Tempomaatin toimintakuvaus
Tempomaatin toimintakuvaus
Toin Mesen (W124 300 TD -94) n. kuukausi sitten ja ainoa moite autossa oli tempomaatin temppuilu. Tältä foorumilta ei apua löytynyt, mutta tutkiskelin systeemin miten se toimii. Vastauksena myös muille jotka ovat kyselleet toimintaa.
Systeemiin kuuluu 4 pääkomponenttia:
1) Aktuaattori:
Ruiskupumpun perässä, joka kuulapäätangon välityksellä liikuttaa ruiskupumpun kaasuvipua. Vanhemmissa kuulemma alaipaineservo moottorin tilalla.
Kun tempomaatti ei ole päällä, kuulapäävipu liikkuu kaasuvivun mukana, mutta ei ole kytketty servomoottoriin aktuaattorin sisällä. Tämä aktuaattori sisältää servomoottorin, jota aivolaatikko ohjaa.
Kun tempomaatti kytketään päälle, aktuaattorin sisällä oleva solenoidi vetää servomoottorin akselin hammaspyörineen säätövivussa olevaan hammastettuun segmenttiin ja moottori säätää kaasuvivun haluttuun asentoon. Kun tempomaatti kytketään pois, solenoidista otetaan jännite pois, servomoottorin hammaspyörä irtoaa segmentiltä ja jousi vetää segmentin / kaasun tyhjäkäynnille (tai kaasupolkimen määrittelemään asentoon).
Minulla oli yksi hammas rikki servomoottorin toisesta hammaspyörästä, jolloinka aina kun rikkinäinen hammas osui segmentin hampaan kohdalle, segmentin palautusjousi veti kaasun tyhjäkäynnille. Tempomaatti kuitenkin jatkoi säätöä ja seurauksena oli pirunmoista nykimistä kun kaasu hyppi säädetyn nopeuden ja tyhjäkäynnin väliä.
Aktuaattorin johdon liitin sijaitsee kuskin puolella, välittömästi hydrauliöljysäiliön takana. 8-napainen tyypillinen mersun Hirchmann liitin.
2) Aivolaatikko.
Ko. boksi sijaitsee kojelaudan sisällä kuskin edessä jotakuinkin valokatkaisimen takana.
Käsiksi pääsy:
Vedä valokytkimen nuppi pois.
Avaa mutteri sen alta.
Irroita (musta) muovilista ratin vasemmalta puolelta varovasti, hieman vasemmalle vetäen.
Irroita samoin vastaava peitelevy virtalukon ympäriltä.
Irroita valokytkimen asteikkovalaistus vetämällä liittimestä ulos (vasemmasta listasta). Samoin mahdollinen valojen korkeuden säätö (alipaine/paine). Putket on lukittu kolmella kynnellä.
(Vaihda polttimot 2 kpl samalla vaivalla!)
Nyt listat voi poistaa.
Alta paljastui kiinnitysruuvit. Poista ruuvit (8mm mutterikanta) molemmin puolin rattia.
Poista konepellin avauskahvan kiinnitysruuvi. Meisselillä pääset kahvan läpi ruuvaamaan (Ristipääruuvi, -pitkä ja poistettava kokonaan).
Poista kuskin jalkatilassa oikealla oleva alin panelin kiinnitysruuvi (8mm mutterikanta).
Nyt paneli putoaa alas ja alta paljastuu mm. tempomatin aivolaatikko. VDO:n tekemä alumiinikuorinen kotelo, jonka takaa lähtee moninapainen liitin.
Aivolaatikko on paras irroittaa (tosi)lyhyellä ristipäämeisselillä siten, että kiinnitysteline jää autoon kiinni, mutta alumiinikotelo irroitetaan kiinnikkeestä (2 ristipääruuvia).
Aivolaatikon voi avata ja yleensä piirilevyn elektrolyyttikondensaattorit vanhenevat ja aiheuttavat ongelmat tempomaattiin n. 4-5 vuoden iässä.
Vaihdoin omaani ko. elkot, muistaakseni 5 kpl (maksoivat muutaman euron Bebek elektroniikassa) enenkuin löysin vian aktuaattorissa. Minullakin säätö rauhoittui huomattavasti elkojen vaihdossa (mutta vikahan oli muualla).
3) Viiksi:
Viiksestä tulee ohjaus aivolaatikolle. Pinneihin kytkeytyy + ja - ja niitä yhdistellään keskenään, yms
4) Nopeudentunnistin:
Nopeustieto tulee aivolaatikolle nopeusmittarilta. Nopeusmittarin takana on vaijerin vieressä hall -anturi, josta pulssitieto tulee aivolaatikolle.
Kytkennät.
Aivolaatikko liitin numero: 1 = +12VDC sisään
2 = Viiksi "decel/set"
3 = Viiksi "on/off"
4 = Viiksi "accel/set"
5 = Aktuaattorin sonoidin ohjaus, Aktuaattorin liitin 7
6 = Viiksi "resume"
7 = Aktuaattorin moottorin ohjaus (pyörimissunta 1), Aktuaattorin liitin 4
8 = Jarruvalolta signaali
Haistelee normaalitilassa jarrupolkimen jarruvalokytkimen ja polttimon välistä jännitettä. Jos poljin ei painettu, ottaa - potentiaalin polttimon läpi (jos lamppu rikki, ei tempomat toimi). Kun poljinta painetaan, + potentiaali ja tempomat putoaa pois).
9 = Aktuaattorilta asennonosoitus (potentiometrin pää), Aktuaattorin liitin 3
10 = Aktuaattorin moottorin ohjaus (pyörimissunta 2), Aktuaattorin liitin 5
11 = Nopeussignaali nopeusmittarilta
12 = - 12V DC (runko), Aktuaattorin liitin 1 ja 6
13 = Aktuaattorin asennonosoitus (potentiometrin liuku), Aktuaattorin liitin 2
14 = Runko
Aktuaattorin testaus:
Kytke aktuaattorin liittimeen (aktuaattorille menevään johtoon, urosliitin);
liitin 4 +
liitin 5 -
moottori käy, saa viedä virtaa 120-180mA, normaali n.130mA.
Napaisuuden vaihto muuttaa moottorin pyörimissuunnan.
liitin 7 +
liitin 6 -
Solenoidi vetää. Kuuluu selvä naksahdus kytkettäessä / päästettäessä.
Kun omassani oli vikana aktuaattori, päädyn seuraavaan:
kesälomalla menen kuitenkin Saksaan ja ostan sieltä purkaamolta ko. aktuaattorin.
Väliaikaisratkaisu:
Autotallin nurkassa lojui tarviketempomaatti ja otin sen käyttöön (Liteon / Zemco / Autron / Waeco -myydään monella eri nimellä).
Ajattelin ensin käyttää alkuperäistä viikseä ja tein exceliin taulukot viiksen toiminnoista eri asennoissa (jos joku kaipaa, -kysyköön niin toimitan). Kun vertasin sitä tarviketempomaattini käyttönappeihin totesin viiksen käytön lähes mahdottomaksi (olisi tarvinnut nipun elektroniikan rakentelua ja lisänappeja).
Käytin kuitenkin tempomaatin alkuperäistä johtosarjaa eikä minun tarvinnut vetää johtoja matkustamosta konetilaan.
Nopeussignaalin otin alkuperäisestä (pin 11). Pulssiasetuksella 8000 pulssia / maili systeemi toimii hyvin. Kytkeytyy nopeudessa 55 km/h. Pienemmällä pulssiasetuksella 5000 ppm kytkeytyminen n. 40 km/h mutta putosi pois nopeudessa 120 km/h.
Lisäsin vielä kiinteiden nappien tilalle infrapunakäyttöisen Waecon hallintanäppäimistön rattiin ja tilapäinen tempomaatti tuli illan näpertelyllä asennettua. -Ja toimii hyvin!
Tarkoitus olisi ottaa alkuperäinen tempomaatti käyttöön asentamalla uusi aktuaattori ja aivolaatikko takaisin paikoilleen kesälomareissulla juhannuksen jälkeen.
Pekka Lintunen
Systeemiin kuuluu 4 pääkomponenttia:
1) Aktuaattori:
Ruiskupumpun perässä, joka kuulapäätangon välityksellä liikuttaa ruiskupumpun kaasuvipua. Vanhemmissa kuulemma alaipaineservo moottorin tilalla.
Kun tempomaatti ei ole päällä, kuulapäävipu liikkuu kaasuvivun mukana, mutta ei ole kytketty servomoottoriin aktuaattorin sisällä. Tämä aktuaattori sisältää servomoottorin, jota aivolaatikko ohjaa.
Kun tempomaatti kytketään päälle, aktuaattorin sisällä oleva solenoidi vetää servomoottorin akselin hammaspyörineen säätövivussa olevaan hammastettuun segmenttiin ja moottori säätää kaasuvivun haluttuun asentoon. Kun tempomaatti kytketään pois, solenoidista otetaan jännite pois, servomoottorin hammaspyörä irtoaa segmentiltä ja jousi vetää segmentin / kaasun tyhjäkäynnille (tai kaasupolkimen määrittelemään asentoon).
Minulla oli yksi hammas rikki servomoottorin toisesta hammaspyörästä, jolloinka aina kun rikkinäinen hammas osui segmentin hampaan kohdalle, segmentin palautusjousi veti kaasun tyhjäkäynnille. Tempomaatti kuitenkin jatkoi säätöä ja seurauksena oli pirunmoista nykimistä kun kaasu hyppi säädetyn nopeuden ja tyhjäkäynnin väliä.
Aktuaattorin johdon liitin sijaitsee kuskin puolella, välittömästi hydrauliöljysäiliön takana. 8-napainen tyypillinen mersun Hirchmann liitin.
2) Aivolaatikko.
Ko. boksi sijaitsee kojelaudan sisällä kuskin edessä jotakuinkin valokatkaisimen takana.
Käsiksi pääsy:
Vedä valokytkimen nuppi pois.
Avaa mutteri sen alta.
Irroita (musta) muovilista ratin vasemmalta puolelta varovasti, hieman vasemmalle vetäen.
Irroita samoin vastaava peitelevy virtalukon ympäriltä.
Irroita valokytkimen asteikkovalaistus vetämällä liittimestä ulos (vasemmasta listasta). Samoin mahdollinen valojen korkeuden säätö (alipaine/paine). Putket on lukittu kolmella kynnellä.
(Vaihda polttimot 2 kpl samalla vaivalla!)
Nyt listat voi poistaa.
Alta paljastui kiinnitysruuvit. Poista ruuvit (8mm mutterikanta) molemmin puolin rattia.
Poista konepellin avauskahvan kiinnitysruuvi. Meisselillä pääset kahvan läpi ruuvaamaan (Ristipääruuvi, -pitkä ja poistettava kokonaan).
Poista kuskin jalkatilassa oikealla oleva alin panelin kiinnitysruuvi (8mm mutterikanta).
Nyt paneli putoaa alas ja alta paljastuu mm. tempomatin aivolaatikko. VDO:n tekemä alumiinikuorinen kotelo, jonka takaa lähtee moninapainen liitin.
Aivolaatikko on paras irroittaa (tosi)lyhyellä ristipäämeisselillä siten, että kiinnitysteline jää autoon kiinni, mutta alumiinikotelo irroitetaan kiinnikkeestä (2 ristipääruuvia).
Aivolaatikon voi avata ja yleensä piirilevyn elektrolyyttikondensaattorit vanhenevat ja aiheuttavat ongelmat tempomaattiin n. 4-5 vuoden iässä.
Vaihdoin omaani ko. elkot, muistaakseni 5 kpl (maksoivat muutaman euron Bebek elektroniikassa) enenkuin löysin vian aktuaattorissa. Minullakin säätö rauhoittui huomattavasti elkojen vaihdossa (mutta vikahan oli muualla).
3) Viiksi:
Viiksestä tulee ohjaus aivolaatikolle. Pinneihin kytkeytyy + ja - ja niitä yhdistellään keskenään, yms
4) Nopeudentunnistin:
Nopeustieto tulee aivolaatikolle nopeusmittarilta. Nopeusmittarin takana on vaijerin vieressä hall -anturi, josta pulssitieto tulee aivolaatikolle.
Kytkennät.
Aivolaatikko liitin numero: 1 = +12VDC sisään
2 = Viiksi "decel/set"
3 = Viiksi "on/off"
4 = Viiksi "accel/set"
5 = Aktuaattorin sonoidin ohjaus, Aktuaattorin liitin 7
6 = Viiksi "resume"
7 = Aktuaattorin moottorin ohjaus (pyörimissunta 1), Aktuaattorin liitin 4
8 = Jarruvalolta signaali
Haistelee normaalitilassa jarrupolkimen jarruvalokytkimen ja polttimon välistä jännitettä. Jos poljin ei painettu, ottaa - potentiaalin polttimon läpi (jos lamppu rikki, ei tempomat toimi). Kun poljinta painetaan, + potentiaali ja tempomat putoaa pois).
9 = Aktuaattorilta asennonosoitus (potentiometrin pää), Aktuaattorin liitin 3
10 = Aktuaattorin moottorin ohjaus (pyörimissunta 2), Aktuaattorin liitin 5
11 = Nopeussignaali nopeusmittarilta
12 = - 12V DC (runko), Aktuaattorin liitin 1 ja 6
13 = Aktuaattorin asennonosoitus (potentiometrin liuku), Aktuaattorin liitin 2
14 = Runko
Aktuaattorin testaus:
Kytke aktuaattorin liittimeen (aktuaattorille menevään johtoon, urosliitin);
liitin 4 +
liitin 5 -
moottori käy, saa viedä virtaa 120-180mA, normaali n.130mA.
Napaisuuden vaihto muuttaa moottorin pyörimissuunnan.
liitin 7 +
liitin 6 -
Solenoidi vetää. Kuuluu selvä naksahdus kytkettäessä / päästettäessä.
Kun omassani oli vikana aktuaattori, päädyn seuraavaan:
kesälomalla menen kuitenkin Saksaan ja ostan sieltä purkaamolta ko. aktuaattorin.
Väliaikaisratkaisu:
Autotallin nurkassa lojui tarviketempomaatti ja otin sen käyttöön (Liteon / Zemco / Autron / Waeco -myydään monella eri nimellä).
Ajattelin ensin käyttää alkuperäistä viikseä ja tein exceliin taulukot viiksen toiminnoista eri asennoissa (jos joku kaipaa, -kysyköön niin toimitan). Kun vertasin sitä tarviketempomaattini käyttönappeihin totesin viiksen käytön lähes mahdottomaksi (olisi tarvinnut nipun elektroniikan rakentelua ja lisänappeja).
Käytin kuitenkin tempomaatin alkuperäistä johtosarjaa eikä minun tarvinnut vetää johtoja matkustamosta konetilaan.
Nopeussignaalin otin alkuperäisestä (pin 11). Pulssiasetuksella 8000 pulssia / maili systeemi toimii hyvin. Kytkeytyy nopeudessa 55 km/h. Pienemmällä pulssiasetuksella 5000 ppm kytkeytyminen n. 40 km/h mutta putosi pois nopeudessa 120 km/h.
Lisäsin vielä kiinteiden nappien tilalle infrapunakäyttöisen Waecon hallintanäppäimistön rattiin ja tilapäinen tempomaatti tuli illan näpertelyllä asennettua. -Ja toimii hyvin!
Tarkoitus olisi ottaa alkuperäinen tempomaatti käyttöön asentamalla uusi aktuaattori ja aivolaatikko takaisin paikoilleen kesälomareissulla juhannuksen jälkeen.
Pekka Lintunen
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
E 300 TD -94
250 TD -83
Pekkalille
Kiitokset Pekkalille hyvistä korjausehdotuksista Tempomat:ia kohtaan.
Itselläni ollut moinen osa (ohjainyksikkö) autossa rikki jo yli 2v. ja ostaessani tuon lootan "korjattuna" Vistemasta ja kesto oli n. 3v., niin en ole viitsinyt ostaa enää moista.
Vaihdoin ohjeesi mukaan 6 kpl konkkia piirilevylle ja laite toimii täysin normaalisti. Samalla kertaa tilasin toisen konkkasarjan hyllyyn, koska hinta on kuin "Pirkkatuotteilla".
Hyvää Joulua kaikille Mezemiehille ja naisille.
Itselläni ollut moinen osa (ohjainyksikkö) autossa rikki jo yli 2v. ja ostaessani tuon lootan "korjattuna" Vistemasta ja kesto oli n. 3v., niin en ole viitsinyt ostaa enää moista.
Vaihdoin ohjeesi mukaan 6 kpl konkkia piirilevylle ja laite toimii täysin normaalisti. Samalla kertaa tilasin toisen konkkasarjan hyllyyn, koska hinta on kuin "Pirkkatuotteilla".
Hyvää Joulua kaikille Mezemiehille ja naisille.

tempomaatti
Täältä: http://gdl-online.com/begin1.html löytyy lisää asiaa aiheesta. Oma nyki ja lopetti lopulta toiminnan kokonaan. Kävin läpi kaikki juotokset piirilevyllä (siis juotin uudelleen, lisää tinaa) ja vaihdoin konkat. Auttoi, taas toimii.
Mulla on myös ongelmia vakionepeudensäätimen kanssa.
Auto on C malli vm.96 dieseli automaatti W202.
Ongelma on seuraava:
Vakkari joko toimii tai siten se ei toimi, eli käynnistän auton ja kokeilen vakkaria ja se ei toimi (ei siis tapahdu mitään viiksestä nostamalla) eikä se ala toimimaan kesken ajon. Auto sammutetaan ja lukitaan uusi käynnistys ja vakkari toimii hienosti eikä nikottele mitenkään ajon aikana. Tämä oli jonkin aikaa joka toinen periaatteella, mutta nyttemmin toimivuus on aivan satunnaista...
Mulla on ilmeisesti uudempi dieseli eli mulla ei enää ole aktuaattoria vaan aivolaatikko ohjaa suoraan kaasutusta...???
Kysymykset:
Oletan ongelman olevan aivolaatikossa (koska aktuaattoria ei ole), missä aivolaatikko sijaitsee mun mallissa (W202)? (en ala purkamaan kuskin vasenta puolta ennenkuin olen varma, että se on siellä)
Voiko yllä mainitsemani vikakuvaus johtua noista aivolaatikon kuivuneista konkista? Mielestäni ei, mutta jokin muu komponentti saattaa olla irti juotoksesta ja aiheuttaa häiriötä....? Ajattelin tarkastaa kaikki juotokset ja juottaa uudestaan vialliset / kaikki...
Muita hyviä ideoita?
Kiitokset jo etukäteen vastauksista!
-Tero Lehtinen
Auto on C malli vm.96 dieseli automaatti W202.
Ongelma on seuraava:
Vakkari joko toimii tai siten se ei toimi, eli käynnistän auton ja kokeilen vakkaria ja se ei toimi (ei siis tapahdu mitään viiksestä nostamalla) eikä se ala toimimaan kesken ajon. Auto sammutetaan ja lukitaan uusi käynnistys ja vakkari toimii hienosti eikä nikottele mitenkään ajon aikana. Tämä oli jonkin aikaa joka toinen periaatteella, mutta nyttemmin toimivuus on aivan satunnaista...
Mulla on ilmeisesti uudempi dieseli eli mulla ei enää ole aktuaattoria vaan aivolaatikko ohjaa suoraan kaasutusta...???
Kysymykset:
Oletan ongelman olevan aivolaatikossa (koska aktuaattoria ei ole), missä aivolaatikko sijaitsee mun mallissa (W202)? (en ala purkamaan kuskin vasenta puolta ennenkuin olen varma, että se on siellä)
Voiko yllä mainitsemani vikakuvaus johtua noista aivolaatikon kuivuneista konkista? Mielestäni ei, mutta jokin muu komponentti saattaa olla irti juotoksesta ja aiheuttaa häiriötä....? Ajattelin tarkastaa kaikki juotokset ja juottaa uudestaan vialliset / kaikki...
Muita hyviä ideoita?
Kiitokset jo etukäteen vastauksista!
-Tero Lehtinen
hmmmm. .....
Erikoisen oloinen "päällä-pois" -vika. Cruisessa on varmaan jokin miniminopeus (km/h) jonka alla se ei kytkeydy päälle, sanoisin. Eli viiksi ei reagoi paikaltaan lähdettäessä!
Kiitokset Lintuselle erinomaisista ohjeista!
Ja hyvää JUHANNUSTA kaikille!!!
Erikoisen oloinen "päällä-pois" -vika. Cruisessa on varmaan jokin miniminopeus (km/h) jonka alla se ei kytkeydy päälle, sanoisin. Eli viiksi ei reagoi paikaltaan lähdettäessä!
Kiitokset Lintuselle erinomaisista ohjeista!
Ja hyvää JUHANNUSTA kaikille!!!

- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Tais tulla hieman epäselvästi (taas kerran)...
En tietenkään pistä vakkaria päälle heti lähdössä vaan sitten kun nopeus on yli ~50 km/h...
Toi auton uudelleen starttaus on mielestäni sama kuin tietokoneen (tai nokian kännykän) buutti, jolla saadaan auton massiivinen äly resetoitua... Tekeeköhän se startissa jonkin system tsekin ja vakkarista tulee silloin tällöin jokin virheilmoitus ja sitten vakkari disabloidaan...???
-Tero
En tietenkään pistä vakkaria päälle heti lähdössä vaan sitten kun nopeus on yli ~50 km/h...
Toi auton uudelleen starttaus on mielestäni sama kuin tietokoneen (tai nokian kännykän) buutti, jolla saadaan auton massiivinen äly resetoitua... Tekeeköhän se startissa jonkin system tsekin ja vakkarista tulee silloin tällöin jokin virheilmoitus ja sitten vakkari disabloidaan...???
-Tero
Tempooko Matti manuaaliaskilla ?
Moi !
Onko kenelläkään kokemusta W123:een manuaaliin jälkiasennetusta Tempomatista ?
Katselin tuossa Lähdeteosta "Mercedes-Benz W123" Michael Rohde/Jens-Peter Sirup ja siellä mainittiin, että W123:een Tempomatin olisi saanut vain automaattivaihteiston yhteydessä. Onko näin ?
Tuleeko manuaaliin asennettaessa jotakin erityistä ongelmaa / huomioonotettavaa ? Autoni on W123 300 D Vm. 83 ja 5-v manuaali.
Ai niin, vielä kysyisin, onko W124 Tempomatin osista mitään mahdolista hyödyntää ? Olisi osat otettavissa W124 200E:stä vm 89 ja manuaali, joten ainakin W124:ssä siis manuaaliaskin kanssa ollut Tempoa.
Kiitoksia vastauksista
T: Wade
Onko kenelläkään kokemusta W123:een manuaaliin jälkiasennetusta Tempomatista ?
Katselin tuossa Lähdeteosta "Mercedes-Benz W123" Michael Rohde/Jens-Peter Sirup ja siellä mainittiin, että W123:een Tempomatin olisi saanut vain automaattivaihteiston yhteydessä. Onko näin ?
Tuleeko manuaaliin asennettaessa jotakin erityistä ongelmaa / huomioonotettavaa ? Autoni on W123 300 D Vm. 83 ja 5-v manuaali.
Ai niin, vielä kysyisin, onko W124 Tempomatin osista mitään mahdolista hyödyntää ? Olisi osat otettavissa W124 200E:stä vm 89 ja manuaali, joten ainakin W124:ssä siis manuaaliaskin kanssa ollut Tempoa.
Kiitoksia vastauksista

T: Wade
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Mulla rupesi kanssa W202 C200CDI automaattina temppuilemaan tällä viikolla. Ei lähde päälle, mutta sammuttamisen jälkeen saattaa lähteäkin.teuvo28 kirjoitti:Mulla on myös ongelmia vakionepeudensäätimen kanssa.
Auto on C malli vm.96 dieseli automaatti W202.
Ongelma on seuraava:
Vakkari joko toimii tai siten se ei toimi, eli käynnistän auton ja kokeilen vakkaria ja se ei toimi (ei siis tapahdu mitään viiksestä nostamalla) eikä se ala toimimaan kesken ajon. Auto sammutetaan ja lukitaan uusi käynnistys ja vakkari toimii hienosti eikä nikottele mitenkään ajon aikana.
-Tero Lehtinen
Jos lähti ja otti päältä pois, niin ei enää mennyt uudelleen päälle, joskus taas menee.
Samat kysymykset mullakin kuin Teuvolla, kuka tietää missä boksi majailee?
Vai voiko olla kyseessä joku alipainevuoto?
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Mulla on tuossa 320sessä samaa vikaa, vakkari toimii välillä (lue useimmiten) mutta tosiaan joskus ei, käyttää virrat pois niin taas toimii. Vika ilmaantui eka kerran kun jarruvalokatkasija meni. Se vaihdettiin, mutta vakkarin toiminta muuttui epävarmaksi. Nyt on ilmeisesti taasen mennyt se jarruvalokatkasija, tuossa tienpäällä taas vaihteeksi heitti ESP/BAS/ABS-varoitukset kehiin, pysähdyin ja starttasin uudelleen jottai saisin taas ESP/BAS/ABS-jutut pois. Ennen tuota ESP/BAS/ABS-episoodia vakkari pelasi, mutta starttauksen jälkeen ei toiminut. Noh, pysähdyin Heinolassa tankkaamaan, ja kun siitä lähdin taas toimi vakkari.
Veholla eivät löytäneet vikaa (ylläri
Veholla eivät löytäneet vikaa (ylläri

- Audi A6 Avant (4G) TDI Q
- VW Jetta Mk1 G60 1982
- X166 GL350 BlueTec 2014
- VF212 E250CDI (EWB) 2010
- S203 C270CDI 2004
- VW Jetta Mk1 G60 1982
- X166 GL350 BlueTec 2014
- VF212 E250CDI (EWB) 2010
- S203 C270CDI 2004
Nyiskelin sulakkeita irti ja takaisin. Nyt on jo paripäivää
taas pelannut. Täytyy tarkistaa nuo jarruvalojen liitoksetkin
jos alkaa taas temppuilemaan. Tai sitten käy vaihtamassa
uuteen cleanpoweri anjovikseen koko murheen kryynin.
Ajoin diesel fokuksella 2 vuotta, eikä siinä ollut mitään teknistä
vikaa kokoaikana. Kilometrejäkin mittarissa yhtäpaljon kuin
nyt tässä mesessä. Tietysti se nyt ruostui ovien saumoista.
taas pelannut. Täytyy tarkistaa nuo jarruvalojen liitoksetkin
jos alkaa taas temppuilemaan. Tai sitten käy vaihtamassa
uuteen cleanpoweri anjovikseen koko murheen kryynin.
Ajoin diesel fokuksella 2 vuotta, eikä siinä ollut mitään teknistä
vikaa kokoaikana. Kilometrejäkin mittarissa yhtäpaljon kuin
nyt tässä mesessä. Tietysti se nyt ruostui ovien saumoista.
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Ex: S202 C200 T CDI A -01