Startti ei toiminut päästömittauksen jälkeen. Missä vika?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jouni74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: La 07.02.2004 11:52
Paikkakunta: Helsinki

Startti ei toiminut päästömittauksen jälkeen. Missä vika?

Viesti Kirjoittaja jouni74 »

Sillätavalla siis kävi että päästömittauksen jälkeen sammutettu kone ei enää startannutkaan.
Pelkästään naksahti kun avaimesta väänsi.
Mikähän siihen olisi tullut, kovat kierrokset mittauksessa rikkoi kai jotain?
Kone on 200D.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tai sit se löysä kaapeli lopullisesti löystyi. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
jouni74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: La 07.02.2004 11:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jouni74 »

Kokeilin starttailla vielä uudelleen mutta alkoi haista palanut ja kuulua "surinaa". Otan irti ja katson mitä on syönyt. Voihan olla että menee uusiksi koko hoito.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Löysä liitos. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
jouni74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: La 07.02.2004 11:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jouni74 »

Mitä tarkalleen tarkoitat?
Kannattaako ruveta irrottamaan starttia vai pitäisikö jotain kokeilla ensin?
Kaikki johdot ja kaapelit näytti olevan hyvin kiinni.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Voithan pyyttää jonkun starttaamaan ja katsoa, mistä se surina ja savu tulee. Vaihtoehto ja on tasan kaksi: liitokset tai itse startti.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Hajusta päätellen jonkin liitos kuumenee. Tee starttaus ja mene alle kokeilemaan rungon ja koneen välistä maadoitusta sekä starttimoottorin paksua johtoa, onko lämmin, siellä se vika voi luurata. Ainahan sitä ruuvimeisselistarttausta voi kokeilla. En jaksa uskoa, että ryntäytys rikkoo mitään, vaan värinä on saanut jonkun liitoksen löystymään lisää.
PS. Onhan startti kunnolla kiinni.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
jouni74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: La 07.02.2004 11:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jouni74 »

Rungon ja koneen välinen maadoitus lienee se paksu
paljas kaapeli joka sijaitsee suurinpiirtein startin alapuolella?

Oli muuten tosiaankin ruostunut ja osittain hapristunut
kyseinen kaapeli sekä rungon puoleinen liitos.

Startti on kunnolla kiinni.

Mikä on tuo ruuvimeisseli-starttaus?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kokeile laittaa apukaapeli Akun -navan ja moottorin välille. Jos lähtee, niin vik a korin ja koneen välisessä maajohdossa. Hehkun releelle tulee startin herätejohto (nro:50?) johon voit syöttää virtaa hehkun päävirtanavasta. siitä voi kokeilla "meisseli käynnistystä". Muista laittaa vaihde vapaalle!!!!!!
Joku mersupurkaamo??
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Laitat ruuvimeisselin startin solenoidin paksun johdon ja herätejohdon väliin, virrat päällä. Pidä huoli, että vaihde on vapaalla.
Jos ei inahda niin maadoitusvika.
Viimeksi muokannut mjo33400, Ke 22.06.2005 20:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
JyggeMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Ma 21.06.2004 01:17
Paikkakunta: Itä-Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JyggeMB »

jouni74 kirjoitti:Rungon ja koneen välinen maadoitus lienee se paksu
paljas kaapeli joka sijaitsee suurinpiirtein startin alapuolella?

Oli muuten tosiaankin ruostunut ja osittain hapristunut
kyseinen kaapeli sekä rungon puoleinen liitos.

Startti on kunnolla kiinni.

Mikä on tuo ruuvimeisseli-starttaus?
Syötetään +-kaapelista siis paksusta, meisselin avulla
jännite startin solenoidin napaan eli mikä tulee virtalukolta
jos starttaa kaapelointi päävirran osalta tuntuisi olevan
kunnossa.( Mukaan lukien maattopuolen )
Viimeksi muokannut JyggeMB, Ke 22.06.2005 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
jouni74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: La 07.02.2004 11:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jouni74 »

Kiitos vaan neuvoista. Huomenna kokeilen onko niistä apua.
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

HÖH!
Mersuforum ei oikein toimi,kolme vastausta kahdessa minuutissa... :D

Hidasta on :wink:
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Siis apua...

Älkää nyt mitään "meisselistarttia" vaan suositelko kenellekään, joka ei aiemmin ole nähnyt sellaista tehtävän....

Siinä pitää kuitenkin olla järki päässä että tietää mitä on tekemässä ja milläkin riskeillä....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ari66 kirjoitti:Siis apua...

Älkää nyt mitään "meisselistarttia" vaan suositelko kenellekään, joka ei aiemmin ole nähnyt sellaista tehtävän....

Siinä pitää kuitenkin olla järki päässä että tietää mitä on tekemässä ja milläkin riskeillä....
Nyt puhuu Ari asiaa, kuten yleensäkin. Rakvaattorin käynnistäminen navat yhdistämällä sujuu vaikka talidomisimpanssilta, koska startti on kivasti käsillä.

Auto on toinen juttu. Kaverini kävi starttailemaan tällä metodilla autoaan sillä seurauksella että hitsasi vihkisormuksensa kiinni starttiin :shock: , hyvä ettei repinyt tuskissaan sormeaan poikki juuresta :lol: . Ja onhan siinä monta muutakin vaaratekijää, ihan poikamiehillekin... :roll:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18113
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eipä se meisselistartti ihmeitä kerro, jos muuten ei starttaa mutta meisselillä toimii niin vikahan on silloin herätevirtapuolella > virtalukonpohja tms.
Tai ajonestolaitteessa.

Startti ja sen virta ja maadoitus ovat kunnossa.

Siitähän ei ole kyse tässä ongelmassa, koska jossain "surisee ja savuaa". :roll:
wiimax.fi
NikoA
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 10.05.2005 21:41
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja NikoA »

Ilmeisesti virtaa siis menee startille koska surisee ja savuaa. Eli onko käämit kärähtäneet?
Vaimon passatissa oli samantyyppiset oireet, kun virransyöttöjohto meni poikki startin sisäpuolelta. Ei ihan yleinen vika, mutta tapahtuu kuulemma silloin tällöin.
jouni74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: La 07.02.2004 11:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jouni74 »

Kauanko startti muuten kestää?
Tälläkin on ajettu jo liki 700 000 eikä startin vaihtamisesta tai korjaamisesta ole tietoa. Muuten on kyllä laitettu paljon uutta osaa.
Riippuu kai tietysti kuinka usein starttailee :)
Viimeksi muokannut jouni74, Ke 29.06.2005 07:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Dealer kirjoitti:
Eipä se meisselistartti ihmeitä kerro, jos muuten ei starttaa mutta meisselillä toimii niin vikahan on silloin herätevirtapuolella > virtalukonpohja tms.
Tai ajonestolaitteessa.

Sitähän tässä haettiin , että mihin suuntaan se vika kulminoituu, kun tämä on kumminkin kaukokorjausta. :lol: Kun meitä sattuu niin moneen junaan.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
jouni74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: La 07.02.2004 11:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jouni74 »

No nyt selvisi mikä savuaa.
Se on se paksu johto solenoidilta > startin sisään.
Solenoidin puoleinen pää alkaa savuta kun starttaa. Tuo johdon kuorikin oli sulanut koppuraksi.
Tässä nyt olen ollut irrottamassa tuota starttia huonolla menestyksellä(puutteelliset työkalut) :oops:
jouni74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: La 07.02.2004 11:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jouni74 »

Nyt on startti irti vastoinkäymisistä ja vesisateesta huolimatta :x
On kyllä hankalassa paikassa, meinasi usko loppua. . .
Päällisin puolin näyttää ehjältä, mitä lie sisältä sitten löytyy :shock:
Puran tuon atomeiksi kunhan ehdin, tarvitseekohan joku kuvia startin purkuoperaatiosta?
Sattuu digikamera olemaan kunnossa. . .
caddy66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Pe 22.10.2004 13:38
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja caddy66 »

vie suosista pajalle,löytynee autosähköliike paikkakunnalta,suosittelen.TERE
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Eli nyt tarkastat tarkkaan mikä liitos on löystynyt, koska joku on löysällä. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
jouni74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: La 07.02.2004 11:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jouni74 »

mjo33400 kirjoitti:Eli nyt tarkastat tarkkaan mikä liitos on löystynyt, koska joku on löysällä. :lol:
Kyllä käyn kaiken tarkkaan läpi. Onko aavistusta mikä liitos tässä helpoimmin pääsee löystymään?
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Veikkaisin solenoidin sisällä olevaa kuparilevy kontaktia. On ilmeisesti niin palanut ja lasittunut , että virta ei kunnolla kulje. Kunnon viilaus niin taas toimii. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
jouni74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: La 07.02.2004 11:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jouni74 »

Täällä kuvia :arrow: http://www.angelfire.com/rnb/sibakow/Startti

(valitettavasti huonolaatuisia)

Startti on sisältä kuin räjähtänyt. . . .
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

:shock: No niin. Tämähän on jäänyt päälle moottorin ollessa käynnissä :arrow: koneeseen kiemuroita :arrow: stratti atomeina. Se on nyt sitten uusittava myös virtalukon pohja myös, ettei sama toistuisi. Ei ole muuta kuin huonoa säkää kun päästömittauksen aikana jäi päälle!
250TD -86, 260E LANG -90
jouni74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: La 07.02.2004 11:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jouni74 »

Niinpä siinä on kai käynyt.
Huonoa tuuria ehdottomasti.
Ei ole juminut itselläni startti päälle.

Kiitokset kuitenkin neuvoista !
Tämä on kyllä erinomainen paikka
hakea tietoa ja saada asiantuntijoiden neuvoja :D

Nyt on uusi startti paikallaan ja leimakin tuli ilman isompia huomautuksia / korjauksia 8)
Vastaa Viestiin