammin", eli sotkee imusarjaa enempi, kun ruiskutus lisääntyy ihan tyhjäkäynnistä alkaen.
Kuten ylempänä jo kirjoitettiin, niin empä ole kuullut, että virittämisen olisi sanottu lisänneen kestävyyttä.
Ahtopainemittari olisi hyvä. Siitä jo näkee jonkinlaista osviittaa moottorin rasitustilasta. Silloin huomaa, että moottorin rasittuminen riippuu suuresti siitä kaasujalan asennosta.
Ei ole yksiselitteistä vastausta siihen, lyhentääkö, ja mitenkä paljon virttäminen lyhentää moottori ennustettavissa olevaa "elinikää".
Mutta jos asia (kestävyys) huolettaa, niin kaikki muutostyöt kannattaa jättää tekemättä.
Elämässä tulee varmaan eteen todellisiakin murheita, ei niitä kannata itselleen erikseen hankkia.
.