Aku P kirjoitti:Kaapo kirjoitti:
Pitää kuietnkin muistaa, että nykyaikaisemman "tavallisenkin" auton määräaikaisihuolto kustantaa äkkiä 500€.
Vallankin niin uuden, jota ei voi kuin merkkikorjaamossa hoidattaakaan. W126:tta nyt huollattaa paikallisellakin korjaamolla.
Ja mikä kaikkein tärkeintä, voi tehdä itse jos on paikka ja vähänkin peukalo oikealla paikalla. Ainakin pre-facelift mielestäni on varsin yksinkertainen auto. Neuvoja saa nykyisin täältä ja osat (ainakin yleisemmät vaihto-osat, siis kulutus- plus muut rikkoutuvat - kolarikorjaukset erikseen

) jokseenkin edullisia.
Olen ajanut omallani 5 vuoden aikana lukemista 311 tkm lukemaan 380 tkm. Huoltojen yms. renkaiden lisäksi (älkäämme unohtako ohjaustehostimen öljynsuodatinta

) rempattavaa on ollut seuraavaa (karkeasti kronologisessa järjestyksessä):
- kylkimaalaus, helmamuovien kiinnittimiä uusittu ja kromikaarien poisto
- alipainemodulaattori (KL:stä, en ole varma oliko vanhassa sitten vikaa, ainakin alipainevuodon korjaus konehuoneessa palautti vaihteet)
- takajarrulevyt + palat
- virtalukko (ostin käytetyn kun vanha piti hajottaa totaalisesti)
- kardaanin rättinivel + kannatinlaakeri ja -kumi + kardaanin tasapainoitus letkuklemmarin avulla
- sytytysboksi
- pakoputkiston etuosa (takaosaa hitsattiin)
- tulpanjohdot ja pyörijä
- bensaputki pumpun ja suodattimen välille (ostin "Vehosta") sekä letkunpätkä pumpusta tankille
- laturi
- akku
- termostaatti
- tunkin korvakkeiden ympäristö korjattu hitsaamalla uutta peltiä
- etujarrulevyt + palat
- etujarrusatulat + letkut
- etujouset
- yksi raidetangonpää
- apusimpukan helat
- ohjauksen iskunvaimennin
- ohjaussimpukan säätö
- ylätukivarret eteen (sis. pallonivelet ja kaikki puslat)
- toinen käsijarruvaijeri (meni poikki tiukattaessa)
- ohjauksen iskunvaimennin
- takaoven ikkunan nostimen mekanismi korjattu kaksi kertaa
- pakoputkiston loppuosa
- etuiskunvaimentimet
- viime talvena hitsattiin yksi paikka pohjaan
Huoltomuistio ei ole tässä lähellä kuten ei valkoinen kuitteja sisältävä kirjekuorikaan. Aiemmin tehty ainakin: kuskin penkin jousia korjattu sekä tuulilasi uusittu. Nyt vikaa on vielä: kuskin istuinosan lämmitin ei toimi sekä kuskin lämmönsäätö toimii on/off -periaatteella. Ja takakattoverhous vähän roikkuu, huomasin juuri hiljattain. Moottorin yläkerta rapisee luonnollisesti.
Olen ollut erittäin tyytyväinen käyttöautooni ja en aio vaihtaa sitä pois niin kauan kun tekniikka pelaa, luulisin. Olen ostanut lisäksi autoon 8 x orkkisaluvanteet, ja yhden levyn CD-soittimen sekä uusinut etukaiuttimet. Lisäksi olen asentanut hälyn, jonka kauko-ohjaus käyttää keskuslukkoa.
Maantiellä kulutus on kympin paikkeilla kesällä, jopa allekin, talvella litran suurempi. Seka- ja kaupunkiajokulutuksia en ole juurikaan mittaillut, helposti palaa yli 15 litraa sadalla.
Huom: minulla puskurinkromit on vielä virheettömät. Takapuskuri piti uusia kolarin takia mutta sain kohtuuhyväkromisen yhdeltä foorumilaiselta. Kojelaudan jalopuiden lakkauksissa on jotain halkeamia ja puut irvistää parista kohtaa mutta muuten sisustus on erittäin siisti, sinistä plyyshiä. Oviverhoilut nitisee tosin mutta kattoluukku toimii hyvin. Apukuskin oven vaihdoin kun itse ruttasin, peili on edelleen sökö.
Hitsaukset ja maalukset olen teettänyt vierailla, muut itse (isäukko apuna).