W124 Etualapallot

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jussa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 27.09.2004 14:31
Paikkakunta: Lappeenranta

W124 Etualapallot

Viesti Kirjoittaja Jussa »

Porukka näyttää ottaneen niitä lekalla irti, mutta käykö Mb alapalloihin tavallinen pallonivelen ulosvetäjä, vai onko ainoa tapa saada pallo irti siis tämä leka?
Ja oisko jollain muutoin hyviä käytännön vinkkejä KUVIEN kera. Haulla tulee kyllä tekstiä vaikka kuinka :shock:
MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1062
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Yritin joskus ottaa ulosvetäjällä w201 alapalloa,ei onnistunu.
Vissiin ne on tiukassa,kun täälläpäin ei mikää yleiskorjaamo halunnut puuttua,sanoivat suoraan,et Veholle.
Niillä on joku hydraulipuristin tms.millä saa paikallaan otettua.
Lekahommissa huono puoli tukivarren irrotus,ohjauskulmien säätöhommia tiedossa.
Veholla maksoi jotain 90-100e./puoli.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: W124 Etu alapallot

Viesti Kirjoittaja Jube »

Jussa kirjoitti:Porukka näyttää ottaneen niitä lekalla irti, mutta käykö Mb alapalloihin tavallinen pallonivelen ulosvetäjä, vai onko ainoa tapa saada pallo irti siis tämä leka?
Ja oisko jollain muutoin hyviä käytännön vinkkejä KUVIEN kera. Haulla tulee kyllä tekstiä vaikka kuinka :shock:
Ruuskasella ruskeasannan shellin lähellä vanhan tuusulantien varrella 60€ per puoli (sisältää osan) ja ei mee ku hetki.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ei lähde ulos vetäjällä koska nivel lähtee alaspäin. Ja onnistuu vaihtaa alatuki vasri paikoillaan. napa irti alatukivarresta niin niveleen pääsee lyömään.
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

Mika.T kirjoitti:ei lähde ulos vetäjällä koska nivel lähtee alaspäin. Ja onnistuu vaihtaa alatuki vasri paikoillaan. napa irti alatukivarresta niin niveleen pääsee lyömään.
Merkitsisin kuitenkin tukivarren pultit tarkasti, ottaisin tukivarren pois. Etsisin hydrauliprässin ja samalla työkalulla hoituu paikoilleen asennus(suojakumi irti uudesta pallosta ja samalla lisää vaseliinia) Leka ja kanki, niillä ei hanki.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Rälläkällä alapallon pohja pois, jolloin pallo lähtee kevyesti vasaroimalla alakautta. Sen jälkeen rautasahalla kehä poikki ja taas lähteepi kevyesti vasaroimalla.
Uuden laitoin itse tehdyllä prässillä. Eli hitsasin kehikon tunkille ja sopivan välipalan avulla meni uusi sujuvasti paikoilleen.
Eikä tarvinnut säätöjä.

Aikaa meni kolme tuntia, mutta siinä ajassa kasasin sen pärssikehikon, kävin kerran kahvilla, kusetin koiran, kinastelin eukon kanssa ja puhuin kaverin kanssa paskaa. Niin ja juttelin naapurin vanhan emännän kanssa.
Laskekaa siitä tehollinen aika.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1062
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Mika.T kirjoitti:ei lähde ulos vetäjällä koska nivel lähtee alaspäin. Ja onnistuu vaihtaa alatuki vasri paikoillaan. napa irti alatukivarresta niin niveleen pääsee lyömään.
Korjataan,ulosvetäjä väärä sana.Mulla oli kuitenkin energialaitoksen korjaamolta kaksi erikokoista työkalua lainassa.Periaatteena kummassakin,kierretappi painaa palloniveltä alaspäin ja tukivarteen tulee semmoset L-kirjaimen muotoiset tangot.
Ammattikäyttöön oli tarkotettuja,mutta kevyeksi jäi tässä tapauksessa...
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
Jussa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 27.09.2004 14:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W124 Etu alapallot

Viesti Kirjoittaja Jussa »

Jube kirjoitti: Ruuskasella ruskeasannan shellin lähellä vanhan tuusulantien varrella 60€ per puoli (sisältää osan) ja ei mee ku hetki.
Osuis mun kulkureiteillekkin, onko sillä joku virallinen nimi? Vaiko onko se Ruskeasannan Auto Oy?
MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Mika.T kirjoitti:ei lähde ulos vetäjällä koska nivel lähtee alaspäin. Ja onnistuu vaihtaa alatuki vasri paikoillaan. napa irti alatukivarresta niin niveleen pääsee lyömään.
Kyllä mulla lähti isolla ulosvetäjällä ja putkenpätkällä kartiotapinpuolelta painamalla (tietysti iskunvaimentimen alapää irti navasta) ja samalla ulosvetäjällä ja isommalla putkenpätkällä uusi tilalle. Lujassa tosin oli mutta molemmat puolet vaihtui sillä.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

soininen kirjoitti: Merkitsisin kuitenkin tukivarren pultit tarkasti, ottaisin tukivarren pois.
ei auta, menee silti suuntaukset sekaisin.
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Re: W124 Etu alapallot

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Jussa kirjoitti:
Jube kirjoitti: Ruuskasella ruskeasannan shellin lähellä vanhan tuusulantien varrella 60€ per puoli (sisältää osan) ja ei mee ku hetki.
Osuis mun kulkureiteillekkin, onko sillä joku virallinen nimi? Vaiko onko se Ruskeasannan Auto Oy?
Risut ja ruusut osastolta löytyy yhteystiedot.. Suosittelen,teki minullekin saman homman suht nopeesti.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: W124 Etu alapallot

Viesti Kirjoittaja Jube »

Jussa kirjoitti:
Jube kirjoitti: Ruuskasella ruskeasannan shellin lähellä vanhan tuusulantien varrella 60€ per puoli (sisältää osan) ja ei mee ku hetki.
Osuis mun kulkureiteillekkin, onko sillä joku virallinen nimi? Vaiko onko se Ruskeasannan Auto Oy?
T:mi R.Ruuskanen
Kalliokuja 3
0400 312369
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
janne I
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Su 16.05.2004 17:02
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja janne I »

ei mene mikään sekasin.
pallonivelen varresta tukivarsi irti,pallonivelen mentävä hylsy/pölkky alle ,sopiva hylsy päälle,lekalla 1-3 lyöntiä on vanha irti.
pallonivelen kaulukseen sopiva hylsy ,nivel huulille hylsyn kera (pölkky alle )
tukivarteen sopiva hylsy päälle ,muutama hivautus ja eiku laittaan iskaria napoineen paikoilleen.
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

janne I kirjoitti:ei mene mikään sekasin.
pallonivelen varresta tukivarsi irti,pallonivelen mentävä hylsy/pölkky alle ,sopiva hylsy päälle,lekalla 1-3 lyöntiä on vanha irti.
pallonivelen kaulukseen sopiva hylsy ,nivel huulille hylsyn kera (pölkky alle )
tukivarteen sopiva hylsy päälle ,muutama hivautus ja eiku laittaan iskaria napoineen paikoilleen.

Näin toimitaan kun prssiä ei ole lähistölla. Tämä jos ei toimi niin ei mikään.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"... sopiva hylsy päälle,lekalla 100-300 lyöntiä on vanha irti..."

Niinhän se menee. :lol:
wiimax.fi
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Ja ehkä kannattaisi laittaa jotain tunkkia tai pölkkyä tukivarren alle ennen kuin aukoo sitä pallonivelen pulttia :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Vastaa Viestiin