Mikä hajosi W123 230E:n (M102) moottorista? TOIMII

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Mikä hajosi W123 230E:n (M102) moottorista? TOIMII

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Kone ei ole syönyt öljyä, on käynyt tasaisesti. Öljynpaineet on olleet aina automaatti p-asennossa yli kahden. Ei vuoda ulospäin, ei ole ollut lämpö-ongelmia, starttaa välittönästi ilman minkäänlaista viivettä. Ei sekoitu nesteet ja öljyt.

Nyt kun lähdin iltasella ajelemaan, hölmistyneenä katsoin öljynpainemittaria. Ei edes värähdä. Pelit seis ja kurkkaus pellin alle. Ei mitään ulospäin näkyvää. Kone käyntiin ja öljykorkki auki, ei kertakaikkisen yhtään tule öljyä yläkertaan, vaikka puolessa välissä merkkejä on mobilin 10w40:sta rasvaa, 2000 km sitten laitettu puoleenväliin öljynvaihdon yhteydessä.

Muut oireet, jokin kumma hieman kalkattava ääni koneesta. Kun lähdin kiihdyttämään, kuului jonkinsortin rääkäisy koneesta, tutkiskelin ihmeissäni onko ikkunat auki kun koneen ääni noin selvästi kuului sisälle ja tsekkasin painemittaria ja pysäytin auton.

Nyt muistuu mieleeni, että tänään katselin hölmistyneenä painemittaria aamulla kauppareissulla, kun kiihdyttäessä hiipui alle yhden ja nousi taas tappiinsa.

Öljypumppu?

Vai koko kone totaalisesti paskana? :lol:[/i]
Viimeksi muokannut Hemingway, To 07.07.2005 22:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
124.023
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vähän epäilyttää että ainakin yksi laakeri on hajalla kun kalkattaa, liekö sitten syy vai seuraus öljynpaineen katoamisesta.
Toivottavasti joku osaa sanoa tuosta ölynpainemittarin käytöksestä jotain.

Pahus kun on huonoa tuuria sinulla. :(
wiimax.fi
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Eikös ne sano että öljynpainevalolla ei tee mitään koska kun se syttyy on jo myöhäistä (paska on jo housussa), eli lyhyenä aasinsiltana taitaa olla dealerin mainitsemia laakeriongelmia / töitä tiedossa. Ainakin 123 dieselissä on jokin tanko tms. jota paikallinen mersuäijä kehotti vaihtamaan kun ei tietoa kilometreistä, sanoi että on jonkinlainen moottorin sulake :shock: hmmm, sulakkeen palaessa (hajotessa) on jo moottorivaurio syntynyt. Eli tappi joka pyörittää öljypumppua on kulutusosa (kuulopuhetta siis) dieselissä (ehkä myös bensassa)?
300td -91, manuaali.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Huonolla tsägällä laakerit... vähän paremmalla vain öljypumppu.
Mitähän öljyä on aiemmin käytetty...?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Jos veivinlaakeri menee rikki, ei öljynpaineet täysin häviä. Kuukausi sitten vaihdoin kampiakselin om601 koneeseen, josta oli veivinlaakerit pyörähtänyt. Kone kävi ja öljynpaineet oli normaalit. Paukutti vaan raakasti. Runkolaakerista en ole varma, miten hajotessaan vaikuttaa öljynpaineisiin, mutta eipä ne ikinä hajoa? Muistaakseni myös m102 koneessa on om601:en tapaan öljypumpulla oma pieni ketju, olisikohan se katkennut?

Voisi melkein olla varma, että kone on pilalla ainakin kampikoneiston osalta.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

JP74 kirjoitti: Muistaakseni myös m102 koneessa on om601:en tapaan öljypumpulla oma pieni ketju, olisikohan se katkennut? .
102:ssa pumppu on kampiakselin päässä – semmoinen hammasratas toisen sisällä -pumppu. :oops: Eli pumpun pitäisi pyöriä, jos kampiakseli pyörii.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Roisto kirjoitti:
JP74 kirjoitti: Muistaakseni myös m102 koneessa on om601:en tapaan öljypumpulla oma pieni ketju, olisikohan se katkennut? .
102:ssa pumppu on kampiakselin päässä – semmoinen hammasratas toisen sisällä -pumppu. :oops: Eli pumpun pitäisi pyöriä, jos kampiakseli pyörii.

t.
Risto
No niinhän taisi ollakin. :oops: Eipä ole tullut vuosiin rassattua bensakoneen alakertaa...Voisko sieltä haljeta ratas, aiheuttaen tuon öljynpaineen häviämisen?
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Saattaisi olla pumpun ylipaineventtiilikin jumissa auki-asennossa :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

Jani kirjoitti:Saattaisi olla pumpun ylipaineventtiilikin jumissa auki-asennossa :roll:
noin voisi olla, ylipaineventtiili jumii, tai jousi poikki.

samalla ketjun kiristäjä ei saa paineita ja aiheuttaa kolinaa/rallatusta, ynnä muita ääniä, ja ilman öljynpaineita konehan "kolisee" muutenkin, ei sieltä välttämättä laakereita ole mennyt vielä.

jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Kannattaa vaihtaa nyt ensin kuitenkin se tukkoon mennyt öljysuodatin uuteen, ja ihmetellä sitten lisää... Se tuppaa olemaan vanhemmiten ongelmana noissa sisävaihtoisilla patruunoilla varustetuissa m102 moottoreissa.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

just meikällä paukahti pari vuotta sitten kone mersusta kun öljynsuodatin meni tukkoon...ja joutui moottorin vaihtaan :lol: ....et sellaista :lol: ....nopeus kun putos alle sataseen niin putos öljynpaineet nolliin ja alkoi koliseen kone.... :lol:
Itse tein ja säästin
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Mika H on asiantuntijan tittelinsä ansainnut.

Ei ole turhaan mainostettu täälläkään laatuöljyjä. Mitkälie litkut siellä on olleet edellisen omistajan ajoilta, 2000km sitten vaihdoin sinne Mobil 10W40:set ja uuden mahlen suotimen. Mobilit oli sitten puhdistanut moottorin tukkien öljysuotimen. Uudet öljyt ja suodattimen laitoin mottiin ja sillä ookoo. Seuraillaan miten tilanne kehittyy tuolla yläkerrassa, mutta paikallinen mersukorjaamopäällikkö sanoi, että alakertaan ainakin on mennyt öljyä vaikka suodatin onkin ollut tukossa, jokin ohivuotoreikä siellä suodatinjalassa.

Ilmeisesti reitti öljykellolle meni tukkoon eilen illalla, kun öljynpaineet tipahti samontein nollille.

Opettavainen tarina laatuöljyistä. Nyt pelasi ainakin normaalisti ääntäen 50km.

Kerkesin toki aukoa öljypohjan ja tutkia öljypumpun sekä tutkin myös tuon paineventtiilin ja sen jousen :lol: No, siinä samalla irroitin ja otin pois käytöstä ruottin poikien ilmapumpun, ei liene suurta haittaa?
124.023
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olisiko tällaisessa tapauksessa hyötyä moottorin "sisäpesusta" vaikkapa Forten aineilla ?

Pahus, pitäisi saada painettua mieleen tuo öljynsuodattimen tukkeutuminen noissa koneissa; tosin yhtään bensa 123:sta ei ole koskaan tarvinnut korjata, niin harvassa niitä on.
wiimax.fi
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Aivan täysin höpö se kyllä onkin koko suodatin, varsinkin kun kunnon polttoaineella kulkevaan w123:n suodattimeen vertaa. Paperinen tollero :lol:

Forte-pesun ajattelin suorittaa jonku tuhannen kilometrin jälkeen. Eilen ei jaksanut kun vanhat öljyt olin jo laskenut, oli ilta, ja toisaalta fortea ei olisi siihen aikaan enää mistään saanut.
124.023
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Hemingway kirjoitti:Nyt kun lähdin iltasella ajelemaan, hölmistyneenä katsoin öljynpainemittaria. Ei edes värähdä. Pelit seis ja kurkkaus pellin alle. Ei mitään ulospäin näkyvää. Kone käyntiin ja öljykorkki auki, ei kertakaikkisen yhtään tule öljyä yläkertaan, vaikka puolessa välissä merkkejä on mobilin 10w40:sta rasvaa, 2000 km sitten laitettu puoleenväliin öljynvaihdon yhteydessä.

Ei voi olla totta, mulla ilmestyi perjantaina ihan samalaiset oireet! Onneksi en kerinnyt ajaa, sillä huomasimma homman ilmatessa konetta polttoainerletkuremontoinnin jäljiltä.

Ihme juttu, sillä pystärissäni (WS115) olevan OM616 Konerempasta on kerinnyt kulua vain karvan verran yli 500 km. Kuulostaa oudolta tuo suodattimen tukkeutuminen, tai miksei sinne ole voinut joutua kaiken maailman sontaa remontin jäljiltä. Jospa aloitan vian jäljittämisen siitä..

Asiantuntijat on veikkaillee ylipaineventtiiliin jumittumista. Toinen öljypumpun sen imukappaleen irtoamista.

Edit. Mulla ei voi olla kysymys öljynsuodattimen tukkeutumisen aiheuttamasta katkosta öljynkierrossa, koska öljynsuodatinsysteemi on kuvan mukaista mallia
ja siinä on varoventtiili tukkeutumisen varalle. Eli vaikka tukkeutuis niin öljy kiertää silti - ei vaan putsaannu. Jotain epäonnea on nyht matkassa öljypunpun kanssa. Mutta onnea siinä mielessä että laitoin tuohon systeemiin öljynpainemittarin kuntoon viime viikolla!! Muuten ois jäänyt öljyn kiertämättömyys huomaamatta, tai siis että huomattu ois savupilven kera!


Kuva
"Hullut tykkää kaikesta liikkuvasta."
Vastaa Viestiin