JuhaE kirjoitti:omaan vaihdetaan tänään uusi jäähdytin ja jos ei sillä tokene niin
Onko lämmöt pysyneet kurissa jäähdyttimen vaihdon jälkeen ja nyt ku on noita kuumia päiviä vielä ollu ? Itse mietin vastaavaa toimenpidettä ainut vaan et ajattelin josko vaihtaisi paikalle astetta isomman.
Perttu K kirjoitti:Tuota vikaahan voisi vähän koittaa rajata tutkimalla kokeilemalla kuinka lämmin alavesiletku on. Jos se on viileä, niin vika on varmasti nesteen kierrossa, termostaatti, jäähdytin, vesipumppu.
Kuuma alavesiletku puolestaan viittaa viskoon tai ulkoa päin tukkeutuneeseen jäähdyttimeen.
Kyllä on vesiletkut keskenään suunnilleen yhtä kuumia. Sitten huomasin että siellä konehuoneen sivuilla alhaalla on sellaset bimetallijuosen ohjaamat tuuletusräppänät. Ainoastaan oikea puoli näyttäis avautuvan. Tietääkö kukaan missä vaiheessa niiden kuuluu avautua? Onkohan apua lämpöihin jos ottaa pohjamuovit pois?
Meinaan nyt viikonloppuna vaihtaa termarin ja seivästää katin. Jos ne ei auta niin kai se on pakko ostaa uus syyläri vaikka se hyvältä näyttääkin.
Perttu K kirjoitti:Tuota vikaahan voisi vähän koittaa rajata tutkimalla kokeilemalla kuinka lämmin alavesiletku on. Jos se on viileä, niin vika on varmasti nesteen kierrossa, termostaatti, jäähdytin, vesipumppu.
Kuuma alavesiletku puolestaan viittaa viskoon tai ulkoa päin tukkeutuneeseen jäähdyttimeen.
Kyllä on vesiletkut keskenään suunnilleen yhtä kuumia. Sitten huomasin että siellä konehuoneen sivuilla alhaalla on sellaset bimetallijuosen ohjaamat tuuletusräppänät. Ainoastaan oikea puoli näyttäis avautuvan. Tietääkö kukaan missä vaiheessa niiden kuuluu avautua? Onkohan apua lämpöihin jos ottaa pohjamuovit pois?
Meinaan nyt viikonloppuna vaihtaa termarin ja seivästää katin. Jos ne ei auta niin kai se on pakko ostaa uus syyläri vaikka se hyvältä näyttääkin.
Ei suomessa tarvii pohjamuoveja irroittaa, lämmöt pitää pysyä kurissa muutenkin. Todellinen vika sieltä kyllä löytyy. Jos asuisit lähempänä, niin mulla olis tuossa muutamat vesipumput ja yksi syylarikin koleilua varten.
Yksi tekijä joka kyllä lisää koneen lämpoökuormaa on toi älyttömän suuri syöttö joka sulla on, mitä rikkaampi seos, sitä kuumemmat palolämmöt. Näin siis dieselissä. Tosin tasakaasulla ei sen pitäisi taas haitata.
[quote="Mauri HYksi tekijä joka kyllä lisää koneen lämpoökuormaa on toi älyttömän suuri syöttö joka sulla on, mitä rikkaampi seos, sitä kuumemmat palolämmöt. Näin siis dieselissä. Tosin tasakaasulla ei sen pitäisi taas haitata.[/quote]
Joo, itseasiassa soitin Kannukseen ja juttelin Pasin kanssa aiheesta. Ei oikein jaksanu uskoa että syöttö tai ajoitus voisi aiheutta moista. Ois luullu tulevan oireita jo aiemmin. Pumppu rukattiin jo yli vuosi sitten.
Katin tukkeutuminen sai enemmän kannatusta ja tietysti osaltaan mahdollista tukkeutumista on saattanut edesauttaa reilu syötön lisäys. Nyt auto puskee kyllä tosi miehekkäästi sauhua kiihdytettäessä ja jotenkin auto tosiaan tuntuu vähän laiskemmaltakin kuin ennen
Vaihdon tossa illalla termarin ja toiveikkaana motarille, ei apuja. Sitten otin katin pois ja kyllä sieltä just ja just päivä näky läpi mutta annoin vähän rautakankea ja rojut ulos. Sitten hitsasin katin takasin paikoilleen.
Ainakaan lyhyellä lenkillä ei nostanu niin paljo lämpöjä, tosin ilma oli jo viilentyny ja pohjamuoveja en jaksanu enää nostaa paikoilleen.
Ei ois ehkä kannattanu ihan kaikkea ottaa sieltä katista pois, tuntus vähän antavan ääntä nyt sieltä. Ajossa kyllä huomaa eron, kerää kierroksia reippaammin.
Huomenna (tai siis tänään) tulee vähän pitempi siivu motaria, niin sitten nähdään. Tod.näk. ostattaa vielä kuitenkin syylärin ja viskon
PP:n säätelyn jälkeen bussimersu työntää mustaa savua reilusti kun kiihdyttää, silti ajoin sillä ilman viskoa / siipeä vuoden verran eikä ollut lämpöongelmia.
Mikä lie sitten tuossa koneessa / autossa se juju ettei viskoa välttämättä tarvita.
Talveksi otan siiven pois jos vähänkään tuntuu siltä ettei sisälämpö ole entisellä mallilla.
Pitää kait sitä lusikkansa tähänkin soppaan sotkea. Omastani hajosi tällä viikolla (?) niinkin vähäpätöinen osa kuin paisuntasäiliön korkin tiiviste. Tämän seurauksena jäähdytysjärjestelmän paine ei pääse nousemaan ja neste kiehuu siis jo noin 100 asteessa (joka on se valkoinen viiva). Venetrailerin kanssa kun ajelee lyhyemmänkin pätkän ja pysähtyy ensimmäisiin valoihin, niin moottori kiehahtaa ja vedet lentää pihalle. Täytyy hakea maanantaina uusi korkki. Ja termari. Ja jonkinlainen tuuletin.
(Toivottavasti ei kansipahvia.)
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Minun G-mersun kaupunkinopeuksien lämpöongelmat korjaantuivat vaihtamalla jäähdyttimen (ei erillistä paisuntasäiliötä) korkki pari vuotta sitten Motonetistä ostetusta takaisin 16 vuotta vanhaan alkuperäiseen mutta hieman ruosteen syömään korkkiin.
Ennen kuin kokeilin vanhaa korkkia, epäilin oireiden perusteella vikaa viskossa, tukkeutuneessa jäähdyttimessa ja vuotavassa kennossa tai kannessa, kun ylimmät pari senttiä nesteestä tuntuivat aina katoavan jonnekin.
Just tulin Hämeenlinnasta motaria sellasta 130 mittarinopeutta. Lämmöt mittarin mukaan hieman yli 100 eli vähemmän kun ennen mutta vieläkin liikaa. En tiä auttoiko katin silpominen vai pohjamuovien poisto vaiko vähän molemmat.
Kai se syyläri on sittenkin sen verran ajanmyötä sisäpuolelta tukkeentunu ettei vaan yksinkertasesti jäähdytä tarpeeksi. Ulkopuolelta on tosi siistin näkönen ja lamellit ryhdissä ym.
Kannattasko kokeilla jotain jäähdytysjärjestelmän putsausaineita vai ostanko suosiolla uuden syylärin? Mistä saa edukkaasti?
noista lämpöjen noususta emännän japsissa nyt viikon loppuna huomasin kun ajelin sillä että moottoritiellä 120alueella lämmöt nousevat huomattavasti
taas kun tiputtaa 100 niin lämmöt laskee normaaliin .(omalla kun ei saa ajaa lain mukaan kun 80 niin ei huomaa sellaisia) mutta viimetalvena termari jumi tuli hyytelöt ulos. onneks tietokone sammutti moottorin
Kytkin tänään ilmastoinnin flektin siten, että se lähtee pyörimään kun jäähdytysnesteen lämpötila saavuttaa 95 astetta. Alunperin flekti käynnistyi vain kun ilmastoinnin kylmäaineen paine nousi riittävän korkealle.
Välijäähdyttimen takia visko-puhallin ei oikein sopinut olemaan paikallaan...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
JuhaE kirjoitti:omaan vaihdetaan tänään uusi jäähdytin ja jos ei sillä tokene niin
Onko lämmöt pysyneet kurissa jäähdyttimen vaihdon jälkeen ja nyt ku on noita kuumia päiviä vielä ollu ? Itse mietin vastaavaa toimenpidettä ainut vaan et ajattelin josko vaihtaisi paikalle astetta isomman.
peräkontissa odottelee asennusta, tuli ensin väärän merkkinen(nissens) kun piti tulla BEHR(alkup.)
JuhaE kirjoitti:omaan vaihdetaan tänään uusi jäähdytin ja jos ei sillä tokene niin
Onko lämmöt pysyneet kurissa jäähdyttimen vaihdon jälkeen ja nyt ku on noita kuumia päiviä vielä ollu ? Itse mietin vastaavaa toimenpidettä ainut vaan et ajattelin josko vaihtaisi paikalle astetta isomman.
peräkontissa odottelee asennusta, tuli ensin väärän merkkinen(nissens) kun piti tulla BEHR(alkup.)
Jep... kuha oot sen asentanu nii ilimineeraa miten niitten lämpöjen kans kävi
Itelläni se oma jäähdytin näyttää ulkoisesti olevan kunnossa ja puhdas, mut eihän sitä tiedä miltä se sisältä näyttää.
Vaihtakaa nyt ne syylärit, kun kerran on lämpöjen kanssa ongelmia Itsellä ei tällä hetkellä ole flektiä kiinni. Normaaliajossa (kaupungissa, motarilla, maantiellä) lämmöt pysyttelee reilusti alle satasen viivan.
Ainoat todelliset lämpöongelmat tuli Kolmårdenin safarilla, jossa köröteltiin 50 auton letkassa 30 asteen helteessä käytännössä pysähdyksissä lähes koko rundi. Mittari kipusi yli sen 100 asteen viivan, mutta lämppärillä pysyi kuitenkin kurissa, vaikka kovasti huolestutti. Puolivälissä (ennen karhuja, susia ja jellonia) istui kopissa neitonen, jolle ilmoittelin lämpöongelmista ja hän viisasi vesitynnyrin suuntaan. Kastelukannullinen vettä syylärille ja loppusafarin olikin lämmöt sitten vain hiukan yli 80 asteen viivan Eli minulla ainakin syyläri (3 vuotta vanha BEHR) toimii paremmin kuin hyvin, eikä siten edes näillä helteillä ole flektille tarvetta
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
JuhaE kirjoitti:syyläri vaihdettu ja lämmöt ok, piirun päälle 80c, jokainen vetäköön omat johtopäätökset niirasen korjaamosta
Eli siis pelkällä syylärin vaihdolla tuli asia kondikseen? Et ne ei enään tehneet sitä termarin modifiontia ja sit sitä flektin kytkentää hyrräämään kokoajaksi?
No niin, tänään tuli sitten mitta täyteen noita lämpöongelmia.
Aiemmin olin laittanut jäähdtysjärjestelmän putsausainetta (Bar's tms.) syyläriin mutta ei auttanu sekään.
Tänä aamuna totesin töihin mennessä että tilaan uuden syylärin heti aamusta. Soitto Vantaan Jäähdyttimeen aamupäivällä ja iltapäivällä niitten paku toi mulle duunin pihaan uuden syylärin. Aika hyvää ja nopeaa palvelua.
Vaihdoin uuden syylärin ja nyt lämmöt tuntui olevan siinä 90 paikkeilla motarilla. Taidan ostaa vielä varmuuden vuoksi uuden paisarin korkin.
paloviita kirjoitti:Pitää kait sitä lusikkansa tähänkin soppaan sotkea. Omastani hajosi tällä viikolla (?) niinkin vähäpätöinen osa kuin paisuntasäiliön korkin tiiviste. Tämän seurauksena jäähdytysjärjestelmän paine ei pääse nousemaan ja neste kiehuu siis jo noin 100 asteessa (joka on se valkoinen viiva). Venetrailerin kanssa kun ajelee lyhyemmänkin pätkän ja pysähtyy ensimmäisiin valoihin, niin moottori kiehahtaa ja vedet lentää pihalle. Täytyy hakea maanantaina uusi korkki. Ja termari. Ja jonkinlainen tuuletin.
(Toivottavasti ei kansipahvia.)
Mulla on kans ongelmana tuo että kun lämmöt pääsee tuonne 100 viivan lähettyville niin nesteet pihalle, mikäs voisi olla vikana? Syyläri? Ja autohan on w123 200D.
Kesäauto: Mercedes Benz w123 300DA -77
Ikuisuus projekti: Mercedes Benz w123 200D -77
Talvipiiska: Mazda 323 -97
Ex: Mercedes Benz w201 2.5D -87
Ex: Mercedes Benz w123 240TD -79
Ex: Mercedes Benz w123 240D -84
paloviita kirjoitti:Pitää kait sitä lusikkansa tähänkin soppaan sotkea. Omastani hajosi tällä viikolla (?) niinkin vähäpätöinen osa kuin paisuntasäiliön korkin tiiviste. Tämän seurauksena jäähdytysjärjestelmän paine ei pääse nousemaan ja neste kiehuu siis jo noin 100 asteessa (joka on se valkoinen viiva). Venetrailerin kanssa kun ajelee lyhyemmänkin pätkän ja pysähtyy ensimmäisiin valoihin, niin moottori kiehahtaa ja vedet lentää pihalle. Täytyy hakea maanantaina uusi korkki. Ja termari. Ja jonkinlainen tuuletin.
(Toivottavasti ei kansipahvia.)
Mulla on kans ongelmana tuo että kun lämmöt pääsee tuonne 100 viivan lähettyville niin nesteet pihalle, mikäs voisi olla vikana? Syyläri? Ja autohan on w123 200D.
Mistähän ne mahtavat tulla pihalle? Oletko tehnyt havaintoja asiasta?
paloviita kirjoitti:Pitää kait sitä lusikkansa tähänkin soppaan sotkea. Omastani hajosi tällä viikolla (?) niinkin vähäpätöinen osa kuin paisuntasäiliön korkin tiiviste. Tämän seurauksena jäähdytysjärjestelmän paine ei pääse nousemaan ja neste kiehuu siis jo noin 100 asteessa (joka on se valkoinen viiva). Venetrailerin kanssa kun ajelee lyhyemmänkin pätkän ja pysähtyy ensimmäisiin valoihin, niin moottori kiehahtaa ja vedet lentää pihalle. Täytyy hakea maanantaina uusi korkki. Ja termari. Ja jonkinlainen tuuletin.
(Toivottavasti ei kansipahvia.)
Mulla on kans ongelmana tuo että kun lämmöt pääsee tuonne 100 viivan lähettyville niin nesteet pihalle, mikäs voisi olla vikana? Syyläri? Ja autohan on w123 200D.
Mistähän ne mahtavat tulla pihalle? Oletko tehnyt havaintoja asiasta?
Sieltähän ne ruikkii siitä syylärin korkin vieressä olevasta letkusta. Olikos se nyt ylivuotoletku vai?
Kesäauto: Mercedes Benz w123 300DA -77
Ikuisuus projekti: Mercedes Benz w123 200D -77
Talvipiiska: Mazda 323 -97
Ex: Mercedes Benz w201 2.5D -87
Ex: Mercedes Benz w123 240TD -79
Ex: Mercedes Benz w123 240D -84
paloviita kirjoitti:Pitää kait sitä lusikkansa tähänkin soppaan sotkea. Omastani hajosi tällä viikolla (?) niinkin vähäpätöinen osa kuin paisuntasäiliön korkin tiiviste. Tämän seurauksena jäähdytysjärjestelmän paine ei pääse nousemaan ja neste kiehuu siis jo noin 100 asteessa (joka on se valkoinen viiva). Venetrailerin kanssa kun ajelee lyhyemmänkin pätkän ja pysähtyy ensimmäisiin valoihin, niin moottori kiehahtaa ja vedet lentää pihalle. Täytyy hakea maanantaina uusi korkki. Ja termari. Ja jonkinlainen tuuletin.
(Toivottavasti ei kansipahvia.)
Mulla on kans ongelmana tuo että kun lämmöt pääsee tuonne 100 viivan lähettyville niin nesteet pihalle, mikäs voisi olla vikana? Syyläri? Ja autohan on w123 200D.
Mistähän ne mahtavat tulla pihalle? Oletko tehnyt havaintoja asiasta?
Sieltähän ne ruikkii siitä syylärin korkin vieressä olevasta letkusta. Olikos se nyt ylivuotoletku vai?
No sittenhän korkki on luultavasti tullut tiensä päähän, ellei painetta tule ylettömästi viallisen pahvin takia. Kokeilisin ensin korkin vaihtoa.